Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
14/11/2007

    Д О К Л А Д за първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 702-01-52, внесен от Министерски съвет на 09.11.2007г.

    XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Комисия по труда и социалната политика

    ДО
    Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    Д О К Л А Д
    за първо четене на
    законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 702-01-52, внесен от Министерски съвет на 09.11.2007г.

    Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 14.11.2007., разгледа и обсъди законопроект за данъците върху доходите на физическите лица, № 702-01-52, внесен от Министерски съвет на 09.11.2007г.
    В заседанието участваха г-н Кирил Ананиев – зам.министър на финансите, г-жа Людмила Елкова – директор на дирекция “Данъчна политика” в Министерство на финансите, г-жа Даниела Влъчкова – главен експерт в дирекция “Данъчна политика” в Министерството на финансите, г-н Начко Радев – директор на дирекция “Анализи и прогнози” в Министерството на труда и социалната политика, г-жа Недка Колева от КНСБ и др.
    Законопроекта и мотивите към него бяха представени от зам.министър Кирил Ананиев и експертите от Министерството на финансите. Според тях промените в законопроекта са групирани в три основни групи. Най-важната промяна е въвеждането на плоския данък за облагането на доходите на физическите лица. Втората голяма промяна е свързана с характеристиката на патентния данък като местен данък. Плоския данък с основна ставка 10 %, заменя прогресивната скала за доходите от трудови правоотношения, стопанска дейност не като еднолични търговци, продажба, на замяна на имущество, ползване на имущество и някои други. Десет процента е и окончателния данък при обратно получаване на суми от допълнително осигуряване и застраховки “Живот”. Десет процента се запазва за окончателния данък, удържан при източника и за доходите от замяна на акции при преобразуване на дружество. Други ставки на данъка са: 15% за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец, ставка от доходите за стопанска дейност плюс доходите от дивидент; 5 % за доходите от дивидент и ликвидационни дялове; 7 % за обратно получени суми от дългосрочни договори за застраховка “Живот”.
    Промените в законопроекта третират и някои данъчни облекчения. Отпадат данъчните облекчения за деца и за дарения. Запазват се намаленията за задължителни осигурителни вноски, включително по § 9 от ПЗР на Кодекса за социалното осигуряване и данъчните облекчения за допълнително доброволно осигуряване и застраховка “Живот”. Размерът на данъчното облекчение за лица с намалена работоспособност с 50 и над 50%, който до сега беше двойният размер на необлагаемата годишна данъчна основа е заменен с абсолютна стойност от 5820 лв., което представлява 485 лв. месечно. Друг нов момент е въвеждането на поредност за ползване на облекченията.
    Новост има и при нормативно признатите разходи. – те са 40 % за авторските доходи, лицензионни възнаграждения на артисти, на изпълнители, на занаятчии от продукти от селското стопанство, на нерегистрирани производители, продукти от горско, водно и ловно стопанство и декоративна растителност и 25 % за доходите от свободни професии извън трудови правоотношения.
    По отношение на патентния данък беше казано че той се превръща от републикански в местен данък. В Закона за данъка върху доходите на физическите лица е регламентирано преминаване от облагане с патентен данък към облагане по общия ред на доходите на физическите лица - в годината на преминаване не се правят авансови вноски по ЗОДФЛ, патентният данък се приспада от годишното данъчно задължение на лицата по данъка върху дохода. Контролът и събирането на патентния данък до 2007 г. остават изключително от компетентността на Националната агенция за приходите.
    По отношение на това как се определя облагаемия доход и данъчната основа, вносителите на законопроекта дадоха няколко примера: в случаите на учредяване на право на строеж за цена на придобиването на правото се приема цената на придобиване на поземления имот; в случаите на прекратяване на договора за лизинг, в който изрично е предвидено прехвърляне на правата на собственост и имуществото не е прехвърлено до прекратяването, получените вноски по договора се третират като доход от ползване на имуществото, т.е., като наем; при продажба, замяна на акции или дялове, получени срещу направена непарична вноска цената на придобиване е или вписаната непарична вноска, или документално доказаната цена на придобиване на имуществото - предмет на вноската. Приспадат се внесените в чужбина задължителни осигурителни вноски във връзка с придобитите в чужбина доходи.
    Въвеждат се нови съдържания при облагаемите и необлагаемите доходи. Въвежда се минимален срок на притежаване на имот от 3 години и дефиниция на понятието “недвижим жилищен имот” във връзка с необлагането на дохода от продажба или замяна на имота, който служи за задоволяване на жилищни нужди на лицето и неговото семейство.
    Декларирането на доходи от дивиденти и ликвидационните дялове от източник в чужбина ще става с годишната данъчна декларация и изравняване на срока за подаване на декларация от платеца на дохода за начислени доходи на чуждестранни физически лица с този за чуждестранни юридически лица.
    Народните представители направиха дискусия относно новите решения в данъчно – осигурителна политика като цяло. По повод на въвеждането на плоския данък най-често задаваните въпроси към вносителите на законопроекта бяха свързани с въвеждането на компенсиращи механизми за нискодоходните групи и необходимостта от отпадането на необлагаемия минимум. Отговорите на тези въпроси трябва да се разделят бюджетната сфера и работещите в материалната сфера. В централния бюджет ще бъдат предвидени необходимите средства, с които да се компенсират доходите на лицата, които след прилагането на плоския данък ще имат на разположение намалял доход. Ще бъдат компенсирани лицата на трудови правоотношения, чиито доходи са на ниво около 430 лв. и тези, които са по служебно правоотношение с доходи около 375 лв. В организационен план през м. декември ще бъдат разпратени на всички разпоредители с бюджетни кредити писма с указания и с таблици как да се попълнят поименно за всяка една щатна бройка, за която считат, че попада в тази група. Така ще се разбере точният размер на индивидуалното компенсиране на всеки един служител в бюджетната сфера. На тази база ще се преизчисли и средната работна заплата, която ще бъде индексирана от 1 юли, съгласно политиката по доходите
    По отношение на отпадането на необлагаемият минимум първия отговор е свързан с много ниската ставка на плоския данък – 10%. Ако се запази необлагаемия минимум, той би се явил като втора ставка и едва ли ще може да се говори вече за плосък данък. Освен това и самата база е по-широка – на основата, на която се изчислява плоския данък. Ако ще бъде плосък данъкът, той трябва бъде в неговия оригинален вариант или близък вариант, с някои изключения, които бяха посочени при представянето на законопроекта. В чист вид идеята за плосък данък в себе си не съдържа възможността за данъчни облекчения, намаления и включително необлагаем минимум. В този смисъл беше обсъден факта, че плосък данък в чист вид няма в нито една от държавите, в които е въведен. Навсякъде са направени някои изключения. У нас въвеждането на плосък данък е съпътствано с много ниска ставка, от една страна, и от друга страна, все пак някои от намаленията се запазват. Например в някои страни задължителните осигурителни плащания подлежат на облагане. По-скоро доходът се облага без да се намаляват задължителните осигурителни вноски. При нас това намаление се запазва. Запазват се също и вноските за допълнително осигуряване, застраховки “Живот”. Другото, което се запазва, е данъчното облекчение за намалена работоспособност в нов вариант.
    Народните представители, заедно с вносителите на законопроекта направиха много сериозна дискусия, свързана със семейното подоходно облагане. На практика, с въвеждането на плоския данък се прави замяна на скоро стартирали социални политики. Заменя се политиката на стимулиране на отговорното родителство, на стимулиране на хората, които получават високи доходи и инвестират в обучението на децата си, в развитието на децата си с политиката на даване на семейни добавки на хора, които са на минимум по отношение на доходите и които използват тези средства за удовлетворяване на основни нужди на децата си, а в голяма степен и на останалите членове на семейството. Вярно е и това, че в сравнение с изминаващата година, компенсирането на семействата, по линия на месечните помощи за деца ще обхване повече семейства. Във финансово изражение това представлява – на базата на декларациите, подадени от родителите около 60 млн.лв. по линия на семейното подоходно облагане, а с увеличението на детските – на 30 лв., през следващата година са предвидени над 120 милиона лева. От дискусията стана ясно, че параметрите на новия данък също биха могли да се смятат за стимулиращи отговорното родителство. Как всъщност ще се стимулират хората, които работят и имат деца? Тези, които работят и имат високи доходи, те ще плащат значително по-нисък данък. От 440 лв. брутна заплата, която е под средната за следващата година и която прогнозно е заложена – под средната, надолу данъчната тежест намалява и тя намалява чувствително. Колкото по-висока е данъчната основа, толкова по-голямо е намалението от данъка. Всеки човек с или без деца, който е с над 440 лв. брутна работна заплата ще бъде с чувствителни облекчения в самото данъчно облагане, които ще следват всеки месец. При семейното облагане, намаленията за деца се ползваха в годината, следваща годината и те бяха всъщност една година по-късно. Отделно от това у нас по същество не сме имали семейно облагане в чистия му вид. Имахме елементи, които са с качеството на данъчно намаление, които бяха предназначени за семейства с деца. Беше припомнено, че до сега ставаше въпрос за 50-60, 80 до 134 лв. годишно, което за 2008г. ще бъде данък при една заплата малко над средната. Това е брутно намаление от данъчното облагане. Освен това, смисълът на плоския данък е да бъде върху максимално широка база, така че когато се събират пари от данъци, те да могат да се преразпределят като политики, включително и като социални политики, което е една от много отговорните функции на държавата.
    Друга тема, която беше обстойно обсъдена от народните представители е отпадането на преференциите за дарения. Беше припомнено какво е състоянието сега. В рамките на тази все още неприключила година, 66 млн.лв. са средствата, които са дарени от физически лица на физически и юридически лица, като 62 млн.лв. са средствата, дарени от физическо лице на физическо лице. В социалната комисия се знае, че в голяма част тези средства на практика имат характер на данъчни измами. Това беше причината, поради която миналата година, при обсъждане на закона, преференцията беше намалена от 10 на 5 %. Но сега, с новите разпоредби се прави отказ от политиката на държавно признание за дарителството. Хората, които са се занимавали с дарителство знаят, че дарителите в много малка степен не се влияят от данъчните преференции. Най-често дарителите даряват по съвсем различни мотиви, далеч от данъчните такива. Много голяма част от дарителите –истинските, коректните дарители, не искат да се възползват от данъчните си преференции. Но данъчната преференция е акт на признание на държавата за отговорното поведение на дарителя. Сега дарителят ще бъде лишен от такова признание. Според народните представители, това, че дарителството не е разпространено у нас, не значи, че не трябва да се правят опити чрез данъчната политика да облекчават хората, които са поели отговорността да бъдат дарители и по този начин се подкрепят и държавни инициативи, и държавни институции, както социални, така и културни, а и такива от системата на здравеопазването.
    След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 17 глас, “Против” – няма, “Въздържали се” – 1, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 702-01-52, внесен от Министерски съвет на 09.11.2007г.
    Д-р Хасан Адемов
    Председател на Комисията по труда и социалната политика





    Форма за търсене
    Ключова дума