Комисия по здравеопазването
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
Стенографски запис
П Р О Т О К О Л
№ 132
Днес, 11 декември 2008 г. от 15.10 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за медицинските изделия, № 802-01-64, внесен от Министерски съвет на 12 август 2008 г. – второ гласуване.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
Стенографски запис
П Р О Т О К О Л
№ 132
Днес, 11 декември 2008 г. от 15.10 часа се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за медицинските изделия, № 802-01-64, внесен от Министерски съвет на 12 август 2008 г. – второ гласуване.
* * *
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието, извинявайте, че закъснях, но бяхме на една презентация на генерал Тонев и поехме ангажимента през следващата година да го поканим, за да една болница в тези условия, знаем че тя има и допълнително финансиране, но как е превърнала в еталон за най-добра болница в Югоизточна Европа по линията на НАТО и е една печеливша болница. Още веднъж приемете нашите извинения, но ще го поканим през следващата година заедно с мениджъра на други големи болници в България, за да видим как функционира нещо полезно.
Уважаеми колеги днес имаме да приемем на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за медицинските изделия.
МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Закон за изменение и допълнение на Закона за медицинските изделия.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Има предложение на дирекция „Законодателна дейност”. Министерството на здравеопазването приемате ли предложението?
ЕМИЛ РАЙНОВ: Ще помоля колегите от Изпълнителната агенция по лекарствата да вземат отношение.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Министър Райнов, за да не губим време, предполагам че сте запознати с всички предложения на дирекция „Законодателна дейност” и парламентарен контрол.
ДИМИТРОВ (Директор на дирекция „Медицински изделия” към ИАЛ): Агенцията има забележки към предложението на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Кажете какво поддържате?
ДИМИТРОВ: Поддържаме този текст да отпадне.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Кой текст?
ДИМИТРОВ: Текстът „когато се прецени, че е необходимо привличане на условия по чл. 6-а, т. 1 или т. 2 Изпълнителната агенция по лекарствата изготвя мотивирано искане по европейската комисия за предприемане на необходимите мерки”.
В случая става въпрос за прилагане на класификационните правила.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Извинявайте, но за кой член и коя алинея става въпрос?
ДИМИТРОВ: Текстът в черно да отпадне, тъй като в прерогативите на Изпълнителната агенция по лекарствата е да вземе мотивирано решение по отношение на класифицирането на медицинското изделие, в случаите когато производителя и органа не могат да постигнат единомислие.
Предлагам да отпадне предложението на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Какъв е мотивът за да бъде предложен този текст?
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Това изречение второ съществува в текста на параграф 1, алинея 4. Направила съм редакция, за да е ясно за какво става въпрос. Това е текста на вносителя, който е задължителен по директивата. Тъй като текста беше изписан неясно няма процедура по чл.6-а, а има условие по чл. 6-а, за това с колегите от Министерството на икономиката и енергетиката го направихме да бъде разбираем. Той не може да отпадне. Вие сте съгласували това като сте внасяли законопроекта в Министерски съвет.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Къде е техния текст, който вие сте модифицирали?
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Техният текст звучи по следния начин: „Изпълнителната агенция по лекарствата прилага процедурата по член 6-а, точка 1 или 2 когато прецени, че е необходимо”.
Няма процедура по член 6-а, точка 1. Има едно отправяне на мотивирано искане до Европейската комисия, когато са налице условията в точка 1 и точка 2 и при необходимост.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Каква е разликата?
ДИМИТРОВ: Какво имате предвид под предприемане на необходимите мерки от страна на Европейската комисия по отношение на класификационните правила на медицинските изделия? Изпълнителната агенция по лекарствата взема отношение, като орган.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това предложение го има в алинея 4 на предложения от вас текст в изречение второ. Сега ви е дадено същото, но е по-ясно. Какъв е проблемът? Ако искате да отпаден вашето предложение пак остава.
ДИМИТРОВ: Нашето горно предложение остава. Написано е достатъчно ясно.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Кажете ми каква е разликата?
ДИМИТРОВ: В тази алинея става въпрос за вземане на становище от страна на Изпълнителната агенция по лекарствата за класифициране на медицинското изделие, клас 1, 2 и 3.
Изпълнителната агенция взема решение по въпроса, когато производителят и нотифицирания орган не мога да стигнат до единомислие по този въпрос. Ако се приеме допълнението какво се има предвид? Не влиза в задълженията на Европейската комисия да определя класа на изделието и какви мерки трябва да се предприемат от тази Европейска комисия?
Тук е написано: „Мотивирано искане до Европейската комисия за предприемане на необходимите мерки”.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Колегата иска да каже, че Европейската комисия няма такава практика.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Може ли да прочетем текстът, който вие сте предложили: „Изпълнителната агенция по лекарствата прилага процедурата по член 6-а, точка 1 или 2 когато прецени, че е необходимо”.
Отиваме към текста на член 6-а, който гласи: „Изпълнителната агенция по лекарствата изготвя мотивирано искане до Европейската комисия за предприемане на необходимите мерки когато прецени че…” и са дадени условията на точка 1 и точка 2.
За да се направи по-ясно, вместо да казваме „Прилага процедурата по член 6-а”, защото отправянето на иска не е процедура съм преписала текст на член 6-а и съм казала: „Изпълнителната агенция по лекарствата изготвя мотивирано искане в случаите когато”. Кое не е ясно?
ДИМИТРОВ: Разбрах каква е идеята.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Димитров, вие цитирате член 6-а, който е абсолютно същия.
ДИМИТРОВ: Изпълнителната агенция по лекарствата е съгласна.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с предложението на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол” да гласува?
- „За” – 16.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 2.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 2, няма направени предложения.
Колеги ли предложения по параграф 2? Не виждам.
Моля, който е съгласен с параграф 2, да гласува?
- „За” – 13.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 2.
Параграф 3.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ По параграф 3, има предложение на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”.
Господин Димитров, съгласувано е предложението с Министерството на икономиката.
ДИМИТРОВ: Съгласни сме с предложението.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с параграф 3 с редакцията на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”, да гласува?
- „За” – 11.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 3.
Параграф 4
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Димитров, какво е вашето становище по параграф 4.
ДИМИТРОВ: По параграф 4, Изпълнителната агенция по лекарствата няма забележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Радева, какво е становището на Министерството на икономиката и енергетиката?
НИНА РАДЕВА: Нямаме забележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с параграф 4, с редакцията на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”, което ще бъде като предложение на комисията, да гласува?
- „За” – 12.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 4.
Параграф 5. Параграф 6.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 5 и параграф 6 няма направени предложния.
Някои от колегите имате ли забележки? Не виждам.
Моля, който е съгласен с параграф 5 и параграф 6, да гласува?
- „За” – 12.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 5.
Приема се параграф 6.
Параграф 7
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господин Димитров, какво е вашето становище по параграф 7?
ДИМИТРОВ: Изпълнителната агенция по лекарствата няма забележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Радева, какво е становището на Министерството на икономиката и енергетиката?
НИНА РАДЕВА: По този въпрос имахме само технически редакции и смятам, че нямаме никакви разминавания по същество.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с параграф 7 с предложението на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”, да гласува?
- „За” – 12.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 7.
Госпожа Кюркчиева току що ми предаде, че текстовете са раздадени преди малко.
Параграф 8. Параграф 9.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 8 и параграф 9, няма направени предложения, освен на вносителите.
Има ли някои коментари? Не виждам.
Моля, който е съгласен с параграф 8 и параграф 9, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 8.
Приема се параграф 9.
Параграф 10, параграф 11, параграф 12, параграф 13, параграф 14.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По тези параграфи няма направени предложения, освен предложенията по вносител.
Колеги имате думата за предложения и поправки. Не виждам.
Моля, който е съгласен с параграф 10, параграф 11, параграф 12, параграф 13 и параграф 14, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 10.
Приема се параграф 11.
Приема се параграф 12.
Приема се параграф 13.
Приема се параграф 14.
Глава втора „Регистрация на медицинските изделия”.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Иска ли някой да вземе думата по наименованието на глава втора? Няма.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 15.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, по параграф 15 има предложение на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол”. Моля вносителите да кажат становището си.
НИНА РАДЕВА: Нямаме бележки.
ДИМИТРОВ: Изпълнителната агенция по лекарствата няма бележки.
ТОДОР ДАРАКЧИЕВ: В член 27, алинея 1 в изречение първо и второ, такава дума „и четири” няма, за да се заличава.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Погледнете действащият текст.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Това се прави чисто правно технически с цел законодателна икономия, защото когато се прави промяна не един текст не трябва да се изписва и преписва целият текст отново, а там където се изменя и допълва на това място трябва са де пише.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В алинея 3 е записано „Лицата по алинея 1 и алинея 4”.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Точно така.
ДИМИТРОВ: Съгласни сме.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В момента хората се запознават. Ако не се разглежда на края на годината, щях да отложа заседанието, за да могат да се подготвят.
Гласуваме предложението на дирекция „Законодателна дейност и парламентарен контрол” за параграф 15.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 15.
Параграф 16.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги по параграф 16 има направено предложение. Моля да се запознаете и да вземете становище.
Това са редакционни бележки. Те намират по-добрия начин да се формулира. Нямат право по смисъл да променят нещата.
НИНА РАДЕВА: Нямаме забележки.
ДИМИТРОВ: Агенцията по лекарствата няма забележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с параграф 16, с редакцията на дирекцията, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 15.
Параграф 17.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 17 няма направени предложения. Има ли коментари? Не виждам.
Моля, който е съгласен с параграф 17 по вносител, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 18.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 18, няма направени предложения. Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 15.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 18.
Параграф 18-а
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 18-а има предложение на председателя Борислав Великов. Моля да прочетете предложението.
МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Предложение на народния представител Борислав Великов, да се създаде параграф 18-а:
Параграф 18-а „Създава се член 30-а.
Член 30-а, алинея 1. Държавата регистрира максимални цени на дребно за продажбата на медицински изделия, апарати и уреди по смисъла на параграф 1, точка 21 от Допълнителните разпоредби.
Алинея 2. Условията и редът за регистрацията на цените по алинея 1 се определя с Наредба на Министерския съвет приета по предложение на министъра на здравеопазването и министъра на икономиката и енергетиката”.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Заповядайте господи Великов, ваше право е като вносител да мотивирате предложението.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин и госпожо заместник-министър, тъй като съответните становища, които са пристигнали до комисията показват известно не съвсем добро разбиране на смисъла на моето предложение, бих искал да поясня следното. Става въпрос не за въвеждане на някакви максимални цени или за държавно регулиране на цените на медицинските изделия, а само за регистриране по преценка дадените по преценка на производителя максимални цени. Производителят преценява или негов представител какви цени ще регистрира. Те се регистрират така както се регистрират отиситата, лекарствата без лекарско предписание. И по този начин смятам, че не се възпрепятства в никакъв случай някакво свободно движение на стоките дотолкова доколкото само се регистрират уведомява се държавата, например в лицето на Изпълнителната агенция по лекарствата и медицинските изделия каква ще бъде максималната цена. Смисълът е да има по-голяма прозрачност и нещо, което макар и като първа стъпка е анти корупционно. Имам предвид, че добросъвестните участници на пазара биха били защитени по този начин. Имам предвид, че сме в кризисна обстановка благодарение на глобалната икономическа и финансова криза. Тук ще има и анти кризисен характер против източването на публични средства чрез Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса. В крайна сметка това има информационен смисъл, но има значение да покажем, че действително ни е грижа за публичните средства, не само на думи, а и на дело с тези конкретни текстове. Подчертавам, кои точно апарати и уреди биха били обект на регистрация на цените е обект на алинея 2 както беше прочетено. Там ще има една специална наредба, колегите ще кажат мнението си. Ако искат ще отбележат най-важните 100 апарата от различните групи, за да не се затруднява тяхната работа. Не става дума за всички медицински изделия, а само за избрани от тях. Подчертавам, че само се регистрират максималните цени, които са подадени с едно заявление, както става за отиситата по преценка на производителя. Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги имате думата.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители, пред всички вас е писменото становище на министъра, с което той не подкрепя това становище, но за да бъда максимално коректен преди да дойда на заседанието с министъра водехме разговор. Принципно той не би възразил, стига да бъде указан начина как ще става това, на кои медицински изделия. Трябва да си кажем истината, мисля че в момента агенцията няма административен капацитет за всичко това да се прави. Длъжен съм да кажа и неговото становище, че не би възразил, стига да бъде ясно разписано – кои и как.
НИНА РАДЕВА: Становището на Министерството на икономиката и енергетиката за това предложение е отрицателно. Ние не подкрепяме предложението. Считаме, че направените току що и споделените мотиви в никой случай не могат да аргументират целта на съставянето на такъв тип регистри. Освен това, това е една практика, която не кореспондира с известните ни европейски практики. Дори нещо повече, влиза в противоречие с европейските цели за намаляване на административната тежест, както за администрацията, така и за бизнеса. В случая ние нямаме ясна мотивировка какво ще съдържат тези регистри и на кого ще служат. А имаме едно пожелание да се поддържат такъв тип регистри, което според нас е свързано с повишаване на административната тежест, което в същност не е мотивирано с нищо. Благодаря ви.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги и аз ще си позволя да кажа няколко думи по този въпрос. Уважаемият доцент Великов прави една аналогия с отиси продуктите, но отиси продуктите нека да не забравяме, че в крайна сметка лекарствата са в един регулиран пазар, там има пределна цена и за това е необходимо да има регистрация на цена. В случая това наистина за мен е едно ограничение. Приемам тезата на Министерството на икономиката и енергетиката, което до известна степен създава бюрократичен елемент и в никакъв случай не гарантира, че утре цената, на която ще се продаде или ще се закупи няма да е по-различна от обявената, защото не може да има изискване да продаваш само и единствено на обявената цена. Още повече, че този пазар както каза и министър Радева не е регулиран и няма такава практики в Европейския съюз.
Считам, че няма да достигне своя ефект и също не бих го подкрепил.
НИНА РАДЕВА: Позволете ми, искам да допълня нещо в контекста на аргумента на господин Великов за икономии по време на криза. Ние споделяме този аргумент, но точно този тип регистри би лишило от необходимата динамика и производителите и контракторите. За това смятаме, че ще бъде ненужно тяхното поддържане.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Репликата би могла да бъде и към Министерството на икономиката и енергетика. Госпожо Радева погледнете какво нещо е подписал министър Петър Димитров. Предложение на народния представител доцент Борислав Великов за въвеждане в Република България на режим за регулиране на цените на дребно на медицински изделия. Тук изобщо не става дума за никакво регулиране на цените. Всичко това, което там е написано става дума за някакво регулиране, което изобщо не е така. Става въпрос за регистриране от страна на производителя на цена, на която той смята, че е максимално възможна за този пазар. Само уведомява министерството. Разбира се, един добросъвестен директор на общинска или държавна болница ще погледне за този рентгенов апарат каква е цената, която е регистриране. Разбира се, той няма да приеме вместо 100-те единици, които стоят в този регистър да му се предлага да бъде купено на цена 300-единици и да стане някакво разделяне на тези 200 единици. Знаете, че такава практика съществува в България. Ние се намираме в България. Трябва да разсъждаваме като държавници. За пореден път се убеждавам за тази много неприятна практика, когато има някаква рационална идея на народен представител или друг политик, независимо, че той може да е от опозицията от министерства, юристи и други специалисти да казват защо не може да стане. Кажете как да стане? Защото, това което говорите в момента е абсолютно несъстоятелно. Категорично протестирам против един такъв начин на работа.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Разбира се, това не беше дуплика към мен.
НИНА РАДЕВА: Господин Китов, аргументите на Министерството на икономиката и енергетиката не са свързани с това, че това не може да стане. Ние можем да вменим всевъзможни отговорности на администрацията. Нашите аргументи са свързани с това какъв е смисълът това да стане. Понеже този смисъл за нас при тази формулировка и при този контекст на предложението не е мотивиран ние не считаме за уместно да създаваме нови отговорности, нови административни тежести, както на администрацията, така и на бизнеса. Благодаря ви.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, приятно съм изненадан, че един колега изповядващ либерални икономически възгледи като доцент Великов е направил предложение, което напълно съответства на моите разбирания. Защото тук не става дума за регулация на пазара. Отварям скоба и припомням времена от преди години, когато въпреки съществуването на наредбата за максималните цени на лекарствените средства търгове се печелеха с цени, които надвишаваха да не казвам с пъти, но в значителна степен дори определените максимални цени. Все пак крачка в посока да се избегнат вариации на тема аз продавам, за колкото искам е свързана с практика, която е порочна и от която трябва да избягаме. Тук няма регулация. Тук има един стремеж към по-голяма прозрачност. Заявил си толкова, играй на толкова.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Правя една реплика на уважаемия господин Руденко Йорданов. Няма човек, който да не знае, че за всички медицински изделия има каталози. В тези каталози по всяко време има тяхната цена.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Това не е вярно. Не познавате проблематиката.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Познавам я много добре, дори ще ви покажа. Няма никаква гаранция, че като си регистрирал една ценя нямаш задължение да я продаваш на същата. Най-малката промяна в цената трябва да се регистрира, защото някой ще го оспорва. Това е моята реплика към вас.
СТАНКА МАРИНЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа заместник-министри, подкрепям предложението на доцент Великов защото ние по принцип споделяме идеята не диктат на пазара, а пазарна икономика. Влизайки в тези параметри мисля, че той много сполучливо предлага някакви определени цени. Аз съм участвала в обществени поръчки и трябва да ви кажа, че за едни и същи параметри разликата в цените, които се предлагат от фирмите заедно с техните експерти, които предварително са подготвени е огромна. За това е редно да има все пак някакъв таван, до който фирмите да се борят. Ние нямаме чак толкова много апаратура, която да е в тези високи цифри. Това е лъчетерапевтичната апаратура. Някои от модерните рентгени, скенери и т.н. Апаратура над 500 хиляди лева не е толкова много.
Ще подкрепя предложението на доцент Великов за да могат и по-малки болници да успеят да се снабдят със съвременна апаратура.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Може ли нашата дирекция по европейско право да вземе отношение, доколко регистрацията, която предлагам би могла да възпрепятства свободното движение на стоки в общността?
НАДЕЖДА МИЛКОВСКА: При условие, че не става въпрос за фиксиране на цени от държавата ситуацията е малко по-различна. Тъй като в този случай вие не предлагате да се фиксират цените от държавата а по-скоро става въпрос за една информация и една регистрация. Все пак самата регистрация дали ще се възприеме като възпрепятстване на свободното движение, това нещо може да се каже само от Съда на европейските общности, как ще разтълкува подобно нещо, дали ще бъде като възпрепятстване на свободното движение или не. Като цяло такова едно предложение със самия член 4 от едната директива не влиза в пряко противоречие. По принцип тълкуване дали възпрепятства или не, не мога да ви дам. Това е тълкуване на правните норми може да се дава само съда. Това мога да ви кажа, доколкото имам информация за практики на другите европейски държави. Ако има някаква регистрация и определяне на цени е във връзка със сключването на дадени медицински изделия в здравноосигурителните системи и съответното реимбурсиране след това на направените разходи. В тази връзка има регистрация на цени. Това е информацията, която имаме.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Не сте съвсем точна, тъй като това, което казвате не е свързано с регистрация на цени, а с фиксиране на цени. Тези постановления, които са по списъка от 165 във Франция, там е за фиксиране на цени за цесия, за дефибрилатори и т.н. Това е за определяне на максимални цени във Франция, Германия ….и къде още имаше?
НАДЕЖДА МИЛКОВСКА: В Испания има подобни практики.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Има подобни практики за фиксиране на цени в други европейски страни от Европейския съюз, така ли е?
НАДЕЖДА МИЛКОВСКА: Да.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Тук ние не предлагаме изобщо никакво фиксиране, а само регистрация, което е един много по-мек режим. Не вярвам, че в Изпълнителната агенция по лекарствата, както предлагах преди време да бъде Изпълнителна агенция по лекарствата и медицинските изделия, за да имат по-голям капацитет, сега да се говори, че няма да има капацитет. Дайте да го създадем, нали сме Народно събрание.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, имате думата.
ДИМИТРОВ: Доцент Китов е запознат писмено със становищата на Агенцията по лекарствата по този въпрос. Ще го изложа накратко. Никъде в европейските директиви касаещи медицинските изделия не става въпрос за пределни цени или за регистрация на цени.
Искам да ви кажа, че медицинските изделия подлежат и на регистрация, които са извън Европейския съюз или на режим на уведомление. Медицинските изделия не са няколко хиляди както лекарствените продукти, а са десетки хиляди. Това е невъзможно и в практиката да стане.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Десетки хиляди апарати.
ДИМИТРОВ: Така както е написано във вашето предложение господин Великов, определението включва всички медицински изделия. Изпълнителната агенцията по лекарствата е против.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми колега, такъв тип разсъждения струваха на данъкоплатеца само в цената на глюкомерите 20 милиона лева, защото беше възможно да бъдат купувани няколко години на цена над 100 лева, и изведнъж се оказа възможност същите да бъдат купувани на цена двадесет и няколко лева. Тук става въпрос наредбата да определи медицинските изделия заплащани с публични средства, които са обект на интерес и на търгове. В крайна сметка да се намери баланс между обществения интерес и интереса на търговеца.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, защо мислите, че като се регистрира цената това ще задължи продавача да продава точно на тази цена, а не по-високо или по-ниско? Това не мога да разбера.
Проблемът е, че нещата, които вие цитирате и Великов не стават от незнание. Те стават заради интерес. Напротив, и вие го знаете много добре. Това, за което говорите не става от незнание, а от желание за по-висока комисионна. Казвам ви го в прав текст.
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Първо, бих искала да обърна внимание на факта, че това предложение за регистриране на максималните цени не дава яснота при липсата на такава регистрация може ли да се продава изделието? Ако е забранено да се продава изделието без да е регистрирана цената му това е директно нарушение на директивата. Защото, директивата казва, че изделие, което отговаря на нейните изисквания не може да бъде спирано от пазара. Добавянето на ново такова изискване води до пряко нарушение на директивата. В случа, че няма такова изискване просто тази разпоредба става неизпълнима, неприложима, неконтролируема по никакъв начин.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е най-малкият въпрос. Към регистрацията ще подаде цената и ще се регистрира. Тук става въпрос за принцип.
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Ако не го направи, отново може да продава. Санкцията ще ни вкара в нарушение на директивата.
Според мен, въобще не може да се предприеме такава мярка.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Разбирам добрите подбуди за едно такова нещо, но ако аз съм един производител идвам регистрирам и ми струва 10 лева – 10 единици, а аз го регистрирам на 100, след това обяснявам с какъв страхотен дистаунт го продавам.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Нищо не ви пречи. Тогава се спестяват според Руденко Йорданов 90 единици публични средства.
ЕМИЛ РАЙНОВ: След като нямаме методика, която по някакъв начин да държи цената както е при медикаментите сравнителния анализ с другите, но както решите. Благодаря ви.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаеми господин председател, Силвана Любенова се опита леко да се измъкне, но не успя. Защото такова изискване, че ако няма регистрирана цена не може да продава не се предвижда.
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Тогава няма да може да работи.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Защо да не работи? Разберете, опитайте се да разберете, че ние искаме да спрем източването на държавни средства, което наблюдаваме през последните години. След моето предложение, което не се прие преди две години, защото имах подобно предложение тогава, има промяна на обстановката, за това отново го въвеждам. Припомнете си например изказването на уважаваната от мен Мая Манолова на един от вотовете на недоверие когато сравни цена по митническа декларация от 100 единици и продаден апарат за 300 единици. Когато има такава информация тя все пак ще има някакъв дисциплиниращ ефект. Дори само като информация. За тези апарати, които ще влязат според това, за което каза доктор Райнов, както е по алинея 2, кои апарати ще бъдат там и как точно ще става това. Нека да бъде максимално облекчено за бизнеса. Бизнесът преценява, добре струва му 10 единици, той го регистрира за 100, обаче не може след това да ги продаде за 500 например.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Защо да не може?
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Защото, добросъвестните дирекции на болниците ще видят това доцент Китов. Съгласен съм за тези, които не са добросъвестни. Те ще си намерят пътя да си разделят 400 единици.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Разбира се.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Все пак това е една първа малка стъпка, която не е против европейските директиви. Свързан е със ситуацията в България. Ние живеем в България и искаме да направим нещо, което не противоречи на европейските норми, а все пак-може би ще подпомогнем малко тези процеси в България. Това е идеята, а, че администраторите не искат да се натоварват с работа, е понятно. Най-вече има информационно значение.
ИВА СТАНКОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа министри, ужасно съм поласкана от мисълта, че отново ние народите представители трябва да вземем решение. Може би тук е най-голямото ни самочувствие когато трябва да вземем решение в комисиите. Отново за някой път се случва този елемент на несъгласуваност. Извинете, но лично аз не, че съм разколебана, защото има няколко или може би два варианта. Единият вариант е естествено това логично обяснение на доцент Борислав Великов. Вторият вариант е също логично обяснение от икономическа гледна точка. Свидетел съм на моменти, в които разбира се както е казал философа „И ти си прав, и ти си прав” и се е случило.
Моля за извинение, не знам дали ще бъда разбрана, но лично аз не одобрявам този начин, в който ние трябва да стоим разкрачени, ние депутатите и да се тормозим морално или иначе, защото отделните институции не са съгласували нещо, което в крайна сметка трябва да има някакви измерения в една посока.
За сетен път се получава този феномен, в който няколко човека, не тук и в други комисии, естествено това е феномен, който може би е много правилен и много интересен, да попълним, да подпишем, а всички тук да носим някаква отговорност. Аз също съм човек, който умее да носи отговорност, но чак такава тежест.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Станкова, когато един законопроект влиза от Министерски съвет той преминава през една съгласувателна процедура през всички дирекции на всички министерства. От това по-голямо съгласуване – здраве му кажете. Това е моята реплика към вас. Съжалявам, че за втори път въпреки, че съм от опозицията категорично ще подкрепя една теза на Министерския съвет.
Колеги, преминаваме към гласуване на предложението на доцент Борислав Великов.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” - 10.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – 3.
Приема се.
Параграф 19, параграф 20, параграф 21, параграф 23, параграф 24.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 19, параграф 20, параграф 21, параграф 23 и параграф 24, по вносител няма направени предложения.
Моля, който е съгласен да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 19.
Приема се параграф 20
Приема се параграф 21.
Приема се параграф 23.
Приема се параграф 24.
Параграф 25, параграф 26.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 25 и параграф 26 няма направени предложения.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 25.
Приема се параграф 26.
Параграф 27, параграф 28, параграф 29, параграф 30, параграф 31.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 27, параграф 28, параграф 29, параграф 30 и параграф 31, няма направени предложения.
Има ли коментари по тези параграфи? Не виждам.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 13
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 27.
Приема се параграф 28.
Приема се параграф 29.
Приема се параграф 30.
Приема се параграф 31.
Параграф 32, параграф 33, параграф 34, параграф 35, параграф 36.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 32, параграф 33, параграф 34, параграф 35 и параграф 35, няма направени предложения.
Има ли коментари по тези параграфи? Няма.
Моля, който е съгласен с параграф 32, параграф 33, параграф 34, параграф 35 и параграф 36, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 32.
Приема се параграф 33.
Приема се параграф 34.
Приема се параграф 35.
Приема се параграф 36.
Параграф 37, параграф 38
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 37 и параграф 38 няма направени предложения.
Моля, който е съгласен с параграф 37, параграф 38, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 37.
Приема се параграф 38.
Параграф 39.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 39 няма направени предложния.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 12.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 39.
Параграф 40
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 40 има направено предложение от дирекция „Законодателна дейност”.
Ще помоля вносителите за становище?
ДИМИТРОВ: Съгласни сме с текста.
НИНА РАДЕВА: Съгласни сме с текста.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, когато става дума за някакъв вид претенция предявена към вносител или производител и която води до определени действия тук има едно понятие „не съответства на съществените изисквания”. Моля да ми кажете, къде е дефинирано понятието „съществени изисквания”, на което се опира органа, който ще вземе образец или проба от изделието за изпитване?
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Въпросът е много точен.
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Съществените изисквания се определят с наредбите по чл. 18.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това къде е разписано?
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: В член 18 на действащия закон.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Благодаря ви. Тази наредба налична ли е?
СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Приети са три наредби, по трите директиви за съществените изисквания.
РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Тогава не е ли добре да бъде упоменато, защото ако аз съм един човек отсъждащ дали е правилно или неправилно…
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: В такъв случай би трябвало да се добави: „Съществените изисквания по наредбите по член 18”.
ДИМИТРОВ: Не възразяваме.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с поправката на Руденко Йорданов, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 40.
Параграф 41.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 41 има предложение на дирекцията.
ДИМИТРОВ: Изпълнителната агенция по лекарствата няма бележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Радева, по този параграф има направено предложение от вас. Доколкото разбирам, след това е съгласувано с дирекцията Фактически това предложение е съгласувано.
НИНА РАДЕВА: Да, така е. Нямаме бележки.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги преминаваме към гласуване на параграф 41, съгласуваната редакция на дирекция „Законодателна дейност” заедно с Министерството на икономиката и енергетиката, което излиза като предложение на комисията.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 42, параграф 43, параграф 44.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По член 42, параграф 43 и параграф 44, няма направени предложения.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 42.
Приема се параграф 43.
Приема се параграф 44.
Параграф 45, параграф 46, параграф 47, параграф 48, параграф 49.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: По параграф 45, параграф 46, параграф 47, параграф 48 и параграф 49, няма направени предложения.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 45.
Приема се параграф 46.
Приема се параграф 47.
Приема се параграф 48.
Приема се параграф 49.
Заключителни разпоредби.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Има предложение от доцент Борислав Великов за промяна.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Господин председател, вероятно по първоначални съвети съм бил склонен да смятам,че трябва да бъде Преходни и заключителни разпоредби, моля това да се смята като оттегляне и да остане Заключителни разпоредби.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с наименованието Заключителни разпоредби, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Какво е следващото ви предложение.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Нека да се запише „в заключителните разпоредби се създава …” става въпрос за наредбата, която евентуално се очаква да се направи.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Това е нормално, след като сме гласували онзи член, би трябвало наистина да има наредба. Шест месеца е максималният срок. Възражения не може да има. Ако се отхвърли в залата ще отпадне, но ако се приеме ние сме задължени да приемем този текст.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 50.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Радева, по параграф 50 има предложение на Министерството на икономиката и енергетиката.
За параграф 50 имате предложение, с което предлагате министърът на здравеопазването в срок до един месец от влизането в сила на закона приема наредбата по член 32-а.
Това е във връзка с решение на комисията във връзка с първо гласуване.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Притеснявам се за един месец дали ще се справим в края на годината.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Два месеца.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Да, два месеца.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Радева, какво е вашето становище?
НИНА РАДЕВА: Не възразявам.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Текстът е в заключителни разпоредби в параграф 50-а.
Моля, който е съгласен, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се.
Параграф 51.
ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, по параграф 51 няма направени предложения.
Моля, който е съгласен с параграф 51, да гласува?
- „За” – 14.
- „Против” – Няма.
- „Въздържали се” – Няма.
Приема се параграф 51.
Колеги с този параграф е приет и закона, за което ви благодаря.
Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.
(Заседанието завърши в 16,05 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/доц. Борислав Китов/