Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
17/04/2008
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Тенденции в развитието на физическото възпитание и спорта на територията на Столична община.
    2. Други
    П Р О Т О К О Л
    № 10
    На 17.04.2008 г., (четвъртък) от 14.30 часа се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    Заседанието се проведе при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Тенденции в развитието на физическото възпитание и спорта на територията на Столична община.
    2. Други
    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от господин Васил Иванов-Лучано –председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    *
    Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Уважаеми колеги, откривам днешното редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. В залата има необходимият кворум и можем да започнем работа. Предварително обявеният дневен ред се състои от две точки: 1. Тенденции в развитието на физическото възпитание и спорта на територията на Столична община. 2. Други.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Моля, който е съгласен с така предложеният дневен ред, да гласува.
    Гласували “за” – 7
    Против – няма
    Въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.
    Идеята за това заседание е моя.Представители на големите градове и общини още бъдат изслушани в нашата комисия, за да можем да се информираме какво правят те за децата и за спорта. Започваме от столицата и давам думата на г-н Гълъбин Боевски – Председател на Комисията за децата, младежта и спорта на общината.
    Г-н ГЪЛЪБИН БОЕВСКИ: Благодаря, господин председател.Уважаеми дами и господа, приоритет на Столична община е масовият спорт. При така създалата се ситуация искам да ви кажа, че в Столична община срещаме трудности по отношение на спортната база и възниква въпросът как бихме могли да упражняваме този масов спорт. Имаме и още няколко важни точки, които след това г-н Чавдар Велинов ще ги докладва, но искам да ви спомена само за тях. Една от създадените практики, която е правена преди две години това е създаването на спортна София. Инициирането на това търговско дружество е било с цел да подобри спортната база и това, което се случва в нашият град. За съжаление то е създадено в едно противоречие и едно търговско дружество, което изпълнява своите търговски закони и задължения и това, което ние търсим - социалната дейност в спорта е малко по-различно от това, което би трябвало да се случва.
    Другата насока, в която ние работим е преструктурирането на Ученическата спортна школа. Там имаме също тежък проблем, тъй като ученическата спортна школа досега беше с поделена отговорност с Министерство на науката и образованието заедно със Столична община. Директорът и служителите получаваха заплатите си от Министерство на науката и образованието и бяха подчинени на това министерство, а в същото време недобрата координация между отделните звена доведе до това да не можем да контролираме напълно процеса в Ученическата спортна школа и извънкласната дейност. Столична община получи възможността след приемането на делегираните бюджети да контролира Ученическата спортна школа, но не напълно, сега в момента се извършва нейното преструктуриране и тъй като така или иначе директорите не пожелаха да плащат за извънкласната дейност, това са суми от порядъка на около 550 000 лева за тази година смятам, че вече контролът върху Ученическата спортна школа и извънкласната дейност ще се осъществява от общината и там смятам, че бихме могли да контролираме процесът. От друга страна София е облагодетелствана от това, че една голяма част от спортната база е съсредоточена в нашата столица. От тази гледна точка жителите на София са малко по-облагодетелствани от другите градове, тъй като имат възможност да ползват и базата, която не е чисто общинска собственост.
    Аз ви благодаря за вниманието и ако имате въпроси към мен ще ви отговоря. Предлагам г-н Чавдар Велинов да ви даде също така някои пояснения, свързани с развитието на спорта на територията на общината.
    Г-Н ЧАВДАР ВЕЛИНОВ: Аз работя в Столична община като старши експерт по въпросите на спорта. От писмото, което получихме от г-н Иванов стана ясно, че ние тук ще говорим за стратегията за развитието на спорта. Аз искам да кажа, че акцентите, които са заложени в стратегията за развитието на спорта в Столична община са именно връщането на спортна на ниво училище, развитието на масовия спорт в училищата, създаване на условия които да дадат възможност за развитието на този спорт и ние сме направили вече конкретни стъпки в това отношение. Миналата година близо 6 млн.лева са изразходвани за обновяване на училищната спортна база в столицата. През тази година са предвидени също голям брой средства и съответно от училищата сме поискали информация къде е необходимо да вложим тези средства – в открита или закрита спортна инфраструктура за развитие на спорта в училищата. Акцентът пада върху тях, защото ние виждаме, че спортът е едно от средствата, което да върне младите хора в училищата. В интерес на истината трябва да кажа, че учениците практически не са в училищата и ние намираме спорта като едно от основните средства да ги върнем обратно в училищата, въпреки че това е извънкласна форма, която е допълнителна за развитието на младото поколение, но за нас тя се оказва основен приоритет и възможност да се въздейства върху това поколение. Аз не искам да изземвам ресори, които не са мой приоритет, но искам да кажа, че програмите, по които се образоват децата и начинът, по който те биват ангажирани в един голям процент от времето си ги дистанцираха от учебните заведения. Ние смятаме, че спортът специално в програмата и в стратегията на Столична община спортът е вид превенция именно за развитието на младото поколение, превенция спрямо негативни прояви, които биха могли да се изявят в бъдеще и затова се стремим да ангажираме учащите се на територията на училището за такива занимания.
    Междуинституционалното сътрудничество също е много важно. Такъв модел създадохме в края на 2006 г., когато се учреди Столична спортна асоциация. В нея вземат участие няколко обединени спортни клуба, които са разпространени на територията на София. Такива са СК Левски, СК ЦСКА, СК Септември, СК Славия, СК Локомотив, а също така СК Драгалевци и други по-малки спортни организации. Този модел на взаимодействие идваше от само себе си за тези неправителствени организации, които реално създават спорта, които правят спорта на територията на столицата и по този начин те са ангажирани към проявите, които се провеждат, а такива най-вече са ученическите игри. Тези клубове със своите кадри и с една голяма част от базата се опитаха да развият спорта в това направление.
    Другият акцент е свързан със самата база. Ние разглеждаме базата, върху която се извършва спортната дейност в две основни направления. Едното направление е с национално значение и това са такива спортни бази, които сами по себе си са единствени и неповторими, независимо на коя част на територията на България се намират и това са бази, които трябва да бъдат към националната спортна база и за тях да се грижи Държавната агенция за младежта и спорта. Второто направление е съответно всички останали бази, които да бъдат разпределени на регионален принцип и те да бъдат собственост на общината и тя да има грижата за тях, да сключва договори за менажиране с отделни спортни клубове на тези бази и съответно да се дава възможност за този социален ефект, за който говори и г-н Боевски – да има по-голям достъп на различни целеви групи, не само за тези които са в училищата, така нареченият спорт за всички във всяка една възрастова група, за интеграция на малцинствени групи на територията на столицата и на базата именно на този мениджмънт от страна на спортните клубове върху регионалната спортна база да се дава възможност да се обхваща по-голям брой население и в различни възрастови групи.
    По въпросът с кадрите. Ако трябва да поставим трите кита – финанси, база и кадри за всяка една социална дейност, а те съществуват и в спорта като такива и съответно тези кадри отново се намират в спортните клубове. Там е основното ядро, създавайки спорта плюс учителите по физическо възпитание, които на територията на училището обхващат на практика най-големият брой занимаващи се. В среднообразователните училища са обхванати някъде около 250 000 учащи се и там съответно е най-голямата група, върху която ние сме насочили нашият приоритет за действие по отношение на база, кадри и съответно на предпоставка за създаване на такива нормативни условия,които да дадат възможност за развитието на спорта.
    Не на последно място това е публично-частното партньорство, но то за да влезе в своите мащабни дейности трябва да се създаде една нормативна база, да бъде гласуван от Столичният общински съвет начина на експлоатация на сегашните бази, които са към общината, на отдаване, на взаимодействие, на реиновация. Това е въпрос, който трябва да се гласува. Има една такава наредба, но тя още не е финализирана.
    Ако има въпроси към мен, аз ще отговоря на тях.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Давам думата на г-н Лъчезар Иванов.
    Г-Н ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз внимателно изслушах изказванията на г-н Гълъбин Боевски и на старши експертът от Столична община г-н Чавдар Велинов. Мисля, че ние като законодателен орган, какъвто е Народното събрание сме малко в дълг към обществото относно това, което засегна преди малко господин Велинов, а именно за Закон за публично-частното партньорство, тъй като знаете, че дори и с една нормативна база приета от Общинският съвет, тя няма силата на закон и възможност за сериозни перспективни сделки, в които да бъдат инвестирани пари в областта на спорта. Считам, че ние като народни представители и лично аз се ангажирам , а аз в момента работя в тази насока – Закон за публично-частното партньорство, което ще даде възможност и ще даде една нова посока за развитието на спорта, обвързано с възможностите на публично-частната собственост. Няма да давам примери за столици, които са били домакини на Олимпийски игри и как много обекти са израствали на този принцип, а бих дал пример с Атина, където в момента се строи един от най-големите стадиони. Не знам дали сте запознати, но това е изградено на принципа на публично-частното партньорство с участие на общината с още няколко големи фирми и в момента се създава едно колосално съоръжение в Атина. Ние можем да осъществим взаимодействието между органите, а именно между Народно събрание, законодателна инициатива и Закон за публично-честното партньорство и да дадем на общините, не само на територията на София, а на цялата страна една юридическа основа за разрастването и развитието на спорта.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Аз Ви благодаря, г-н Иванов. Наистина това е нещо много важно, когато става въпрос за взаимодействие и то трябва да се осъществи между спортните структури, държавата и бизнеса.Ние с удоволствие бихме направили всичко, така че да подпомогнем вашето виждане. В комисията ще докладват всички 32 общини и ние ще направим всичко възможно, така че вие да се чувствате добре.
    Поради това, че г-н Иванов ще вземе участие в заседанието на Здравната комисия, аз искам да кажа, че в точка Други ще обсъдим въпросът за организирането на една кръгла маса, на която да обсъдим данъчни облекчения за детско-юношеския спорт. Аз съм разговарял с Министерство на финансите през тази седмица в обсъждането да вземат участие представители на Дирекция “Данъчна политика”, Дирекция “Бюджет”, Дирекция “Държавни разходи” и Дирекция “Финанси на общините”. В тази кръгла маса ще вземат участие разбира се представители на бизнеса и особено на професионалните футболните клубове, които имат най-много пари, на ОСК и др. и наистина да видим как можем да постигнем данъчни облекчения за детско-юношеския спорт, а след това ще мислим и в друга посока. Тези данъчни облекчения ще се правят за пари, които наистина са отишли за спорта. Това е нещо много важно и аз мисля, че ние като водеща комисия можем да организираме кръгла маса след Великденската ваканция.
    Г-ЖА МАРГАРИТА ПАНЕВА: Аз считам, че наистина е много важно това, че специалистите в областта на спорта в общината и тези, които всъщност управляват спорта чрез Общинският съвет и са се насочили предимно към развитие на детско-юношеския спорт. Там е най-голям залогът за развитието на високото спортно майсторство и за формиране на едно отношение на децата към спорта, който ги откъсва от всички пороци на нашето общество и Общинският съвет е органа, който гласува средствата, освен делегираните бюджети, които получава от държавата за учебните заведения, свързани с извънкласните форми на дейност. Не знам дали имате такава информация, но като човек, който се занимава с такива неща зная, че обикновено СИП , които искат много да развият учителите по физическо възпитание, творчески дейности, творчески предмети в училище обикновено са сложени на последно място. Първо много хубаво е това, че ние дадохме на учениците третият час по физическо възпитание, а след това го деформирахме съвсем, като го дадохме като допълващ час на който ни падне колега учител, за да може да си допълни времето и лекторските и по този начин дадохме възможност на всеки да се занимава със спорт. След това директорът, зам.кметът и направление “Образование” като се съберат да обсъждат този въпрос, първо дават СИП по математика, за чужди езици и т.н. и ако остане нещо го дават за спорта. Аз си мисля, че по отношение на политиката на Общинският съвет трябва да се воюва и ако вие тук ни подскажете, ние бихме могли да съдействаме в бюджета на държавата за следващата година чрез МОН или по друг път и ако ви сте стигнали до някакъв алгоритъм за решаване на този въпрос да ни го подскажете и ние бихме могли да го вкараме като законотворци.
    Имам един въпрос, който много ме интересува. Аз като член на тази комисия се опитах да провокирам моите колеги преди Нова година, когато приемахме бюджета макар и с една малка сума да положим началото за изграждане на една хубава, голяма спортна зала, многофункционална. Аз съм в ръководството на волейбола и ме е срам от това, че отборът е принуден да играе мачовете в гр.Варна, а ще бъдем сега олимпийци и се надяваме там да вземем медали. Столична община имаше намерения за отреждане на терен, за финансиране. Знам, че имаше разговори и с премиера, с ръководството на ДАМС. Ако вие имате повече информация, ви моля да ми отговорите до къде стигна този въпрос, защото аз и онзи ден поставих въпросът пред премиера и съм решила, че няма да спра да го поставям. Въпросът с базата е много важен. Утре в Пленарна зала ние ще гледаме Законът за физическото възпитание и спорта. Там много от нещата са уточнени вече и по отношение на концесионирането, на отдаването под наем, на обекти, които не може да се продават и т.н.
    В столицата трябва да има такава зала и ми се иска да чуя какво правите в тази посока.
    Г-Н ГЪЛЪБИН БОЕВСКИ: Благодаря Ви за хубавият въпрос.Ние не по-малко се интересуваме от построяването на тази многофункционална зала, напротив бихме искали да има и две такива бази. В момента се разглежда градоустройственият план, дори вчера бях при главния архитект и след като приключат всички процедури няма причина да не се обяви процедура за търг и евентуално фирмата, която спечели да започне да изгражда това многофункционално съоръжение. Най-вероятно това ще бъде първата зала , която се предвижда да бъде построена в кв.Младост.
    Аз бих искал да благодаря на членовете на тази комисия за активното участие и за това, че правите тези промени в закона, защото това е изключително важно не само в София, но и на национално ниво за отдаването на базата под наем и изграждането на нова, тъй като малко инвеститори са съгласни да инвестират в спорта ако могат да вземат базата за много кратък период от време.Ако се приемат тези промени в закона на второ четене ще можем да привлечем доста хора, които биха ни улеснили в изграждането на спортната база, тъй като Софийска община, въпреки че е не е от най-бедните не може да се справи с решаването на проблема със спортната база.
    Благодаря ви.
    Г-Н ЧАВДАР ВЕЛИНОВ: В първата част на въпросът се съдържаше отношението на институцията и държавата към физическата култура в училищата, как СИП-те и тези модули се раздават от директорите на други учители и т.н. В това отношение г-н Боевски е изпреварил комисията към Народното събрание. Той направи такава среща с учителите по физическо възпитание в столицата, където бяха поставени тези въпроси и точно по какъв начин биха могли общината да съдействат на общината. След разговори с вас, вие като контролиращ орган на изпълнителната власт в лицето на Министерство на образованието и науката да се създадат такива нормативни уредби на министерско ниво, така че да могат тези часове, които са отредени като трети час за спорт да бъдат вземани от колегите преподаватели по физическо възпитание, а не да бъдат давани на хора, които ги използват нецелево, само и само за да си попълнят нормативите. По този начин първо ще натоварим децата максимално с физически упражнения и такива занимания и второ ще дадем възможност за развитие на една по-обстойна програма.В противен случай нашите колеги са поставени пред свършен факт. Те реално не могат и да работят с децата.Ние имаме изисквания към тях, а в същото време не им даваме възможност да работят ефективно. Този въпрос може да се реши нормативно и да се вземе решение на държавно ниво. Това не се отнася само за столицата, а засяга абсолютно всички общини.
    Г-н ГЪЛЪБИН БОЕВСКИ: Аз искам да допълня това, което каза г-н Велинов. За пръв път тази година Постоянната комисия за младежта и спорта към столична община има бюджет за дейности от порядъка на 1 200 000 лева, като целта на този бюджет е да подпомагаме федерации и всички, които биха решили да инвестират от времето си възможностите си за инвестиции в спорта и аз смятам, че съгласно приетата програма тази година ще бъдат изградени от всички 24 района поне по две игрища, които да бъдат на разположението на софиянци. Другото, което е не по малко важно , това е инвестицията от СОФ, а тя е около 53 % от програмата или около 80 млн.лева за инвестиция в подобряването на училищната база и разбира се съответно и за спортната база и би могло да има и съблекални за децата, които спортуват и след това стоят мръсни в училище. Като им създадем тези условия, тогава бихме могли да искаме и повече от тях самите.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Аз Ви благодаря за изказването и се надявам тези средства да бъдат изхарчени в името на децата и спорта, в името на всички хора, които спортуват, но наистина желанието на комисията е това, от което имате нужда като община, като законодателна власт ние сме готови да работим заедно и да ви окажем съдействие, за да може наистина да се постигнат реални резултати.
    Г-Н М.ПРИМДЖАНОВ: Аз чух, че г-жа Панева е в ръководството на волейбола. Хубаво е да се направи зала, но имам два въпроса. Кой ще я стопанисва после и другият въпрос е кой ще играе в нея, защото българските волейболисти са в чужбина? Дайте така да направим, че те да се върнат тук, за да могат да играят.
    Тук стана дума и за ученическият спорт. Смятам, че нашите ученици след завършването на 3-ти или 4-ти клас имат нужда от треньор, а не от учител по физическо възпитание. Въпросът за кадрите е много важен в училище и мисля, че вие като комисия можете да направите нещо в това отношение. Сега професия треньор няма.
    Г-ЖА МАРГАРИТА ПАНЕВА: Ако Ви считате, че тази зала ще бъде само за волейбол, просто не сте ме разбрали. Става дума за многофункционална зала. Вие виждате че нашите баскетболисти, хандбалисти и нашите спортисти от какви ли не направления се опитват да вдигат глава и една малка България да си връща позиции, така че тази национална зала може да се стопанисва от ДАМС, след приемането на закона, спокойно може да се стопанисва на основата на публично-частно партньорство. Важно е обаче тя да е пълна, да се използва от сутрин до вечер, да не стои като нагиздена красавица там и не съм съгласна с Вас, че нашите волейболисти трябва да се върнат в България. Аз съм ходила в Италия, гледала съм как играят италианските отбори и се радвам, че българският отбор е първенец на Италия, така че нека да си говорим наистина за реални неща. Ние нашите спортисти за това сме ги пуснали в чужбина да се готвят. Има свободно движение на хора по цял свят, не само в Европа. Тези наши спортисти да ходят в чужбина, но да се връщат тук и да обучават нашите млади спортисти. Гледала съм цялото първенство по волейбол, отборите почти се изравниха. Вие видяхте какви мачове се играят.
    Г-Н ГЪЛЪБИН БОЕВСКИ: Аз съм сигурен, че ако се построят не една, а две зали те ще бъдат пълни непрекъснато, но по-важно е това, че децата ни спортуват от 1-ви до 4-ти клас при хора, които не са професионалисти и учителката която преподава по математика и се занимава с децата по физическа култура и спорт е невероятен проблем. Ако едно дете в детската градина е тренирало гимнастика или друг спорт, както каза един колега от комисията, в 5-ти клас е трудно да го накараме да спортува и да им създадем навици. Според мен с децата до 4-ти клас е много важно да се занимават с тях специалисти в областта на спорта. В момента класният ръководител до 4-ти клас води всички класове.
    Г-ЖА МАРГАРИТА ПАНЕВА: Има училища, в които учителите са се профилирали и например изучаването на музика в часовете се води от учител по музика, дори от 1-ви клас. Завършилите предучилищна и начална педагогика имат и специализация, освен това че са се научили да бъда педагози.
    Аз предлагам наистина да мотивираме спортните клубове да посещават училищата , да търсят подходящи деца и да работят с тях. В това отношение общината трябва да ги поощри.
    ПРЕДС.Г-Н ВАСИЛ ИВАНОВ-ЛУЧАНО: Аз благодаря на всички за участието. Предлагам да закрием заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума