Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
09/11/2005

    Д О К Л А Д за първо четене на
    Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г. № 502-01-52, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.


    Комисията по труда и социалната политика на заседания, проведени на 2 и 9 ноември 2005 г., разгледа и обсъди Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г., № 502-01-52, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.
    На заседанията присъстваха г- жа Емилия Масларова, министър на труда и социалната политика, г- жа Иванка Христова, г- н Димитър Димитров и г- н Явор Димитров, заместник- министри на труда и социалната политика, г- н Любомир Дацов, зам.- министър на финансите, г- н Дикран Тебеян, зам.- председател на БСК, г- н Иван Кокалов, зам.- председател на КНСБ, г- жа Асия Гонева, изпълнителен секретар на КНСБ, г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- жа Весела Караиванова-Начева, зам.- управител на НОИ и др.
    Законопроектът за бюджета на ДОО за 2006 г. бе представен от управителя на НОИ г- н Йордан Христосков. Представеният законопроект е одобрен от Надзорния съвет на НОИ, предоставен на Сметната палата за становище и одобрен от Министерския съвет с решение № 853.
    Присъстващите на заседанието бяха информирани за основните параметри и очакваното изпълнение на бюджета на държавното обществено осигуряване за настоящата 2005 г.
    Като основни цели на бюджета на ДОО за 2006 г. бяха подчертани:
    Осигуряване на необходимите финансови ресурси за нарастване и своевременно изплащане на пенсиите и обезщетенията по ДОО; очаквано намаление на приходите в резултат на намаление на вноската, което да бъде компенсирано с допълнителна субсидия от бюджета; прилагане на ефикасен и ефективен контрол върху разходите и свеждане до минимум на случаите на неправомерно получаване на пенсии и обезщетения; успешно изпълнение и обезпечаване на новите функции на Националния осигурителен институт по изграждане на архивно стопанство на базата на измененията на Кодекса за социалното осигуряване и др.
    През 2006 г. се предвижда извършването на кадрова и техническа подготовка за изплащането на обезщетенията за временна неработоспособност и майчинство от началото на 2007 г. от НОИ, като бе подчертана неговата готовност. За тази цел в края на 2006 г. е предвидено увеличение на персонала. Друга основна цел на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г. е подобряване на обслужването на осигурители, самоосигуряващи се и осигурени при икономичен режим на разходи за администриране. В максимална степен се предвижда съдействие за успешното провеждане на реформата в приходната администрация, и избягване на риска от допълнителен дефицит в бюджета на ДОО.
    Макроикономическите параметри, на основата на които е разработен бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2006 г., са изцяло съгласувани с Министерството на финансите и идентични с тези, на основата на които е разработен и държавния бюджет за 2006 г.
    Брутният вътрешен продукт се предвижда да бъде 45,6 млрд. лв., ръст на брутен вътрешен продукт – 5,3 на сто, инфлация в края на годината 4,9 на сто, а в средата на периода, тоест, средногодишната инфлация за 2006 г. – 5,8 процента. Прогнозата за валутния курс е 1,61 лв. за един щатски долар, който е свързан и с международната дейност на Националния осигурителен институт и най-вече с подписаните двустранни спогодби в областта на социалното осигуряване.
    Прогнозната средномесечна работна заплата за 2006 г. е 365,73 лв., средният месечен осигурителен доход е 363,7 лв. Той е по-нисък заради самоосигуряващите се, чиято осигурителна основа за следващата година се запазва същата като минимален осигурителен доход. Минималната месечна работна заплата се предвижда да бъде 160 лв. Индексирането на пенсиите ще стане от 1 януари 2006 г., а на работните заплати в бюджетната сфера - от 1 юли с 6 на сто.
    През 2005 г. се очаква броят на осигурените да бъде 2 525 800 души. За 2006 г. броят на осигурените се планира да бъде 2 529 600 души. При очакван брой осигурени наемни работници на 2 081 000 души се предвижда те да са 2 054 000 души, което намаление е за сметка на програмите за заетост. Ако през 2005 г. по програмите за субсидирана заетост са били заети средногодишно 69 900 човека, през 2006 г. те ще бъдат 42 000 човека в резултат на промяна в политиката в тази област. Държавните служители се запазват почти на същото ниво. Самонаетите, в това число работещите по така наречените граждански договори, които се осигуряват само на това основание, ще се увеличат от 251 400 души на 253 200 човека.
    Конкретните политики по приходната част на бюджета са: намаляване на осигурителната вноска със 6 процентни пункта, от което приходите ще намалеят с 630 млн. лв.; договорени по- високи осигурителни прагове; очаква се увеличение на средно претегления минимален осигурителен доход с 6,8 процента; нарастване на средния осигурителен доход с 8,17 на сто или на 363, 7 лв. спрямо очакваното равнище през 2005 г., което ще увеличи допълнително приходите с 214 млн. лв.; увеличават се вноските за допълнително задължително пенсионно осигуряване от 3 на 4 на сто; нараства максималния осигурителен доход от 1300 на 1400 лв., от което допълнително ще постъпят 7,2 млн. лв. приходи брутно, а на нетна основа се предвижда да са с около 5,5 млн. лв.; запазва се минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се на 220 лв. От подобряване събираемостта на просрочени задължения се предвижда приходите да се увеличат с 5 млн. лв. От нарастването на вноските за допълнително осигуряване в универсален фонд от 3 на 4 процента приходите ще намалеят приблизително с 60 млн. лв. и др.
    Консолидираният бюджет на държавното обществено осигуряване за 2006 г. е както следва: приходите- 3 млрд. 48,7 млн. лв., в това число от осигурителни вноски – 2 млрд. 992 млн. лв., трансфери от републиканския бюджет за изплащане на пенсии и обезщетения, които не произтичат от осигурителни отношения – 504 млн. лв., в това число 60 млн. лв. предвиден резерв за реформата, включен в разходите. Субсидиите от републиканския бюджет за покриване на недостига във фонд “Пенсии” и във фонд “Общо заболяване и майчинство” са в размер на 1 млрд. 408 млн. 800 хиляди лева., което е около 2,8 пъти увеличение поради промени в политиката по приходите на НОИ.
    Основна част от приходите са приходи от осигурителни вноски. При очаквано изпълнение 3 млрд. 448 млн. лв. през 2005 г. заради намаляването на осигурителната вноска във фонд “Пенсии” и заради повишаване на вноската, която се трансферира към Универсалния пенсионен фонд, ще има с около 400 млн. лв. кумулативно по-малко приходи през 2006 г. в сравнение с 2005 г. Приходите за сметка на работодатели намаляват от 67,4 на сто на 63,1 на сто, увеличават се приходите за сметка на осигурителни вноски на работници и служители от 22,9 на сто на 27 на сто.
    Разходите се предвиждат в размер от 4 млрд. 952 млн. 900 хил. лв., в това число най-големият разход е за пенсии – 4 млрд. 103 млн. 500 хил. лв. За социални помощи и обезщетения са предвидени 741,6 млн. лв. Бюджетът на НОИ предоставя трансфери към фонд “Условия на труд” и към Фонд “Социална рехабилитация на хората с увреждания” в размер на 6,5 млн. лв. За издръжка на НОИ и на дейността по социалното осигуряване са предвидени 65,8 млн. лв. или 1,3 процента от всички разходи.
    Предвижда се съотношението между работещи и пенсионери през 2006 г. да стане 100 работещи към 91 души пенсионери, при 100 към 96 за 2005 г., а в началото на реформата при съотношение 104 души пенсионери на 100 работещи.
    Средният размер на пенсията на един пенсионер през 2006 г. се очаква да бъде 147,52 лв. при 133,2 лв. през 2005 г. Номиналният ръст на пенсиите през 2006 г. е 10,8 на сто, тоест, без да се отчита инфлацията, номинално пенсиите ще нараснат с 10,8 на сто. Реалният ръст при отчитане на очакваната инфлация ще бъде 4,8 на сто. Социалната пенсия за старост се очаква да бъде повишена от 1 януари 2006 г. от 60 на 63 лв.
    Инвалидните пенсии поради общо заболяване при прогнозиран брой за 2005 г. 373 хиляди се очаква да са 405 хиляди. Предвижда се за 2006 г., увеличение на инвалидните пенсии поради общо заболяване със 7,3 процента.
    Средният месечен размер на пенсията, която получава един пенсионер, като сбор от всички пенсии и добавките към тях, се предвижда да нарасне на 147,52 лв. през 2006 г., докато за 2000 г. е била 83,42 лв.
    Фонд “Пенсии”. Приходи – 2 млрд. 322 млн. 200 хил. лева. Трансфер от републиканския бюджет към този фонд за здравно осигуряване на пенсионерите и за други видове плащания за тях в размер на 289 млн. лв. Разходи – 4 млрд. 164 млн. 200 хил. лв., с дефицит на 1 млрд. 553 млн. лв. поради намаляване на осигурителната вноска и трансферирането на още един процентен пункт към универсалните пенсионни фондове.
    Фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност”, приходи- 195,7 млн. лв., разходи- 195,7 млн. лв.
    Фонд “Трудова злополука и професионална болест” - приходи 61 млн. лв., разходи- 37,2 млн. лв. вкл. трансфери към фонд “Условия на труд” – 3 млн. лв. и излишък от 20,8 млн. лв.
    Фонд “Общо заболяване и майчинство”- приходите- 287 млн. лв., разходи- 36,5 млн. лв., вкл. трансфер към Агенцията за хората с увреждания за помощно-технически средства на осигурените лица в размер на 3,5 млн. лв. Дефицит 62,4 млн. лв.
    Фонд “Безработица”- приходи от 324 млн. лв., разходи- 123,5 млн. лв., излишък от 201 млн. лв., който в рамките на консолидирания бюджет покрива част от дефицита във фонд “Пенсии”.
    В бюджета на НОИ приходите са 53,7 млн. лв., а разходите са 85,7 млн. лв. вкл. 18 млн. лв. трансфер от републиканския бюджет за здравно осигуряване на децата до 18-годишна възраст. и др.
    В проведената дискусия бяха поставени и обсъдени въпроси относно: отлагане плащането на обезщетенията за временна неработоспособност и майчинство от НОИ от 2006 за 2007 г.; разминаване на броя на осигурените и заетите лица; защо въпреки взетите през годините мерки и усъвършенстване на нормативната уредба с необходимите облекчения, не нараства броят на самоосигуряващите се лица, в т.ч. земеделски и тютюно- производители; необходимостта от задълбочено изследване на причините за увеличаване на пенсиите поради общо заболяване и последващи процедури по обжалване решенията на ТЕЛК и НЕЛК; начина и формулата за индексиране на различните размери пенсии от 1 януари и отражението на това върху мотивацията за осигуряване; защо за старите пенсии, отпуснати до 2000 г. ще се взема средноосигурителния доход за 1999 г.; ще се стигне ли до по- рестриктивна на НОИ относно просрочените задължения към ДОО или ще продължат опрощаванията; ще продължи ли политиката по финансиране програмите за профилактика, рехабилитация и отдих на осигурените лица и др.
    След като бяха дадени изчерпателни отговори и приключване на разискванията беше проведено гласуване.
    С резултати “За”- 13 гласа, “Против”- 3 гласа, “Въздържал се”- 1 глас, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г., № 502-01-52, внесен от Министерски съвет на 31.10.2005 г.
    Д- р хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика.
    Форма за търсене
    Ключова дума