Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
30/11/2005

    Доклад Второ четене на законопроект № 554-01-62/07.10.2005г. за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване
    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
    На проведени заседания на 23 ноември и 30 ноември 2005г. Комисията по труда и социалната политика разгледа приетия на първо гласуване законопроект № 554-01-62/07.10.2005г. за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от Петър Мръцков и група народни представители, постъпилите писмени предложения по време на заседанието.
    Комисията предлага на Народното събрание за второ гласуване следния проект на
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Кодекса за
    социално осигуряване
    (Обн., ДВ, бр. 110 от 17.12.1999 г., в сила от 1.01.2000 г.; Решение № 5 на Конституционния съд на РБ от 29.06.2000 г. - бр. 55 от 7.07.2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 4.08.2000 г., изм., бр. 1 от 2.01.2001 г., доп., бр. 35 от 10.04.2001 г., изм., бр. 41 от 24.04.2001 г., изм. и доп., бр. 1 от 4.01.2002 г., в сила от 1.01.2002 г., изм., бр. 10 от 29.01.2002 г., в сила от 1.01.2002 г., изм. и доп., бр. 45 от 30.04.2002 г., в сила от 30.04.2002 г., бр. 74 от 30.07.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., доп., бр. 112 от 29.11.2002 г., изм. и доп., бр. 119 от 27.12.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., доп., бр. 120 от 29.12.2002 г., изм. и доп., бр. 8 от 28.01.2003 г., в сила от 1.03.2003 г., доп., бр. 42 от 9.05.2003 г., изм. и доп., бр. 67 от 29.07.2003 г., доп., бр. 95 от 28.10.2003 г., изм. и доп., бр. 112 от 23.12.2003 г., в сила от 1.01.2004 г., изм., бр. 114 от 30.12.2003 г., изм. и доп., бр. 12 от 13.02.2004 г., изм., бр. 21 от 16.03.2004 г., в сила от 1.01.2004 г., доп., бр. 38 от 11.05.2004 г., изм. и доп., бр. 52 от 18.06.2004 г., в сила от 1.08.2004 г., бр. 53 от 22.06.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., бр. 69 от 6.08.2004 г., в сила от 1.07.2004 г., изм., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 112 от 23.12.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм., бр. 115 от 30.12.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 38 от 3.05.2005 г., изм., бр. 39 от 10.05.2005 г., в сила от 11.02.2006 г., бр. 76 от 20.09.2005 г., в сила от 1.01.2007 г.)
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за наименование на закона
    Предложение на народните представители Лидия Шулева, Петър Кънев, Теодора Дренска и Мариана Костадинова:
    Алинея 11 на чл. 6 се заличава.
    Комисията не е разглеждала предложението на основание чл. 71, ал. 2 изречение трето.Предложението е извън обхвата на законопроекта.
    Предложение на народните представители Петър Кънев, Стоян Витанов, Йовко Йовчев и Марко Мечев:
    Алинея 11 на чл. 6 се заличава.
    Комисията не е разглеждала предложението на основание чл. 71, ал. 2 изречение трето.Предложението е извън обхвата на законопроекта.
    Предложение на народните представители Мая Манолова и Валентина Богданова:
    В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал.10:
    “(10) За осигурителен стаж се зачита и времето, през което български граждани, навършили 18 години, не са упражнявали трудова дейност и не са подлежали на задължително обществено осигуряване по чл.4, ако за това време, но не за повече от 5 календарни години, те внесат за своя сметка осигурителни вноски в размера, определен за фонд “Пенсии”, изчислени върху минималния осигурителен доход, определен за самоосигуряващите се лица към датата на внасянето на вноските.”
    2. Досегашната ал.10 става ал.11, като в нея думите “по ал. 8 и 9” се заменят с “по ал.8, 9 и 10”;
    3. Досегашната ал.11 става ал.12.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на народните представители Лидия Шулева, Петър Кънев, Теодора Дренска и Мариана Костадинова:
    §2. Алинея 4 на чл. 40 се заличава.”
    §3. В §1, т.5 буква “в” на допълнителната разпоредба числото “5” се заменя с “50”.
    Комисията не е разглеждала предложението на основание чл. 71, ал. 2 изречение трето.Предложението е извън обхвата на законопроекта.
    Предложение на народните представители Петър Кънев, Стоян Витанов, Йовко Йовчев и Марко Мечев:
    “Алинея 4 на чл. 40 се заличава.
    В §1, т.5 буква “в” на допълнителната разпоредба числото “5” се заменя с “50”.
    Комисията не е разглеждала предложението на основание чл. 71, ал. 2 изречение трето.Предложението е извън обхвата на законопроекта.
    § 1. в § 9 от Преходните и заключителни разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 изразът "до 2005 г." се заличава.
    2. Ал. 3 отпада.
    3. В ал. 4 текстът "и 3" отпада.
    4. създава се нова ал. 5 със следното съдържание:
    "(5) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита и времето до пет години при следните условия:
    1. лицето е български гражданин;
    2. е внесло за своя сметка осигурителни вноски за недостигащия осигурителен стаж, изчислени върху минималната работна заплата към датата на внасяне на вноските."
    Предложение на народните представители Мая Манолова и Валентина Богданова:
    1. §9 от Преходните и заключителни разпоредби се изменя, както следва:
    “§9 (1) Времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г. съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.
    (2) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование, ако внесат за своя сметка осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето на вноските. Осигурителният стаж се зачита за времето, за което са внесени вноските, но не за повече от срока на обучение, предвиден по учебния план за завършената специалност.
    (3) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита и времето, за което са внесени осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето за лица, които са навършили възрастта по чл. 68, ал.1 и ал.2, но не им стигат до пет години осигурителен стаж за придобиване право на пенсия.
    (4) Внасянето на осигурителните вноски по ал. 3 може да се извърши:
    1. по банков път;
    2.чрез ежемесечни удръжки от отпуснатата пенсия, определени в план за разсрочено плащане за период, не по- дълъг от пет години, утвърден от длъжностното лице в териториалното поделение на НОИ, на което е възложено ръководството по пенсионното осигуряване.
    (5) За придобит осигурителен стаж по реда на ал.3 правото на пенсия възниква от датата на внасянето на осигурителните вноски и спазване срока по чл. 94 или от датата на утвърждаване на плана за разсроченото им плащане.
    (6) При смърт на лицето преди погасяване на осигурителните вноски, дължими по реда на ал.4, т.2, те не се събират от наследниците му.
    (7) Правото по ал.2 и 3 може да бъде упражнено в срок до 31.12.2015 г.
    (8)Внасянето на осигурителни вноски по ал.2 изключва упражняване на правото по ал.3.
    (9) Осигурителните вноски по ал.2 и ал.3 са в размера, определен за фонд “Пенсии”.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението

    Предложение на народните представители Мая Манолова и Валентина Богданова:
    В §9 от преходните и заключителни разпоредби ал.2, 3 и 4 се отменят.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на народния представител Христина Христова:
    1. В ал.5, т.2 точката в края на текста да отпадне и се добави “или е заявило желание пред НОИ за придобиване на право на пенсия с намален размер, при ред и условия, определени с акт на Министерския съвет.
    2. В ал.5 се добавя нова т.3:
    “3. отговаря на условията на чл. 68, ал.1-3 за придобиване на право на пенсия”.
    Комисията подкрепя по принцип предложението
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция за § 1:
    § 1. Параграф 9 от Преходните и заключителни разпоредби се изменя така:
    “§9 (1) Времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г. съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.
    (2) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование, ако внесат за своя сметка осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето на вноските. Осигурителният стаж се зачита за времето, за което са внесени вноските, но не за повече от срока на обучение, предвиден по учебния план за завършената специалност.
    (3) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита и времето, за което лицата са навършили възрастта по чл. 68, ал.1 и 2, но на които не им достигат до пет години осигурителен стаж за придобиване право на пенсия и са внесени осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето на вноските, ако това време не се зачита за осигурителен стаж на друго основание по този кодекс.
    (4) Внасянето на осигурителните вноски по ал. 3 може да се извърши:
    1. по банков път;
    2.чрез ежемесечни удръжки от отпуснатата пенсия, определени в план за разсрочено плащане за период не по- дълъг от пет години, утвърден от длъжностното лице в териториалното поделение на НОИ, на което е възложено ръководството по пенсионното осигуряване.
    (5) За придобит осигурителен стаж по реда на ал.3 правото на пенсия възниква от датата на внасянето на осигурителните вноски или от датата на утвърждаване на плана за разсроченото им плащане.
    (6) При смърт на лицето преди погасяване на осигурителните вноски, дължими по реда на ал.4, т.2, те не се събират от наследниците му. При отпускане на наследствена пенсия за осигурителен стаж се зачита само времето, за което са внесени осигурителни вноски по утвърдения план за разсрочено плащане.
    (7) Правото по ал.2 и 3 може да бъде упражнено в срок до 31.12.2015 г.
    (8)Внасянето на осигурителни вноски по ал.2 за целия период на обучение изключва упражняване на правото по ал. 3. Когато са внесени осигурителни вноски по ал. 2 само за част от периода на обучение , лицето има право да внесе осигурителни вноски по ал. 3 за разликата до 5 години.
    (9) Осигурителните вноски по ал.2 и 3 са в размера, определен за
    фонд “Пенсии”.
    § 2. Законът влиза в сила от датата на обнародването му в “Държавен вестник”.
    Предложение на народните представители Лидия Шулева, Петър Кънев, Теодора Дренска и Мариана Костадинова:
    “Заключителна разпоредба
    Този закон влиза в сила от 1 януари 2006 г.”
    Комисията не подкрепя предложението
    Предложение на народните представители Петър Кънев, Стоян Витанов, Йовко Йовчев и Марко Мечев:
    “Заключителна разпоредба
    Този закон влиза в сила от 1 януари 2006 г.”
    Комисията не подкрепя предложението
    Предложение на народните представители Мая Манолова и Валентина Богданова:
    Законът влиза в сила от датата на обнародването му в “Държавен вестник”.
    Комисията подкрепя предложението
    Предложение на народните представители Мая Манолова и Валентина Богданова:
    Законът влиза в сила от 1. 01. 2006 г.
    Комисията не подкрепя предложението
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.
    Председател на КТСП Д- р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума