Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
28/06/2006
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 602-01-52, внесен от Министерския съвет на 23.06.2006 г.
    2. Разни.

    Заседанието беше открито в 15,10 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Хасан Адемов.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден на всички колеги и гости. Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.
    Колеги, както ви е известно, за днес се предлага дневният ред да бъде:
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 602-01-52, внесен от Министерския съвет на 23.06.2006 г.
    2. Разни.
    Има ли други предложения за дневен ред на днешното редовно заседание на комисията? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    "За" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 602-01-52, внесен от Министерския съвет на 23.06.2006 г.
    2. Разни.
    По точка първа от дневния ред давам думата на министър Масларова. Заповядайте, министър Масларова.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми социални партньори, уважаеми колеги!
    Пред вас е проект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, в който всъщност е доста кратък и който е свързан с реализиране на част от програмата на правителството на Република България в момента.
    Предложението за промените в кодекса фактически касае два съществени текста. На първо място се предлага да се реализира едно отдавнашно намерение на твърде много правителства и специалисти в областта на социалната политика – минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст да се откъсне от така наречената социална пенсия. Предлага се минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст да се определя ежегодно със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.
    В тази връзка аз искам да споделя с вас, че фактически, отвързвайки минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от социалната пенсия, ликвидираме една несправедливост относно хората, които през целия си живот са работили кой на поле, кой в завод, кой във фабрика, имат пълен трудов стаж, имат навършени години за пенсиониране. Всъщност разликата им с така наречената социална пенсия до този момент – вие знаете добре- че винаги беше символична.
    Правителството смята, че е крайно време минималната пенсия за прослужено време и стаж да се обвързва с приноса на хората и, разбира се, да се съобразим с линията на бедността и най-вече с традициите в определяне на минималните размери на пенсия за прослужено време и възраст, които са свързани със съответното съотношение към минималната работна заплата.
    В момента нашата минимална пенсия за прослужено време и възраст е само 33 процента от минималната работна заплата и ние предлагаме да се извърши тази промяна.
    По-нататък аз ще се аргументирам какви са намеренията, защото след това ще има внасяне на проект за постановление на правителството. Но народното представителство би трябвало да е запознато съвсем подробно.
    В Преходните и заключителните разпоредби се предлага минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст за периода от 1 юли до 31 декември 2006 г.да се определи от Министерския съвет. И тук намеренията ни са минималната пенсия за прослужено време и възраст да бъде 85 лв., което представлява малко над 50 процента – 55 процента от минималната работна заплата в страната в момента. Това всъщност е една практика, която съществува в почти всички страни и всъщност това е една крачка за действително поставяне на принципна основа на пенсиите за осигурителен стаж и възраст и така наречената социална пенсия.
    Ние ще направим всичко възможно така наречената социална пенсия да бъде социална помощ за старост и в бюджета за 2007 г. вече да се знае, че хора, които нямат принос в осигурителната система, да получават социална помощ за старост, а тези, които имат принос в осигурителната система, разбира се, да знаят, че техния принос е такъв, че те могат да разчитат на своя принос в осигурителната система.
    Пенсиите за трудова дейност се индексират еднократно от 1 юли по ред и начин, който се определя от Министерския съвет с постановление.
    Аз ще се опитам малко повече да коментирам въпроса за пенсиите. Ще ми позволите. Не сме се виждали отдавна.Твърде интензивна е работата в последните месеци преди 1 януари 2007 г. При вас е твърде интензивна, при нас също. Може би нашата интензивност се пренася тук, и при вас, и обратно.
    Най-напред искам да кажа, че още първата година коалиционното управление намали осигурителната вноска, осигурителната тежест с 6 процентни пункта.
    На второ място, вие много добре знаете, че благодарение на решението в парламента изтеглихме увеличението на пенсиите от 1 януари, а не от средата на годината, както беше досега. Това беше едно предишно намерение на правителството.
    На трето място, вие чудесно знаете, че пак с ваше решение се промени механизмът за осъвременяване на пенсиите и той вече не е, както беше досега – съотношение 25 към 75 – а съотношението става по златното швейцарско правило – 50 процента от нарастване индекса на потребителските цени и 50 процента от нарастване на осигурителния доход.
    Опитахме се, макар и символично, без да нарушаваме закона, тази години диференцирано да индексираме пенсиите, тъй като в периода в последните години – от 2000 година насам – пенсиите се индексират с един и същи процент и това непрекъснато водеше до увеличаване на дистанцията на минималната и максималната пенсия. Едва ли е нужно да обяснявам, че 5 процента от 70 лв. са 3,5 лв., а 5 процента от – да речем – 300 лв. са 15 лв. Така че тази дистанция се увеличи много и разликата между минималната пенсия за прослужено време и възраст в България и тази в страните – членки на Европейския съюз се оказа доста голяма. Нашата разлика между минимална и максимална пенсия е повече от 7 пъти – 7,5 пъти, а в страните-членки на Европейския съюз е някъде около 4 пъти.
    Освен това кое налага това еднократно увеличение на пенсиите? Бих казала, че това не се е случвало в последните 15 години в страната ни – освен едно увеличение на пенсиите да има в средата на годината второ увеличение на пенсиите.
    Залагайки увеличението на пенсиите в началото на годината, съгласувано с Международния валутен фонд, съобразно правилото, което важеше по-рано и предвидения ръст на инфлацията се оказа, че още в първите четири – пет месеца на годината де факто инфлацията изконсумира една голяма част от даденото увеличение на хората от третата възраст.
    Тук ще си позволя да кажа и още нещо. Ние имаме изключително добри показатели на пазара на труда. Нашият пазар на труда се развива динамично, тенденцията е много стабилна от миналата година – от 2005 г. – и сега продължава. Намалява броят на безработните, увеличаване на коефициента на заетост, имаме едно сериозно оживление на пазара на труда. След намаляване на осигурителната тежест с 6 процентни пункта се увеличи доста чувствително ръстът на заетите, увеличи се приходната част на бюджета, особено на бюджета на държавното обществено осигуряване.
    В същото време, когато се срещаме с представителите на Европейския съюз и поставяме въпроса за политиката на пазара на труда, те винаги се обръщат и казват: как живеете в България, вашите доходи са твърде ниски.
    Не можем да не се съобразим с това, че хора, които са работили по над 25 – 30 – 35 години и имат трудов стаж, а имат пенсия, която е по-малка от 35 евро, което е една съвсем символична сума.
    Струва ми се, че с тази промяна на Кодекса за социалното осигуряване и готовите поправки на кодекса, с готовността на Министерския съвет за издаване на постановление ще направим една сериозна крачка за премахване на някои съществуващи принципни, несправедливи решени неща. Тази крачка – за увеличаване на минималната пенсия на 85 лв. и още един път увеличаване на най-ниските пенсии до 150 лв., докъдето е линията на бедността в България, всъщност ще обхване 1 милион 628 хиляди пенсионери.
    Понеже много често се говори, че видите ли, ние по този начин ще стимулираме хората да не се трудят, да внасят малки осигурителни вноски и т.н., аз не бих се съгласила с това, първо, защото не бих се съгласила с факта, че над 1 млн. и 600 хиляди пенсионери не са били добросъвестни данъкоплатци и добросъвестни представители в осигурителната система. Точно обратното.
    Второ, не бих се съгласила, че ресурсите и заплатите, които са получавали те преди 15 или 20 години, тяхната покупателна способност може да се сравни с покупателната способност на ресурса и заплатите, които са в момента. Тоест, не трябва да се правят такива сравнения, а трябва действително да се опитваме стъпка по стъпка да увеличаваме при възможност пенсиите, а и не само пенсиите, а и всички доходи.
    Така че на този етап това са възможностите. Аз съжалявам, че ние в последния момент ви предоставяме този законопроект и създаваме напрежение, но вие знаете, че обсъждането на проблема за повишаване на пенсиите минава, разбира се, за обсъждане в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт. Освен това това са въпроси, които се дискутират и с представители на неправителствения сектор. Плюс всичко друго изчаквахме да минат първите пет месеца от бюджетната година, за да можем да видим приходната част на бюджета и да се решим да преминем към тази стъпка.
    Това е, което аз мога да ви кажа. Готови сме да отговаряме на всички въпроси, които се поставят тук. Иначе мога още много дълго да разказвам.
    Мога само да допълня, че хората с най-ниските пенсии са над 620 хиляди души. Това са хора с пенсия между 72 и 85 лв. Така че това е една доста голяма част от пенсионерите.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
    Може бе трябва сега да дадем думата на Националния осигурителен институт.
    Заповядайте, госпожо Караиванова. Имате думата.
    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо министър, колеги! Наистина госпожа Масларова много подробно обясни и мотивира необходимостта от промяна в начина на определяне на размера на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст и основанията, на които той сега се отделя от минималния размер на пенсията за старост.
    Може би само това, което бих искала да допълня, наистина е факта, че тези промени в Кодекса за социалното осигуряване са разглеждани в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.
    Това, което трябва да допълня, е, че наистина от тези промени ще се засегнат доходите на 624 600 пенсионери, чиито пенсии средно ще се увеличат с 14,8 на сто. Необходимите допълнителни средства са подсигурени. Индексацията на самите пенсии ще става при размер до 120 лв. включително с 5 на сто, от 121 лв. до 150 лв. с 4 на сто и не се предвижда увеличение на пенсиите над 150 лв. месечно. Това ще доведе до увеличаване на доходите на близо 1 милион пенсионери.
    Ако се интересувате как вървят тези гарантирани размери, имаме подготвена справка и финансови разчети. Можем да ги предоставим на уважаемите дами и господа народни представители.
    Това е, което мога да добавя на този етап.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Караиванова.
    Колеги, имате думата за изказвания, мнения, въпроси.
    Заповядайте, госпожо Понева. Имате думата.
    АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Колеги, аз ще подкрепя законопроекта на първо четене и ще препоръчам на колегите ми от Демократи за силна България да го подкрепят, тъй като наистина е разумно това, което се предлага – да се промени начина на определяне на минималната пенсия.
    При свалянето на процента може би съотношението няма да се промени кой знае колко, но все пак, така или иначе, този начин на определяне е много по-добър.
    Това, което е смущаващо, е, че в крайна сметка законите трябва да имат текстове, визиращи действия с една по-продължителна и дългосрочна проекция, а не за шест месеца в една година. Тук наблюдаваме това нещо. То очевидно е необходимо да се направи, тъй като няма друг начин да се увеличат пенсиите от 1 юли. Но такова нещо не отива на едно сериозно законодателство.
    При дебатите за бюджета в края на миналата година ние казахме, че се подценява силно приходната част на бюджета и, че това, което преди малко министър Масларова каза – че инфлацията ще изяде не само увеличението на пенсията, но започва да яде и от основната пенсия. Това наистина се случи. За това нещо ние предупредихме и тогава казахме, че така подценена приходната част, води до тези малки стойности на индексация. Това е единственото смущаващо в този законопроект.
    Добре е наистина, когато се изработва и се приема Закона за държавния бюджет, просто да се има предвид една обективна преценка на приходната му част.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Понева.
    Има думата господин Димитров. Заповядайте, господин Димитров.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър! Ние от “Атака” също ще подкрепим това нещо, понеже е добро, макар че може да търпи развитие занапред.
    Въпросът ми е следният. Имаме ли вероятност в едно близко бъдеще да обвържем по някакъв начин долната граница на пенсията с минималната работна заплата? Защото даже и при това увеличение, да не кажа почти символично, но много малко ще е увеличението и пенсионерите пак няма да го усетят. Тези с най-малките пенсии от 80 лв. ще получат най-много 90 – 100 лв., не повече.
    Идеята ни е да имаме поне една долница на пенсията от едно поне 150 лв. Имаме ли такава възможност? Не сега, но след няколко месеца, до година? Каква е възможната вероятност за това нещо?
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Димитров.
    Има думата господин Мръцков. Заповядайте, господин Мръцков.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожо министър, уважаеми господин заместник-министър, уважаема госпожо Караиванова, колеги народни представители!
    Аз и моите колеги ще подкрепим законопроекта. С предложените изменения в Кодекса за социалното осигуряване се дава нова философия при определяне на размерите на минималните пенсии. Както каза и министър Масларова, сменяме философията.
    Досега размерът на минималната пенсия за инвалидност, общо заболяване, професионално заболяване се определяше в процент от социалната пенсия. Ако ние искаме да променим тази философия, именно това е началото на промяната на философията по увеличаване размерите на пенсиите и разграничаване на социалната пенсия от пенсията за трудова дейност, тъй като всички сме наясно, че част от хората, по-голямата част, са работили продължително време, но при ниски работни заплати и в момента получават много ниски пенсии. Именно по този начин ще разграничим пенсиите на лицата, получаващи социална пенсия, и пенсия от трудови доходи.
    Вярно, че това се прави по средата на годината. Ние ще го подкрепим и трябва да го подкрепим, тъй като в самия законопроект е записано, че от следващата година с приемането на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване ще определяме вече минималния размер на пенсията. Досега ние това не сме го правили с приемане Закона за бюджета, а Министерският съвет е определял социалната пенсия и на база Кодекса за социалното осигуряване се е определял размерът на пенсиите.
    Може да се получи известно недоволство от групата на пенсионерите, които получават над 150 лв. Но все пак искам да припомня, а вие много добре знаете, че съотношението между минималната и максималната пенсия в страната ни е 1 към 7, а в останалите страни от Европейския съюз това съотношение е 1 към 4. Така че, независимо че, ако гледаме цифровото изражение, размерите на пенсиите са ниски, но съотношението между минималната пенсия и максималната пенсия трябва по някакъв начин да се опитаме да го доведем до тези граници – 1 към 4.
    Министър Масларова доста подробно ни запозна с всичко това.
    Искам само да кажа още нещо друго. С този акт, който правим, ще доведем средната пенсия до гарантирания минимален доход, който ще приемем – 152 лв. Линията на бедността, която се предлага да бъде приета, е 152 лв., а средният размер на пенсията се получава приблизително 154 лв. Така че това е първата стъпка, която правим в положителна посока и аз ви приканвам да подкрепите законопроекта.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков.
    Има думата госпожа Панева. Заповядайте, госпожо Панева.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Колеги, аз смятам, че днес е твърде малко тук да заявим, че ще подкрепим този законопроект.
    Искам да кажа, че ние сме длъжни да поздравим министър Масларова, без да го приемате като акт на любезност, госпожо Масларова, защото всички ние сме свидетели в колко битки Вашият екип трябваше да влезе, за да се случи всичко това, което се случва днес. Това, което направихте със социалните партньори, също е за адмириране.
    Казвам това съвсем честно и откровено, защото Вие имате много срещи с хората в България, ние също много обикаляме районите, от които сме избрани, ходим и на други места. Винаги е ставало дума, че трябва най-сетне да възтържествува справедливостта по отношение на хората, които с труд са добили правото да получават пенсия.
    Това, което днес правим, мисля, че трябва да се адмирира. Затова взех думата. Още веднъж благодаря на всички, които направиха възможен и доведоха този текст днес в залата.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на госпожа Панева.
    Колеги, заповядайте. Имате думата за въпроси, мнения.
    Аз ще си позволя да задам няколко въпроса, не защото не знам отговорите, а за да стане ясно на комисията и на всички тук присъстващи за какво точно става въпрос.
    Първо, Комисията по труда и социалната политика не може да не бъде доволна от факта, че минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст няма да се определя от Министерския съвет, а от Народното събрание. Със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване ще се определя този минимален размер.
    На второ място, когато говорим за такъв тип увеличение, винаги трябва да си зададем въпроса за източника на финансиране. Това е първият ми въпрос.
    На следващо място, увеличението на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст с колко процента е и има ли съразмерност между този процент на увеличение на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст и другите пенсии, за които говорим – за инвалидните пенсии, за наследствените пенсии, инвалидните пенсии за трудова злополука и т.н.
    Аз съм си направил труда тук да ги изчисля. Госпожа Митрева каза, че вярно сме ги изчислили. Пенсията за инвалидност поради общо заболяване с намалена работоспособност над 90 процента се увеличава на 90 лв. Няма смисъл да ги чута тук. Аз ще ви помоля да ги представим на вниманието на колегите, за да е по-лесно, тъй като много често се налага да отговаряме на такива въпроси. Трябва да разполагаме с конкретната и точна информация.
    Последният въпрос, на който искам да обърна внимание, е за колко човека всъщност става въпрос. Колко пенсионери ще получат увеличение на пенсиите си, тъй като чух различна информация – от над един милион, милион и 628 хиляди души до 628 хиляди и т.н. Може ли да ни кажете точно за какъв брой хора става въпрос.
    Мисля, че всичко това е важно от гледна точка на коректното отразяване на тези въпроси. Тук има журналисти, които трябва да имат точната информация.
    Благодаря ви.
    Има думата министър Масларова. Заповядайте, госпожо Масларова.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз ще отговоря на въпроса, който зададе господин Димитров – какво е намерението на правителството и ще се съобразяваме ли в бъдеще с нарастване на минималната пенсия съобразно минималната работна заплата за страната.
    Да, именно това е логиката в това предложение, което правим. Ние искаме да следваме съотношение не по-малко от 50 – 55 процента на ръст, тоест, минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст да бъде 50 – 55 процента от минималната работна заплата.
    И тъй като това вече ще се определя с бюджета на държавното обществено осигуряване, а бюджетът на държавното обществено осигуряване се гледа заедно с републиканския бюджет, народното представителство ще може, определяйки съответно едното на базата на едните показатели, да се определят и другите показатели. Това е идеята. Това е принципът – един от принципите - заради който всъщност ние откъсваме вече минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст и я обвързваме с минималната работна заплата.
    Аз мисля, че колежките могат да отговорят на въпроса за източниците, а за точната бройка мисля, че всички разполагаме с едни и същи разчети, те са правени съвместно, но е коректно, тъй като са правени в Националния осигурителен институт, колежките от НОИ да ги докладват.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, министър Масларова.
    Има думата госпожа Весела Караиванова. Заповядайте, госпожо Караиванова.
    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз само ще маркирам бройката, господин председател, на пенсионерите, които ще получат увеличение на пенсиите си и ще обясня от къде идва различието. Може би аз не се изказах достатъчно точно и народните представители не можаха да разберат какви са точните цифри.
    Ще помоля да дадете думата на госпожа Митрева да даде някои данни.
    По отношение на бройката на пенсионерите, които ще получат увеличение на пенсиите си, това са 624 600 пенсионери. Това е броят на пенсионерите, на които ще се направят промени в минималните размери на пенсиите. За пенсиите, които са отпуснати до 30 юни 2006 г., на са с размер над минималния, се предвижда индексация, разпределена в категориите: до 120 лв. – 5 процента индексация, от 121 лв. до 150 лв. – 4 процента индексация, като пенсионерите с размер на пенсиите над 150 лв. не подлежат на индексиране. Сборът на тази група пенсионери надхвърля 1 милион и 11 хиляди души. С индексираните това е 1 млн. 624 хиляди души общо.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Бройката на пенсионерите, които ще получат нов размер на пенсията от 1 юли 2006 г., каква е?
    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА: Това са 1 млн. 624 хиляди души.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо Митрева, заповядайте. Имате думата.
    ХРИСТИНА МИТРЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Хората, които ще получат нов размер на пенсията, който се определя от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, която става 85 лв., е 624 600 човека. Хората обаче, които ще получат увеличение на пенсиите поради индексиране, както каза госпожа Караиванова, до 120 лв. – с 5 процента, а от 121 лв. до 150 лв. – с 4 процента, са 1млн. и 11 хиляди човека. Или общо от тази мярка, която засяга веднъж увеличаване на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст и свързаните с нея гарантирани минимални размери на трудовите пенсии е 626 хиляди, а за индексирането - 1 011 хиляди души. Или всичко 1667 хиляди души.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Последната цифра?!
    ХРИСТИНА МИТРЕВА : 1 млн. 627 хил. 625 човека.
    Хората, за които казах, че ще получат увеличението от първата мярка – увеличението на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст – при тях средното увеличение е с 14,8 на сто. Тоест, от 72,45 лв. до 85,00 лв. За хората, минималните размери на пенсиите – пенсиите за инвалидност поради общо заболяване, пенсия за трудова злополука – това са свързаните с трудова дейност други видове пенсии, на които се променят съотношенията, получават различно нарастване – от 14,8 до 7,2 на сто, тъй като съотношенията са спрямо 85 лв.
    Не сме публикували тази таблица за новия размер на пенсиите при новите съотношения и стария размер на същите видове пенсии, тъй като изчаквахме да бъде прието решението от законодателите, тоест, от Комисията по труда и социалната политика и от парламента. Ако прецените, можем още утре в сайта на Националния осигурителен институт да публикуваме тези нови размери, колко хора ще засегнат те, какво е увеличението спрямо съществуващите размери.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: За което ще Ви бъдем благодарни, но аз искам да уточним още нещо.
    Първо, тези 85 лв. ги няма никъде. Няма такова решение на Министерския съвет.
    Второ, Министерският съвет не може да вземе такова решение, докато не се промени законът – Кодексът за социалното осигуряване. Тези неща трябва да бъдат ясни.
    Вие можете на базата на проекта, който се разглежда в Комисията по труда и социалната политика, внесен от Министерския съвет, да представите тези данни, но при условие, че бъде приет законопроектът и при другото условие – че Министерският съвет реше да са 85 лв., а не 90 лв. примерно.
    ХРИСТИНА МИТРЕВА: Поради това и се въздържаме да публикуваме тази информация.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Имам и още един въпрос, който може би не е към Вас, госпожо Митрева.
    Става въпрос за това, че след като се промени размерът на тази пенсия – господин Банков, този въпрос е към Вас – тъй като стартира кампанията за енергийно подпомагане, една голяма част от тези хора ще излязат от обхвата на критериите за енергийно подпомагане.
    Заповядайте, госпожо министър Масларова, да обясните за какво става въпрос.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Това не е така. След като влязат в сила тези пенсии от 1 юли, никой няма да бъде засегнат и няма да бъде лишен от енергийно подпомагане по простата причина, че документите за енергийното подпомагане се предават, а те са на базата на доходите през последните шест месеца, тоест, доходите на пенсионерите от 1 януари до 1 юли 2006 г. Тоест, това увеличение в никакъв случай няма да попречи на хората да получат енергийни помощи.
    И още нещо. Енергийните помощи за дърва и въглища са вече в размер – това вече мина през Министерския съвет и наредбата е готова – от 160 лв. преди, увеличени на 170 лв. към момента.
    И тъй като вече съм взела думата, ще ми позволите да кажа, че действително ние ви предлагаме един проект, едно намерение на правителството. Ако вие утвърдите този законопроект, ще кажа, че в сравнение с минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст с увеличението от януари и сегашното увеличение нараства с 23,18 процента.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, министър Масларова.
    Има думата госпожа Михайлова. Заповядайте, госпожо Михайлова.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! Естествено аз ще се присъединя към общото мнение, че тази промяна беше крайно наложителна и е отговор на общото желание за подобряване на жизненото равнище на хората с най-ниски доходи.
    Аз имам няколко конкретни въпроси към Националния осигурителен институт.
    Има ли разчети колко ще струва на бюджета на Националния осигурителен институт това увеличение на пенсиите, при положение че постановлението бъде прието в рамките, в които говорихме.
    Вторият ми въпрос е: каква част от това увеличение, от тази абсолютна сума ще бъде поета от държавния бюджет и каква част от бюджета на Националния осигурителен институт?
    Имам и един подвъпрос. Имате ли някакви предварителни разчети намалението на социалните осигуровки с 6 процента доведе ли до някакво увеличаване на събираемостта на приходите от Националната агенция по приходите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Михайлова.
    Заповядайте, господин Мръцков. Имате думата.
    ПЕТЪР МРЪЦКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз щях да предложа да дадете думата на госпожа Митрева, тъй като тя започна да говори за средствата – точно това, за което пита госпожа Михайлова.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Мръцков.
    Госпожо Митрева, заповядайте. Имате думата.
    ХРИСТИНА МИТРЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Да, аз не отговорих на един от вашите въпроси – за финансирането на това мероприятие.
    На база на изпълнението на отчета на държавното обществено осигуряване към 31 май 2006 г. очакваното изпълнение до края на годината показва, че ще има преизпълнение на приходната част, ако така продължават нещата, както през първите пет месеца. Приходите ще бъдат преизпълнени с около 90 млн. лв., а в разходите ще има икономия около 35 млн. лв. Тоест, общо резултатът ще бъде подобрен с около 126 млн. лв. Това означава – и така сме написали във финансовата обосновка, с която проектът влезе в Министерския съвет – че увеличението на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст и свързаните с нея гарантирани минимални размери на трудовите пенсии, както и индексацията на пенсиите до 150 лв., може да бъде поето от бюджета на държавното обществено осигуряване. Така че няма да се изисква актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване и на държавния бюджет. Това е по първия въпрос.
    По втория въпрос – има ли някаква оценка на ефекта от намаляването на осигурителната вноска с 6 процентни пункта.
    Искам да кажа, че все още е твърде рано да правим някакви трайни изводи за това, тъй като през първите два месеца – януари и февруари – беше отчетено, че има влияние на старата осигурителна вноска, тоест, на по-високия размер на вноската за фонд “Пенсии” – 29 процента – тъй като приходите бяха значително по-високи поради забавяне на заплатите. През м. март и април, които са по-чисти месеци, имаме по-високо изпълнение на приходите с около 2 процента – 102 процента спрямо планираното за същите месеци. Но за м. май се отчита вече по-ниско изпълнение спрямо плана – 98 процента. В момента правим факторен анализ, с който отчитаме дали има промяна в броя на осигурените лица, в броя на сключените трудови договори, както и в размера на средния осигурителен доход. Вчера имахме среща със Световната банка и направихме един бърз анализ. За съжаление в размера на средния осигурителен доход към момента няма увеличение. Тоест, темповете на нарастване на средния осигурителен доход по месеци е същият, какъвто е бил за същия период на предходната година. Не се ангажирам да кажем до края на годината дали ще бъдат такива тенденциите, но в края на м. юни ще представим подробен анализ, който интересува както агенцията по приходите, така и Националния осигурителен институт и ще ви бъде предоставен за сведение. По последния въпрос. Аз вече казах, че към м. май изпълнението на приходите е добро и има икономии на разходите. Надяваме се, че наистина ще можем от бюджета на държавното обществено осигуряване да осигурим средствата за тези мерки.
    Благодаря ви. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, госпожоМитрева. Има думата госпожа Гонева. Заповядайте, госпожо Гонева.
    АСЯ ГОНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! Безспорно достойнство за организацията, която аз представлявам в този законопроект, който се обсъжда, представлява § 6 от Преходните и заключителните разпоредби. И тук е задължително да се присъединим към това, което беше казано вече от една народна представителка в тази комисия, че онзи хъс, дори бих казала – инат – с който министъра на труда и социалната политика се бореше за едно допълнително увеличение през тази година, заслужава наистина една достойна оценка.
    Заедно с това трябва да призная, че по този законопроект ние имаме и едно особено мнение, което ще споделя с вас затова, защото ми се струва, че става дума за принципни неща.
    Няма никакъв спор по това, че е нормално минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст да бъде обвързана с онова, което представлява основата на осигуряването изобщо, тоест, осигурителния доход. Преди малко министър Масларова каза, че правителството има твърда воля за подобен подход. Ние подкрепяме тази твърда воля на правителството. Нещо повече. В рамките на партньорството, което провеждаме, в рамките на преговорите за един общ документ, който се опитваме да постигнем, наречен Пакт за социално и икономическо развитие на страната в близките няколко години, ние имахме общо решение и твърда воля да направим решителната крачка към обвързване на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст с минималната работна заплата за страната. При това една първа крачка към обвързването на пенсията с осигурителния принос. Защото, ако спазваме международните актове – и вие ще видите това в становището на Консултативния съвет по законодателството – ако спазваме принципите на МОТ, ако спазваме практиката в развитите европейски страни и най-вече принципите на социалното осигуряване, най-нормалният подход е минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст да бъде обвързана като процент с конкретния осигурителен доход за последните няколко години и, ако е възможно и има информация, дори от целия осигурителен стаж и доход на човека. Това би било една най-коректна обвръзка.
    За жалост за нас е малко разочароващо това, че правителството прави една крачка назад и особено Министерството на труда и социалната политика, което много адмирираше една такава идея и стоеше зад нея. Вероятно нещо се е случило, за което ние не сме били информирани. Но изказваме много сериозно съжаление. Това, което се предлага – минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст да бъде определян със Закона за бюджета – е един подход, който ние се въздържаме да адмирираме затова, защото законът за бюджета е един закон за финансовия план, един закон, който е с едногодишно действие. От тази гледна точка ни се струва, че когато става въпрос за конкретни права на хората, тук има известен проблем. Струва ми се, че би било нормално Кодекса за социалното осигуряване да включва този гарантиран размер на минималната работна заплаща, още повече, както вече чухме, Министерството на труда и социалната политика има такава воля и желание.
    Що се отнася до отвързването на всички размери, свързани с трудова дейност, от социалната пенсия, то не се налага да казвам, разбира се, че това е един правилен подход. Но за жалост се прави една много по-малка крачка отколкото ние бихме желали. Боя се, че това ще бъде нещо трайно, което ще продължи и занапред в годините. Ще завърша с една скоба, ако ми позволите, защото не бих искала да се оставя с погрешно впечатление за състоянието на нещата по размерите на пенсиите. Аз самата не разбирам защо експертите на Министерството на труда и социалната политика упорито внушават на своя министър, че, видите ли, когато се индексират пенсиите с един и същи коефициент, била се увеличавала разликата между минималната и максималната пенсия. Точно обратното. Запазват се различията в структурата, а задържането на максималната пенсия се опитва да натиска тази пенсия надолу. И последно от това, което искам да кажа, е по отношение на това, което беше представено от министър Масларова, което предстои да бъде направено в Министерския съвет. Всички си даваме сметка, че то не е достатъчно за това, което се случва с цените и на пазара през тази година. Но независимо от това тези усилия, които бяха положени от министъра на труда и социалната политика и които ще бъдат подети, надявам се, в близките няколко дни от Министерския съвет, си струват усилията.
    Но това, което вие ще приемете днес в § 6 е едно много сериозно предизвикателство. Сега при първото четене не е моментът да привличам вашето внимание върху факта, че в § 6 пише: “пенсиите за трудова дейност”, което означава, че, ако този текст бъде гласуван в пленарна зала по този начин, е малко сложно след това правителството да каже, че част от пенсиите имат предвид с документа, който ще последва след гласуването.
    Но, независимо от това как сега изглежда този текст, той може да бъде променен по начина, по който се налага, предизвикателството да бъдат променени пенсиите само до 150 лв. е нещото, за което всички ние трябва да бъдем готови да отговаряме на реакцията на този един милион пенсионери, който представлява останалата група от двата милиона и 340 хиляди души пенсионери.
    И последно, понеже госпожа Митрева по ваше желание спомена нещо за финансовите средства, струва ми се, че логичният завършек на усилията на министъра на труда и социалната политика и на правителството да се направи много повече през тази година, безспорно не са правени такива целеви усилия досега, вървели сме единствено по линията на Коледната добавка, та логичният завършек на тези усилия би бил, ако, така или иначе, заложените в бюджета на държавното обществено осигуряване за тази година средства за пенсии, в това число трансфера от републиканския бюджет, ние бихме ги употребили за пенсии. Защото това, което спомена госпожа Митрева, ако вие сте забелязали, означава, че за пореден път в края на годината ще има икономия от субсидията, която е планирана да влезе във фонд “Пенсии”.
    Завърших. Искам да завърша с фразата, че наистина, макар и законопроектът да има тези проблеми, които аз посочих, е нещо, което трябва да бъде подкрепено от народните представители.
    Благодаря за вашето внимание. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Гонева.
    Преди да дам думата на госпожа Христина Христова, искам да ви кажа няколко думи за процедурата, тъй като се създава изключително сложна ситуация около процедурата за движение на законопроектите по Кодекса за социалното осигуряване.
    На първо място, има идея този законопроект, който разглеждаме сега, да бъде внесен в Народното събрание в петък, нищо че го няма в дневния ред на Народното събрание за тази седмица, за да можем все пак да се вместим в рамките на сроковете, за които говорим – 1 юли. На следващо място, следващата идея е този законопроект да бъде приет на две четения в рамките на две заседания. Което означава, че не трябва да се променя нищо от това, което се предлага сега. Нека да насочим дискусията ни и към този момент, тъй като аз смятам, че от гледна точка на процедурата това е изключително важно. Ако имаме съгласие в комисията, можем да го запишем в становището, че предлагаме на Народното събрание този законопроект да бъде приет на две четения в рамките на едно заседание. Заповядайте, госпожо Христова. Очаквам аргументи в подкрепа на процедурата. Имате думата. ХРИСТИНА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! Това, което искам да кажа за предложения законопроект, вече сме го казвали. Може да не се приветства всяко усилие на това правителство за увеличаване на минималните доходи, каквато е и минималната пенсия. Ясно е, че дойде време наистина да се откъснем от старата и не добра практика, при която се определяше минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст на основата на процент от социалната пенсия.
    Хубавото е, че сега, както е планирано с бюджетната прогноза – 85 лв., фактически заместващата способност на минималната пенсия спрямо минималната заплата ще стане 50 процента. Това е един добър процент спрямо 160 лв. Все пак, като се има предвид, че заместващата способност, покривната способност на максималната пенсия е нещо много важно. И при всички случаи заслужено приветствам този законопроект. Днешният законопроект за разлика от законопроекта, на който се радваха господин Банков и господин Мирославов, че нямаше изказващи се, защото беше много сложна материята за професионалните пенсионни схеми, този законопроект всички ще го разберат и всички ще го коментират.
    Иска ми се в заключение освен това, че като коалиционни партньори предварително сме го консултирали и подкрепили, да кажа, че това усилие наистина заслужава поздравление.
    Аз също като госпожа Гонева бих добавила, че ние бихме окуражили министър Масларова да направи следващата крачка през следващата година и тази формула да се вкара в Кодекса за социалното осигуряване и да е ясно как се определя минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст у нас.
    Иска ми се да добавя също, че трябва да знаем, че когато говорим за осигурителната система и за осигурителния принос и осигурителното право, не бива да разбираме нещата като нещо, което държавата ще даде, нещо, което държавата ще раздаде. Ние не бива да пропускаме да следваме и да се опитваме да следваме принципите на осигурителната система. Ясно е, че величината на минималната пенсия е много малка. Но предполагам, че усилието, което е направено, не е защото шест пъти е разликата между минималната и максималната пенсия. Защото, ако тръгнем по тази логика, 10 пъти е разликата между минималния осигурителен доход и максималния осигурителен доход. Тук говорим за осигурителни права и осигурителен принос. При всички случаи обаче искам да кажа, че не бива да забравяме и не бива да смятаме, че тези, които получават по-големи пенсии, те с нещо са такива, които не трябва да подкрепяме. Ние трябва да подкрепяме осигурителната култура на хората, хората да имат осигурителна култура, да се осигуряват върху добри доходи – Слава Богу – и това именно е гаранция, за да можем да увеличаваме минималната пенсия в солидарната схема.
    Благодаря. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Христова Госпожо Митрева, заповядайте. Имате думата.
    ХРИСТИНА МИТРЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Извинявам се, но само на още един въпрос не отговорих – какво ще струва това мероприятие.
    За минималните размери разходите възлизат на 32 млн. лв., тоест за тези, които стават на 85 лв. и свързаните с тях за шестте месеца на годината – от юли до декември. За индексацията на пенсиите, тоест, за 1 011 хиляди пенсионери, разходът е 32,9 млн. лв. Но освен това пропуснахме да кажем, че ще бъдат увеличени и добавките по чл. 84. Това са вдовишките добавки, които наследодателят получава за трудова пенсия и на които размерите са до 150 лв. или пък са били на минимален размер на пенсията.
    Това го няма в постановлението. Това са последици от това, че щом е свързан с трудова дейност на наследодателя, това автоматично следва от промяната на нов размер на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст, на гарантирани минимални размери и на това, че се индексират пенсиите до 150 лв. Затова ще бъдат необходими още 4 млн. лв. или общо необходимите допълнителни средства за шестте месеца, са 68,9 млн. лв.
    Благодаря. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Митрева. Заповядайте, госпожо министър Масларова. Имате думата.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз накрая ще кажа едно изречение. Изчаках да се изкажат всички, за да кажа, че тук има пропусната редакционна грешка и много точно я улови госпожа Гонева. Ние коментирахме това и в НОИ. В Министерския съвет внесохме законопроекта с “Пенсии”, после пак го внесоха с “Пенсиите”. Мисля, че това трябва да се има предвид и да се коригира. ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо министър. Това е редакционна поправка, която позволява да бъде изчистен един пропуск или грешка. ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Да, това трябва да се има предвид. Въщност има и още нещо, което ми се струва, че трябва да отбележим, тъй като го коментираме. В § 1, ал. 7 пише: “Минималният размер на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 – 3 се определя със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване”. Ние един етап не коментирахме. Да бъде записано: “Не по малко от 50 процента от минималната работна заплата. Затова ви казвам, че тук има възможност, тъй като тя е сега близо 55 процента от минималната, ако искате, за да може още от сега това да е регламентирано. Това не представлява някакво затруднение.
    Но ми се струва, че с бюджета за следващата година може да се направи това.
    Аз приемам бележката на госпожа Понева, че има неща, които трябва да ги гледаме стратегически, а да не ги гледаме само за определен период от време. Искам да информирам дамите и господата народни представители, че ние бихме искали заедно с представителите в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт, със социалните партньори и задължително Комисията по труда и социалната политика, оттук нататък да мислим как пенсионната система във все по-голяма степен да започне да си отчита осигурителния принос. Да се даде по-голяма тежест на осигурителния принос. Това е най-важният момент в цялата пенсионна система, която няма да поставя под съмнение кой какво е работил, какъв е приносът и тогава много по-лесно ще можем не само да се инвестираме, а и да мотивираме хората, защото е изключително важен осигурителния принос. Това е най-важното.
    Защото сега в момента има хора с осигурителен принос над 40 години и все още не могат да попаднат в пенсионната система.
    А що се касае до максималните пенсии, там мисля, че на малко по-затворена среща бихме могли да говорим доста повече.
    Но бих била благодарна, ако действително законопроектът мине на две четения по мненията в пленарна зала. Защото тук текстовете са ясни, изчистени и няма да представляват затруднения, нито предполагам и за Комисията. Тя е достатъчно компетентна, а разбира се, при едно добро представяне в парламента, да мине на две четения там.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо министър Митева.
    Колеги, заповядайте. Имате думата, включително и по процедурата
    Има думата господин Иванов. Заповядайте, господин полк. Иванов.
    АТАНАС ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо министър Масларова!
    Аз се изказвам като представител на обществена организация – Съюза на офицерите и сержантите от запаса – и Конфедерацията за защита на пенсионните интереси в България.
    Искам да кажа, че ние по принцип сме партньори и опоненти. Но в случая по това, което се предлага, го приемаме като признателност за добрата работа на Министерството на труда и социалната политика и на Комисията по труда и социалната политика.
    Първо, удовлетворява ни факта, че вече се откъсва минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от социалната пенсия, което беше един недъг в досегашната система.
    Второ, приветстваме също увеличението на пенсиите от 1 януари, приветстваме и това, което се направи от 1юли.
    Аз не зная, но мисля, че няма да има завист от страна на пенсионерите, които са с размер на пенията над 150 лв. Напротив. Те казват: щом има увеличение на малките пенсии, значи ще има впоследствие и за нас.
    В тази връзка искам да споделя едно мое схващане. Не знам как ще ме разберете. Мисля, че за пенсиите не трябва да се казват, че се индексират от 1 юни, а се увеличават. Индексацията малко дразни, особено когато се казва, че пенсията се индексира с 1,05. Хората казват: какво е това 1,05? Нека да ми кажат, че я увеличават с 5 процента. Нека да се говори за увеличение, а не за индексиране. Индексирането според мен е последващ момент.
    В перспектива ние сме предложили един проект. Дали сме го на голяма част от народните представители, дали сме го и на Министерството на труда и социалната политика. Ние искаме да се обърне сериозно внимание на един – единствен момент в периода на 2007 – 2009 г. – увеличение на пенсиите в България. Това е единствения въпрос, по който искаме правителството да излезе с конкретна, ясна позиция.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря, господин Иванов. Господин полковник, Вие участвате в нашите заседания и се надявам, че правите разлика между индексиране, увеличение на размера и осъвременяване. Това са различни термини с много различно съдържание.
    Заповядайте, колеги, имате думата. Отново питам: имате ли някакви възражения по това проектът да бъде гласуван на две четения в рамките на едно заседание. Ако няма, това ще го запишем в становището на комисията, което утре ще бъде представено в Народното събрание.
    Заповядайте, госпожо министър Масларова. Имате думата.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Благодаря Ви, господин председател! Тъй като няма такива различия от страна на комисията, аз като представител на вносителя бих предложила между първо и второ четене нова редакция на § 6 от Преходните и заключителните разпоредби. За да стане още по-ясно за всичко онова, което се говори, той да изглежда по този начин.
    Мога ли да го прочета, господин председател?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вие можете да го прочетете, но не знам дали е редакционна поправка това, което ще прочетете.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Редакционна е.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Иначе няма да успеем да убедим председателя на парламента законопроектът да мина на две четения на едно заседание.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Редакционна е поправката. Съдържанието е пак същото.
    “§ 6. Личните пенсии за трудова дейност с размер до 150 лв. се индексират еднократно от 1 юли по ред, и начин, определени от Министерския съвет в съответствие с изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2006 г. и Закона за държавния бюджет за 2006 г.”
    Това е, за да сме сигурни, че става въпрос за тези 100 – 150 лв., да няма допълнителни тълкувания.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо министър, ще Ви помоля да присъствате на заседанието в пленарна зала в петък, за да успеем да убедим всички, защото това може да се тълкува по различни начини и тогава да влезем в една друга хипотеза. Тази хипотеза, която се задава, подсказана от Правния отдел, много ме притеснява.
    Ако се промени тази процедура, Правният отдел предлага двата законопроекта за майчинството да се обединят с този, което ще забави във времето този законопроект, защото ще трябва време за предложения между първо и второ четене и т.н.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Господин председател, в текста все пак е записано: “по ред и начин, определени от Министерския съвет в съответствие с....” Ще излезе постановление на Министерския съвет.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Но по тази бележка на госпожа Гонева за членуването на думата “пенсии” – “Пенсиите за трудова дейност...”, ще я коригирате ли?
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Да, само това.
    АСЯ ГОНЕВА: Според мен, ако я няма думичката “лични”, е по-добре. Да си остане текстът така, както е сега: “Пенсии за трудова дейност....”
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това съвсем спокойно може да се приема. Но с другото предложение навлизаме в една хипотеза, която много ме притеснява.
    МИНИСТЪР ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА: Добре. Оттеглям предложението си, господин председател.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, подлагам на гласуване предложеният законопроект да бъде допуснат в пленарна зала и да бъде гласуван на две четения в рамките на едно заседание.
    Моля, гласувайте това предложение.
    “За” – 17, “против” и “въздържали се” – няма.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 602-01-52, внесен от Министерския съвет, се приема.
    Има ли други въпроси, колеги?
    Има думата госпожа Михайлова. Заповядайте, госпожо Михайлова.
    ДОНКА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председател! По точка “Разни”, бих искала да поставя един въпрос.
    Възползвам се от участието на министъра на труда и социалната политика и заместник-министъра, за да поставя един проблем, който предполагам, че е проблем, на който всички народни представители трябва непрекъснато да отговарят на срещите си с избирателите. Става дума за енергийните помощи и най-вече за помощите за твърдо гориво по Наредба № 5.
    Аз лично няколко пъти вече съм занимавала министъра на труда и социалната политика. Както знаете, има особен интерес към този проблем. Затова предлагам в едно от следващите заседания да изслушаме ръководството на Министерството на труда и социалната политика по отношение на организацията в тази посока за следващата година, тъй като – пак казвам – има много сериозно напрежение сред хората. То е породено от една публикация в един от четените вестници, че ще бъдат получавани 2 кубика дърва в размер на 160 лв. В тази връзка предлагам да направим една дискусия в комисията.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Михайлова.
    Госпожо Михайлова, ние традиционно правим такива заседания на Комисията по труда и социалната политика, които са свързани с енергийното подпомагане и няма никакъв проблем и сега да го направим. Движението на законопроектите в комисията горе-долу се нормализира и съм убеден, че ще намерим време за такава дискусия точно в навечерието на отоплителния сезон. Преди да започнат да се гледат бюджетите има един вакуум, в който проектите ни не са толкова много и мисля, че можем да се включим в хипотезата, за която и Вие говорите и да организираме заседание по този въпрос.
    Благодаря Ви.
    Колеги, благодаря ви за участието в заседанието на комисията.
    Закривам заседанието.(Закрито в 16,25 ч.)










    .










    Форма за търсене
    Ключова дума