Комисия по труда и социалната политика
07/11/2007
Доклад за първо четене на законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008г., № 702-01-48, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008г.,
№ 702-01-48, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 07.11.2007г., разгледа и обсъди законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008г., № 702-01-48, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
В заседанието взеха участие г-н Димитър Димитров– Зам.министър на труда и социалната политика, г-н Атанас Кънчев – Зам.министър на финансите, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – Подуправител на Националния осигурителен институт, г-жа Христина Митрева – главен актюер на НОИ, Пламен Димитров – Зам.председател на КНСБ, г-н Димитър Манолов – Вице президент на КТ “Подкрепа” и др.
Законопроектът беше представен от г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт. В началото той заяви, че проектът на бюджета на държавното обществено осигуряване се основава на тригодишната бюджетна прогноза и е разработен съобразно бюджетните насоки на Министерството на финансите за съставяне на проектобюджетите за 2008г. Законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008 г. е разработен при спазване на всички процедури, предвидени в законите и подзаконовите актове. Той е утвърден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, одобрен е от Министерския съвет и е внесен по съответния ред и срокове в Народното събрание. Копие от законопроекта е предоставен и на Сметната палата за становище.
В проекта на бюджета са заложени следните макроикономически параметри, които са в основата при разработването на приходната и разходната му част: брутен вътрешен продукт – 61 711 млн. лв., среден месечен осигурителен доход – 464,52 лв., средногодишна инфлация – 6,9 на сто, минимална работна заплата – 220 лв. Осигурителните параметри са следните: средногодишен брой осигурени лица – 2 720 544, средногодишен брой пенсионери – 2 241 783, средногодишен брой осигурени лица, включени в програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост” и “В подкрепа на майчинството” – 26 000 бр., в т.ч. 1200 по втората програма, средногодишен брой безработни лица с право на обезщетение – 61 235, минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица – 240 лв, максимален осигурителен доход за всички осигурени лица – 2000 лв., осигурителните вноски по отделните осигурителни рискове са в размерите от 1 октомври 2007 г., вноската за допълнителното задължително пенсионно осигуряване е запазена на 5 на сто, съотношение между работодателска и лична вноска – 60:40, обезщетения при безработица в граници: 90 лв. минимален и 190 лв. максимален размер, размер на обезщетението за отглеждане на малко дете от 10-месечна до 2-годишна възраст - 190 лв. месечно. Разчетите за размерите на пенсиите за 2008 г. се основават на приетите изменения в размерите им от 1 юли 2007 г. и допълнителното второ увеличение в размерите на пенсиите с 10 на сто от 1 октомври 2007 г.
От мотивите към законопроекта става ясно, че очакваните ефекти в областта на приходите са в няколко посоки. На първо място това е договарянето на по-високи осигурителни прагове по икономически дейности и основни квалификационни групи професии. Те са в резултат на повишаване на минималната работна заплата от 180 на 220 лв. Средното нарастване на минималните осигурителни прагове през 2008г. в сравнение с 2007г. е 26,24 на сто, а ефектът от него е 393,5 млн.лв.Тук се включва и ефекта от нарастването на минималната работната заплата. Нарастване на средния осигурителен доход е 464,52 лв., т.е. увеличението е с 18,2 на сто спрямо очакваното му ниво за 2007 г. - 393,00 лв. Увеличава се минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица - от 220 на 240 лв. – приходите се увеличават с 10,3 млн. лв. Увеличава се максималния осигурителен доход - от 1400 на 2000 лв. От това увеличение и приходите в бюджета на държавното обществено осигуряване се увеличават със 71,2 млн. лв.
Със заложените параметри по приходите за 2008 г. се предвижда да постъпят 3 786 772,6 хил. лв., в т. ч. приходи от осигурителни вноски от работодатели за работници и служители – 2 323 971,6 хил. лв. или изразено в проценти - 61,37 на сто; лични осигурителни вноски от работници и служители – 1 215 341,4 хил. лв., което е 32,09 на сто и осигурителни вноски от самонаетите лица – 160 325,9 хил. лв. – в проценти - 4,23 на сто.
В областта на разходите спрямо действащото законодателство в законопроекта за 2008 г. са заложени следните политики: усъвършенстване на практическата дейност по изчисляване и изплащане на обезщетенията при временна неработоспособност от Националния осигурителен институт при запазване задължението на работодателя за изплащане на първия ден от временната неработоспособност за негова сметка, увеличаване размера на обезщетението при отглеждане на малко дете от 180 на 190 лв., увеличаване максималния размер на обезщетението за безработица – 190 лв., минималният размер на обезщетението за безработица се запазва на 90 лв., индексиране на пенсиите от 1 юли 2008 г. по швейцарското правило., по-нататъшно подобряване на организацията и контрола върху органите на лекарската експертиза чрез участието на доверени лекари на Националния осигурителен институт в ТЕЛК и НЕЛК с цел намаляване броя на новите експертни решения за трайно намалена работоспособност., подобрен и по-ефективен контрол върху общопрактикуващите лекари от контролните органи на НОИ и НЗОК с цел ограничаване неправомерното изплащане на обезщетения по болест.
Управителят на Националния осигурителен институт подчерта, че разходите за пенсии през 2008г. ще се базират на следните политически решения: пенсиите ще се индексират с 9,5 на сто от 1 юли 2008 г. по швейцарското правилото (50 на сто от прогнозната средногодишна инфлация за 2007 г. и 50 на сто от нарастването на средния осигурителен доход за 2007 г. спрямо 2006 г.); от 1 юли 2008 г. минималния размер на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1-3 от КСО ще се увеличи с 9,5 на сто (от 102,85 лв. на 112,62 лв.); минималните размери на останалите видове пенсии за трудова дейност ще се обвържат с новия минимален размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст; от 1 юли 2008 г. социалната пенсия за старост ще се увеличи с 9,5 на сто (от 76,23 лв. на 83,47 лв.). Такова увеличение ще имат и всички свързани с нея минимални пенсии, които се изплащат от републиканския бюджет, по действащите нормативи.
По разходите за 2008 г. се предвиждат средства в размер 6 059 124,4 хил. лв., като най-голям относителен дял – 87,71 на сто от всички разходи, имат разходите за пенсии. За 2008 г. са предвидени 5 314 337,6 хил. лв. В тези средства не влиза резерва за реформата в социалното осигуряване, който е в размер на 60 000,0 хил. лв. За социални обезщетения и помощи се предвиждат разходи в размер 594 640,6 хил. лв., или 9,81 на сто от общите разходи. Към тази група се включват разходите за обезщетения и помощи по КСО – 593 960,4 хил. лв., и разходите за пощенска такса и ДДС върху обезщетенията за безработица, които са 680,2 хил. лв. В съответствие с промените в КСО, които се съдържат в проекта на Закон за държавния бюджет за 2008 г., разходите за здравноосигурителните вноски за пенсионерите, за учащите се и за безработните са включени като трансфери между бюджетни сметки - между НОИ и НЗОК.
Структурно законопроектът е организиран в 16 члена и 7 параграфа в Преходните и заключителни разпоредби, както и три приложения, отнасящи се до минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и класове професии за 2008г., диференцирани осигурителни вноски за фонд”ТЗПБ” за 2008г. и план-сметка на фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” за 2008г.
С член първи се предлага да се приеме консолидирания проект на държавното обществено осигуряване по приходите, на обща сума 3 786 772,6 хил. лв., по разходите на обща сума 6 059 124,4 хил. лв., трансфери (субсидии и вноски) между централния/републиканския бюджет и други бюджети в размер на 2 274 777,6 хил. лв. В този член са заявени и допълнителните субсидии от Централния републикански бюджет, който за 2008г. ще бъдат в размер на 1 975 694,3 хил.лв. Подробно са описани в раздели първи, втори и трети приходите, разходите и трансферите. С член 2 се предлага да се приеме бюджета на фонд”Пенсии” по приходите на обща сума 3 052 328,2 хил.лв., разходи на обща сума 5 080 692,7 хил.лв., трансфери между бюджета на фонд”Пенсии” и други бюджети в размер на 60 700,0 хил. лв., както и дефицит по бюджета на фонд “Пенсии” в размер на 1 967 664,5 хил.лв. С член 3 се предлага за обсъждане бюджета на фонд “Пенсии, несвързани с трудова дейност” като в него разходите са 256 461,9 хил.лв., основани на прием на трансфери в размер на същата сума. С член 4 се разписва бюджета на фонд “Трудова злополука и професионална болест”както следва – приходи на обща сума 89 556,3 хил.лв., разходи на обща сума 44 363,2 хил. лв., трансфери между бюджета на фонд “Трудова злополука и професионална болест” и фонд “Условия на труд” 8 100,0 хил.лв. и дефицит от 37 093,1 хил.лв. В член 5 се предлага да се приеме бюджета на фонд “Общо заболяване и майчинство”като в него приходите са на обща сума 483 950,6 хил.лв., разходите са на обща сума 492 003,7 хил.лв., трансферите са на сума от 3 400,0 хил.лв. и дефицита е от 11 453,1 хил.лв. В член 6 са зададени параметрите на фонд “Безработица” с прогнозирана сума за приходи 134 653,8 хил.лв., разходи в размер на 95 456,7 хил.лв., очаквани трансфери в размер на 5 368,6 хил.лв. и дефицит от 33 828,5 хил.лв. В член 7 се предлага в бюджета на Националния осигурителен институт да се заложат приходи в размер на 26 283,7 хил.лв., разходи в размер на 90 146,2 хил.лв., трансфери между този бюджет и други бюджети в размер на 1 974 494,3 млн. лв. и дефицит в размер на 1 910 631,8 млн.лв. В чл.8 се определят следните размери на месечния осигурителен доход за 2008г. – минимален месечен размер на осигурителния доход през календарната година по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, съгласно приложение 1; минимален месечен размер за самоосигуряващи се лица – 240лв.; минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители – 120лв.; минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, които упражняват само земеделска дейност – 60лв.; максимален месечен размер на осигурителния доход – 2 000 лв. С член 9 се определя минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, както следва – от 1 януари до 30 юни – 102,85 лв., от 1 юли до 31 декември – 112,62лв. В член 10 е посочен минималния размер на обезщетението за безработица, който е 90 лв. и максималния, който е 190лв. В член 11 от проекта на закона се определя размера на паричното обезщетение за отглеждане на малко дете – 190лв. В член 12 е посочено разпределението на осигурителните вноски по фондовете на държавното обществено осигуряване. В преходните и заключителни разпоредби на законопроекта се предлагат изменения на действащи закони.
Народните представители обсъдиха задълбочено параметрите на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008г., какато и очакваните социални ефекти от неговото изпълнение. Те поставиха много въпроси относно съществуващи социални програми, за чието финансиране се грижи бюджета на държавното обществено осигуряване. Беше обсъден много сериозно бюджета на фонд “Пенсии”, който събира най-много осигурителни пари и от него се плащат пенсиите на близо 70 на сто от българските пенсионери. За пореден път беше обсъден размерът на осигурителните вноски, съотношението на солидарност между работодател и работник, както и ефекта от намаляването на осигурителните вноски през текущата 2007г. По повод очертаващия се още по-голям дефицит в осигурителната система, който ще бъде покрит със субсидия от републиканския бюджет народните представители изказаха сериозни становища за бъдещето на осигурителния модел, начините на неговото финансиране и възможностите за неговото развитие. Бяха обсъдени плащанията за всички видове осигурителни рискове и всички групи осигурени лица. Народните представители се обединиха около становището, че законопроектът за бюджета на държавното обществено осигуряване е добре подготвен, параметритрите в него са реалистични и очакваните социални ефекти са постижими.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – 2 гласа, “Въздържали се” – 1 глас, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2008г., № 702-01-48, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
Д-р Хасан Адемов
Председател на Комисията по
труда и социалната политика