Комисия по труда и социалната политика
03/10/2007
ДОКЛАД
за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 754-01-137, внесен от Петър Мръцков и Христина Христова на 28.09.2007 г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДО
Г- Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ,
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДОКЛАД
за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 754-01-137, внесен от Петър Мръцков и Христина Христова на 28.09.2007 г.
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 3.10.2007 г., разгледа и обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, внесен от Петър Мръцков и Христина Христова.
В заседанието участваха госпожа Иванка Христова – заместник-министър на труда и социалната политика, господин Васил Войнов – заместник-министър на труда и социалната политика, господин Минчо Коралски – директор на Изпълнителната агенция за хората с увреждания, представители и експерти на Министерството на здравеопазването, на Министерството на икономиката и енергетиката, на Изпълнителната агенция по лекарствата и други.
Законопроектът беше представен от господин Петър Мръцков и от госпожа Христина Христова. Те мотивираха предложенията за изменение на Закона за интеграция на хората с увреждания с това, че след влизането в сила на Закона за медицинските изделия се е получила подзаконова нормативна празнота, през времето на която е било невъзможно да бъдат изплащани на фирмите-доставчици помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия, необходими за хората с увреждания. Разходите за отпускания ремонт на тези изделия са за сметка на Агенцията за хората с увреждания.
От 12 юни 2007 г., когато започва действието си Законът за медицинските изделия, с който са направени изменения и допълнения на Закона за интеграция на хората с увреждания и в частност на чл. 35, ал. 1 от него, се променя режимът на регистрация на доставчиците на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, както и условията за предоставяне на тези продукти. Този нов регистрационен режим налага да се променят няколко нормативни документа, за да се продължи с доставянето на уредите, необходими за хората с увреждания. Според вносителите поради липса на преходен период в Закона за хората с увреждания, няма правно основание за изплащане на тези помощи за периода 12 юни 2007 г. до 10 август 2007 г., когато е обнародвана Наредба № 2 за изискванията за осъществяване на дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Едва след тази дата фирмите могат да се регистрират и да получават средства за предоставените от тях помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия. В действителност за тези два месеца хората с увреждания са получили необходимите им помощни средства. Те са на стойност около 2 млн. лв., но поради посочените нормативни пропуски, те не могат да бъдат възстановени от Агенцията за хората с увреждания на фирмите, които са ги предоставили.
Пак във връзка с новия регистрационен режим, установен от Закона за медицинските изделия, фирмите, които произвеждат медицински изделия, са били затруднени да подготвят документация за регистрация на произвежданите от тях изделия. Според вносителите на законопроекта нерегистрирането на тези фирми в Изпълнителната агенция по лекарствата от 12 юни досега е спряло изработването и ремонта на протезни средства, както и на медицински изделия за хората с увреждания. Вносителите са убедени, че с направените промени в Закона за интеграция на хората с увреждания ще се спре социалното напрежение както между хората с увреждания, които се нуждаят от такъв вид подпомагане, така и между фирмите, които внасят, произвеждат и ремонтират приспособления и изделия за хората със специални нужди.
В хода на представянето на законопроекта и обсъждането му бяха представени няколко становища на заинтересовани министерства и агенции.
В становището на Министерството на труда и социалната политика се отбелязва, че с препращането към чл. 35, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания, както и според вносителите, се стига до противоречие, тъй като тази разпоредба преди изменението й е оправомощавала министъра на труда и социалната политика да издаде наредба за условията и реда на производство, внос, продажба и поддържане на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, а не е създавала ред за регистрация на тези лица. В предишния текст на чл. 35, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания и с неговата редакция съгласно § 14, т. 3 от Преходните и заключителни разпоредби чл. 35, ал. 5 на министъра на труда и социалната политика с изрична законова делегация е предоставено правомощието да издаде подзаконовите нормативни актове, свързани с предоставянето на медицинските изделия за хората с увреждания. Това е законовото основание, въз основа на което министърът на труда и социалната политика издава Наредба № 2 от 27 юли 2007 г. за изискванията за осъществяване на дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъци по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания. С § 2 от Преходните и заключителни разпоредби изрично се посочва, че наредбата влиза в сила от датата на влизане в сила на Закона за медицинските изделия, тоест от 12 юни 2007 г.
На 27 септември влиза в сила Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2. С Преходните и заключителни разпоредби на тази наредба се дава възможност на търговците, регистрирани в Агенцията за хората с увреждания до влизане в сила на Закона за медицинските изделия да продължават да осъществяват своята дейност до края на календарната 2007 г. и за тази дейност Агенцията за хората с увреждания да им заплати полагащите им се средства. Съответните процедури за извършването на тези разплащания са разписани. За другата част от фирмите, тези, които осъществяват поддръжката и ремонта на медицинските изделия и помощните средства, изменителната наредба на Наредба № 2 също въвежда така наречения гратисен период в рамките на експлоатационния им срок. Юристите на Министерството на труда и социалната политика са убедени, че с тези Преходни и заключителни разпоредби правната уредба на процедурата по регистрация на лицата, предоставящи медицински изделия и помощни средства на хората с увреждания, и по изплащане на полагащите им се за това средства, е добре аргументирана, не създава нормативна празнота и утвърдена от оправомощен от закона орган.
С оглед на тези и други аргументи Министерството на труда и социалната политика не подкрепя внесения законопроект.
В становището на Министерството на икономиката и енергетиката се застъпва тезата, че съгласно § 7 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба № 2 от 2007 г. на Агенцията за хората с увреждания е предоставена възможност да изплати на лицата по § 6 на същата наредба средствата за предоставените медицински изделия, помощни средства и съоръжения, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания за периода от 12 юни 2007 г. до 25 октомври 2007 г. – един месец от влизането в сила на изменителната наредба. Регламентирано е изплащането на паричните средства в този период да се осъществи по реда на чл. 47 от Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания. Разпоредбата на § 8 от наредбата създава основания на Агенцията за хората с увреждания за изплащане и на средствата за поддръжка и ремонт на изделията, посочени в списъка на чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания, които са предоставени от лицата по ал. 6.
По отношение на производителите на медицински изделия по поръчка от Министерството на икономиката и енергетиката също смятат, че са създадени достатъчно законови и подзаконови условия, чрез които тези производители могат да осъществяват дейността си и Агенцията за хората с увреждания основателно да се разплаща с тях.
В становището на Министерството на здравеопазването се застъпва схващането, че норми от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за медицинските изделия, норми от Закона за интеграция на хората с увреждания и Правилника за неговото приложение, както и тези от Наредба № 2 от 27 юли 2007 г. и изменителната й наредба от 25 септември 2007 г. дават всички основания на Агенцията за хората с увреждания да се разплаща с фирмите-вносители и производители на помощни средства и медицински изделия. Нещо повече, нормативните документи дават достатъчно така наречени гратисни периоди на заварените в тази дейност дружества да преведат в ред документацията си и да участват в новия регистрационен режим без особени затруднения.
Поради тези и други аргументи Министерството на здравеопазването не подкрепя внесения законопроект.
От Изпълнителната агенция по лекарствата също не подкрепят предложения законопроект. Според становището на агенцията § 10 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за медицинските изделия предвижда наличните на пазара медицински изделия, които нямат оценено съответствие със съществените изисквания по реда на директиви 90/385/ЕИО, 93/42/ЕО и 98/79/ЕО да могат да се подават до една година от влизането на закона в сила. Помощните средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания попадат именно в този параграф, предвиждащ гратисен период до 12 юни 2008 г. В същия закон, отново в Преходните и заключителни разпоредби, в параграфи 6 и 7 се дава гратисен период до 31 декември 2007 г. на търговците, получили разрешение за търговия на едро по реда на отменения Закон за лекарствата и аптеките в хуманната медицина да извършват търговия на едро с медицински изделия въз основа на това разрешение.
В дискусията взе активно участие господин Минчо Коралски – директор на Агенцията за хората с увреждания. Той изрази съжаление, че неговото становище по внесения законопроект оспорва становището на Министерството на труда и социалната политика, към което се води Агенцията за хората с увреждания. Основното несъгласие се състои по повод на разпоредбите на вече цитираната Наредба № 2.
Според Агенцията за хората с увреждания наредбата по никакъв начин не урежда поставения чрез законопроекта проблем, тъй като в нея се третира предоставянето на помощни средства за периода от 12 юни 2007 г. до един месец след влизането в сила на последната промяна. Господин Коралски припомни, че на 12 юни в сила вече е Законът за медицинските изделия и промяната в Закона за интеграция на хората с увреждания. Съгласно чл. 44 от този закон „редът за плащанията на тези помощи се урежда с Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания”. Правилникът за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания посочва, че „помощи се изплащат само на фирми, които са регистрирани по реда на чл. 35, ал. 5”, тоест новият член, който е в сила от 12 юни 2007 г. Поради тази причина, включително и в Наредба № 7, има позоваване на чл. 47 от действащия вече нов Правилник за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания, където се казва, че се плаща по реда на чл. 47, а в него се казва, че „Агенцията за хората с увреждания плаща на фирмите, предоставили помощни средства”. Тези фирми се определят с чл. 41 и това са фирмите, регистрирани по този ред, по променения вече закон. Тази колизия в текстовете на Закона за медицинските изделия, Закона за хората с увреждания и Наредба № 2 са причина в Агенцията за хората с увреждания да няма нито една фирма, която да е регистрирана, а тя не е регистрирана, защото не може да се регистрира в Изпълнителната агенция по лекарствата. Заради това от 12 юни до този момент в България нито се ремонтират, нито се произвеждат протези, което е проблем за хората, които се нуждаят от тези неща. Господин Минчо Коралски обърна внимание на факта, че с Правилника за приложение на Закона за интеграция на хората с увреждания се въвежда преходен период. Съгласно чл. 14 от Закона за нормативните актове с подзаконов нормативен акт могат да се вкарат гратисни периоди и да се дава обратно действие само, ако такова обратно действие има в нормативния акт, на основата на който той се издава. Тъй като наредбата е издадена по силата на изменения Закон за интеграция на хората с увреждания, а в него няма такова правомощие за обратно действие, то и наредбата, издадена по този начин, заедно с другите променени актове, не пораждат правно основание за изплащане на тези помощи. С тези и други правни основания Агенцията за хората с увреждания дава подкрепата си за законопроекта, внесен от народните представители Христина Христова и Петър Мръцков.
В хода на дискусията народните представители изразиха мнението си, че положението с техническите помощни средства за хората с увреждания в България е много тежко. Може би нивото на качеството им не е най-високото в цяла Европа. Особено тежко е положението при протезите. Належащо е този въпрос в скоро време да се реши и хората, които имат ампутирани крайници, да имат достъп до качествени протези и протези, които ще им дадат възможност отново да бъдат пълноценни и независими хора.
След приемането на Закона за медицинските изделия, според народните представители е настъпил хаос. Още през лятото по-голямата част от фирмите са спрели да дават технически помощни средства – протези, патерици, колички и други. Потърпевши са хората с увреждания, но потърпевши са и тези фирми, които все пак са се осмелили, въпреки неуредиците, да предоставят технически помощни средства. Но и те всъщност в един момент са престанали да дават такива. Решили са да не рискуват повече. Повечето от народните представители считат, че ако бъде подкрепен законопроектът, поне част от проблема „технически помощни средства” ще бъде решен. Беше казано от народни представители, че има фирми обаче, които вече са регистрирани. С тях проблемът отпада. Те, макар и със закъснение, ще си получат парите. Какъв е проблемът тогава другите да не бъдат регистрирани? Защо те също не се регистрират и този проблем да се реши? Ако затрудненията с регистрацията са от завишени критерии, в това няма нищо лошо. Наличието на други критерии, може би по-високи от предишните, когато се отнася до медицински изделия, не може да служи за отказ да се изпълни процедурата по регистрация и последващото разплащане от страна на Агенцията за хората с увреждания.
Имаше и изказвания, свързани с това, че с предложения законопроект не се урежда възникналата проблемна ситуация. Първо, защото чл. 35 от Закона за интеграция на хората с увреждания не е отменен, а е изменен. В предишната редакция на чл. 35, ал. 1 не се говори за лица, които са се регистрирали. Там става въпрос само за наредба, а не става въпрос за лица, които са се регистрирали или не са се регистрирали. Този текст не е спорен и не пречи на регистрацията на фирмите. Новият § 7 от Наредба № 2, който е влязъл в сила, фактически се опитва да уреди точно тази ситуация – за този гратисен период, за преходния период, за който се опасяват вносителите на законопроекта. Тук по-скоро трябва да се има предвид § 10 от Закона за медицинските изделия, с който се уреждат наличните количества. А наличните количества не могат да бъдат внесени по-късно и опасенията на вносителите и Агенцията за хората с увреждания са неоснователни. Наличните количества не могат да бъдат внесени след 1 януари 2007 г. по причина, че това може да бъде проверено във фактурите, по начина, по който се внасят и т.н. Не може да бъде допуснато и на пазара да се пуснат некачествени медицински изделия.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултат: „за” 12 гласа, без „против” и „въздържали се” 2, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, внесен от Петър Мръцков и Христина Христова.
Д- р Хасан Адемов, Председател на Комисията по труда и социалната политика