Комисия по труда и социалната политика
16/01/2008
Д О К Л А Д
за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.1.2008г.
XL НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Комисия по труда и социалната политика
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Д О К Л А Д
за първо четене на
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.1.2008г.
Комисията по труда и социалната политика, на заседание, проведено на 16.01.2008г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.1.2008г.
В заседанието участваха г-н Лазар Лазаров, зам.министър на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов, директор на Дирекция “Трудово право и обществено осигуряване” в МТСП и г-жа Елка Димитрова, директор на Дирекция “Политика на пазара на труда” в МТСП.
Законопроектът беше представен от зам.министър Лазар Лазаров. В изложението си той посочи, че Законът за насърчаване на заетостта е приет през 2001 г., но независимо от краткото време, през което той действа, уредбата в областта на тези отношения и динамичните процеси на пазара на труда са причините, довели до необходимостта от неговото усъвършенстване. Основните тенденции на пазара на труда са свързани с рязко повишаване на заетостта и намаляване на безработицата. Но като цяло продължават проблеми на пазара на труда, свързани с неравнопоставените групи, а именно лицата с основно и по-ниско образование, лицата, които са неграмотни, лицата в предпенсионна възраст и други неравнопоставени групи. Именно за решаване на техните проблеми, за търсене на начина те да бъдат повторно активирани на пазара на труда и да се търси от друга страна стимул и заинтересованост от работодателите да ги наемат, се е стигнало до основните промени в този законопроект.
В мотивите към законопроекта обстойно са представени причините, довели до предлаганите в него промени. Основната цел на предложения законопроект е подобряване качеството на работната сила чрез създаване на възможности за повишаване квалификацията на заети и безработни лица в съответствие с потребностите на бизнеса в условията на ниска безработица, подобряване на достъпа до обучение на лица без образование или с ниско образование и без квалификация, включително чрез обучение на работното място, насърчаване заетостта на лица от неравнопоставените групи на пазара на труда, както и на териториалната мобилност на заетите. Със законопроекта се регламентират нови възможности за финансиране на мерки в подкрепа на заетостта, в т.ч. обучение на заети и безработни лица за придобиване на ключови компетентности, насърчаване териториалната мобилност на заетите, заплащане възнаграждение на наставник, който обучава на работното място наето безработно лице с ниско образование и без квалификация, както и на месечни суми за лицата, стартирали самостоятелна стопанска дейност. Във връзка с финансирането на дейности, допринасящи за повишаване на качеството и ефективността на обучението на възрастни, се предвижда изразходването на целеви средства от бюджета за активна политика за дейности, свързани с избора на обучаващи институции, обучение на преподаватели на възрастни, разработване и отпечатване на помагала и други материали за обучение.
Пример за нов момент в законопроекта е този с придобиването на реален практически опит в реалната производствена среда. Един от основните инструменти е стажуване при конкретния работодател. Именно за тези лица, които са с основно и по-ниско образование по този начин и за тези, придобили своето образование без практически опит в последните 24 месеца от завършване на своето образование се предлагат нови мерки за стажуване и чиракуване. Предвиждат се и мерки за засилване на ученето през целия живот, като отпадат нормативните изисквания и ограничения за това лицата – тези, които са с основно и по-ниско образование, да имат завършен шести клас. От Министерството на труда и социалната политика предлагат чрез законопроекта тези лица да бъдат до завършен четвърти клас, така че те да имат възможност да придобият професионална квалификация за първа степен по дадена професия или по част от нея. Със законопроекта се предлага още разходите, които ще се покриват от национална план за действие по заетостта както за заети, така и за безработни лица, да се изравняват.
Една от съществените промени в този законопроект е свързана с осигуряване на възможности за заетост на лицата, които са в предпенсионна възраст. До момента Законът за насърчаване на заетостта предоставяше възможността за мъжете, навършили 55-годишна възраст и за жените, които са навършили 50 години да ползват определени стимули. Практиката обаче показва, че както жените, така и мъжете, навършвайки 50-годишна възраст срещат определени трудности на пазара на труда. Затова се предлага в този законопроект да бъдат изравнени възрастта и за мъже, и за жени, тоест всички, които имат право, които са навършили 50 години и имат трудности при своята реализация на пазара на труда, да имат възможност да се включват в насърчителни мерки по Националния план за действие по заетостта. Предвиждат се такива мерки за лица, които са придобили право на пенсия за ранно пенсиониране, но не работят. По същия начин те имат право да участват в курсове в обучение за възрастни и със субсидирана заетост, за да могат да остават също по-дълго на пазара на труда. Има и специални мерки, насочени към майките – разширява се предметният обхват за майки, които имат деца от три до пет годишна възраст. За тях също се предвиждат определени стимули при включването им на пазара на труда.
Друга група изменения в предлагания законопроект е свързана с по-точното спазване на Закона за насърчаване на заетостта и по-скоро с налагането на нови мерки по отношение на контролната дейност, която осъществява Главна инспекция по труда. Предвиждат се и по-големи глоби при неспазването на тези разпоредби.
По време на дискусията народните представители изразиха становища, свързани с причините, довели до направените предложения за промени в Закона за насърчаване на заетостта. Те са свързани, първо, с това, че нашето законодателство в определени сектори трябва да бъде променено след пълноправното ни членство в Европейския съюз. Влошената демографска ситуация в страната и промените, които бяха направени в Закона за социално подпомагане също са много основателни причини, за да бъдат подкрепени промените в Закона за насърчаване на заетостта. Тези промени са насочени към това хората, които досега са получавали социално подпомагане, да могат да бъдат информирани, да бъдат професионално обучени и като цяло да станат част от пазара на труда и от системата на заетостта. Народните представители изразиха удовлетворението си от гледна точка на това, че българското законодателство напредва и става все по-адекватно на новите условия и предизвикателства, които има пред обществото.Самият факт, че се променя чл. 1 на закона с този законопроект, показва, че дори основните цели се дефинират по нов начин. Днес те са свързани с насърчаване и запазване на заетостта. Ако в България допреди няколко години проблем беше безработицата, то днес основен проблем на пазара става липсата на достатъчно квалифицирана работна ръка. Народните представители намират, че с предложените промени и новите мерки, ще се създаде мобилна и квалифицирана работна ръка не само на българския, но и на европейския трудов пазар.
Втората група промени в законопроекта, тази свързана с професионалното ориентиране и обучение на възрастни също беше обсъдена от членовете на Комисията по труда и социалната политика. Всички си дават сметка, че с тези промени трябва да се компенсира един голям проблем, който се заражда и в бъдеще ще придобие съществени измерения. В годините на прехода българската образователна система допусна десетки хиляди деца, по различни причини, да останат извън системата на българското училище. Тези възрастни хора днес трябва да бъдат интегрирани в обществото и това може да стане чрез активна, нова и последваща квалификация. Добре е, че в България има система за възстановяване на стародавни традиции на занаятчийската камара, на обучение за чирак, калфа и майстор. С предложените промени ще се даде възможност да се съчетаят наши традиции с модерни европейски практики.
Бяха обсъдени обстойно и промените, свързани с посредничество по информиране, наемане и работа на чужденци в Република България. С тези промени се очаква, когато българските работодатели започнат да внасят работна ръка, да знаят, че това означава преди всичко адаптиране, квалификация и преквалификация. Това са предизвикателства, на които законопроектът дава отговори.
След приключване на обсъждането и проведено гласуване с резултати “За” – 16 гласа, без гласове “Против” и “Въздържали се”, Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 802-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.1.2008г.
Д-р Хасан Адемов
Председател на Комисията по труда и социалната политика