Комисия по труда и социалната политика
26/04/2006
Доклад за първо четене на ЗИД на Кодекса за социално осигуряване № 654-01-54, внесен от Иван Николов Гризанов; Йордан Димитров Костадинов и Христина Христова Велчева на 18.04.2006г.
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
Законопроект за изменение и допълнение на
Кодекса за социално осигуряване № 654-01-54, внесен от Иван Николов Гризанов; Йордан Димитров Костадинов и Христина Христова Велчева на 18.04.2006г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 26.04.2006г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от народните представители Иван Гризанов, Йордан Костадинов и Христина Христова.
В заседанието участваха г-н Горан Банков – зам.министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция в МТСП, г-н Йордан Христосков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Христина Митрева – главен актюер и директор на дирекция в НОИ, г-жа Асия Гонева – изпълнителен секретар на Конфедерацията на независимите синдикати в България и др.
Законопроектът беше представен от народния представител г-н Иван Гризанов. Според мотивите на вносителите направеното предложение за промяна на §4 от Преходните и заключителните разпоредби от Кодекса за социално осигуряване засяга голям брой служители от АЕЦ “Козлодуй”, които работят в условията на първа и втора категория труд. Народните представители изразиха убеждението си , че тази промяна на КСО ще бъде успешна при ликвидиране на производствата, когато ще е необходимо рязко да бъде намален състава на работещите, за които ще бъде трудно да се преквалифицират и да се реализират в други области на индустрията. Очаква се рязко намаляване на работници и служители в АЕЦ “Козлодуй” след изваждане на горивото от спрените блокове на централата. Прогнозата е това да се случи през 2015г. Друга причина, мотивирала вносителите на законопроекта е предстоящото изграждане и въвеждане в експлоатация на АЕЦ “Белене”, за където следва да се обучи необходимия персонал, поради което е необходимо срока за ранно пенсиониране по §4, ал.1 да се удължи до 31.12.2015г. Така в периода от 2009г. до 2015г. при условията на предложеното изменение ще се пенсионират средно 130 работници и служители годишно и така до края на периода състава на АЕЦ “Козлодуй”ще намалее с повече от 750 души.На част от освободените работни места ще бъдат назначени млади специалисти, които ще бъдат обучавани и подготвяни за работа в новата атомна централа.
В хода на проведените разисквания бяха представени становищата на Министерството но труда и социалната политика, Националния осигурителен институт, Българската стопанска камара. Заинтересованите институции изразиха принципното схващане, че така направеното предложение за удължаване сроковете по §4 от Преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване, към момента е нецелесъобразно, а също беше отчетено, че по този начин проблемите с бавното преструктуриране на икономиката неправилно се прехвърлят върху осигурителната система. Беше изразено и схващането, че предоставянето на възможности за ранно пенсиониране на някои от работещите в АЕЦ “Козлодуй” би следвало да е последната мярка, след като са изчерпани всички възможности за професионална реализация на лицата. Това предложение противоречи на общите принципи на пенсионното осигуряване и на общите принципи за равно третиране на стопанските субекти. До сега няма практика в българското законодателство за въвеждането на преференциални режими за отделни търговски дружества, независимо от тяхното значение за икономиката на страната. Възприемането на подобен подход ще постави под съмнение устойчивостта на нормите и ще предизвика редица от необосновани искания за разширяване обхвата на този режим чрез включвания и на други дружества и браншове от реалната икономика.
Народните представители се обединиха около становището, че осигурителната система не е системата, която трябва да бъде непрекъснато натоварвана с проблемите на безработицата, на условията на труд, преструктурирането на отрасли в икономиката, социалното подпомагане, сивата икономика и много други. Осигурителния модел е построен върху определени принципи и те трябва да бъдат водещи, когато се правят предложения от народните представители, за промяна на една или друга норма от Кодекса за социално осигуряване. С новото осигурително законодателство лицата, работещи в условията на първа и втора категория труд задължително се осигуряват и в професионален пенсионен фонд за пенсия за ранно пенсиониране. Целта е тези лица да получат ранна пенсия, преди тази от ДОО, поради това, че работят в тежки и вредни условия на труд. В КСО е предвидена възможност до 2009г. да се изплащат пенсии от ДОО, а след тази година – само от професионалните пенсионни фондове. Тази съществуваща сега норма при всички случаи ще бъде по-изгодна за пенсиониращите се лица от първа и втора категория труд, тъй като професионалните пенсии със сигурност ще бъдат по-високи от пенсиите по първия стълб на държавното осигуряване. Новата осигурителната система в България действа от няколко години и е обект на непрекъснатото желание на много граждани за промяна на принципите й, за промяна на условията на реда за пенсиониране, за увеличение на размерите на вече отпуснати пенсии. Не трябва да се подценява и факта, че такъв тип законодателни промени, корпоративни в своята същност, могат да доведат и до противоречие с политиката на Европейския съюз по Открития метод за координация.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – без гласове, “Против” – без гласове, “Въздържали се” – 15, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване № 654-01-54, внесен от Иван Николов Гризанов; Йордан Димитров Костадинов и Христина Христова Велчева на 18.04.2006г.
Д-р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика