Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
09/11/2005

    Д О К Л А Д за първо четене на
    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2006 г. № 502-01-46, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.

    Комисията по труда и социалната политика на заседания, проведени на 2 и 9 ноември 2005 г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2006 г. № 502-01-46, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.
    На заседанията присъстваха г- жа Емилия Масларова, министър на труда и социалната политика, г- жа Иванка Христова, г- н Димитър Димитров и г- н Явор Димитров, заместник- министри на труда и социалната политика, г- н Любомир Дацов, зам.- министър на финансите, г- н Дикран Тебеян, зам.- председател на БСК, г- н Иван Кокалов, зам.- председател на КНСБ, г- жа Асия Гонева, изпълнителен секретар на КНСБ, г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- жа Весела Караиванова-Начева, зам.- управител на НОИ и др.
    Законопроектът бе представен от зам.- министъра на финансите г- н Любомир Дацов. Проектобюджетът за 2006 г. е разработен в съответствие с насоките на фискалната политика, определена с Решение № 583 от 27 юни 2005 г. на Министерския съвет, за одобряване на бюджетната прогноза за периода 2006 – 2008 г. и актуализацията на стратегията за управление на държавния дълг. Предложеният проектобюджет е насочен към постигането на стабилни публични финанси, което подобрява условията за реализиране на ценова стабилност, устойчив икономически растеж и нарастване на заетостта. Макрорамката, при която е разработен проектът на закон за държавния бюджет на Република България за 2006 г., е съизмерена с брутния вътрешен продукт по текущи цени за 2006 г. – 45,6 млрд. или номинален ръст над 11 процента, което се дължи на очаквания ръст от около 5,8 процента за 2005 г. и над 5,0 процента за 2006 г.
    Инфлацията в края на 2005 г. се предвижда на около 5,1 процента или средногодишно около 4,7 процента. За 2006 се очаква инфлацията за периода декември към декември да бъде около 4,9 процента, а средногодишна инфлация около 5,8 процента.
    Предвижда се текущата сметка за 2006 г. да бъде около 12 процента от брутния вътрешен продукт, което е едно, общо взето, много високо ниво. Заложено е ограничение на публичните разходи до 40 процента от брутния вътрешен продукт, постепенно оттегляне на държавата от икономиката и предоставяне на инициативата на частния сектор. Като цяло бюджетът бе определен като балансиран, приходите на консолидираната фискална програма са равни на разходите и възлизат на 18 млрд. 258 млн. лв. или с 12,4 процента повече спрямо предвидените в консолидираната програма през 2005 г. Нелихвените разходи възлизат на 38,6 процента от брутния вътрешен продукт. Като цяло функцията социално осигуряване, подпомагане и грижи задържа своя относителен дял в консолидираната бюджетна програма. Общата сума на предвидените разходи по тази функция са 6 млрд. 169 млн. 300 хил. лв., което прави приблизително около 13,5 на сто от брутния вътрешен продукт. Планираните разходи по тази функция включват разходите по републиканския бюджет – 1 млрд. 79 млн. лв., в това число от централния бюджет – 65,3 млн. лв., и на министерствата и ведомствата – 1 млрд. 14 млн. лв. Разходите за социално осигуряване са 4 млрд. 959 млн. лв., в това число от държавното обществено осигуряване 4 млрд. 950 млн. 9 хил. лв. Разходите на общините по тази функция, които се предвиждат за 2006 г. , се предвиждат да бъдат около 109 млн. лв., като бяха подчертани очаквания тези разходи от страна на общините да бъдат много по-големи, вследствие на устойчивата тенденция на увеличаване на техните приходи и др.
    Министърът на труда и социалната политика г- жа Емилия Масларова представи програмно ориентирания бюджет на МТСП. По политиката на доходите, минималната работна заплата се увеличава на 160 лв. Предвижда се в домакинствата чрез данъчната политика и повишаване на заплатите да останат на разположение около 200 млн. лв. Намалява се данъчната тежест съобразно Закона за облагане доходите на физическите лица на всички подоходни групи, като необлагаемият минимум става 180 лв. При доходите до 200 лв. намалението на данъчната тежест е 3,5 процента, а при доходите от 350 лв. то е 3,2 процента. Увеличават се работните заплати в бюджетния сектор от 1 юли 2006 г. Предложението за това увеличение е 6 процента, като при оптимизация на държавната администрация има възможност това увеличение да бъде до 10 процента. Очакваната средна работна заплата за 2006 г. ще бъде 364,97 лв., а в бюджетния сектор – 459,9 лв. Секторът, който касае социалните плащания, социалното осигуряване, помощите и грижите, представлява 33,8 процента от всички разходи по функции в държавния бюджет, което е повече от една трета от разходите в държавния бюджет за този сектор. Общо за активни мерки на пазара на труда, помощи по Закона за социалното подпомагане, помощи по Закона за семейни помощи за деца, по Закона за интеграция на хората с увреждания, за Националната програма “Осигуряване на закуски за децата”, са заделени 223,9 млн. лв. От тях с 14 млн. лв. се увеличават средствата, предвидени по Закона за семейните помощи за деца. С 50 млн. лв. се предвижда увеличаването на средствата за 2006 г. по Закона за интеграция на хората с увреждания. Предвидени са 19,9 млн. лв. за обезпечаване на програмата “Чаша топло мляко и закуска”. Съгласно предвидените параметри в бюджет `2006 за активни мерки на пазара на труда ще бъде осигурена работа за 69 140 души. Беше изяснено, че шестчасов ще бъде работният ден в селското и в горското стопанство, а по договореност с Националното сдружение на общините в България – осемчасов работен ден за социално- битовите дейности. Ще бъдат обучени и квалифицирани 23 400 човека. Осигурени са средства за заетост на около 13 хиляди лица и социални асистенти на хората с увреждания. От 1 януари социалната пенсия за прослужено време и старост ще бъде индексирана с 5 процента, като се предвижда диференцирано повишаване на пенсиите от 1 януари. Около 46 процента от хората с най-ниски пенсии ще получат по-висок процент от този, който е предвиден за останалите. Увеличават се средствата за отглеждане на малко дете на осигурените майки от 130 на 160 лв. Стимулира се раждането на второ дете чрез провеждане на селективен подход на месечни помощи за деца, като за второ дете помощта става 22 лв. Това ще бъде за около 280 хиляди деца в страната. Увеличава се на 160 лв. максималния размер на обезщетението при безработица, като минималният остава на равнището на 80 лв. Предвижда се през 2006 г. чрез въвеждането на семейното подоходно облагане като данъчно облагане и финансов инструмент, фактически в населението да остават още 78 900 хил. лв.
    От заемни средства във връзка с изпълнението на програми по активни мерки за заетост и социални дейности са предвидени в проектобюджета за 2006 г. 44 906 816 лв., като увеличението е с 14 866 941 млн. лв. Предвидените помощи за енергийно подпомагане са в размер на 115 млн. лв., а предвидените помощи по активните мерки на пазара на труда са 204 млн. лв. Помощите за хората с увреждания стават 126,8 млн. лв., което е едно изключително високо нарастване на тези средства.
    През 2006 г. в общата позиция за активните мерки на пазара на труда и социалните плащания ще има на разположение 830,6 млн. лв. В проекта за бюджета за 2006 г. е предвидено да се създаде държавен фонд, който да гарантира стабилността на първия стълб на пенсионната система, като се предвижда не по-малко 25 на сто от средствата от приватизацията и не по-малко от 50 процента от икономията по разходната част на държавния бюджет да бъдат прехвърлени в този фонд.
    На първо място сред приоритетите бе поставена политиката за насърчаване на заетостта, като за повишаване пригодността на заетост на работната сила са предвидени 29 903 287 лв. За обучение и квалификация са предвидени близо 14 млн. лв., които са близо с 3 милиона лева повече. За разкриване на работни места и за насърчаване на малкия и на средния бизнес по програмата за разкриване на работни места и за запазване на съществуващите са предвидени 44 млн. лв., което е близо със 7 млн. лв. повече. За изключително важната програма “Помощ за пенсиониране” са предвидени близо 4 млн. лв. повече или 11 459 167 лв. За насърчаване на работодателите за наемане на безработни лица на непълно работно време са предвидени с близо 600 хил. лв. повече. За насърчаване на работодателите да наемат на работа безработни жени над 50 години и мъже над 55-годишна възраст са предвидени с близо 2 млн. лв. повече средства – 5 455 000 лв. За насърчаване на работодателите да наемат на работа безработни с трайно намалена работоспособност средствата са близо с половин милион повече, като понастоящем са 1 468 000 лв. За насърчаване на предприемачеството в програмата са предвидени 3 590 000 лв. Това също е за развитие на малкия и на средния бизнес. За социална интеграция за националната програма “От социални помощи към заетост” са предвидени 105 344 478 лв.
    Що се касае до съфинансирането на средствата по програмите, които са съвместно със Световната банка, средствата са два пъти повече от 2005 г. и при 22 млн. лв. за 2005 г. за 2006 г. са предвидени 44 млн. лв.По отношение за предвидения подоходен критерий за получаване на интеграционната добавка беше подчертано, че в средата на бюджетната 2005 г. средствата, предвидени по Закона за интеграция на хората с увреждания, са се оказали с огромна сума повече от предвиденото в бюджета за 2005 г. Бюджетът, разчетен на 180 хиляди души, които да получат такава интеграционна добавка, всъщност се отнася до 408 хиляди души, което поради липса на средства може да доведе до неизпълнение на този закон. Беше отбелязано, че интеграционната добавка не е социално подпомагане, а допълнение към собствения доход. Беше поставен въпросът дали средствата, предвидени за тази цел, действително да отидат за хората, които реално имат нужда или на за всеки, който предостави съответния документ, като параметрите на подоходния критерий ще бъдат определени с правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
    След приключване на представянето бяха поставени поредица от въпроси, сред които: защо планираният дефицит по текущата сметка е в размер на 12% ; дали заложените в макрорамката параметри ще доведат до реално нарастване на доходите; за водещите приоритети в политиката по заетостта; размера на средствата за квалификация на безработните лица и за насърчаване на предприемачеството; намаляването на осигурителната тежест ще доведе ли до повишаване на заплатите и ефективност на борбата със сивата икономиката; достатъчността на средствата за мерките по закона за закрила на детето; как ще функционира т.нар. “Сребърен фонд” ; защо се налага диференциране на помощите при раждане и отглеждане при поредност на децата и др.
    В рамките на проведената дискусия повечето народни представители се обединиха около становището, че не е необходим подоходен критерий за получаване на интеграционната добавка от хората с увреждания.
    След като бяха дадени изчерпателни отговори и приключване на разискванията беше проведено гласуване.
    С резултати “За”- 12 гласа, “Против”- 3 гласа, “Въздържали се”- 2 гласа, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2006 г. № 502-01-46, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.
    Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика

    Форма за търсене
    Ключова дума