Комисия по образованието и науката
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
Комисия по образованието и науката
П Р О Т О К О Л
№ 3
На 8 март 2006 г. се проведе заседание на Комисията по образованието и науката при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Проект за решение за откриване на Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет - Пловдив, внесен от Министерския съвет.
2. Разни.
Към протокола се прилагат съответните материали, списък на депутатите и на гостите.
Заседанието бе открито в 15,10 ч. и ръководено от господин Лютви Местан - председател на комисията.
*
* *
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Добър ден, уважаеми госпожи и господа народни представители, преди да открия заседанието на Комисията по образование и наука, искам още веднъж от името на кавалерите, членове на комисията, да поздравя прекрасните дами от Комисията по образованието и науката и, разбира се, гостенките на това заседание, с Осми март – празника на жената. И понеже това поздравление е в българския парламент, аз ще се съглася с мисълта, изказана от един мъдрец, че “ако всички политици по света бяха жени, вероятно човечеството нямаше да познава войните. Защото тази, която ни дарява с живот, не би могла да води политика за неговото отнемане”.
Бъдете ни живи и здрави, все така хубави и толерантни, като ни зареждате и нас с това чудесно качество! (Оживление)
Уважаеми колеги, както винаги, кворумът е налице. Това е единствената комисия, която продължава да няма нито едно провалено заседание поради липса на кворум, което ми дава основание да открия заседанието и да ви предложа проект за дневен ред от две точки:
1. Проект за решение за откриване на Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет- Пловдив, внесен от Министерския съвет.
2. Разни.
Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
Гласували “за” – единадесет души
Гласували “против” – няма.
Въздържали се - няма.
Дневният ред е приет.
И така, във връзка с дневния ред, за мен е удоволствие да ви представя гостите на нашето заседание.
В заседанието на комисията днес ще вземат участие г-жа Ваня Добрева – заместник-министър на образованието и науката и г-н Емил Райнов - заместник-министър на здравеопазването. Те представляват на това заседание вносителя.
Особено ми е приятно да ви представя доц. Георги Паскалев – ректор на Медицински университет – Пловдив.
Имаме и традиционни участници, в лицето на ръководителите на синдикалните организации.
Уважаеми колеги, преминаваме към точка първа от дневния ред: обсъждане на Проект за решение за откриване на Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет - Пловдив. Кой от двамата заместник-министри ще представи проекта от името на вносителя?
Госпожа Добрева посочи към заместник-министър Райнов, така че заповядайте, господин Райнов, да представите проекта. Имате думата.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Много Ви благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, за мен е наистина изключително удоволствие да съм в тази комисия. Изненадан съм много приятно от атмосферата в нея. Аз също се присъединявам към поздравленията за празника - да сте ни живи и здрави!
Благодаря на заместник-министър Добрева за възможността да прочета мотивите.
Министерският съвет на Република България предлага на Народното събрание, на основание чл. 9, ал. 2, т.1 от Закона за висшето образование, да открие Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет – Пловдив. Проектът за откриване на Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет – Пловдив, е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование и е представен за оценка в Националната агенция за оценяване и акредитация.
С решение на Акредитационния съвет на Агенцията от 28.04.2005 г., Протокол № 13, проектът е получил положителна оценка.
Ръководството на висшето училище е изпълнило препоръките на Националната агенция за оценяване и акредитация за подобряване на материалната база и за изготвяне на програмата за развитие на научно-изследователската дейност на факултета.
Откриването на Формацевтичен факултет в структурата на висшето училище е необходимо условие за провеждане на обучението по специалността “Фармация” в съответствие със Закона за висшето образование и държавните изисквания, както и за провеждане на следдипломното и непрекъснато обучение на фармацевтите.
Към мотивите ще добавя, че всичко това е съгласувано с Министерството на здравеопазването и ние изцяло подкрепяме проекта.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Много Ви благодаря, господин заместник-министър.
Уважаеми колеги, позволете ми, каквато вече е традицията в нашата комисия, да предоставя думата на господин Георги Паскалев, ректор на Медицинския университет – Пловдив, защото проектът е техен. Решението е на Министерския съвет, но проектътт е техен.
Имате думата, господин Паскалев. Ще Ви моля наистина да бъдете по-лаконичен, защото дебатите по този проект практически са проведени във връзка с обсъждането на проекта за Стоматологически факултет на Варненския Медицински университет. Още тогава колегите казаха, че това са два проекта от един и същи порядък. Имате думата, заповядайте.
ГЕОРГИ ПАСКАЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин председател, уважаеи заместник-министри, уважаеми членове на парламентарната Комисия по образование и наука, дами и господа,
От три години чакам този ден да представя мотивите и проекта за разкриване на Фармацевтичен факултет към Пловдивския Медицински университет като основно структурно звено.
Идеята за факултет по фармация битува в академичната общност и сред пловдивската общественост от десетилетия – да не кажа, от основаването на Медицинския университет. Но тя стана реалност през 2002 г., когато с решение на Академическия съвет беше изградена структура, която да проучи и да представи мотивите за реализирането на този проект.
Какво беше направено?
На първо място, проучихме пазарната необходимост от магистър-фармацевти. За целта беше проведена анкета почти с всички районни болници в Източна и Югоизточна България; беше проведена анкета със здравните каси, с районните центрове на здравеопазването, с представителите на фармацевтичната индустрия, с представителите на Сдружението на аптекарите, както и с представителите на Дружеството на фармацевтите.
Не на последно място и като един от основните мотиви беше проучването на кандидатстудентската борса на интереса към специалността “фармация” и по-точно към магистър-фармацевти.
Какво показа тази анкета?
Установи се, че в много от районните болници (говоря за най-малките структури, магистър-фармацевтските длъжности се заемат от помощник-фармацевти. Давам пример с Университетска болница – Пловдив, където всеки месец ние изписваме лекарства за 1 - 1,5 милиона лева, а в структурата на тази аптека има само един-единствен магистър-фармацевт.
Здравните каси по щат трябва да имат задължително един магистър-фармацевт, но нито една здравна каса няма магистър-фармацевт по простата причина, че заплащането там е много ниско в сравнение със заплащането в частните аптеки.
Какво показаха тези проучвания?
В Източна и Югоизточна България има около 300 незаети места, или 300 места, които чакат своите магистър-фармацевти. В по-отдалечени краища на този район на България има селища, където няма аптеки поради простата причина, че няма достатъчно магистър-фармацевти.
Ние представихме всички тези данни на Националната агенция за оценяване и акредитация и те бяха взети пред вид.
Искам да споделя и за чуждестранните студенти, за пазара от чуждестранни студенти, които желаят да учат фармация срещу заплащане. Преди година и половина посетих Нигерия. В интерес на истината трябва да кажа, че колкото е голям интересът на тази държава (а и на други такива държави) към медицината, толкова голям е и към фармацията.
В момента имаме представители на щата Замфара, който е с 12-милионно население. Министърът на здравеопазването им донесе документи за 30 студенти, които желаят да се обучават, и 10 от тях са за специалността “фармация”.
Преди три дни се върнах от Никозия. Запитванията там бяха повече за фармация, отколкото за медицина или стоматология.
Преди година и половина бях в Бейрут. И там също запитванията за фармация бяха толкова, колкото за медицина.
Така че пазарната ниша стои отворена.
Що се отнася до фармацевтичните фирми, мога да добавя следното. “Чайка-фарма” има мощен завод в Пловдив и има нужда от 15 до 20 магистър-фармацевти, дори предложиха да обособят стипендии, да оборудват една от нашите лаборатории, само и само да го има този факултет по фармация.
Това са нещата от пазарна гледна точка, които исках да представя пред вас.
Медицинският университет – Пловдив е мощна структура. В академичните среди имаме 140 хабилитирани лица – професори и доценти. Имаме известен опит в обучението на помощник-фармацевти, които са структура на университета в колежа.
Имаме материална база, имаме и преподаватели, така че базисните предмети могат да започнат с наши кадри. Така ще се получи и по-добра учебна натовареност, защото по много от предметите (не е тайна) асистентите имат по-малка учебна натовареност от изискванията, които са поставени.
По отношение на материалната база. Стартирахме през 2003-та година и досега сме инвестирали в структурата на факултета близо 800 хил. лв., и то изключително в оборудване. Всяка нова катедра се изгражда от нула до последните изисквания, поставени от единните държавни изисквания. Така че ние ние сме обезпечили като материална база почти всички курсове. Имаме три редовни курса, готови сме за четвърти и за пети курс.
В момента инвестираме 600 хил. лв. за изграждане на административната сграда на факултета, където ще бъдат разположени още четири катедри, и с това приключваме основния цикъл.
По отношение на кадрите. Имаме собствени кадри и това са тези предметите, които са базисното обучение за медицина. Привлекли сме също така специалисти от Фармацевтичния факултет – София и от други специалности. Или, грубо казано, имаме 27 хабилитирани лица в момента, от които 24 са на основен трудов договор и 3 са на граждански трудов договор.
Досега сме се справяли почти със собствени средства. Университетът е мощна структура, включително и финансова, и ние сме в състояние със собствени средства да обезпечим обучението на магистър-фармацевтите до завършването на пети курс.
Надявам се, че уважаемите членове на Комисията по образованието и науката ще оценят по достойнство това, което сме направили, и ще дадат положителна оценка за Факултета по фармация. Очаквам вашите въпроси. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря Ви, уважаеми господин ректор, за изчерпателната информация. Предполагам, че колегите са се запознали с проекта. Аз няма да крия, че това е един от най-високо оценените проекти от Националната агенция за оценяване и акредитация. Особено силно впечатление ми направи информацията, че от обявяването на акредитационната оценка досега университетът е разгърнал цялостна стратегия за покриване на препоръките на Националната агенция за оценяване и акредитация, най-вече в частта за материалната база.
Имате думата, уважаеми госпожи и господа, да изразите отношение. Аз вече изразих моето отношение по този въпрос и без колебани еще подкрепя този проект за решение. Ако това е и вашата воля, ще предложа на Председателския съвет двете проекторешения – за Стоматологическия факултет във Варна и за Фармацевтичния факултет в Пловдив, да бъдат в дневния ред на пленарното заседание още следващата сряда, за да не затрудним и госпожа Ваня Добрева при изпълнението на нейните отговорности относно определянето на приема във висшите училища.
Заповядайте, господин Славов.
ПЛАМЕН СЛАВОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми заместник-министри, уважаеми господин ректор,
Аз също ще подкрепя този проект за решение с ясното съзнание, че Народното събрание ще се ангажира с една отдавна чакана и нужна стъпка за развитието на здравеопазването и медицината не само в Пловдивски регион, но и в Южна България и страната.
Искам само да попитам не толкова Вас, господин ректор, колкото заместник-министрите – един от въпросите, който беше обсъждан по време на коментарите по създаването на Стоматологичния факултет в Медицинския университет във Варна, беше в какви бройки ще се вмести държавният прием през тази учебна година? Това е моят въпрос.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря на господин Пламен Славов. Заповядайте, госпожо Гроздилова.
СНЕЖАНА ГРОЗДИЛОВА: Благодаря, господин председател. Аз много се радвам, че на нашия празник се разглежда такова предложение на Министерския съвет за решение.
Наистина, Вие сте прав, това е много добре свършена работа, за което поздравявам екипа на господин Паскалев. Малко са случаите, когато е заявено желание и подготвени документи, дори с положителни оценки от Националната агенция за оценяване и акредитация, да звучат толкова убедително, като този – с извършения маркетинг, подобрената материална база и т.н.
Аз също с удоволствие ще подкрепя този проект, но ми се иска да звучим и малко по-перспективно за това каква е нуждата, и, позволявам си да обърна внимание на двамата представители на изпълнителната власт от двете министерства в лицето на г-жа Добрева и г-н Райнов – нека в такива случаи, когато в комисията вземаме консенсусно решение (надявам се, и в пленарна зала) за откриване на нови факултети, нови учебни заведения, то нека да звучим и малко перспективно. Позволявам си го, защото тук има много желания, преминали с положителни оценки и много строги препоръки, господин председател, от Националната агенция за оценяване и акредитация, и някакси често ни се случва да звучим не съвсем убедително пред обществото.
Този случай си заслужава да бъде подкрепен във всяко отношение. Желая успех на екипа на господин Паскалев. Нека да се стараят не само към добро вписване в европейското образователно пространство – желая Ви, доцент Паскалев, да бъдете един от най-желаните вузове след 1 януари 2007 г. и от чуждестранни студенти. Благодаря.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря на госпожа Гроздилова. Заповядайте, госпожо Любчева.
МАРУСЯ ЛЮБЧЕВА: Господин председател, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми доцент Паскалев, колеги, аз с изключително удоволствие изслушах мотивите и експозето на доцент Паскалев, защото смятам, че е добра не само вътрешната оценка, която беше изложена пред нас за състоянието на университета и перспективите, които се разкриват пред факултета, за който, надявам се, всички тук ще гласуват “за”. Добра е и една външна оценка (тъй като си позволих да проуча доста неща за този университет и се надявам, че всички колеги преди гласуването също са го направили) - това е един от университетите, за който ние чуваме много хубави думи, за разлика от много други, където стават не особено лицеприятни и добри за висшето образование неща, за което искам да поздравя Вас, доцент Паскалев.
Искам да кажа още, че ще подкрепя този проект, защото освен че като проект той е добър, но очевидно е голяма нуждата на Югоизточна България (а аз принадлежа на този район) от кадрите, които Вие ще произвеждате в този факултет на Вашия университет.
Аз също, както госпожа Гроздилова, имам една препоръка – наистина да се превърнете в един факултет, желан не само за български студенти, защото наблизо са и Гърция, и Македония, много от страните от бивша Югославия, които проявяват огромен интерес за обучение у нас. Мисля, че е възможно да се създадат условия за това обучение, за да може да гарантирате високо европейско качество, като не забравяте и страните от балканския регион. За тях това е важно, а за нас – още повече. Благодаря.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря и аз, госпожо Любчева. Има ли други колеги, желаещи да изразят отношение по проекта? Заповядайте, господин Мурджов.
МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Аз ще бъда съвсем кратък.
Господин председател, уважаеми заместник-министри, господин ректор, аз също ще подкрепя това проекторешение (като се надявам и в пленарна зала да бъде подкрепено), с ясния мотив, както и колегите казаха – че по този начин буквалното райониране ще бъде обслужвано от един университет и, плюс това, затваряме един кръг: медицина, стоматология и фармация, което е нещо изключително позитивно точно в тази насока.
Това, което казаха колегите за перспективата, бих го доразвил. Надявам се, действително, не само платеното обучение, а и държавната поръчка, с отношението на управляващите и спрямо българските общности зад граница, тъй като тяхното желание да учат медицина, фармация и стоматология е изключително голямо (а зад граница са доста големи общности) да бъде насочена и в Пловдив с откриването на тази нова специалност “фармация”.
Така че лично аз смятам, че това решение е целесъобразно, даже е малко закъсняло. Това, което направихме с откриването на Стоматологичен факултет във Варна и днес, с откриването на Фармацевтичен факултет в Пловдив, е едно позитивно решение, което ще дава само добри резултати, а не отрицателни.
ПРЕДС. ЛЮТВИ МЕСТАН: Много Ви благодаря, господин Мурджов, че поставихте акцент и върху този проблем.
И нека аз да кажа, а не господин ректорът, защото по случайно стечение на обстоятелствата имам информация, че извън броя студенти, за които държавата поема задължението да финансира вузовете по диференцирания норматив за издръжка на един студент по специалност (а вече издръжката на един студент е над тези 30 на сто, които биха платили студентите от българска народност, живеещи извън територията на страната), искам да ви кажа, че Пловдивският университет е отворил широко вратите си за тях, даже при това редуцирано поемане на разходите за обучението. Вие можете да проверите това нещо. Затова благодаря Ви, че поставихте и този въпрос.
Уважаеми колеги, ако няма други изказвания, с ваше позволение, да преминем към гласуване.
Моля, който е съгласен Комисията по образование и наука да подкрепи проекта за решение за откриване на Фармацевтичен факултет в структурата на Медицинския университет - Пловдив, внесен от Министерския съвет, и да предложи на пленарното заседание да приеме този проект за решение, моля да гласува.
Гласували “за” – единадесет души.
Благодаря ви. Тук е моментът да извиня професор Камбуров за неговото отсъствие. Той отсъствува по уважителни причини – болен е от грип, но изрично ме помоли да предам неговата воля – той подкрепя проекта за решение, като се извинява за отсъствието си. И аз ви моля да зачетем и неговия глас. Виждам, че няма възражения.
Така че гласували “за” стават дванадесет души.
Гласували “против” – няма. .
Въздържали се – няма.
Проекторешението се подкрепя от парламентарната Комисия по образование и наука с консенсус.
Благодаря. Честито на доцент Паскалев!
Минаваме към точка “Разни”, ако имате нещо по нея, колеги? Виждам, че няма. Пред мен е едно кратко стихотворение на госпожа Любчева за Осми март и нека това бъде нашият поетичен поздрав за всички дами. Тя казва:
“Луната бавно присяда до моето рамо, студена, тъжна и бяла.
Вечер е.
Уморените думи мълчат и крещят в тишината непокорните мисли.
Утихва порой словоблуден - слова неизречени.
Извървява нощта своя път.
Аз вървя по брега, благодатен със утрото, и възкръсва денят в светлина.
Сутрин е.”
Още веднъж – да ви е честит празникът! (Ръкопляскания)
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието на комисията. Благодаря ви, колеги.
(Закрито в 15,40 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Лютви Местан/