Комисия по труда и социалната политика
07/11/2007
Д О К Л А Д
за първо четене на
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008г., № 702-01-47, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008г., № 702-01-47, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 07.11.2007г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008г., № 702-01-47, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
В заседанието взеха участие г-н Димитър Димитров – Зам.министър на труда и социалната политика, г-н Атанас Кънчев– зам.министър на финансите, г-н Владимир Горанов – директор на дирекция в министерството на финансите, г-н Йордан Христосков – Управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – Подуправител на НОИ, г-жа Христина Митрева – директор на дирекция в НОИ, г-н Димитър Манолов и г-н Пламен Димитров - представители на КТ “Подкрепа” и КНСБ, представители на организации на хора с увреждания, пенсионерски организации и др.
Законопроектът беше представен от Зам.министър Атанас Кънчев. В началото той подчерта, че вносителите, в лицето на Министерски съвет, Министерство на финансите и Министерството на труда и социалната политика са се водили от приоритетите в областта на труда и социалната политика за 2008г., произтичащи от пълноправното членство на страната в Европейския съюз, установените международни стандарти и потребностите на българското общество. При разработването на проекта на програмния бюджет за 2008г са отчетени следните фактори: основни макроикономически показатели за 2008г. – брутен вътрешен продукт – 58 527 млн.лв., валутен курс – 1,47 лв. за един щатски долар, средногодишна инфлация в размер – 6,9% ; основни допускания за 2008г. по отношение на данъчната и социално-осигурителната политика - определяне на единен размер на нормативно признатите разходи в размер на 25 на сто при т.нар.свободни професии, запазване размера на осигурителните вноски за сметка на фонд “Пенсии” и за фонд “Безработица” на нивото от 2007г., запазване разпределението на осигурителните вноски по Кодекса за социално осигуряване между работодател и работник в съотношение 60:40, запазване на здравноосигурителните вноски в размер на 6%, повишаване на максималния осигурителен доход на 2000 лв. ; основни допускания за 2008г. по отношение на разходната политика – запазване на националните нелихвени разходи, с изключение на разходите за заплати, осигурителни вноски, пенсии, социални плащания, държавни инвестиционни заеми, средства от Европейския съюз и националното съфинансиране за 2008г. на нивото на утвърдените от Народното събрание за 2007г. нелихвени разходи в размер на 90 на сто, политиката по доходите за 2008г. предвижда индексиране на индивидуалните работни заплати на фактически заетите в системата на МТСП от 01.07. с до 10%, еднократно коригиране заплатите на данъкоплатците от най-ниските степени на скалата за облагане доходите на физическите лица предвид въвеждането на плоския данък с цел недопускане на намаление на нетния разполагаем доход. В проекта на бюджета е записана подробна информация за всяка група, на която се намалява реалния доход от въвеждането на плоския данък, размера на компенсацията и изменението на средната месечна брутна заплата, считано от 01.01.2008г.; увеличаване на минималната работна заплата от 180 лв. през 2007г. на 220 лв. през 2008г.; в областта на пенсионната политика се предвижда увеличение на пенсиите с 10% от 01.07.2008г. По Закона за семейните помощи за деца и в съответствие с мерките в демографската политика се предвижда повишаване на доходния критерий на 200 лв. на член от семейството. Повишават се размерите на еднократната помощ при раждане – за първо дете – 250 лв., за второ – 600 лв., за трето и всяко следващо дете – 250 лв. Повишава се размера на месечните помощи за дете до завършване на средно образование, но не повече от 20 годишна възраст на 30 лв. за всяко дете.
При представянето на Бюджет 2008 Зам.министър Кънчев направи следните обобщения: Най-голям дял от публичните разходи за 2008 г. се предвижда за сферата на социалното осигуряване, подпомагане и грижи. Това са 30,8 % от общите разходи. За 2008 г. по консолидираната фискална програма по функция “Социално осигуряване, подпомагане и грижи” са планирани 7 615, 4 млн.лв., което всъщност е с 899,9 млн.лв. или 13,4 % повече спрямо 2007 г. В реално изражение разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи са в размер на 12,3 % от брутния вътрешен продукт. Планираните разходи по тази функция включват разходите по републиканския бюджет – в тези рамки 1193,8 млн.лв., в т.ч. централен бюджет – 119,4 млн.лв., и министерства и ведомства – 1074,5 млн.лв. Разходите за социално осигуряване са в размер на 6 006,8 млн.лв. в т.ч. разходите за Държавното обществено осигуряване, Фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” и Учителския пенсионен фонд. Разходите на общините са 178,7 млн.лв., разходите на държавните висши училища са в рамките на 700 хил.лв., разходите за “Национален фонд” са 175,1 млн.лв. Политиката на правителството по отношение на пенсионната система категорично е насочена към нейното модернизиране в синхрон с икономическия растеж, повишаването на заетостта и доходите на хората. В тази група разходи, конкретно за пенсии, се включват пенсиите, изплащани от бюджета на Държавното обществено осигуряване и пенсиите, изплащани от Учителския пенсионен фонд, а така също и дължимите за изплащането на пенсиите пощенска такса и ДДС върху нея. За 2008 г. разходите за пенсии, без резерва за реформата за социално осигуряване, възлизат на 5 млрд. 314 млн. 337,6 хил.лв. Основната политика по отношение на пенсиите за 2008 г. е свързана с увеличаване на размерите им чрез индексиране, съобразно финансовите възможности на бюджета и усъвършенстване на механизма за тяхното изчисляване по метода на швейцарското правило. Средногодишният брой пенсионери за 2008г. се очаква да бъде 2 млн. 241 хил. 783 или намаление с 15 хиляди души спрямо очакваното изпълнение, а спрямо числото, което е било предвидено в бюджета за 2007 г., намалението е с 28 хиляди души. В проекта на закона за бюджета се залага задържане на броя на пенсиите поради общото заболяване, което е в резултат на новата организация и засиления контрол най-вече върху органите на лекарската експертиза –ТЕЛК и НЕЛК. Отчита се и намалението на броя на пенсионерите, като предвидените разходи за пенсии през 2008 г. се запазват на сегашната тенденция и за тази цел ще се изразходват между 8,5 и 9 % от брутния вътрешен продукт. Съотношението осигурени лица към пенсионери ще се запази на 100 към 82. Пенсиите на база прогнозни данни ще бъдат индексирани от 1 юли 2008 г. с 9,5 на сто. Новият размер на минималната пения за осигурителен стаж и възраст ще бъде 112,62 лв., а на социалната пенсия за старост 83,47 лв. Консолидираният бюджет на Държавното обществено осигуряване изглежда така. В приходната му част има приходи от общо 3 786,8 млн.лв. От осигурителни вноски са 3 млрд. 756 млн. Трансфери от републиканския бюджет, включително 60 млн.лв. резерв за реформата са 750 млн.лв. Субсидията е 1975,7 млн.лв. Тя покрива недостига от средства във Фонд “Пенсии” и във Фонд “Общо заболяване и майчинство”. Разходите са 6 млрд. 59 млн.лв., в т.ч. за пенсии 5 314,3 млн.лв.
Социалните помощи и обезщетения се разпределят основно в централния бюджет – най-вече към бюджетите на Министерството на труда и социалната политика, Държавното обществено осигуряване и останалите министерства и ведомства като политиката в социалното подпомагане през 2008 г. ще се развива в посока на гарантиране на социалната защита на уязвимите групи от населението чрез по-добра насоченост на социалните помощи и повишаване на ефективността на програмите. В областта на обезщетенията средногодишният брой безработни лица с право на парично обезщетение ще бъдат 61 200 души.Обезщетенията за безработица са от 90 до 190 лв. максимален размер. Средногодишният брой осигурени лица, които са обхванати от програмата за профилактика и рехабилитация ще бъдат 58 425 души при среден разход близо 390 лв. на човек. Обезщетението за гледане на малко дете от 10-месечна възраст до 2-годишна възраст е разчетено на база 190 лв. Увеличават се разходите за обезщетение за отглеждане на малко дете с 9,2 млн.лв. Максималният размер на обезщетението за безработица в тези параметри – нарастването с 10 лв., води до допълнителни разходи 4,3 млн.лв. По програмата за продължителна безработица ще се изразходват 2,6 млн.лв., От тази програма се ползват лицата в предпенсионна възраст. Очакваме се, че лицата, които ще отговарят на условията са около 3 хиляди души. За социални помощи и обезщетения като цяло са заделени 594 млн.лв.
Зам.министър Димитър Димитров подчерта при представянето на бюджета на Министерството на труда и социалната политика, че за поредна година той е програмно ориентиран и е развит по приоритетите и политики. Приоритет номер едно е провеждането на политиката в областта на заетостта. Тук подробно са разписани параметрите на две основни програми: “Учене през целия живот и повишаване пригодността на заетост” и програма “Подкрепа на предприемачеството и разкриване на нови работни места”. Следва политиката в областта на трудовите отношения, представена чрез програмите “Осигуряване на подходящи условия на труд” и “Предотвратяване и ограничаване на колективните трудови конфликти”. Политиката в областта на социалното подпомагане е представена чрез 7 програми, които са: Предоставяне на социални помощи при прилагане на диференциран подход”, “Подпомагане на семейства с деца”, “Осигуряване на целева социална защита за отопление на населението с ниски доходи”, “Закрила на децата чрез преход от институционални грижи към алтернативни грижи в семейна среда”, “Интеграция на хората с увреждания”, “Социално включване на други рискови групи от населението” и “Национална програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст”. На четвърто място е поставена политиката за гарантиране на равни възможности чрез програмата “Равни възможности”, а политиката в областта на демографското развитие е разписана в програма “Демографско развитие на населението”. Следват програмите “Усъвършенстване на механизмите и инструментите в областта на политиката на доходите от труд и пенсии” и “Защитени минимални плащания”, които оформят намеренията на Министерството на труда и социалната политика в областта на политиката на доходите. Накрая е представена политиката в областта на трудовата миграция чрез програмите “Свободно движение на хора” и “Миграция и интеграция на имигранти”.
В проектобюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2008 г. са планирани разходи общо за 735,8 млн.лв. спрямо 621,8 млн.лв. за 2007 г. Увеличението от 114 млн. включва – предвидените от Министерството на труда и социалната политика за 2008 г. 5 млн.лв. за целеви средства за диагностика и лечение в лечебни заведения за болнична помощ на български граждани, които нямат доход или лично имущество, с което се осигурява личното им участие в здравноосигурителния процес. За помощите по Правилника за прилагане на Закона са социалното подпомагане са планирани 89,9 млн.лв. Целевите помощи за отопление са 110 млн.лв. За 2008 г. помощите, изплащани по Закона за интеграция на хората с увреждания са планирани в размер на 138,6 млн.лв., в т.ч. за 2008 г. са планирани 6 млн.лв. за покриване на разходите за ДДС върху техническите помощни средства, които са необходими като съоръжения за хората с увреждания и 8,4 млн.лв. за месечните добавки за деца.
Разходите по Закона за семейни помощи за деца са в размер на 386,3 млн.лв. и са планирани при запазване на дохода на член от семейството по чл. 4 по Закона за социално подпомагане. Осигурени са допълнителни средства за 2008 г. спрямо 2007 г. в размер на 115,6 млн.лв., в което число влизат 100 млн.лв. за месечни помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст. Също така тези помощи са в размер на помощта за всяко дете и 15,6 млн.лв. за еднократни помощи при раждане при размер на помощта в този случай 250 лв. за първо дете, 600 лв. за второ дете и по 200 лв. за трето и всяко следващо дете.
За реализация на мерките и програмите по Закона за закрила на детето са предвидени 6 млн.лв. Тези средства са насочени основно за регулирането на статута на въведеното за първа година професионално приемно семейство. За 2008 г. е предвиден трансфер към НЗОК в размер на 17,5 млн.лв., за здравноосигурителни вноски по чл. 40, ал.2, т. 1, и 8 от Закона за здравното осигуряване, като в другите министерства и ведомства са планирани 54,3 млн.лв. за обезщетение по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Закона за Министерството на вътрешните работи.
В разходите по бюджета за Фонд “Гарантирани вземания на работници и служители” са планирани 1 255,6 хил.лв., които ще послужат за изплащане на начислените и неизплатените гарантирани вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя и дължимите осигурителни вноски върху тях. Разходите по тази група за 2008 г. на консолидирана основа са 372,7 млн.лв. Те са разпределени в централния бюджет, в бюджетите на Агенцията по заетостта, Държавна агенция за закрила на детето, Агенцията на хората с увреждания, Социално инвестиционен фонд и Дом на ветераните и културата.
В края на представянето на Бюджет 2008г. от Министерството на труда и социалната политика се спряха на още няколко момента: бюджета на Министерството на труда и социалната политика има увеличение спрямо 2007 г. с около 9,8%. При завишените нива на плащания, може да се обобщи, че в реални цифри бюджета на МТСП за 2008г се вмества в рамките на бюджета за 2007 г. Вторият момент е свързан със запазване на средствата за активни политики на пазара на труда в рамките на планираните през 2007 г. Тези средства ще бъдат около 190 млн.лв. Същевременно ще се търсят решения на проблемите чрез вътрешно преструктуриране на средствата за активна политика на пазара на труда като напр. ще се намалят с около 30 % средствата за субсидирана заетост от гледна точка на състоянието на пазара на труда. Ще се насочи много по-голям финансов ресурс към програми и насърчителни мерки на пазара на труда по отношение на безработните, особено на някои от рисковите групи в структурата на безработните. Третият момент е свързан с намалението на фонд “Работна заплата”. Както и в цялата държавна сфера, това намаление с около 8 % и ще доведе до лека напрегнатост на бюджета на МТСП. Важно е да се отбележи, че трите основни проекта, които се реализират от Министерството на труда и социалната политика остават и за 2008 г. Тези проекти са търсени, подпомагащи, особено в сферата на общините и някои социални обекти. Това е Фонд “Красива България”, който вероятно със съфинансирането от страна на общините ще е в рамките на около 20 млн.лв., Социално инвестиционния фонд, по който Народното събрание ратифицира анекса на споразумението за 2008 г. в рамките на 15 млн. евро и Гаранционния фонд за микрокредитиране, който и през 2008г ще се администрира от МТСП.
Народните представители поставиха много въпроси, свързани с различните програми и политики, залегнали в бюджета на Министерството на труда и социалната политика. Беше обстойно обсъдена структурата на субсидията от 1 млрд. 987 млн. 694 хил. 300 лв., която субсидия от републиканския бюджет в сравнение със субсидията за миналата година е с около 500 млн.лв.повече. Тази тенденция - субсидията ежегодно да се увеличава с много сериозен ръст вероятно е тенденция за промяна на финансиране на осигурителния модел, а след това промяна и на философията на самия модел. Народните представители коментираха факта, че безработицата намалява, а съотношението между работещи и пенсионери се запазва в съотношението 100 на 82. Бяха представени нови аргументи за съхранението на това съотношение. Бяха изяснени причините, поради които се намалява срокът при обезщетението за безработица – в рамките на 90 и 190 лв., а срокът се намалява от 12 месеца на 9 месеца. Участниците в заседанието бяха категорични, че въпросът е съществен, защото това не са помощи за безработица, а осигурителни права на хората, които са внасяли своите осигуровки за риска безработица. Бяха обсъдени изчерпателно програмите “От социални помощи към осигуряване на заетост” и “В подкрепа на майчинството”. Народни представители изказаха становище, че този проект на бюджет на държавата не дава отговор на въпроса за сработването на Закона за Сребърния фонд. Втора година се разписва, че има средства за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система в Националната банка, но какво е разпореждането с натрупването и използването на тези средства не става ясно. Бяха зададени въпроси , свързани с очакваните финансови и социални ефекти от предвиденото 12-процентно съкращение на администрацията. По отношение на политика за семействата с деца беше коментирано дали не е по-добре при сегашното ниво на семейните помощи за деца, тоест детските добавки, те да се съчетаят и със семейното подоходно облагане, независимо от въвеждането на плоския данък. Народните представители изразиха тревога от обстоятелството, че от 1 януари 2008 г. около 25 хиляди души, на практика ще отпаднат от социално подпомагане и когато се прилагат програмите за субсидирана заетост трябва да се прилага регионален подход, тъй като има райони, в които реално тези хора трудно биха могли да намерят работа, въпреки общата тенденция на намаляване на безработицата. За такъв регионален подход трябва да се помисли и при прилагането на увеличените минималните осигурителни прагове, тъй като в страната регионалните диспропорции по отношение нивото на доходи са много сериозни. Някои народни представители изказаха становището, че в проекта за бюджет отново е подценен брутния вътрешен продукт – планиран е много по-нисък, както се е случило и през 2007 година. Това означава, че за пореден път приходната част на бюджета е значително подценена и всичко, което се отнася до социалната политика и качеството на живот на гражданите също е подценено Въвеждането на плоския данък наистина е инструмент, който в някаква степен води до изсветляване на икономиката. Но за хората, които са с доходи под 380 лв. това ще се превърне в сериозен проблем. Премахването на необлагаемия минимум ще става сериозен проблем, и то за хората, които имат ниски доходи. Допълнително ще бъдат финансово натоварени същите тези нискодоходни групи от тежестта на инфлацията, която се очаква да бъде над заложената в проекта за бюджет. В края на дискусията народните представители се запознаха със становищата за Бюджет 2008 на КНСБ, КТ “Подкрепа”, на Синдиката на българските учители, пенсионерски организации, организации на хора с увреждания и други съсловни групи.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 12 гласа, “Против” – 3 гласа, “Въздържали се” – няма, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008г., № 702-01-47, внесен от Министерски съвет на 31.10.2007г.
Д-р Хасан Адемов
Председател на Комисията по
труда и социалната политика