Комисия по образованието и науката
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
П Р О Т О К О Л
№
На 11.02.2009 г. от 15.10 се проведе редовно заседание на Комисията по образованието и науката. То бе открито и ръководено от председателя господин Лютви Местан.
***
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Уважаеми колеги, откривам днешното редовно заседание със следния дневен ред:
1. Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Проект за социално включване) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 902-02-3, внесен от Министерски съвет на 02.02.2009 г.
2. Законопроект за ратифициране на Заемното споразумение (Втори заем за развитие на политиките – институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 902-02-6, внесен от Министерски съвет на 03.02.2009 г.
Може би сте свикнали да заседаваме по важни теми, но моля за разбиране. И двете ратификации са много важни. Мисля, че има обстоятелства, които налагат днес да ги обсъдим и бих се радвал, ако ги подкрепим.
Първо, има ли други предложения по дневния ред? Няма.
Приемаме този дневен ред с консенсус.
На днешното заседание присъстват следните гости: господин Лъчезар Стефанов – директор на Дирекция “Външни финанси” към Министерство на финансите. Има и представители на Министерство на труда и социалната политика.
По т. 1 ще представи законопроекта Ерик Рангелов – изпълнителен директор на Социално инвестиционния фонд.
ЕРИК РАНГЕЛОВ: Оторизиран съм от Министерство на труда и социалната политика да изпълнявам този проект, ако бъде отпуснат заемът.
Проект “Социално включване” може би не говори много като заглавие, но става дума за включването на деца, които обикновено отпадат в първите една до 3 години от училище. Изследвания на Международната банка за възстановяване и развитие са показали, че такива деца много трудно се връщат обратно в училище и затова е много по-ефективно да се вложат средства в предучилищните кръгове на обучение, респективно да им се даде възможност, постъпвайки в училищата, да бъде минимализирано тяхното отпадане от училищната система. Фокус в проекта са предимно деца на родители от маргинализирани групи, деца на родители, които живеят в отдалечени места, където е по-трудно достъпно обучението в предучилищна възраст, както и основно деца с увреждания. Ето защо става дума за социално включване именно на тези деца във възрастовата група от 0 до 7 години.
Проектът е замислен основно от експерти на Международната банка за възстановяване и развитие, заедно със специалисти от Министерство на труда и социалната политика, респективно специалисти от Министерство на финансите – във финансовата част.
Заемът е в размер на 40 млн. евро при условие, че около 50%, а в някои случаи и повече проценти, средствата ще бъдат използвани за инфраструктура, която да помогне за изпълнение на проекта. Останалата част от заема са така наречените меки мерки, т.е. обучението на родителите на децата, за които говорих в началото. Интересното на този заем е, че той така е разработен, че в първия етап, който е 2,5-3 години, самият проект да бъде финансиран със средствата от заема. След това основните пакети от услуги, които ще предоставят общините на крайните бенефициенти, да бъдат разработени по такъв начин, че със същите пакети същите или други общини да продължат да изпълняват проекти за социално включване, но вече със средства от Европейския социален фонд. Проектът е пилотен, мост към пълноценно усвояване на средствата от Европейския социален фонд.
Основни изпълнители на проекта ще бъдат Министерство на труда и социалната политика, респективно неговата Главна дирекция “Европейски фондове, програми и проекти”, като се предполага сериозно участие на Министерството на образованието и науката, Министерство на здравеопазването, Държавната агенция за защита на децата и Агенцията за социално подпомагане към Министерство на труда и социалната политика.
Не бих искал да навлизам в подробности, що се отнася до финансовата страна, тъй като в този аспект е водещо Министерство на финансите. Това е в общи линии проектът “Социално включване”.
Ако има въпроси, ще се радвам да отговоря.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря.
Уважаеми колеги, свикнали сме заседанията по подобни законопроекти за ратифициране на заемни споразумения с Международната банка за възстановяване и развитие, със Световната банка, да протичат леко формално.
Смятам, че в случая обаче пред нас стои изключително сериозен въпрос. Дори бих казал, че това е един от най-сериозните въпроси, които въобще са стояли на вниманието на Комисията по образованието и науката. Може би трябва да си припомним няколко тъжни факти. Обръщам се и към вносителите - Министерския съвет. В България действа система, която отчита колко деца са отпаднали от училище. Ние обаче далеч не сме убедени, че действа система, която да обхване децата, които не постъпват в училище. Моля да си вземете бележки, защото 40 млн. евро са и много, и малко пари, но необходимостта да се изгради надеждна система за отчитане на децата, които не постъпват в училище, е един изключително важен въпрос. Ние имаме като основна цел на образователната политика предоставянето на равни възможности за качествено образование, а може да се окаже, че още не сме решили въпроса за създаването на екзистенц минимума от условия да се получи въобще образование, т.е. ако не са обхванати всички деца.
С известно огорчение ще кажа, че за мен е проблематично поставянето на една плоскост, защото това чета в мотивите, господин Рангелов, на здрави психически и физически деца, но те са от семейства с ниски доходи, на една плоскост, редом с децата с физически увреждания. На няколко места в мотивите се прави точно това. Когато се определя приложното поле на този проект, се казва, че той е насочен към децата от семейства с ниски доходи и към децата с увреждания на възраст до 7 години. И малко по-надолу – към децата от уязвимите групи и към децата с увреждания.
Моля, възможно е да влезем и в дискусия по тази тема, но за мен е леко проблематично поставянето на тези две групи деца на еднаква плоскост. Може би трябва да бъдем малко по-прецизни във формулировките, защото мотивите са част от законопроекта – това е мое съображение.
Искам да поставя още един въпрос. Питам се за какво още биха могли да бъдат изразходени тези средства. Да се усъвършенства системата за изработването на база данни освен за отпадащи деца, но и за деца, които въобще не ги улавя системата, защото те не са включени в образователната система. Много е важно да знаем колко деца има, които въобще не са включени в образователната система, за да могат после да бъдат уловени децата, които са отпаднали в І, ІІ, ІІІ, ІV, V класове.
Второ, тези средства да бъдат изразходени за едно изключително прецизно проучване на всички случаи, в които здрави – и физически, и психически деца с чисто социални индикации биват включвани за обучение в специализирани училища за деца с увреждания. Това е една много тъжна българска реалност, с която много скоро трябва да се разделим.
Не съм изненадан от категоричната подкрепа на Международната банка за възстановяване и развитие за този проект. Ние сме имали разговори в тази посока с представители на банката през последните години. И мисля, че като комисия имаме съвсем определено отношение, да не кажа и принос да се проумее сериозността на проблема.
Без да влизаме в дълбочина на проблема, да се налага да правим допълнителни вътрешни разрези на проблема, ще трябва да се съгласим, че той има като целева група на своето въздействие малцинственото образование в България, по-специално ромското образование. С огромна убеденост ще подкрепя този законопроект с молба тези средства да бъдат изразходени за усъвършенстване на системата за улавяне на децата, които отпадат от училище, с оглед “улавяне” на тези, отчитането на тези деца, които въобще не постъпват в първи клас.
Имам още едно съображение. Ние бихме изпълнили конституционния принцип за равен достъп до образование, само ако имаме разбирането, че равен достъп не просто означава училището да е отворило вратите си за всички подлежащи на обучение деца, това е чисто формалната страна на този проблем. Много по-важно е прескачането на тези училищни двери да е еднакво за всички деца. А необходимото условие за това е те да са усвоили официалния български език. Много бих искал да подредите, да систематизирате с тези 40 млн. евро в йерархия причините за отпадане от училище, първо, причините да не се постъпва в училище, колко деца, и второ, причините за отпадане от училище. Искам да кажа, че проблемът е колкото социален, толкова образователен, и още повече икономически, защото става дума за човешкия потенциал на страната. Може би ще се окаже, че водеща причина, освен социалния статус на семействата, защото това е дефинирано като проблем, е и неусвоеният официален език преди първи клас. Може да се окаже, че дори този проблем е малко по-сериозен, отколкото проблемът със социалния статус на родителите. Това е много, много голям проблем, защото едно дете в първи клас, което на владее официалния език, във втори-трети клас предизвикателствата като обем знания, които трябва да усвои, са толкова големи, че то наистина изпада в отчаяние, отпада поради тотална неспособност да покрие екзистенц минимума, заложен в учебния план. Мисля, че този проект трябва да има и точно тази насоченост, защото не е възможно социално включване без основното средство за комуникация – езика.
Аз и в пленарна зала в изказването си ще споделя всички тези неща. Много бих искал не просто да визирате Министерството на образованието и науката като орган, който има отношение към проекта, а много бих искал да видя много по-сериозния ангажимент на министерството, ако щете, формализиран ангажимент на Министерството на образованието и науката за успешното реализиране на този законопроект.
Колеги, имате думата.
АНЕЛИЯ АТАНАСОВА: Вие казахте всичко. (Шум, оживление.)
ЛЪЧЕЗАР СТЕФАНОВ (Министерство на финансите): За финансовите условя мога да кажа две думи. Размерът на заема е 40 млн. евро. Обръщам внимание, че понастоящем лихвата, на която се взема този заем, е изключително благоприятна – 2,67%, като маржът е отрицателен – (-0,5), т.е 2,06%, за 17 години.
Не бих взел думата, за да казвам нещо, което е написано. Но поводът, поради който помолих за вашето внимание, е, че действително споменатото току що от господин председателя е изключително важно. Добре е да знаете още един факт, свързан със заема. Този заем не е самоцелен, не е взет индивидуално с покриването на този предмет на дейност. Той е нещо като допълнение на мерките по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”. Коментирали сме това още по времето на договарянето на заема и с Министерство на труда и социалната политика, и с управителните органи на оперативната програма. Трябва да има много висока степен на координация между този относително малък компонент от 40 млн. и средствата по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”, така че да бъдат включени синергично всички тези области, за които и Вие току що споменахте. Това до голяма степен повишава отговорността при синхронизиране управлението на тези заеми. Исках просто да напомня този факт – че заемът е обвързан с мерки по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря, господин Стефанов, още повече че дълбокият смисъл на проекта е да се инвестира в човешките ресурси.
Уважаеми колеги, не знам дали имаме съзнание, но докато не се научим да погледнем на ромското образование като проблем не на ромите, а като на наш общонационален проблем, мисля, че няма да сме създали предпоставките за устойчиво развитие на обществото. Не е възможно да сме създали достатъчно предпоставки за социално включване на един толкова значителен компонент от българското общество – говорим за около 8-10%, и да смятаме, че обществото ни е достатъчно интегрирано, консолидирано и с ресурси за успешно развитие.
Има ли желаещи да изразят отношение по този законопроект? Няма.
Моля да гласуваме Законопроекта за ратифициране на Заемното споразумение (Проект за социално включване) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 902-02-3, внесен от Министерския съвет.
Законопроектът се приема с консенсус.
Преминаваме към т. 2.
Заповядайте да представите законопроекта, господин Стефанов.
ЛЪЧЕЗАР СТЕФАНОВ: Заемът, който е предоставен на вашето внимание, самото заемно споразумение е сключено въз основа на дадено от Народно събрание през м. юни миналата година разрешение. Тогава коментирахме неговия принцип. Накратко само ще напомня, че заемът напълно оправдава своето наименование - заем за развитие на политиките и институционална реформа в социалните сектори. Той по-скоро има характер не на заем за конкретни проекти, а на заем за подкрепа на платежния баланс срещу конкретни ангажименти от правителството за определено развитие на политиките в социалния сектор, главно в образованието, здравеопазването и социалната сфера.
За конкретния заем DPL ІІ мога да кажа, че покрива 10 действия, които се предприемат от заемополучателя – правителството на България. Три от тях са в социалната сфера, 4 са в сферата на образованието. Ще обърна повече внимание на тях.
“Заемополучателят се ангажира да участва в международни тестове за оценяване на успеваемостта, като напр. PISA 2006, PIRLS 2006 и TIMSS 2007.” Вие сигурно знаете какво се крие зад тези абревиатури. “И чрез своето Министерството на образованието и науката да въведе пробни матури по български език, математика и чужди езици, както и нови национални изпити за прием на седмокласници и нов тест за четвъртокласници, основан на преброяването на населението.”
Още една мярка по този заем: “Заемополучателят, чрез своето Министерството на образованието и науката, обучи 50% от инспекторите и училищните директори чрез наскоро създадения Национален институт за обучение на директори и Инспектората на Министерството на образованието и науката.”
И още една мярка: “Заемополучателят чрез своя Министерски съвет одобри пакет от мерки и стимули за по-нататъшното прилагане на единния стандарт и консолидацията на училищата.”
Има мерки, които касаят Здравната каса, акредитацията на здравните заведения като средство за рационализиране на услугите, има и 3 действия, мерки в социалния сектор. Става въпрос за “отстраняване на автоматичната преносимост на надбавката за трудов стаж чрез преобразуването й в надбавка за съответен професионален опит, укрепването на програмите за преквалификация и професионално обучение, и предоставяне на услуги, обвързани с потребностите от умения в частния сектор.
Предварителна оценка на въздействието на мерките за укрепването на стимулите за търсене на работа в системата на социалното подпомагане и въз основа на нейните заключения – разработване на програма за активизиране на заетостта, включително индивидуални планове за действия с бенефициентите на социалното подпомагане.”
Други мерки, свързани със здравеопазването, са: “Осигуряване запазването ролята на Националната здравноосигурителна каса като основен платец на болничната помощ, както и усъвършенстване на системата на разплащанията, стимулирайки ефективното използване на ресурсите и финансовата устойчивост на националната здравноосигурителна система”. Следващата мярка в системата по здравеопазване е “прилагане на мерки, които усъвършенстват одобряването, ценообразуването и политиката на реимбурсирането на лекарствените продукти”.
Това са трите основни сектора, в които са предприети действия от страна на правителството като ангажимент за получаване на средствата от заема.
Каква е разликата на заема за подкрепа на платежния баланс и прекия инвестиционен заем? Това означава, че средствата постъпват, при положение че тези политики, за които стана дума преди малко, са реализирани със средства от бюджета. А парите, които постъпват по заема, влизат в националния бюджет на страната.
Размерът на заема го имате малко над 100 млн. евро за 17 години. Лихвата е същата, както при предходния заем.
Ако имате други въпроси, съм готов да отговоря в степента на моята компетентност.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря, господин Стефанов.
Уважаеми колеги, това, което чухме, показва колко е относително делението на политиките, свързани със социалната сфера и образованието. Някои от мерките, които Вие представихте като такива от социалната сфера, по своята същност отново са пряко свързани с образованието. Защото когато говорим за пазара на труда, ние имаме предвид образованието. Това е толкова социален проблем, колкото и образователен.
Ясно е, че четирите мерки в сферата на образованието визират основни проблеми на образователната ни система, да не кажа дефицити, защото ние сега тепърва се учим да въвеждаме системата на външното оценяване. Втора година тече прилагането на единния стандарт. Тук има нужда от обучение на кадрите, които ще боравят с този нов инструмент за финансиране на системата.
Може би пропуснахте да поговорите малко повече за системата на професионалното образование. Там има мерки, насочени към привеждането на съдържанието на професионалното образование с изискванията на пазара на труда.
Уважаеми колеги, имате ли въпроси?
Мисля, че условията, по които се предоставят тези повече от 102 млн. евро, са повече от благоприятни. Остава те да бъдат изразходени в съответствие с най-добрите цели на проекта.
ЕЛКА ДИМИТРОВА (директор на дирекция “Политика на пазара на труда” в Министерство на труда и социалната политика): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Имаме конкретни ангажименти по този заем и в една от таблиците са заложени конкретни параметри за заетост на младежи, на хора над 55 г. и за икономическа активност на тези групи. Искам да кажа, че ние или сме изпълнили, или сме се доближили до тези показатели, тъй като последните години имаше много добро развитие на заетостта и намаляване на безработицата. И дори сега в условия на криза все още няма съществено намаление на заетостта и бърз ръст на безработицата. Надяваме се, че ще успеем да постигнем тези показатели за 2009 г., така че това да не се яви като преграда пред получаване на средствата.
Освен това искам да допълня, че задачата за професионалното образование и професионалното обучение, което трябва по-добре да съответства на потребностите на пазара на труда, е съвместна на Министерство на труда и социалната политика и на Министерството на образованието и науката. В момента разработваме система за проучване потребностите на работодателите от работна сила, като имаме идеята тя да бъде институционализирана като постоянна действаща система – специално звено, което да използва различни източници на информация, да акумулира, обработва тази информация, прави прогнози и при правенето на план-приема да се стъпи на тази информация, за да се удовлетворяват по-пълно потребностите.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря.
Колеги, има ли въпроси? Няма.
Моля да гласуваме Законопроекта за ратифициране на Заемното споразумение (Втори заем за развитие на политиките – институционална реформа в социалните сектори) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, № 902-02-6, внесен от Министерски съвет.
Законопроектът се приема с консенсус.
Благодаря за вашето внимание.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 15.45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Стенограф:
Виржиния Петрова
19 328 знака общо