Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
20/05/2009
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис

    П Р О Т О К О Л
    № 151

    Днес, 20 май 2008 г. от 11,05 часа се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Проект за решение за преобразуване на Медицинския колеж – Враца, във филиал „Враца”, в структурата на Медицински университет – София, № 902-03-4, внесен от Министерски съвет на 12 май 2009 година.


    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по здравеопазването

    Стенографски запис

    П Р О Т О К О Л
    № 151

    Днес, 20 май 2008 г. от 11,05 часа се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазване към Четиридесетото народно събрание. Заседанието се проведе под ръководството на председателя на комисията – доц. Борислав Китов при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Проект за решение за преобразуване на Медицинския колеж – Враца, във филиал „Враца”, в структурата на Медицински университет – София, № 902-03-4, внесен от Министерски съвет на 12 май 2009 година.



    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители и гости.

    * * *





    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Уважаеми колеги, позволете ми да открия заседанието на Комисията по здравеопазване. Имаме необходимият кворум. С оглед в комисията да не остане нещо, което да не сме разгледали за това въпреки, че знам, че всички изключително сте заети с предизборната кампания и това е нормално, благодаря ви, че присъствате, за да направим нещо, което мисля, че е добро, а именно да разгледаме проект за решение за преобразуване на Медицинския колеж – Враца, във Филиал – Враца, в структурата на Медицинския университет в София.
    Колеги, ще помоля представителите на Министерството на здравеопазването да изкажат своето становище, както и колегите от Министерството на образованието и науката.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Проектът е подкрепен и от двете министерства. Както разбрахте става въпрос за преобразуването на Медицински колеж – Враца, във Филиал – Враца в структурата на Медицински университет в София. Ръководството на висшето училище е предприело мерки за изпълнението на препоръките на Националната агенция по оценяване и акредитация за провеждане в съответствие със Закона за висшето образование на академичен състав на основен трудов договор във Филиал – Враца. Преобразуването на Медицински колеж – Враца във Филиал – Враца, в структурата на висшето училище е необходимо условие за провеждане на обучението по специалностите от регулираните професии „медицинска сестра” и „акушерка” в съответствие със Закона за здравето, Закона за висшето образование и държавните изисквания. Благодаря ви.
    МАРИЯ ФЪРТУНОВА: Уважаеми господин председател, господа народни представители, господин заместник-министър, предложението за преобразуване на Медицински колеж – Враца във Филиал – Враца в структурата на Медицинския университет – София е изготвено въз основа на искането на академичното ръководство на висшето училище и писмо на председателя на Националната агенция за оценяване и акредитация с положителна оценка на проекта за преобразуване на колежа във филиал. Съгласно определение от Националната агенция за оценяване и акредитация, капацитет във Филиал – Враца, към Медицински университет – София ще се обучават студенти по специалностите от регулираните професии „медицинска сестра” – 200 студенти и „акушерка” – 80 студенти. Филиалът разполага с достатъчен сграден фонд, материална база, оборудване и академичен състав, необходими за обучението на студентите. Създаването на филиала е от голямо значение за град Враца и Северозападния регион на страната, чиято здравна система определено има нужда от такива кадри. Във филиала ще продължи подготовката на медицински сестри и акушерки в съответствие с новите изисквания в Закона за здравето и Закона за висшето образование. За това обучение вече има изградени дългогодишни традиции, материална база и научно преподавателски съюз. Решението на Министерския съвет за предложение до Народното събрание за преобразуване на Медицинския колеж – Враца във филиал е прието на заседание на Министерски съвет на 8 май 2009 година.
    ГЕНКА ПЕТРОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, първо искам да ви благодаря, че се съгласихте за това заседание и присъствате тук в залата, надявам се да ни подкрепите. Какво сме извършили? Ние се постарахме да отговорим на всички изисквания на Закона за висшето образование и на препоръките на Националната агенция по акредитация. Колежът е приключил процедурата по оценяване на проекта за преобразуване пред Националната агенция по акредитация. Имаме три положителни оценки и на трите проекта. Единият е за преобразуване с Изх. № 886, вторият е за обучение на медицинска сестра с Изх. № 888 и третият е за обучение на акушерки с Изх. № 890.
    Имаме определен капацитет от Националната агенция по акредитация за обучение на 200 медицински сестри и 80 акушерки. Структурата на хабилитирания състав в колежа отговаря на изискванията. Имаме между 70 – 87 на сто хабилитирани преподаватели, които се осигуряват от структурните звена на Медицински университет – София. Нашите аргументи са в това,че филиалът има изключително добри условия, традиции и опит в изпълнението. В обучението отговаря на всички законови изисквания, така че ние ще продължаваме да поддържаме и с преподаватели този филиал.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги откривам дискусията.
    ТОДОР КУМЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, гости ние ще подкрепим проекта за решение за преобразуване на Медицинския колеж – Враца във Филиал – Враца в структурата на Медицинския университет – София.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаеми господин председател, аз също ще подкрепя, приканвам и колегите да сме единодушни, тъй като и профила, който се предвижда този филиал да продължава да развива за подготовката на медицински сестри и акушерки безспорно е много необходим. Разбира се, ние трябва да се погрижим в следващото управление за едно по-достойно заплащане на тези наши медицински работници, но това е на следващ момент.
    Господин председател, бих помолил представителя на Министерството на образованието и науката, да каже ако е възможно дали има и други такива предложения за преминаване от статут на колеж във статут на филиал към университети, които са подготвени. Знам за един случай признавам, че имам личен интерес, преподавам в Минно геоложкия университет и бих искал да знам дали и там нещата се предвижват в тази правилна посока, която виждаме тук.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Колеги, аз също ще подкрепя тази идея, но това е поредната идея на парче. Тук категорично считам, че и двете министерства- Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването не са си свършили работата, защото това би следвало да бъде една наистина политика на българското правителство и да отговори защо за колежа във Враца – може, а в другите колежи – не могат, след като ви казвам, че другите колежи са на далеч по-добро ниво. Говоря специално за Пловдивския колеж. Няма нищо лошо това да стане, но следва да е една цялостна политика, която и бъдещото правителство, когато внася подобни предложения ясно да каже какво смята да прави с тези кадри. Защото, другият въпрос, уважаеми колеги е, че бедна България хвърля средства, обучава тези млади хора и след това ги изнасяме в чужбина, за да обслужват още по-бедните от нас Англия, Германия, Франция и т.н. Това е политиката, която ние трябва ясно да видим какво правим. Защото, когато увеличаваме броят, освен че ще задължим преподавателите, в което няма нищо лошо, но българската държава харчи пари, а вие знаете много добре, че професионалистите по здравни грижи местното съотношение е едно към три, което нормално е едно към 1,2, което е една трайна тенденция, която включва започнатото,н о мисля, че от следващото правителство трябва да се изработи едно трайно виждане по този въпрос. Може би трябва наистина да се приложи всеки, който завърши държавна поръчка поне две, три години да остане да работи на територията на България.
    Необходимо е, да има леснота, господин Великов вие разширихте темата , за останалите колежи. Няма еднаква визия по отношение на медицинските колежи. Доколкото знам тук са и колегите от Асоциацията по здравни грижи, има някои които не искат да бъдат като факултети, а да бъдат именно филиали. Трябва да отговорим за това на една цялостна политика. Колежа във Враца прави това, което е най-необходимо за него и търси своя статут.
    Според мен, когато се внася такова предложение, би следвало да се каже започваме с Враца, но в последствие подобна политика ще се приложи и към следващите. Необходимо е да се погледне как да задържим тези специалисти, било с виждане за увеличаване на техните средства или с начин на административно задължение, поне три години да останат на територията на Република България. Колеги, вие ги подготвяте добре, те наистина намират своето добро място, търсени са в Европа, но за сметка на българската държава.
    Аз подкрепям предложението, но искрено се надявам следващата комисия и правителство да изработи една трайна визия по отношение на медицинските колежи, защото и не и към всички филиали в Република България.
    ВЕСЕЛИН БЛИЗНАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, през миналия мандат четири години бях народен представител от Врачанския избирателен район и 40 години съм в системата на здравеопазването. Убеден съм, че не само Враца има нужда от този филиал, но българското здравеопазване има нужда от подобно развитие на структурите.
    Напълно споделям съображението на председателя на комисията доц. Борислав Китов, но сега нямаме възможност да решим този въпрос. Може би ще бъде решен в следващия парламент, за да излезем от това унизително за Народното събрание и за министерствата положения, да се решават на парче. Народните представители от НДСВ ще подкрепим предложението. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Госпожо Фъртунова, ще отговорите ли на въпроса на господин Борислав Великов?
    МАРИЯ ФЪРТУНОВА: Уважаеми господин председател, пакетът с документи за преобразуването на Колежа в Кърджали в структурата на Минно геоложкия университет – София е в процедура на външно съгласуване.
    МИЛКА ВАСИЛЕВА: Уважаеми господин председател, изцяло съм удовлетворена от това, което чувам на дискусията. Вече има ясно разбиране за проблемите на сестринското съсловие в България. Удовлетворена съм от това, че народните представители осъзнават необходимостта да имаме единно становище за обучението на медицинските сестри и акушерки в България, което съвпада с международните изисквания. Ние подкрепяме идеята за преминаване на Медицински колеж – Враца във факултет. Искрено се надявам, че следващото Народно събрание и министерство ще направят всичко възможно да имаме еднакво образование, т.е. с факултетите към Медицинските университети.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, поисках думата по процедура, преди да закриете заседанието на комисията.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Господи Йорданов, знам че имате предложение, ще ви предоставя думата, след като приключим с точката.
    ИВА СТАНКОВА: Уважаеми господин председател, колеги, естествено е, че ще подкрепим това предложение. Искам да ви кажа, че в моите спомени, макар че понякога подигравателно гледаме на нещата назад във времето, обаче времето е това, което в същност прави преценката и отсява нещата. Спомням си, че тези колежи във Враца, Стара Загора, в спомените ми Враца е останала емблематична за създаването на такива кадри. В тази връзка вчера вкарахме, с доцент Тодор Кумчев и Руденко Йорданов няколко параграфа да заговорим т.нар. фелдшери, или казано в крак с времето лекарските асистенти. В тази връзка смятам, че е належащ проблема за национално виждане на проблема, за да можем да знаем какво ще става с кадрите, които са близко до лекаря – акушерка, сестра, фелдшер и т.н.
    Ние сме удовлетворени и с ясното съзнание, че извършваме едно много благородно дело ще гласуваме.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Моля, който е съгласен с предложението, да гласува?
    - „За” – 15.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – Няма.
    Приема се.
    Предоставям думата на господин Руденко Йорданов.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, с удовлетворение искам да съобщя решението на Европейския съд по делата С171/07 и С172/07 свързани с атаката срещу законодателството на Италия и Германия по повод на това дали е възможно да има ограничителен режим върху собствеността на аптеки. Решението на Европейския съд е, че ограничението на собствеността на аптеките са съвместими с Договора за Европейския съюз. Следователно онази презумпция, че ние ще бъдем атакувани и по отношение на тази бройка аптеки, която сме позволили да има един собственик вече увисва и вероятно ще ни доведе до специално отношение към Закона на лекарствените продукти по отношение на чисто процедурното му представяне във времето. Това ме притеснява, защото измененията в Закона за здравето чрез които ние правим промяна в Закона за лекарствените продукти, чл. 219, ал. 1 с добавката, че в аптеките могат да се продават детски храни, т.е. храни за кърмачета е евентуално отварям скоба – преходни храни, би увиснал ако бъде приет в пленарна зала без да направим и останалите добавки в чл. 229, където е визиран режима за регистрация. Направих справка с всички компетентни експерти, които са на мнение, че тази добавка става задължителна, ако в пленарна зала в чл. 219, ал. 1 бъде приета добавката, че аптеките имат право да отпускат храни за кърмачета и преходни храни.
    Господин председател, моля по реда на чл. 70 от Правилника на Народното събрание да бъде разгледан текста, който внасям на вниманието на комисията и с един допълнителен доклад ние да улесним водещия заседанието, без да създаваме някакво процедурно напрежение и утре при гласуването, ако бъде приет текста на чл. 219 с добавките, които съм направил тези добавки чисто технически вече стават задължителни.
    Моля уважаемите членове на комисията да погледнат текста, който им е предоставен. Тези текстове вече бяха приети по принцип в ЗИД на Закона за лекарствените продукти, но отново повтарям изправени сме пред вероятната хипотеза Законът за лекарствените продукти да не достигне до Пленарна зала за това моля да приемем тези изменения сега през Закона за здравето.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Не мисля, че има такава процедура в правилника. В Закона за здравето бяха направени достатъчно нарушения на правилника, но така или иначе все пак преди да влезе за второ гласуване донякъде това беше приемливо. Сега когато е в залата няма как да се правят и да се вкарват нови предложния.
    Мисля, че това е нарушение на правилника въпреки, че аз лично поддържам вашата теза, но тъй като говорим за това, което позволява нашия правилник няма никаква процедура това да се гласува и да се прави второ доклад, дори да е нещо добро, правим един прецедент.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Господин председател, морето от прецеденти, което създаде 40-тото Народно събрание, с допълнителни доклади по текстове, които достигаха до гласуване, но не бяха гласувани в Пленарна зала и бяха върнати.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Все пак не бяха връщани от залата, това е уточнението.
    РУДЕНКО ЙОРДАНОВ: Ние ще бъдем изправени пред същия прецедент и по отношение на ал. 9 към онзи текст от Закона за здравето, който уреждаше въпросът с преразглеждане на решение на ТЕЛК, т.е. обжалване на решение на ТЕЛК през НЕЛК и не спирането на изпълнението на решението. Там ще бъде прибавен текст свързан с тримесечния период, визирам чл. 45 от Правилника за дейността на НЕЛК.
    Моля ви, след като сме направили този прецедент да прикачим към нещо още един, за да свършим работа.
    ПРЕДС. БОРИСЛАВ КИТОВ: Вие сте прав, но това е връщане от залата и не искам да преча. Единственото нещо, което ви казвам е, че се въздържам и оставям на господин Тодор Кумчев, ако иска да направи това нарушение, защото е против разбирането ми.

    (Председателят на Комисията по здравеопазване доц. Борислав Китов, излиза от залата. Ръководството на заседанието се поема от заместник-председателя на Комисията по здравеопазване – доц. Тодор Кумчев)

    ПРЕДС. ТОДОР КУМЧЕВ: Колеги, ние се намираме пред казус и трябва да гласуваме това предложение, ако искаме да стабилизираме дейността на аптеките по отношение на храните за кърмачета и преходните храни.
    Моля, който е съгласен да направим допълнителен доклад да гласува?
    - „За” – 7.
    - „Против” – Няма.
    - „Въздържали се” – 4.
    Приема се предложението.
    Уважаеми колеги благодаря за участието. Закривам заседанието на Комисията по здравеопазване.


    (Заседанието завърши в 11,20 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Доц. Д-р Борислав Китов/








    Форма за търсене
    Ключова дума