Комисия по труда и социалната политика
08/11/2006
Д О К Л А Д
за първо четене на
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 08.11.2006г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2007г., № 602-01-93, внесен от Министерски съвет на 31.10.2006г.
В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова – министър на труда и социалната политика, г-н Георги Кадиев – зам.министър на финансите, г-жа Елка Димитрова и г-жа Лилия Елицина – директори на дирекции в Министерството на труда и социалната политика, г-н Владимир Горанов – директор на дирекция в министерството на финансите, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-жа Христина Митрева – директор на дирекция в НОИ, представители на синдикални и работодателски организации и представители на организации на хора с увреждания.
Законопроектът беше представен от зам.министър Георги Кадиев. В началото той подчерта, че вносителите, в лицето на Министерски съвет и Министерство на финансите са се водили от задачата – да се направи вярна преценка на проекта за бюджет 2007г. както в приходната, така и в разходната му част. Рамката на тази преценка се очертава от факта, че 2007 г е напълно нова относно фискалната практика на Министерството на финансите – това е годината на влизането на България в Европейския съюз –и следователно тя е с много трудно прогнозируеми приходи и съответно повече консерватизъм в разходната част на бюджета. Очаквания брутен вътрешен продукт за 2007 г. е 51 млрд. 141 млн. лв. Предвижда се увеличението му с 5,8% в сравнение с 2006 г. Средногодишна инфлация е заложена в размер на 4,4 %, а към края на периода на 3,1%. Това са чувствително занижени норми на инфлация в сравнение с 2006 г., през която средногодишната инфлация ще бъде около 7,7%. За този висок процент има причина и това са проинфлационните мерки, които са взети поради въвеждане на нови акцизи и са реализирани през 2006 г. Основният макроикономически проблем, който Министерството на финансите вижда за следващата година, е този, очертал се и за тази година, и това е дефицитът по текущата сметка. За тази година очакваният дефицит е около 14%, а за догодина очакваният дефицит е около 11,8% от брутния вътрешен продукт. Поради това във бюджета се поставя изискването за поддържане на консервативна фискална политика и висок бюджетен излишък. Това изискване се поставя и от Международния валутен фонд. За 2006г. бюджетният излишък, за който има споразумение с Международния валутен фонд, е 3%. За 2007г. се предвижда бюджетния излишък да е в рамките на 0,8%, като в тези проценти се включват 41,7 % от брутния вътрешен продукт приходи и 40,9 процента разходи. В разходите от 40,9%– са включени приблизително 1,2% вноска към бюджета на Европейския съюз. Основните предизвикателства, които се очертават за следващата година, са вноската към бюджета на Европейския съюз – над 634 млн. лв. и осигуряване на необходимото съфинансиране.
Основните промени, свързани със секторите на социалната политика, които се предвиждат в бюджет 2007г. са: нарастването на заплатите в бюджетния сектор с 10 процента от 1 юли 2007 г. вместо предварителните планове за нарастване с 8 процента; на второ място е осъвременяване на пенсиите с 8,5 процента съгласно швейцарското правило от 1 юли 2007 г.; на трето място е запазването на съотношението в осигурителната тежест между работодатели и работници същото, каквото е съотношението и през тази година – 65 на 35 процента; на четвърто място е приоритетът на капиталовите разходи, които нарастват с чувствителен процент спрямо 2006 г. – приблизително 25 %. Сферата на социалното осигуряване, подпомагането и грижите заема най-големия дял от публичните разходи. Общо от всички публични разходи 33% се заделят за тази сфера. След нея на второ и трето място са сферата на здравеопазването и образованието, с около 12%, За 2007 г. в консолидираната фискална програма за функция “Социално осигуряване, подпомагане и грижи” са предвидени 6 млрд. 710 млн. лв., което е с 541 млн. лв. повече, отколкото през 2006 г. В реално изражение разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи са от порядъка на 13,1% от брутния вътрешен продукт. В частта на планираните разходи по функции в републиканския бюджет са заложени разходи от 1,64 млрд. лв., в това число за централния бюджет 79 млн. лв. и по министерства и ведомства – приблизително 986 млн. лв. Разходите за социално осигуряване са 5 млрд. 380 млн. лв. приблизително, в това число за държавното обществено осигуряване – 5 млрд. 370 млн. лв., фонд “Гарантирани вземания за работници и служители” – 3 млн. лв. и за Учителски пенсионен фонд – 6 млн. лв. Общите разходи за пенсии за 2007 г. в проектозакона за бюджета са 4 млрд. 428 млн. 300 хил. лв. В сравнение със Закона за държавния бюджет за 2006 г. това означава увеличение от порядъка на 7,78%. В увеличението не е включен резерва за реформата в социалното осигуряване, който е 60 млн. лв. Нарастването на разходите спрямо 2006 г. е от порядъка на 319 млн. лв. Планираното осъвременяване на пенсиите е от 1 юли 2007 г. с 8,5 на сто при очаквана средногодишната инфлация за 2006 г. от 7,7 процента. От 1 юли 2007 г се увеличава минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 85 лв. на 92, 23 лв., Увеличават се размерите на минималните и останалите други видове пенсии, обвързани с минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, които досега бяха обвързани с размера на социалната пенсия за старост. На второ място е увеличението на социалната пенсия за старост от 1 юли 2007 г. - от 63 лв. на 68,36 лв. Увеличението на максималния размер на пенсиите е на 490 лв. от 1 януари 2007 г., което представлява 35 на сто от максималния осигурителен доход. Предвидени са средства за изплащане на добавки към пенсиите на репресираните лица в процент от средната пенсия за осигурителен стаж и възраст, което засяга около 10 хиляди лица при среден размер на добавката от 55,68 лв. за 2007 г.
Общите разходи за социални помощи и обезщетения за 2007 г. се предвиждат в размер над 1 697 млн. лв., сравнени с 1 631 млн. лв. през 2006 г. Тук са включени помощи, плащания към граждани на основания на Закона за социално подпомагане, на Закона за интеграция на хората с увреждания, на Кодекса за социалното осигуряване, Закона за семейни помощи за деца и други.
Относно бюджета на Министерството на труда и социалната политика, заместник министър Кадиев съобщи, че са планирани разходи на стойност общо 811 млн. лв. спрямо 823 млн. лв. за 2006 г., в това число, както следва: - 5 млн. лв. целеви средства за диагностика и лечение в лечебни заведения за болнична помощ на български граждани, които нямат доход или лично имущество, което да им осигурява лично участие в здравноосигурителния процес;- 90 млн. лв. за помощите по прилагане на Закона за социално подпомагане; - 110млн.лв. за целеви помощи за отопление; - 127 млн. лв. общи разходи по Закона за интеграция на хората с увреждания, като от тях за изплащане на месечни и целеви помощи за хора с увреждания средствата са 124 млн. лв.; за осигуряване на здравноосигурителни вноски на лицата по чл. 20 от Закона за здравното осигуряване – 16 млн. лв.; разходи по Закона за семейните помощи за деца – 270 млн. лв.; реализация на мерки и програми по Закона за закрила на детето – 6 млн. лв., активни мерки на пазара на труда – 190 млн. лв.
Във връзка с бюджета на държавното обществено осигуряване трябва да се отбележи, че са осигурени парични плащания на обезщетения на различни основания от Кодекса за социалното осигуряване. За 2007 г. са предвидени общо 806 млн. лв. в сравнение с 721 млн. лв. през 2006 г. Предвидени са 532 млн. лв. за обезщетения и помощи, 237 млн. лв. за здравноосигурителни вноски на пенсионери и безработни лица и деца до 18 години и известна малка сума за пощенски такси и ДДС върху помощи и обезщетения. Нарастването на средствата за парични обезщетения при бременност и раждане спрямо 2006 г. е доста чувствително – 82 млн. 400 хил. лв., което се дължи на увеличения срок за обезщетения при майчинство от 135 дни на 315 календарни дни. Обезщетенията за риск “Безработица” са 90 лв. минимален размер и 160 лв. максимален размер, т.е.те се запазват на нивото от 2006 г. Бюджетът на Фонд “Гарантирани вземания на работници и служители” е 2,2 млн. лв.
В последната група разходи – тези за “Програми, дейности и служби по социално осигуряване, подпомагане и заетостта се предвиждат 525 млн. лв., срещу 369 млн. лв. през 2006 г.. От тях има известно намаляване на капиталовите разходи в сравнение с 2006 г. – вместо 50 млн. се предвиждат 32 млн. лв. Но за сметка на това има чувствително увеличение на текущите разходи – от 319 млн. лв. на 492 млн. лв. Разходите за тази група на консолидирана основа се разпределят с централния бюджет, бюджетите на Агенцията по заетостта, администрацията на Националния осигурителен институт, Агенцията за социално подпомагане, Държавната агенция за закрила на детето, Социално-инвестиционния фонд, Агенцията за хората с увреждания и Дома на ветераните от културата.
Според законопроекта за държавния бюджет новото в социалната политика за 2007 г., е, че се поставя акцент върху развитието на нови форми за социални услуги в общността на най-рисковите нискодоходни групи от населението. С проекта за бюджет за 2007 г. във функция “Социално осигуряване, подпомагане и грижи” за делегираните от държавата дейности и заведения за социални услуги са предвидени средства за текущи разходи в размер на 70 млн. лв. – с приблизително 5 млн. лв. повече от 2006 г. , за веществена издръжка – 34 млн. лв. Тези и всички други предвидени средства създават условия за изпълнение на заложените цели в областта на социалното осигуряване, подпомагане и грижи.
При представянето на проекта за бюджет за 2007г. министър Емилия Масларова акцентира върху политиката в областта на труда като изключително важна част от социалната политика. Тя отбеляза, че необлагаемият минимум на доходите се увеличава с 11,1% , а минималната работна заплата се увеличава с 6,25%. Ако тя стане 180 лв., ще бъдат необходими допълнително още 5,6 млн. лв. на базата на служителите, които работят в държавния сектор. Трябва да се отбележи, че за активна политика на пазара на труда са предвидени 190 млн. лв. или с 14 млн. лв. по-малко от миналата година. От гледна точка на политиката по заетостта министър Масларова припомни, че пред България са поставени стратегически цели от Лисабонската стратегия, както и от Европейския съюз, и те са: да се повишава коефициентът на заетост, да се повишава коефициентът на икономически активното население и да се намалява безработицата. През 2006г. с инструментите на Националния план за действие по заетостта и на държавния бюджета, са постигнати добри резултати. Коефициентът на икономическа активност се е увеличил с 2,6 на сто и е достигнал 65%. Коефициентът на заетост е нараснал с 3,3 пункта и е 59,1%. По отношение на безработицата числата са следните – през 2006г. над 77 хиляди души в повече вече са трайно заетите, безработицата продължава да е 8,4%. Това е добър показател за ефективността на прилаганите активни мерки на пазара на труда, за предприетите стъпки към българския бизнес, на който беше намалена осигурителната тежест и това рефлектира върху активизирането на пазара на труда. Беше отбелязано, че средствата за активна политика на пазара на труда са намалени с 6,9 на сто. В парично изражение това намаление е от 102 хиляди на 83 хиляди лева. , като планираната заетост е намалена със 17,8 на сто. Това намаление е за сметка на планирано обучение на кадрите. Увеличава се ресурса в насока квалификация на кадрите с 15,6%. През 2007 г. при ресурс от 190 млн. лв. за активна политика ще се субсидират 87 248 работни места и ще бъдат квалифицирани и преквалифицирани, професионално подготвени 32 280 заети и безработни. Ще се постави акцент върху повишаване квалификацията на заетите. По най-голямата програма – Национална програма от социални помощи към осигуряване на заетост – има намаление на обхвата - от 42 хиляди на 33 хиляди лица. Това е за сметка на осемчасов работен ден на заетите, на 15 процента комунално-битови дейности и предоставяне на по-големи възможности на местните органи на държавната власт за това хората да бъдат наемани в трайна заетост. В тази програма амбицията на МТСП е 60% от хората, които са наети , да бъдат наети на устойчиви и трайни работни места..
Трябва да се отбележи, че и през 2007г. ще продължава финансирането на една изключително търсена програма-програмата “Асистенти за хора с увреждания”. Тя остава във варианта, в който беше и през 2006 г. Нова програма, която се въвежда и е с осигурено финансиране - това е програмата “В подкрепа на майчинството”.
Чрез програмите за предприемачи ще се разкриват нови работни места и ще се запазват съществуващите. По тази програми ще бъдат наети 23 255 души и ще бъдат обучени 5080 човека.
В областта на социалното подпомагане средства са осигурени за реализиране на програмата “Предоставяне на социални помощи”. При прилагане на диференцирания подход с месечни помощи през 2007 г. ще бъдат подпомагани около 130 хиляди случая средно на месец, с еднократни помощи – средномесечно 10 хиляди случая и с целева помощ – това е за безплатно пътуване по БДЖ, за автобусен транспорт, за лица с трайни увреждания, за многодетни майки, за наем за заплащане на общинско жилище – около 130 хиляди души. Средствата за реализиране на тази програма са в размер на 89 900 хил. лв. В тази програма не се предвижда увеличение в сравнение с 2006 г. За осигуряването на целева помощ за отопление са отделени 150 млн. лв., като е увеличен прагът на достъп съобразно увеличението на пенсиите, така че хората, които са на ръба на този праг, да не отпаднат от системата на енергийното подпомагане. Увеличен е размерът на отпуснатата помощ – от 160 на 170 лв. за твърдо гориво. За предстоящия отоплителен сезон 334 хиляди души са подали молби за подпомагане с твърдо гориво, от тях разрешения са получили 267 хиляди души.За отопление с електроенергия и топлоенергия такава помощ ще получават всички, които са бенефициенти и досега.
Трябва да се отбележи още една нова програма, която ще започне да функционира през 2007г. Чрез нея мъже, които са над 60,5 г. и жени над 57,5г., регистрирани в бюрата по труда за повече от 12 месеца, ще имат право да получават обезщетение за безработица преди пенсиониране в размер на 90 лв., което е по-малко от минималната пенсия. Средствата ще бъдат осигурени от фонд “Безработица” на държавното обществено осигуряване. В тази връзка от Министерството на труда и социалната политика заявиха, че е осигурено финансирането и на още една програма за хора в предпенсионна възраст – програмата “Помощ за пенсиониране”, чийто обхват ще бъде разширен с още 1000 лица.
По отношение датата на индексирането на пенсиите от Министерството на труда считат, че би било израз на непоследователна политика, Кодекса за социалното осигуряване и по-точно чл.100 да се променя всяка година. Ако се запази сегашното положение в чл.100 на КСО, това би коствало на бюджета на Националния осигурителен институт допълнително около 200 млн. лв. Беше изразено и опасението, че българските пенсионери едва ли ще одобрят увеличението на максималните пенсии да се извърши на 1 януари, а на всички останали от 1 юли. Така биха се нарушили принципи, с които осигурителната система работи от няколко години и те са станали обществено приемливи.
По отношение на програмата “Интеграция на хора с увреждания”от Министерството на труда и социалната политика беше изразена тревога, че към момента месечни помощи за социална интеграция получават далеч над 500 хиляди души. По данни на Националния осигурителен институт с над 50% увреждания са повече от 850 хиляди души. В тази връзка беше изразено опасението, че увеличените почти двойно средства , в сравнение с предвидените в бюджет 2006 г. няма да стигнат. С много усилия миналата година е увеличен почти двойно бюджета по тази програма и той е в размер на 126 800 хил. лв., а ще се окаже, че до края на 2006г. ще има недостиг на средства с около 35 млн. лв., тъй като бенефициентите по тази програма са се увеличили главоломно. Въпреки тази констатация средствата за реализиране на програмата за следващата година остават на същото равнище – 126 800 хил. лв., което ще наложи както Министерството на труда и социалната политика, така и Агенцията за социално подпомагане, Агенцията за хората с увреждания и Министерството на здравеопазването да търсят допълнителни средства. Колкото до решаването на проблема с данък добавена стойност за помощните средства на хората с увреждания първо трябва да стане обществено известно че, помощните средства не се заплащат от хората, които ги получават и второ, че този данък ще се поеме от държавата, въпреки че на този етап не са предвидени 6-те млн. лв. в бюджета на Министерството на труда и социалната политика, които са необходими за покриването на разхода. Ангажиментът е те да бъдат осигурени допълнително.
По време на проведеното обсъждане беше представено и становището на Националния осигурителен институт. В него на първо място беше подчертано, че всички процедури, свързани и със Закона за устройство на държавния бюджет и изискванията съгласно Кодекса за социалното осигуряване за едновременно разглеждане на тези два бюджета са спазени. НОИ е спазил също така и решенията на Министерския съвет по цялата бюджетна процедура и е на лице подписан меморандум с Министерството на финансите по макроикономическите параметри, в това число и разходните тавани. Като втори пункт от този процес на съгласуване от НОИ са използвали едни и същи макроикономически параметри, свързани с икономически растеж, инфлация, средна работна заплата, брой заети и т.н., тоест, има пълен синхрон между двата законопроекта – този за държавния бюджет и този за бюджета на държавното обществено осигуряване. Третият , най-важен пункт, това е обвързаността между държавния бюджет и бюджета на държавното обществено осигуряване по отношение на субсидии и трансфери към бюджета на общественото осигуряване, тъй като Националният осигурителен институт извършва разходи, които са задължения на държавния бюджет, но се използва административният капацитет на Националния осигурителен институт. Тук беше изтъкнато, че във връзка с новата програма, която се отнася за обезщетенията за продължителна безработица в предпенсионна възраст – тя ще бъде поета изцяло от Националния осигурителен институт, тоест, тези 11 млн. лв., които са необходими за допълнителна програма ще бъдат осигурени , без претенции за допълнителна субсидия, за да останат на този етап двата бюджета обвързани в параметрите за субсидията и трансферите.
Народните представители поставиха много въпроси, както относно съществуващи социални програми, така и по отношение на новите програми, които изискват сериозно финансиране. Най-сериозни становища бяха изказани във връзка с политиката на интеграция на хората с увреждания. Отново беше припомнено, че продължава практиката на социално подпомагане и въпреки многото средства, които се отпускат в този сектор интеграционният ефект не се е състоял все още. Общото мнение на членовете на комисията е, че очаквано и постижимо е предизвикателството да се търси и намира оптимизиране на бюджетните средства и с тях да се постига ефикасност и ефективност. А това изисква социалните програми, които ще реализира бюджет 2007г. да дават положителен резултат и той да се оценява от хората.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – 1, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2007г., № 602-01-93, внесен от Министерски съвет на 31.10.2006г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по
труда и социалната политика