Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
26/07/2006

    Доклад за първо четене на Законопроект за данъците върху доходите на физическите лица, № 602-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.7.2006г.

    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 26.07.2006г., разгледа и обсъди Законопроект за данъците върху доходите на физическите лица, № 602-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.7.2006г.
    В заседанието взеха участие г-н Георги Кадиев – зам.Министър на финансите, г-жа Людмила Елкова – Директор на Дирекция “Данъчна политика” в Министерство на финансите, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-н Никола Абаджиев – Председател на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и др.
    Законопроектът беше представен от зам.Министър Георги Кадиев. В изложението си той подчерта, че вносителите, в лицето на Министерски съвет и Министерство на финансите са се водили от задачата да се подготви нова съвременна уредба на облагането на личните доходи на гражданите и от това да се хармонизира българското данъчно законодателство с правото на Европейския съюз. Законопроектът третира по нов начин доходите от различни източници, което до сега, по действащото законодателство, е имало нееднозначно тълкуване. Нов е механизмът за ползване на данъчните облекчения, като всички данъчни облекчения ще се ползват на годишна база от всички източници на доходи. Запазва се обаче обхвата на източниците на доходи , подлежащи на облагане и кръга на данъчно задължените лица. Според вносителите, Законопроектът е изцяло еврохармонизиран и според това, в него по-основно се променя подхода за облагане на доходите на семействата с деца. Предлага се много по-гъвкав и рационален подход за данъчните облекчения за тези семейства. Данъчното облекчение за деца на лица, наети по трудови правоотношения, ще може да се ползва чрез работодателя, който ще преизчислява годишния размер на данъка. Прецизиран е кръга на лицата, който може да ползва данъчно облекчение за деца. Изрично е направена разпоредба, с която се регламентира, че в случай на развод, облекчението може да се ползва и от родителя, на когото не са предоставени родителските права и при условие, че другия родител предостави декларация, че няма да ползва данъчното облекчение за данъчната година. Новост е и промяната във вноските за доброволно пенсионно и здравно осигуряване - начинът, по който те се третират. Схващането на експертите от Министерството на финансите се изразява в това, вноските за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и застраховане да се освободят на “входа”, т.е. с тях да се намалява сумата от годишните данъчни основи. Размерът на данъчното облекчение, в зависимост от основата се запазва - до 10%, но е въведен годишен лимит от 1440лв., като облекчението се ползва за доходи от всички източници. При обратното получаване на сумите на “изхода” няма да се удържа данък от 12 на сто, включително и за сумите, за които е ползвано данъчно облекчение на “входа”. След обстойни експертни дискусии, вносителите са променили позициите си по отношение на тази част от законопроекта, убеждавайки се, че има опасност от финсови и социални рискове, както за фондовете, които извършват социално осигуряване, така и за осигурените в тях лица. Нов момент в законопроекта има и за облагане на доходите на лихви на чуждестранни лица в местни банки. Изравнява се размера на окончателния данък за облагане на доходите от дивиденти. В момента, ако лицето получава доход от дивидент в чужбина то облагането е с 12 %, а от българска фирма – със 7 %. Със законопроекта този размер се изравнява. Променят се и сроковете, при които се ползват данъчни облекчения от 5 % от облагаемата основа. Досега срокът е до 31 януари, с новите предложения ще стане 10 февруари. Въвежда се още една нова постановка, свързана с облекчение в работата на данъчната администрация. При подаване по електронен път на данъчните декларации ще се ползва още едно облекчение от 5 %, ако не е ползвано първото облекчение от 5 %.
    По време на проведеното обсъждане бяха представени становищата на Националния осигурителен институт и Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване. В становището на НОИ, представено от г-н Йордан Христосков бяха поставени няколко акцента. Първо, по отношение на задължително обществено осигуряване в т.ч. и задължителното капиталово осигуряване съвсем коректно вноските се изключени от облагаемата основа и второ, всички плащания, които са от системата на общественото и задължително осигуряване не са данъчно обложени. Второ, по доброволното осигуряване, има много сериозна еволюция във схващането на вносителите. Вече се обсъжда и постановката, да се дадат по-добри данъчни преференции за родените преди 1959г. Националния осигурителен институт е поел ангажимент да направи разчети. Ако тези разчети са не за 10%, а са двойно по-големи – тоест за 20 %, до какво въздействие върху фиска би довело това. Беше посочено, че 716 хиляди души са осигурените, които са родени преди 1959 г. Тъй като коментираното предложение е за двойно по-голямо данъчното облекчение, тоест 20 % ,разчетите показват доста негативно влияние върху фиска, дори при 50 % участие от страна на осигурените.Ако се приеме, че половината от тези 716 хиляди души ще изберат участие в доброволното осигуряване загубите в Държавния бюджет като приходи са 68 млн.лв. Това е много висока сума. Ако има преференциално по-висока ставка на облекчение, тя трябва да бъде силно редуцирана или за сега трябва да се откажем от една такава привилегия, защото ще пострада Държавния бюджет. Друг съществен въпрос е въпроса за начинът, по който ще се ползват акумулираните средства, след като приключи периода на натрупване в индивидуалните партиди.. Ако те бъдат трансферирани към сметка на друго осигурено лице, каквито предложения има, наистина трябва да има облекчение или въобще да не се облагат тези суми, но когато се ползват за пожизнена пенсия или дългосрочна пенсия – например 15 години те също трябва да бъдат освободени изцяло от данъци и облагане. Защото целта на доброволното осигуряване е да осигури трета пожизнена пенсия на човека, а не просто теглене на тези суми. В тази посока е необходимо да се направят предложения за второто четене на законопроекта. В становището на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване бяха застъпени проблемите, които възникват на входа на системата за доброволно осигуряване, при предварително изтегляне на средства, а не за изхода на системата. Не е удачно законопроектът да стимулира получаването на допълнителните доходи от допълнителното доброволно пенсионно осигуряване във вид на пенсия, по всякакъв начин и по всяко време. Подходящо би било вносителите да се върнат към досегашния вариант, който е по-приемлив и в същото време решава проблемите на социалното осигуряване в перспектива. Другият важен проблем за дружествата и фондовете за осигуряване е свързан със законовите механизми, чрез които да се стимулира получаването на пенсионни плащания след придобиване на право на пенсия, а да не се стимулира изтеглянето предварително на средствата от индивидуалните партиди. Трябва да се заложи на такива проценти и начини на решаване на проблема на входа на системата, които да осигуряват развитие на системата като цяло. В момента има 500 хиляди граждани, осигурени в доброволните пенсионни фондове. Това са хора с възможности, със съвременно осигурително мислене, култура и разбиране, направили личен избор да внасят в допълнително доброволно пенсионно осигуряване и законопроектът трябва да намери онези механизми,чрез които да активизира и стимулира процеса на доброволното осигуряване.
    В хода на дискусията народните представители, заедно със вносителите се обединиха около становището, че предлагания законопроект е много по-четим, по-систематизиран, много по-лесен за разбиране и прилагане. В него не се засягат промени в ставките за облагане. Настоящият Закон за облагане доходите на физическите лица е от 1998 г., като всяка от предходните години той е бил многократно изменян и допълван. Положително е усилието, да се направи нов, синхронизиран с европейското законодателство закон. Народните представители поставиха въпроси, свързани с обхвата на всички видове доходи, с видовете доходи в зависимост от източника, за данъчните облекчения и др. Сериозно беше дискутиран въпроса за лимитиране на сумите, които могат да бъдат внасяни от физически лица под формата на месечна вноска за допълнително доброволно пенсионно осигуряване, тоест за третия стълб. Народните представители считат, че тези текстове в закона трябва да се подобрят, за да се стимулира осигурителна култура на българските граждани. Не е редно да се признава за облекчение облагаемата сума - сумата, която се внася, а да не се облага сумата, когато човека промени нейното предназначение и не я използва за пенсията си, за своята социална сигурност, а за нещо друго напр. да закупи предмети за бита. Сериозно бяха обсъдени и текстовете, касаещи семейното подоходно облагане. Според членовете на Комисията те са добър опит за стимулиране на раждаемостта. Ефективният европейски модел за стимулиране на раждаемостта действително е семейното подоходно облагане. Правейки тази, втора и по-широка стъпка в семейното подоходно облагане, със законопроекта се демонстрира воля да се развива успешна политика за семействата с деца.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 13 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за данъците върху доходите на физическите лица, № 602-01-61, внесен от Министерски съвет на 19.7.2006г.
    Председател на Комисията по труда и социалната политика Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума