Комисия по образованието и науката
06/12/2006
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по образованието и науката
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, № 602-01-95, внесен от Министерския съвет на 01.11.2006 г., приет на първо гласуване на 22.11.2006 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На заседание, проведено на 6 декември 2006 г., Комисията по образованието и науката разгледа посочения законопроект, направените писмени предложения от народни представители и направените предложения по време на заседанието.
Комисията по образованието и науката на основание чл.70, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предлага за второ гласуване следния проект на
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
(Обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 90 от 1996 г., бр. 36, 124 и 153 от
1998 г., бр. 67 и 68 от 1999 г., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29, 71, 86 и 114 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г., бр. 28, 94, 103 и 105 от 2005 г. и бр. 41 от 2006 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „учебни предмети” се добавя „или цикъл от учебни предмети”.
2. В ал. 2 след думите „от учебните предмети” се добавя „чужд език”, „математика”, „физика и астрономия”, „биология и здравно образование”, „химия и опазване на околната среда”, „история и цивилизация” и „география и икономика” и предметният цикъл „философия”.
3. В ал. 3 думите “от задължителната общообразователна подготовка” се заменят с “или цикъл от учебни предмети по ал. 2”.
4. Създава се нова ал. 4:
“(4) В дипломата за средно образование на учениците, които се обучават за придобиване на професионално образование, в графата за трети държавен зрелостен изпит по тяхно желание се вписва средноаритметичната оценка от оценките от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация.”
5. Досегашните ал. 4-13 стават съответно ал. 5-14.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1 и предлага следната редакция:
§ 1. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „учебни предмети” се добавя „или цикъл от учебни предмети”.
2. В ал. 2 след думите „от учебните предмети” се добавя „чужд език”, „математика”, „физика и астрономия”, „биология и здравно образование”, „химия и опазване на околната среда”, „история и цивилизация” и „география и икономика” и предметният цикъл „философия”.
3. В ал. 3 думите “от задължителната общообразователна подготовка” се заменят с “или цикъл от учебни предмети по ал. 2”.
4. Създава се нова ал. 4:
“(4) В дипломата за средно образование на учениците, които се обучават за придобиване на професионално образование, в графата за трети държавен зрелостен изпит по тяхно желание се вписва средноаритметичната оценка от оценките от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация.”
5. Досегашните ал.4 и 5 стават съответно ал.5 и 6.
6. Досегашната ал. 6 става ал.7 и в нея думите “ал.4 и 5” се заменят с “ал.5 и 6”.
7. Досегашните ал.7-12 стават съответно ал. 8-13.
8. Досегашната ал.13 става ал.14 и в нея думите “ал.9” се заменят с “ал.10”.
§ 2. В чл. 26а, ал. 1 се правят следните допълнения:
1. След думите „възможностите им” се добавя „чрез изпити под формата на тест”.
2. Създава се изречение второ:
„С наредбата могат да се предвидят и допълнителни условия и ред за определени профили, специалности от професии и училища, включително изпит за проверка на способностите.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 2 и предлага следната редакция:
§ 2. В чл. 26а, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става изречение първо и в него след думите „възможностите им” се добавят „чрез изпити под формата на тест”.
2. Създава се изречение второ:
„С наредбата могат да се предвидят и допълнителни условия и ред за приемане в определени профили, специалности от професии и училища, включително изпит за проверка на способностите.”
§ 3. В чл. 33а, ал. 1 т. 5 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. В чл. 46а, ал. 1 думите „и 5” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В § 4, ал. 2 от Допълнителните разпоредби се създава т. 4:
„4. ученици в задължителна училищна възраст – деца на граждани на държави - членки на Европейския съюз, на Европейското икономическо пространство и Швейцария, упражняващи трудова дейност на територията на Република България, когато пребивават в страната заедно с родителите, съответно настойниците или попечителите си.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
§ 6. В Допълнителните разпоредби се създава се § 4а:
„§ 4а. На учениците в задължителна училищна възраст – деца на граждани на държави - членки на Европейския съюз, на Европейското икономическо пространство и Швейцария, упражняващи трудова дейност на територията на Република България, когато пребивават в страната заедно с родителите, съответно настойниците или попечителите си, се осигурява безплатно обучение по български език, както и обучение в сътрудничество с държавите по произход по майчин език и култура при условия и по ред, определени от министъра на образованието и науката.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.
Комисията предлага да се създаде § 6а, който става § 7:
“§7. В Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета (обн. ДВ, бр.41 от 2006 г.) в Преходните и заключителни разпоредби в § 8, ал.9 думите “чл.24, ал.10” се заменят с “чл.24, ал.11”.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за това наименование.
§ 7. (1) Считано от 1 януари 2007 г. държавните и общинските обслужващи звена със социално предназначение – домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, се преобразуват от обслужващи звена в системата на народната просвета в специализирани институции за предоставяне на социални услуги – домове за деца, финансирани от общината, на чиято територия се намират.
(2) Трудовите правоотношения на работниците и служителите от преобразуваните обслужващи звена се уреждат съгласно чл. 123 от Кодекса на труда.
(3) Активите, пасивите, другите права и задължения, както и архивът на обслужващите звена по ал. 1 се поемат от съответните специализирани институции за предоставяне на социални услуги.
(4) Предоставените за управление на обслужващите звена по ал. 1 имоти и вещи – държавна собственост, с преобразуването преминават в собственост на общината, на територията на която се намират.
Предложение от нар.пр. Донка Михайлова:
1. В ал.1 след думите “финансирани от” се добавят “републиканския бюджет чрез бюджета на”.
2. Създава се нова ал.2:
“(2) Домовете по ал.1 преминават в управление на кмета на съответната община, който е и работодател на персонала в тях”.
3. Досегашната ал.2 става ал.3, а досегашната ал.3 става ал.7.
4. Създава се нова ал.4:
“(4) Методическата помощ на домовете по ал.1 се осъществява от Държавната агенция за закрила на детето”.
5. Досегашната ал.4 става ал.8.
6. Създават се ал.5 и 6:
“(5) Министерството на образованието и науката разработва и утвърждава учебна програма за подпомагане на образователния процес на децата в домовете по ал.1.
(6) Министерството на образованието и науката оказва методическа помощ на общините относно длъжностите и стандартите за численост на персонала, който осъществява образователния процес в домовете по ал.1”.
7. Създава се ал.9:
“(9) В домовете по ал.1 могат да се предоставят социални услуги в общността съгласно чл.36, ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане”.
Комисията подкрепя по принцип предложенията по т.1 и 3.
Комисията подкрепя предложението по т.2.
Комисията не подкрепя предложенията по т.4, 5, 6 и 7.
Предложение от нар.пр. Маргарита Панева:
В § 7, ал.1 след думите “домове за деца, финансирани” се добавят “като делегирана от държавата дейност на общините”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 7, който става § 8:
§ 8. (1) Считано от 1 януари 2007 г. държавните и общинските обслужващи звена със социално предназначение – домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, се преобразуват от обслужващи звена в системата на народната просвета в специализирани институции за предоставяне на социални услуги – домове за деца, финансирани като делегирана от държавата дейност на общината, на чиято територия се намират.
(2) Домовете по ал.1 преминават в управление на кмета на съответната община, който е и работодател на персонала в тях.
(3) Трудовите правоотношения на работниците и служителите от преобразуваните обслужващи звена по ал.1 се уреждат съгласно чл. 123 от Кодекса на труда.
(4) Активите, пасивите, другите права и задължения, както и архивът на обслужващите звена по ал. 1 се поемат от съответните специализирани институции за предоставяне на социални услуги.
(5) С преобразуването на обслужващите звена по ал.1 предоставените им за управление имоти и вещи - публична държавна собственост, се определят за публична общинска собственост на съответната община, на територията на която се намират.
(6) Организацията и дейността на домовете за деца по ал.1 се определят с правилник, издаден от министъра на труда и социалната политика, съгласувано с министъра на образованието и науката.
§ 8. В чл. 7 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г. и бр. 41 от 2006 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „учебни предмети” се добавя „или цикъл от учебни предмети”, а след думите „учебните предмети” се добавя „чужд език”, „математика”, „физика и астрономия”, „биология и здравно образование”, „химия и опазване на околната среда”, „история и цивилизация”, „география и икономика” и предметният цикъл „философия”.
2. В ал. 3 изречение второ се изменя така:
„По свое желание ученикът може да положи и държавни зрелостни изпити по избрани от него учебни предмети или цикъл от учебни предмети по ал. 1.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
Комисията предлага да се създаде § 8а, който става §10:
“§10. В срок 3 месеца от влизането в сила на този закон министърът на труда и социалната политика, съгласувано с министъра на образованието и науката, издава правилника по § 8, ал.6.”
§ 9. Параграфи 3 и 4 влизат в сила от 1 януари 2007 г., а § 5 и 6 – от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 11.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА:
(Лютви Местан)