Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
31/01/2007

    Проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Заемно споразумение ( допълнителен заем по проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта” ) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 29.01.2007г.
    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика
    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Д О К Л А Д
    Относно: Проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Заемно споразумение ( допълнителен заем по проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта” ) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 29.01.2007г
    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 31.01.2007., разгледа и обсъди проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Заемно споразумение ( допълнителен заем по проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта” ) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 29.01.2007г.
    В заседанието взеха участие г-жа Емилия Масларова- министър на труда и социалната политика, г-н Димитър Димитров, г-н Васил Войнов, г-жа Иванка Христова – зам.министри на труда и социалната политика, г-н Ерик Рангелов, изпълнителен директор на Социално-икономическия фонд, г-н Желязко Христов, председател на КНСБ и член на управителния съвет на фонда и др.
    Проекта за решение беше представен от г-н Димитър Димитров, зам.министър на труда и социалната политика.
    През 2003г. Народното събрание ратифицира със закон Заемното споразумение (проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта”) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие. Размерът на заема е 50,8 млн. евро и срокът за усвояване на средствата по него изтича на 31 декември 2007г. С парите от споразумението са подпомагани проекти на общини, на общности, на социални партньори, на неправителствени организации в посока на няколко компонента, свързани със социални домове, училища, сгради от сферата на просветата, инфраструктура – В и К комуникации, благоустрояване на населените места. Вносителите на проекта напомниха, че съотношението на финансирането на проектите е 80 процента от заемното споразумение и 20 процента от общините. Допълнително в Министерството на финансите е създадена схема, с която са подпомагани особено бедни и малки общини, тъй като целият проект е насочен преди всичко към региони с високо ниво на безработица, към хора с ниска степен на доходи. Много малко или почти са изключени обектите в големите градове, за разлика от някои други проекти, какъвто е проектът “Красива България”, например. Ефекта от действащото споразумение може да се измери и с вече създадения административен капацитет и добро управление на този проект, и с това че неговите финансови възможности са насочени към общини, значително изостанали в сферата на заетостта, на доходите и нещо повече, в този проект се включват и безработни лица и се осигуряват допълнителни възможности за тяхната квалификация и професионално обучение.
    Вносителите посочиха, че най-вероятно бюджетът на Социално -икономическия фонд във вида, в който той е отпуснат сега, ще бъде усвоен още в първите шест месеца на годината. Той е одобрен от Народното събрание като част от бюджета на Министерството на труда и социалната политика и е насочен изцяло за преходни обекти. Бюджетът на Социално-икономическия фонд, който ползва основно финансови ресурси от Заемното споразумение, е в рамките на 6,8 млн. лв., които са насочени за инфраструктурни обекти, а преходните обекти за 2007 г. са за около 9 млн. лв. На практика финансовата необходимост за подкрепа на преходни обекти е доста по-голяма. От тази гледна точка вносителите смятат, че е добре да започнат преговори с Международната банка за възстановяване и развитие за анексиране на действащото споразумение от 2003 г., за което имат уверение, че сравнително бързо може да бъде реализирано, тъй като заседанието на Борда на банката е на 6 март и веднага след тази дата ще може да се пристъпи към уточняване на конкретните параметри. Съветът за икономическа политика, а в последствие и Министерският съвет с Решение № 716 от 2006г. са решили проект “ Социални инвестиции и насърчаване на заетостта” да продължи своето действие, като средствата за него в размер на 15 млн. евро се осигурят чрез държавен заем от Международната банка за възстановяване и развитие. Тези средства ще продължат да бъдат насочвани към бедните общини за реализиране на инфраструктурни проекти от социалната области и за реализиране на проекти на фондации и сдружения. Тези проекти срещат одобрението на общинските ръководства и на неправителствените организации и спомагат за осъществяване на процеса за децентрализация на държавното управление.
    Според вносителите изложените причини са достатъчно основателни, за да поискат подкрепа от Народното събрание за възлагане на мандат за водене на преговори с Международната банка за възстановяване и развитие за допълнително анексиране на този проект с 15 млн. евро за 2008 г. , още повече, че това решение не изисква промяна на утвърдения бюджет за 2007 г.
    По време на дискусията народните представители изразиха положителни становища по отношение усилията на българското правителство да се работи за осигуряване на инвестиции, с които да се помага на общините, изоставащи в сферата на социалното обслужване и социалната инфраструктура. С такива проекти могат да се постигнат приемливи и положителни резултати, да се разнообразят вида, броя и количеството на услугите, които се предлагат на гражданите в съответните населени места. Това също е възможност за по-активно включване на неправителствените организации в извършването на социалните услуги и децентрализацията на социалните услуги – много важна част от социалната политика. Бяха поставени въпроси, свързани с евентуални промени на условията, които ще залегнат при кандидатстването за финансиране на бъдещите социални проекти по линия на СИФ. Втората групи от въпроси бе отправена към изпълнителния директор на фонда. Известно е, че във всяка една програма конкурсите за изпълнители създават определено напрежение. Народните представители смятат, че в СИФ това напрежение е малко повече от останалите програми. В тази връзка членовете на комисията смятат, че е необходима някаква промяна по отношение на конкурсите за изпълнители в програмата. В хода на дискусията беше подчертано, че досегашното заемно споразумение има три компонента. Първият, по който има най-голям интерес и е най-популярен, това е социалната инфраструктура, към която общините имат най-голям интерес. Вторият е свързан с общностите. Третият е свързан с изискванията за нива на безработица и други социални елементи. Тези компоненти покриват териториално цялата страна и във връзка с тях общности или неправителствени организации кандидатстват с добри проекти. Второто, което трябва да се преоцени, след като евентуално правителството подпише допълнителното споразумение – са подходите за оценка на обектите. Това се налага, тъй като е коренно променена ситуацията по отношение на заетост и безработица и е променен размерът на сумите, които ще се отпускат. В момента управителният съвет на Социално – икономическия фонд готви нова карта на бедността, тъй като по досегашната карта на бедността, по която се работи, параметрите също са променени. Оценката на обектите е по пет компонента, единият от които е ръста на безработицата. Ниското ниво на безработица в национален разрез въобще не отменя голямата териториална диференциация в нивата на безработица. В момента в България има региони и общини, в които безработицата е над 20, над 30 процента. Някъде тази диференциация се задълбочава и това още повече трябва да концентрира внимание върху тези общности и проектите, които ще бъдат финансирани по този показател. Вероятно ще се стигне до един преглед съвместно с Международната банка за възстановяване и развитие по наредбите и начина на оценка на обекти, които в бъдеще ще бъдат включвани в програмите по заемното споразумение.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 15 гласа, “Против” – няма, “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи проект за решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Заемно споразумение ( допълнителен заем по проект “Социални инвестиции и насърчаване на заетостта” ) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 702-03-3, внесен от Министерски съвет на 29.01.2007г.
    Председател на Комисията по труда и социалната политика Д-р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума