Комисия по образованието и науката
26/11/2008
ЧЕТРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по образованието и науката
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Годишен доклад за младежта за 2007 г., № 802-03-20, внесен от Министерския съвет на 08.10.2008 г.
На заседание, проведено на 26 ноември 2008 г., Комисията по образованието и науката разгледа Годишен доклад за младежта за 2007 г., № 802-03-20, внесен от Министерския съвет на 08.10.2008 г.
Докладът бе представен от г-н Михаил Балабанов, зам.-председател на Държавната агенция за младежта и спорта. Той подчерта, че Годишният доклад за младежта за 2007 г. е изготвен от Междуведомствен експертен съвет на основание на Решение на Народното събрание от 3 април 2002 г. и на чл. 86, ал.1 от Конституцията на Република България и е първият след пълноправното членство на Република България в Европейския съюз. Документът отчита извършеното до момента по отношение на основните приоритети, свързани с младежката политика, очертани в програмата на „Правителството за европейската интеграция, икономическия растеж и социалната отговорност” и Националния план за развитие за 2007-2013 г. Взети са под внимание и всички международни правни актове, по които България е страна. В доклада са използвани данни от социологическо проучване, възложено на агенция “Медиана”от Държавната агенция за младежта и спорта, както и данни от публичните регистри и от статистиката на национални институции.
Докладът е структуриран в три глави, които отразяват:
- извършеното през 2007 г.;
- настъпилите промени в живота на младежта през 2007 г.;
- политиките за развитие и промяна през 2008–ма и следващите години.
Към документа са приложени данни за изразходваните средства от отделните институции за дейности, програми и проекти, осъществявани като част от единната държавна младежка политика.
В политиката за младежта са анализирани осем основни сфери - социален статус, образование, здравеопазване, трудова реализация, свободно време, гражданска активност, рисково и девиантно поведение и европейското измерение на българската младеж. За всяка от тях е представено актуалното състояние, предприетите действия и политиките за развитие и промяна.
В доклада са посочени проблемните области като ранно отпадане от образователната система, понижаване на качеството на образованието, неговата формализация, етнизация на бедността, поляризация на перспективите за различните групи младежи, тенденция към монотонен и заседнал начин на живот и склонност към гражданска пасивност.
Реализирането на политиката за 2008-ма година в осемте основни области се осъществява чрез дейности, както следва:
1.Социален статус: намаляване на броя на емигриращите млади хора в репродуктивна възраст и разработване на адекватна имиграционна политика; целенасочена държавна политика по отношение на ромските младежи с инструментариум за обвързване на системата за социална закрила с изискванията за социализация на ромските деца.
2.Образование: изведени са две основни политики. Политиката по отношение на формализацията на образованието и повишаването на качеството на образованието ще се реализира чрез изработване на стандарти за оценяване и на стандарти за изпитните процедури; въвеждане на система за диференцирано заплащане на учителския труд в зависимост от външното оценяване и атестацията; адаптация на световни компютърни образователни програми. Политиката по отношение на ромите включва обвързване на всички социални плащания с посещение на училище, въвеждане на система от стимули за посещение и за високи успехи и на система от грантове за талантливи деца от социално-слаби семейства, стимулиране на създаването на елитни ромски (смесени) училища.
3.Здравеопазване: ефективни информационни кампании за здравословен начин на живот; насърчаване на активно поведение за здравна култура в семейството и за здравно образование в училищата; здравна профилактика.
4.Трудова реализация: повишаване на пригодността за заетост чрез система за вторично ограмотяване и квалификация особено за компютърна и чуждоезикова грамотност; обучение за търсене на работа, в т.ч. и чрез Интернет; заетост за социална интеграция.
5.Свободно време: разработване на системи за комуникация с младежта чрез Интернет-средата; създаване на система за предпазване от опасни контакти в киберпространството; разширяване на обхвата на държавни програми за финансиране на дейности, които дават възможност за интеркултурно сътрудничество, спорт и творчески изяви.
6.Гражданска активност: включване на младите хора като активна страна в образователно-възпитателния процес; насърчаване на доброволчеството; разработване на програми за лекции и дискусии за гражданско участие.
7.Рисково и девиантно поведение: ефективно използване на училищната институция за преподаване на знания, както и на тренинги за превенция на зависимости; контрол и санкции въз основа на съществуващи правни норми.
8. Европейско измерение: информационни кампании за популяризиране на възможностите за участие в европейските и световни инициативи.
В хода на дебата заместник-министърът на здравеопазването г-н Валери Цеков изрази категоричното несъгласие на Министерството на здравеопазването относно позоваването на резултатите от изследванията на агенция “Медиана”, които класират България на едно от последните места в Европа по хронични заболявания и дълготрайни здравословни проблеми. Той възрази срещу твърдението, че въвеждането на лекарската институция в училище е невъзможно, тъй като чл.120 от Закона за здравето регламентира създаването на здравни кабинети в детските градини и училищата, и настоя тези текстове да отпаднат или да бъдат коректно преформулирани на базата на изводи от стандартизирани показатели. Становището на Министерството на здравеопазването бе подкрепено членовете на комисията.
В изказванията си народните представители отбелязаха като положителен елемент на доклада прогнозируемостта и дългосрочния подход към проблемите на младежта и изготвянето на Стратегия за национална младежка политика (2008-2013 г.). Същевременно те отправиха препоръка Държавната агенция за младежта и спорта да участва по-активно в изграждането и модернизирането на спортните бази в училищата и в обезпечаването на извънучилищните дейности.
След проведената дискусия Комисията по образованието и науката с 8 гласа „за” и 2 гласа „въздържал се” подкрепя Годишния доклад за младежта за 2007 г., № 802-03-20, внесен от Министерския съвет на 08.10.2008 г., и предлага да бъде приет от Народното събрание.
27 ноември 2008 г. ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА:
(Лютви Местан)