Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
10/04/2008
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на Общ законопроект № Л-753-15-92/2007 за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
    Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Васил Иванов-Лучано –председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    П Р О Т О К О Л
    № 9
    На 10.04.2008 г., (четвъртък) от 16.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    Заседанието се проведе при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на Общ законопроект № Л-753-15-92/2007 за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
    Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Васил Иванов-Лучано –председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    *
    Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Уважаеми колеги, откривам днешното редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. В залата има необходимият кворум и можем да започнем работа. Предварително обявеният дневен ред е от една единствена точка: 1.Обсъждане на Общ законопроект № Л-753-15-92/2007 за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Моля, който е съгласен с така предложеният дневен ред, да гласува.
    Гласували “за” – 8
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.
    На членовете на комисията са представени документите, които се разглеждаха и на предишното заседание. Надявам се и представители на ДАМС да дойдат на заседанието.
    Предстои ни да направим изменение на една буква, защото е станала грешка миналият път. На миналото заседание приехме текстовете по §40 и §41 , от това следва промяната на буквите в чл.47, ал.4 ,а именно чл.50 а
    става 50 в. Той не се променя като съдържание.
    Моля да гласуваме тази промяна.
    Гласували “за” – 8
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предстои да разгледаме текстовете по допълнителните разпоредби.
    §56. В §1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    Точка 1 и точка 2 се изменят така:
    “1. “Спорт за всички” е система от широко достъпни средства, способи и на форми на двигателна активност за развлечение, укрепване на здравето и физическата дейност на хората, чрез индивидуални или групови спортни занимания”.
    “2. “Социален туризъм” е форма за двигателна активност сред природата за подобряване на физическата работоспособност и емоционално обогатяване на личността чрез организиране на свободното време, отдиха, почивката и физическото възстановяване на гражданите”.
    Точка 3 – има предложение да отпадне, защото тя влиза в чл.47 и просто препокриваме текста.
    Моля, който е съгласен с §56, §1 от Допълнителните разпоредби точка 1 и точка втора, моля да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приемат се.
    Моля, който е съгласен точка 3 да отпадне, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Г-Н ГУНЧЕВ: Точка трета за да отпадне трябва два пъти да се гласува. Първо да отпадне от проекта от ЗИД, след това да отпадне и от самият закон, защото вече в закона е разписано какви са националните спортни обекти, има приложения, има и критерии. В основният закон не e необходимо да има точка за това що е национален обект, те са разписани конкретно вътре в самия закон.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО:
    Моля, който е съгласен т.3 да отпадне от закона, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Създава се нова точка 4:
    “4. “Туристически обекти” са териториално обособени недвижими имоти, предназначени за социален туризъм”.
    Досегашните точки 4 и 11, стават съответно 15 и 12.
    Досегашните точки 12 и 13 стават съответно 13 и 14 и се изменят така:
    “13. “Национален регистър на спортните организации” е информационен масив, съставен от документи на хартиен носител и електронна база данни, които съдържат основните характеристики на спортните организации в Република България.
    14.”Спорт за високи постижения” е специализирана система от средства, методи и форми на двигателна активност на лица, картотекирани като спортисти, с цел постигане на максимална изява при подготовка и участие в състезания, организирани и контролирани от спортни организации”.
    Моля, който е съгласен да гласуваме прочетените изменения на точките до т.14, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приемат се.
    6. Досегашните точки 14-19 стават съответно 15-20.
    7. Досегашната точка 20 става 21 и се изменя така:
    “20. “Спортен съдия” е лице със специална квалификация и права да ръководи спортни състезания по определен вид спорт, да контролира спазването на правилата за тяхното провеждане и да регистрира постигнатите резултати”.
    8. Досегашните точки 21 – 24 стават съответно 22 – 25.
    9. Създават се нови т.25,26,27,28,29,30 И 31:
    25.”специалист за работа с младежи” е пълнолетно лице, което е придобило специална квалификация за работа с млади хора при подготовка и изпълнение на проекти по младежки програми и други дейности, насочени към реализиране на техните духовни потребности и творчески способности.
    26. “доброволческа дейност” е общественополезна дейност, извършвана без възнаграждение от младежи на територията на Република България или в чужда държава по програми и инициативи в сферата на социални, младежки или спортни дейности, като за времето до нейното приключване техните разходи за транспорт, нощувки, храна и дневни пари се поемат от организаторите на проявата.
    27.”Публичен регистър на спортните обекти и обектите за социален туризъм” е информационен масив за обществено ползване, съставен от документи на хартиен носител и електронна база данни, който съдържа формите на собственост, вида и функционалното предназначение на спортните обекти и обектите за социален туризъм в Република България”.
    Предлагам да гласуваме прочетените дотук текстове.
    Моля, който е съгласен с текста на тези точки, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приемат се.
    28. “Публично частно партньорство” в спорта е дългосрочно договорно отношение между лица от частния сектор с държавата и общините за финансиране,построяване, реконструкция, управление или поддръжка на спортна инфраструктура с оглед постигане на по-добро ниво на услугите в областта на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм, където частният партньор поема строителния риск, или поне един от двата риска – за наличност на предоставяната услуга или за нейното търсене”.
    29. “Спортни обекти и съоръжения” са движими и/или недвижими вещи и принадлежащите към тях терени, предназначени за трайно задоволяване на обществените потребности в областта на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм, за провеждане на спортни културни и други мероприятия.
    30. “Спорт” са всички форми на физическа активност, които чрез самостоятелно или организирано участие имат за цел реализиране или подобряване на физическата дееспособност и емоционалното състояние, формиране на социални отношения или постигане на резултати в състезания на всички нива.
    31. “Туристическо дружество” е сдружение с нестопанска цел, имащо основен предмет на дейност осъществяването на пешеходен, колоездачен, воден и ски социален туризъм, ориентиране, алпинизъм и спелеология”.
    Моля, който е съгласен с тези точки, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приемат се.
    Има предложение от ДАМС да добавим съдържанието на т.32. Ние можем това предложение да го направим от името на комисията или лично аз да го внеса. Предложението пояснява какво означава спортна инфраструктура. Съвпада с спортни обекти и съоръжения. Предлагам текст за т.29 в “Допълнителни разпоредби”, която става така:
    т.29 “Спортни обекти и съоръжения” са спортна инфраструктура – движими и/или недвижими вещи и принадлежащите към тях терени, предназначени за трайно задоволяване на обществените потребности в областта на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм, за провеждане на спортни, културни и други мероприятия.

    Моля, който е съгласен да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Има предложение на н.п.Евгения Живкова и Силвия Стойчева по § 56, което се оттегля от г-жа Живкова, така че то отпада.
    Има предложение на н.п.Антонела Понева по §56, която също го оттегля. Този текст не може да съществува, при положение, че няма т.3 в § 56.
    Предлагам да гласуваме за отпадане на предложението на г-жа Понева.
    Моля, който е съгласен да отпадне предложението, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    По §57. Навсякъде в закона думите “инвалиди/те” и “спортисти/те инвалиди” се заменят с думите “хора/та с трайни увреждания” и “спортисти/те с увреждания”.
    Предлагам да гласуваме това предложение по §57.
    Моля, който е съгласен с прочетеният текст на §57, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Има предложение от г-жа Евгения Живкова по §57. Тя оттегля предложението си по този параграф.
    В §58 има три предложения по отношение на базите, Приложение № 1 към чл.47-а.
    Предлагам да гласуваме и трите предложения и всеки да си даде мнението коя база трябва да остане в списъкът на обектите и съоръженията с национално значение.
    Последните предложения, които са дадени за спортни обекти и съоръжения с национално значение са:
    1. Национален стадион “Васил Левски”
    2. Национален спортен комплекс “Диана”
    3. Столичен колодрум “Сердика”
    4. Тенис зала София
    5. Национална спортна зала “Г.С.Раковски”
    6. Национална спортна база “Спортпалас” гр.Варна
    7. Високопланински спортен комплекс “Белмекен”
    8. Национална база кану-каяк гр.Кърджали
    9. Национална спортна база “Цар Самуил” гр.Петрич
    Това предложение е съгласувано с ДАМС и аз смятам, че е съвсем разумно да включим тези обекти, тъй като аз като бивш министър познавам всички тези обекти.
    Ако имате друго предложение, моля да го представите.
    Г-Н ГУНЧЕВ: Този списък може да се актуализира по предложение на Министерски съвет и да се разширява ако е необходимо.
    Г-ЖА ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Ние сме направили предложение за включване в списъка Зимен дворец, гр.София и Зала “Фестивална”, гр.София.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Освен Зимният дворец, гр.София, може би и Гребният канал, гр.Пловдив трябва да го включим в списъка, но не знам след като той е общинска собственост дали можем да го включим.
    Аз предлагам към списъкът, който го прочетох да допишем Зимен дворец, гр.София и Гребен канал, гр.Пловдив.
    Г-Н ВАНЬО ШАРКОВ: Предлагам тези обекти, които ги няма в предложението на ДАМС, а ги има в предложението на г-жа Евгения Живкова да бъдат включени , да се направи обединен списък и ние да гласуваме по принцип да бъде приет.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ- ЛУЧАНО: Предлагам да гласуваме предложението на г-н Шарков.
    Моля, който е съгласен с предложението на г-н Шарков, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предлагам да гласуваме Приложение № 2 - обекти за социален туризъм с национално значение, а именно:
    1. Национален пещерен дом, с.Карлуково
    2. Хижа “Плевен” – Стара планина
    3. Хижа “Здравец” – пл.Родопи
    4. Хижа “Пионерска” – пл.Рила
    5. Хижа “Седемте езера” – пл.Рила
    Тук няма изменение на обектите, които са предложени от Туристическия съюз и от ДАМС.
    Г-Н ГУНЧЕВ: Ние ще запишем обектите така, както са записани в регистъра.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ ЛУЧАНО:
    Моля, който е съгласен с обектите, включени в Приложение №2, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предстои ни да гласуваме текстове по Заключителната разпоредба.Аз ще помоля представителят на Правния отдел да вземе отношение. Предлагам тези текстове, които аз съм ги предложил от Закона за концесиите да отпаднат. Оттеглям предложението си.
    Моля да ни дадете пояснение за § 59.
    Г-ЖА М.МАНОЛОВА: Моето предложение е при гласуването да подкрепите предложението на г-жа Понева, а не текстът на вносителя, който според мен би следвало да отпадне, защото това е промяна в Закона за концесиите. Както е в чл.19, правомощията са дадени изключително на министър. Няма правомощие във връзка с концесиите, което да е дадено на ръководител на ведомство – първостепенен разпоредител с бюджетните кредити. Така се отваря широко вратата. Не се визира само в случая председателят на ДАМС, визира се всеки председател на агенция, която е първостепенен разпоредител да се разпорежда с концесии, което за мен е неприемливо.С изменение на този закон просто ми се вижда абсолютно недопустимо от правна гледна точка.
    Предлагам да подкрепите текстът на г-жа Понева, а не на вносителя.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Предлагам да гласуваме този текст да отпадне.
    Моля , който е съгласен да отпадне текста, да гласува.
    Гласували “за” – 11
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Приема се.
    Г-ЖА ЧЕРНЕВА: Струва ми се, че ако отпадне тази разпоредба ще имаме противоречия с гласуваната вече разпоредба на член 50в, ал.2, която касае Закона за концесиите, още повече, че Заключителната разпоредба е внесена от Министерски съвет и при приемане законопроекта в Министерски съвет нямаше абсолютно никакви възражения против тази разпоредба. Тази разпоредба на § 59 беше предложена именно от Дирекция “Социално-икономическа политика” на Министерски съвет. Още повече трябва да имаме предвид, че държавната политика за младежта и спорта в Република България се осъществява от Държавната агенция за младежта и спорта, тъй като няма Министерство за младежта и спорта. Вносителите имаха предвид точно това, че органът, който осъществява държавната политика за младежта и спорта в момента не е министър, а е председателя на Държавната агенция за младежта и спорта и в тази връзка беше направена промяна в този текст. Не виждам нищо незаконосъобразно.
    Г-ЖА М.МАНОЛОВА: Вносител на целият закон е Министерски съвет, но предполагам, че това предложение е дошло от вас. Второ това, което казвате си противоречи, защото аз чета текста и никъде не се визира председателя на ДАМС, а се визира ръководител на ведомство – първостепенен разпоредител с бюджетни кредити. Тук попадат всякакви ведомства и агенции, включително и комисии.Според мен този текст няма никаква връзка с измененията, които са правени в Закона за спорта, да не говорим, че по Закона за концесиите с цялото ми уважение от гледна точка на ресорите, това не е минало през Икономическа комисия. За мен да се навлиза в Законът за концесиите, без ясна обосновка защо е необходимо, аз не виждам смисъл. Вие казахте, че с тези текстове ще се появят противоречия. На миналото заседание, когато се гласува текстът се прие от народните представители, че подготвителните и други действия по концесиите за спортни обекти и съоръжения ще се извършват от съответния министър или ръководител на ведомство, на който имота е предоставен за управление, още повече че по чл.103, както се прие на миналото заседание всичко се съгласува с вас. Не виждам какво противоречие ще има, ако отпадне тази норма.
    Г-ЖА ЧЕРНЕВА: Чл.19, ал.1 от Законът за концесиите касае точно внасянето на предложение и подготвителните действия.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Госпожа Чернева, ние този текст вече го гласувахме.
    Аз съм направил едно ново предложение за включване на § 60, което го оттеглям, с което приключихме по обсъждането на закона.
    Предлагам да се създаде нов § 52: “§ 38 относно т.2 и § 39 влизат в сила от 01.01.2009г.” и да го гласуваме. Гласували “за” – 11, Против – няма, Въздържали се – няма. Приема се.
    Искам да кажа на представителите на Държавната агенция за младежта и спорта, че не можем да получаваме предложения днес в 14.30 предложения за промени на 10 члена, което означава да променяме целият закон отново. Ние гласувахме т.32 от §1, която реално е в т.29 от допълнителни разпоредби, защото това са спортни обекти и съоръжения. Други текстове нямаме възможност да гласуваме.
    Имате ли други предложения по закона? Благодаря ви.
    Дневният ред е изчерпан. Закривам заседанието.

    Форма за търсене
    Ключова дума