Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
1. Обсъждане на извънредната ситуация, свързана с Българския спортен тотализатор.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 502-01-41, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2005 г. за второ четене.
3. Изслушване на народния представител доц. д-р Атанас Щерев относно предвиждане на средства за медицинско обслужване на децата от държавния бюджет на Република България за 2006 г.
Списък на присъствалите членове на комисията и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от председателя господин Светослав Спасов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добър ден на всички колеги и гости на днешното заседание.
Колеги, нашият протокол сочи, че в залата има необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Днешното заседание беше обявено със следния дневен ред:
1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 502-01-41, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2005 г. за второ четене.
2. Изслушване на народния представител доц. д-р Атанас Щерев относно предвиждане на средства за медицинско обслужване на децата от държавния бюджет на Република България за 2006 г.
Преди да преминем към гласуване на дневния ред бих искал да запозная комисията, че днес е станал инцидент пред сградата на Българския спортен тотализатор.
Госпожа Лечева, въпреки предстоящите дебати, свързани със Закона за физическото възпитание и спорта, е решила преди днешното заседание на комисията, може би се е притеснявала относно изхода на днешното заседание, да освободи Управителния съвет на Спортния тотализатор и в момента се опитва да влезе в сградата на Спортния тотализатор, което наистина според мен не е редно. В крайна сметка върховният орган на държавата е Народното събрание и тя трябва да изчака решението на Народното събрание относно промените в Закона за физическото възпитание и спорта.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Аз питам на базата на какво е взето решението на госпожа Лечева и дали госпожа Лечева трябва да присъства днес тук?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Госпожа Лечева е поканена по първа точка, но виждам, че тя не присъства.
Аз бих искал да прочета писмото от страна на Българския спортен тотализатор, което беше изпратено до мен само минути преди заседанието.
“До Светослав Спасов, председател на Комисията по въпросите на децата, физическото възпитание и спорта.
Уважаеми господин председател,
Броени минути преди заседанието на парламентарната Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта госпожа Весела Лечева пристигна в сградата на Българския спортен тотализатор, без да има каквито и да е правомощия към момента спрямо институцията. Госпожа Лечева, без да е принципал към момента на институцията и преди измененията в Закона за физическото възпитание и спорта да са приети на второ четене в пленарна зала, донесе заповед за подмяна на Управителния съвет на Българския спортен тотализатор и назначи нов.
С днешните си действия председателката на Държавната агенция за младежта и спорта погази законовите норми в Република България.
Изказваме възмущението си от постъпката на госпожа Лечева, която в ден, когато се провеждат тиражите на Българския спортен тотализатор влияе върху работната атмосфера в Тотализатора. Недопустимо е каквото и да е самоуправство в правова държава като България.”
Писмото е подписано от Управителния съвет.
Колеги, бих искал да чуя мнението на народните представители от комисията, защото наистина това е един много особен факт, станал именно в ден, когато нашата комисия взема отношение по промените в Закона за физическото възпитание и спорта и наистина звучи много странно изпълнителната власт да преувеличава своите правомощия, без да се е произнесла законодателната.
Бих искал да чуя и вашето мнение.
Заповядайте, госпожо Живкова.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Както знаете, колеги, по правилник ние можем да разглеждаме предварително внесени предложения. Господин Спасов в момента според мен в нарушение на правилника на комисията чете декларация пред медиите и пред народните представители, която бихме могли евентуално да обсъждаме след заседанието или след гласуване на дневния ред.
Смятам, че е редно в момента и процедурно предлагам да гласуваме дневния ред, който е представен на комисията вчера, и, ако има други предложения, евентуално да бъдат разгледани на следващо заседание.
Освен това госпожа Лечева вече е тук и вероятно би могла да ни обясни за какво точно става въпрос. Но това може да стане, колеги, след като ние гласуваме дневния ред, който сами сме определили.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Ангелиева.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Тъй като изникнаха обстоятелства, извънредно неприятни...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: .... и те са във връзка с точката!
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: ...и тъй като все още не сме гласували дневния ред за днешното заседание, предлагам като точка първа от днешния дневен ред да гласуваме една дискусия на тема току-що прочетеното от Вас, тъй като това е едно писмо, което лично мен ме озадачава безкрайно, едно писмо, което точно в момент, в който ние с цялата отговорност сме се заели с решението на тези доста сериозни проблеми, които възникнаха в последните месеци и свързани – да си кажем така направо – най-вече с темата около Спортния тотализатор. Явно интересите там са насочени преди всичко към него, а не толкова към разрешаване проблемите на спорта.
Предлагам да обсъдим нововъзникналата ситуация и да използваме и възможността, че госпожа Лечева присъства на настоящото заседание, да я помолим да даде необходимите обяснения пред народните представители за това какво се случва в този момент, когато биваме призовавани да не бавим нито минута законите и сме поставени в ситуация отново да забавяме нещата, само и само да получим отговори какво се случва напоследък в управлението на спорта и свързаните с него дейности.
Така че предлагам да гласуваме първа точка дискусия по темата, а след това съответно предложените точки първа и втора да станат точка втора и трета.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Янкова.
НАДКА ЯНКОВА: Уважаеми господин председател, във връзка с направеното предложение питам: заведено ли е това обръщение ли е към Вас, молба ли е – не зная как е озаглавено – в Деловодството на Народното събрание, за да бъде включено в дневния ред така, както трябва да се разглеждат документи?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Това писмо е адресирано до Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта с оглед на извънредните обстоятелства. То постъпи в комисията 15 минути преди заседанието.
В такъв случай, наистина поради извънредните обстоятелства предлагам предложението на госпожа Ангелиева да бъде гласувано.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Трябва да се гласуват предложенията по реда на представянето им.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Първо се гласува най-отдалеченото.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Напротив, първо се гласува първото постъпило предложение. Аз предложих да се гласува дневния ред.
НАДКА ЯНКОВА: Още повече, че неправомерни заповеди не се отменят от комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Темата е във връзка с точка първа от дневния ред. Така че ние можем да започнем с първа точка, защото наистина това, че днес е уволнен борда на Българския спортен тотализатор, е станало във връзка с днешното заседание. Просто изглежда, че има някакви притеснения, които са свързани с днешното заседание. Аз по друг начин не мога да си обясня защо точно на този ден бива освободен и то по абсолютно незаконен начин, преди да са придвижени промените в Закона за физическото възпитание и спорта, без госпожа Лечева да има правомощията да вземе това решение, се взима именно това решение.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Нека най-напред госпожа Лечева да ни обясни.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Не, госпожа Лечева ще ни обясни, след като гласуваме дневния ред.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Нека да приемем предложението на госпожа Ангелиева.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Госпожо Живкова, когато Вие станете председател на комисията, Вие ще ръководите. Много Ви моля.
Предлагам предложението на госпожа Мария Ангелиева поради извънредната ситуация, свързана с Българския спортен тотализатор, първа точка да бъде разбита на две: първо обсъждаме днешната ситуация, свързана отново с промените, и второ, продължаваме по промените в Закона за физическото възпитание и спорта.
Моля, гласувайте този дневен ред.
“За” – 14, “против” – 1, “въздържали се” – няма.
Дневният ред се приема.
1. Обсъждане на извънредната ситуация, свързана с Българския спортен тотализатор.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 502-01-41, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2005 г. за второ четене.
3. Изслушване на народния представител доц. д-р Атанас Щерев относно предвиждане на средства за медицинско обслужване на децата от държавния бюджет на Република България за 2006 г.
Бих искал да дам думата първо на нашия юридически сътрудник господин Савов да обясни ситуацията и дали това решение е законосъобразно.
Заповядайте, господин Савов.
Преди това господин Мурджов поиска думата. Заповядайте, господин Мурджов.
МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Мисля, че е съвсем в реда на нещата, тъй като всички гласувахме, а тук са и заинтересованите лица в крайна сметка, мисля, че е логично първо да чуем тях за мотивите, съответно за този, който е освободил, и този, който е бил освободен, и едва тогава да чуем експертното мнение, за да можем да се ориентираме най-добре.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Много разумно.
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми членове на комисията, уважаеми дами и господа народни представители!
Аз искам само да кажа няколко думи относно заповедта, която днес подписах. Тя гласи следното: освобождавам членовете на Управителния съвет, включително и изпълнителния директор на Спортния тотализатор с оглед на следния сериозен аргумент и смятам, че действително трябваше да го направя точно преди заседанието на комисията, наистина за да спадне това напрежение. Защото казусът е само около една-единствена точка и единствен субект, именно Спортния тотализатор, и с оглед на това Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта да вземе наистина едно правилно и прецизно решение.
Мотивът за тази заповед е следният. Мандатът на изпълнителния директор и на Управителния съвет е изтекъл на 14 август 2005 г. Със заповед от днешна дата считам, че два месеца имахме достатъчно време да изчакаме, разбира се, ситуацията около приемането на законите и напрежението, което се създаваше. Но аз считам, че е редно наистина Спортният тотализатор да не бъде разменна монета и да бъде наистина изцяло в услуга на спорта.
Управителният съвет е продължил мандата на предишния назначен Управителен съвет на Неделчо Прошков. Мандатът на Управителния съвет заедно с изпълнителен директор Неделчо Прошков е от 2000 г. и госпожа Кръстева като изпълнителен директор продължава мандата на Неделчо Прошков до 2005 г.
С оглед на договора, който е подписан като анекс за удължаване на срока на договора, юридическите становища в тази връзка са, че това е абсолютно неправомерно. Не може да се удължава мандат с анекс към договор.
Така че действията, които сме предприели, са абсолютно законосъобразни и абсолютно правомерни. Аз считам, че по този начин ние ще внесем това необходимо спокойствие и наистина комисията да вземе най-доброто решение с оглед бъдещето на Спортния тотализатор.
Това е, което имам да кажа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви.
Има думата госпожа Кръстева. Заповядайте.
ИРЕНА КРЪСТЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Това, което казва госпожа Лечева, твърдя, че не е вярно. Това е обсъждано и не е така.
Но искам да ви обърна вниманието към едно нещо. От 10 или от 15 септември е новото ръководство на ДАМС. Досега Управителния съвет на Тотализатора направи няколко опита да се види с новото ръководство, но до този момент не беше осъществена среща. Дори, когато Управителния съвет отиде, не бяха приети от госпожа Лечева. Това е необяснимо, първо, защото възникнаха проблеми във връзка с постъпленията. Ние имахме най-голямо желание да привеждаме тези постъпления, да намерим начин, писахме писма и до господин Орешарски, до госпожа Лечева. Тъй като нямаше отклик, се наложи по медиите да ги пуснем, защото слуховете в Спортната палата бяха кошмарни: Българският спортен тотализатор и ръководството на спорта е спряло парите за спорта.
На още едно нещо искам да ви обърна внимание. Какво направиха те с Устройствения правилник на Българския спортен тотализатор? Да ви обясня каква е процедурата. Устройственият правилник на Българския спортен тотализатор .... събира се ръководството на спорта – без значение дали е агенция или министерство – и се обсъжда какви промени да бъдат направени в този Устройствен правилник. След това Управителният съвет внася това предложение до главата на спорта – до министъра или до председателя на агенцията – след това то върви по пътя, минава през всички министерства, минава през всички юристи на министерствата и чак след това се внася в Министерския съвет.
Какво направи това ръководство за два месеца? Те промениха Устройствения правилник на Българския спортен тотализатор, като го включиха в Преходните и заключителните разпоредби на Държавната агенция за младежта и спорта. Това е незаконно.
Стигаме до извода, че всичко, което върши това ръководство по отношение на Българския спортен тотализатор, е незаконно. За всичко това ние сме внесли жалби. За мен беше много учудващо в днешния ден преди това заседание на комисията, на което бях поканена, да ми се обадят по телефона и да ми кажат, че госпожа Лечева с пет мъже е отишла там и носи заповед, без дори да се обадят, без да се свика Управителния съвет и без никой от Управителния съвет да знае. Недопустимо е да се действа по този начин, все едно, че е джунгла.
В 2005 г. сме, говорим, че вървим по пътя за Европа. Само помислете по какъв начин действа това ръководство на Държавната агенция за младежта и спорта. За мен е необяснимо, не знам за вас. Как би трябвало да се процедира? Да се изпратят писма или да се изпрати в тотализатора? Кога ще има среща? Да ни поканят, да поговорят с нас.
Ще споделя само едно нещо, когато нашият Управителен съвет пое ръководството. Никой не ни посрещна. Знаеха кога ще отидем. На другия ден се оказа, че складовете са запечатани, че ние не можем да заредим тото пунктовете с фишове. Ако искате да се повтори още веднъж тази история, аз не желая да се повтори.
Затова, ако това ръководство ще се подменя, искам обосновани мотиви, каква е причината, защото това ръководство за първи път е дало най-много постъпления за спорта, най-много пари. Някъде ще станат около 120 млн. лв. вече с тези, които във всеки момент могат да отпътуват за тях, след като бъдат направени тези промени.
Затова смятам, че с ваша помощ трябва да се направи необходимото, за да няма отношение към Спортния тотализатор все едно, че живеем в джунглата, защото това е опасно за Българския спортен тотализатор и за спорта като цяло.
Смятам, че отговорността е моя, защото съм изпълнителен директор. Но, след като споделям това с вас, мисля, че отговорността трябва да бъде вече и ваша.
Как да се процедира сред ръководството на Българския спортен тотализатор, защото какво е тотализаторът? Това е държавата, която реално управлява спорта. Ние изпълняваме ролята на държавата и такова отношение, каквото в днешния ден е станало, аз не мога да приема. Освен на моята съвет и на вашата съвест ще тежи начина, по който се отнасят те в момента с ръководството на Спортния тотализатор.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря.
Бих искал да дам думата на господин Савов да коментира дали има законови основания за подобна заповед.
Заповядайте, господин Савов.
АНГЕЛ САВОВ: Аз Ви благодаря, господин председател!
Уважаеми народни представители, това, което можем като експертно мнение да кажем, това е действащото към настоящия момент законодателство. Това, което предстои вие да измените с вашите решения.
Но към настоящия момент съгласно чл. 8, ал. 3, т. 11 от Закона за физическото възпитание и спорта министърът на младежта и спорта назначава и прекратява правоотношенията на Управителния съвет. Тази норма е прехвърлена и е разписана в чл. 9, ал. 3 от Закона за хазарта и към настоящия момент Управителния съвет – аз не съм запознат и нямам представа какви заповеди са издадени и преди да ги видя не мога да ги коментирам – и Устройственият правилник изрично регламентират в чл. 13, че членовете на Управителния съвет и изпълнителният директор се назначават от министъра на младежта и спорта.
Понеже вече сме запознати с това, че на миналото заседание на комисията се позоваваше на постановление – с Постановление на Министерския съвет. Пределно ясно е, че то не може да променя закона.
До изменението на Закона за физическото възпитание и спорта в чл. 8 и чл. 9 от Закона за хазарта, до тогава правомощията на председател на Държавна агенция не са равностойни на принципала, който е министърът.
Поради това не мога да коментирам заповедта, която сега виждам, но става въпрос, че към настоящия момент правни основания може да има единствено и само, ако се използва аналогията с другите изпълнителни и държавни агенции чрез отговарящия по чл. 7 Министерски съвет. Съгласно чл. 7 от Закона за физическото възпитание и спорта Министерският съвет упражнява общия контрол и именно към момента, след като липсва министър, единствено и само Министерският съвет и естествено респективно отговарящия ресорен заместник-министър председател може да взима тези решения.
Третото, което мога да ви кажа, понеже тук при представиха преди малко и самия договор за възлагане на управление, съгласно закона договор за възлагане на управление на Управителния съвет на Българския спортен тотализатор се назначава от министъра на финансите и министъра на младежта и спорта и с този договор се определя и мандата, който е съобразно Устройствения правилник, а именно петгодишен мандат от назначаването на Управителния съвет от министъра на младежта и спорта.
По-нататъшния въпрос за съдбата на управлението можете да го решите само вие с приемане или неприемане на предложените законодателни изменения в двата устройствени закони – в Закона за физическото възпитание и спорта, респективно Закона за хазарта, където са уредени тези правомощия.
А коментар на заповедта не мога да правя, защото това не влиза и в моята компетентност. Но действащото право е това, което ви казвам.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Моята реплика беше въз основа на това, което каза изпълнителният директор на Спортния тотализатор.
Що се касае до Устройствения правилник, който беше променен от Министерския съвет, мисля, че нямате основания да се тревожите. Основанията ми за днешната заповед са на базата на стария Устройствен правилник. А това, че имате отговорно отношение към Спортния тотализатор, означава ли, че имате четиримесечен отпуск до 12 декември?
По това, което каза господин Ангел Савов, аз считам, че има органи, които могат да се произнесат относно правомерните действия, които съм извършила днес.
Аз не искам да ви давам някакъв съвет на комисията, защото нямам такова право, но считам, че си има органи, които могат да се занимават с действията, които съм предприела в днешния ден.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви.
Има думата госпожа Живкова. Заповядайте.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Благодаря на всички, които изказаха своите становища по отношение на това, което се е случило днес.
Но, уважаеми господин Спасов, уважаеми колеги, ние имахме добрата воля, всички тук почти единодушно да приемем в нарушение на собствения си правилник изслушване на госпожа Лечева и на госпожа Кръстева относно възникналия проблем днес, включвайки го в нашия дневен ред. Но бих Ви помолила друг път предварително да ни раздавате заповеди, становища и т.н., за да могат народните представители да бъдат добре запознати.
Смятам, че е добре да преминем към разглеждане на точка първа от дневния ред, която е свързана със законопроектите, тъй като ние не бихме могли в момента да вземем отношение и не трябва. Не е работа на комисията да взима отношение относно спорове между Агенцията и Спортния тотализатор. Нашата работа в момента е да направим поправките в Закона за физическото възпитание и спорта.
Затова правя процедурно предложение да преминем към разглеждане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря и аз.
По отношение на заповедите – аз ги получих по време на заседанието на комисията. Госпожа Лечева можеше да бъде така добра да ни ги предостави по официален път. Но това не е станало.
Относно това, че разглеждаме тази точка, госпожа Лечева сама каза, че днешното й решение е взето във връзка със заседанието на комисията. Тоест, тя се опитва да прескочи комисията, да предходи решенията на комисията с цел да я постави в една шахова ситуация. Аз мисля, че това въобще не й прави чест – по такъв начин да поставя в една такава патова ситуация цяла една парламентарна комисия.
Мисля, че наистина е редно първо комисията да се произнесе за това дали парламентът може да вземе решение да бъде продължен мандатът на Управителния съвет на Българския спортен тотализатор или не. В крайна сметка аз в тази заповед не виждам мотиви за освобождаването на този Управителен съвет. Може би Вие ще ни помогнете да разберем какви са точно мотивите за това освобождаване.
А в крайна сметка наистина можеше да изчакате решението на Народното събрание и на тази база да вземете своето решение.
Има думата госпожа Кънева. Заповядайте.
МАРГАРИТА КЪНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, аз наистина не мога да скрия възмущението си не само от това, което се е случило, а и от това, което чух от госпожа Лечева и от госпожа Живкова – че не било работа на парламентарната комисия да се занимава с този казус.
Аз смятам, че е работа на парламентарната комисия, защото ние живеем в парламентарна република и тук всички сме длъжни да спазваме закона, независимо дали сме председатели на агенции, дали се изживяваме като министри или като хора, от които зависи спорта.
При цялото ми уважение, госпожо Лечева, към Вас като към спортист, Ви казвам, че Вие не умеете да ръководите това място, на което сте поставена. Откакто Вие сте ръководител на ДАМС, непрекъснато съществуват някакви невероятни конфликти. Попречихте на всички хора да работят спокойно.
Попитайте някой независим човек какво е мнението за атмосферата в агенцията, която Вие управлявате. Попитайте хората. Не казвам хора, които са във Вашето обкръжение, а хора, които работят там, как отиват на работа със свито сърце, тъй като не знаят какво точно сте решила да направите в този ден, както и ние не знаехме днес, че сте решила да уволните Управителния съвет на Спортния тотализатор и както казахте пред цялата комисия, което е възмутително и недопустимо, сте го направила тъкмо защото днес ще се гледа този закон.
Не знам дали разбирате какво точно казахте, но за мотивите не говорихте. Казахте, че това е най-доброто решение. Най-доброто решение за кого? Аз не знам. За Вас самата вероятно, но не за българския спорт, госпожо Лечева. Недейте повече да говорите, че действително милеете за българския спорт, тъй като в този период – и Вие много добре го знаете – Вие бяхте член на тази комисия, Вие всяка седмица изисквахте документи от Спортния тотализатор. Вие най-добре знаете, че през миналата година постъпленията от Спортния тотализатор са се повишили от 70 на 110 млн. лв. Нали знаете тези цифри? Знаете ги добре.
Самата тази цифра – не коментирам нищо друго – показва, че действително Спортният тотализатор е работил най-ефективно през последните 15 години през периода, през който е бил този Управителен съвет.
Сега много бих искала да се върна към един момент, в който преди време Вие се опитахте тук да ме обидите, че имам интереси в Тотото, нещо, което на мен тогава ми прозвуча фантастично просто. За голяма Ваша изненада Ви казвам – нали ще ме изслушате внимателно – както правехте забележка на колегите, които идваха, когато Вие бяхте депутат, спомняте си, нали? Аз сега искам да Ви кажа, че тогава не познавах хората, които са в Управителния съвет. Не ги познавах. Но Вие винаги правите произволни заключения и това Ви е попречило и в този момент да вземете действително решение, което е важно за спорта, за развитието на спорта, тъй като Спортният тотализатор е този, който осигурява парите за спорта. Спортният тотализатор е този, на който се надяват и училищата, защото за нашите деца очевидно се оказа, че няма достатъчно пари извън Спортния тотализатор.
И Вие може би знаете, а може ми – не, че битката за спортните бази е наистина много сериозна.
Аз още веднъж искам да изразя недоумението си от Вашия недопустим акт и държа да бъде протоколирано това. Подобно поведение в 2005 г., когато всички говорим само и единствено за бъдещето европейско членство, когато говорим, че за първи път моделът на тази трипартийна коалиция започва да работи, Вие си позволявате действия, които смущават всеки здравомислещ човек. Смущават – Ви казвам!
Освен това не бих искала да скрия възмущението си от начина, по който говорихте пред парламентарната комисия, от начина, по който се опитахте отново да внушавате на народните представители, че вярната посока е да гласуваме Вашите правомощия, като отнемем правомощията на другите, които са работили добре и които може би и представляват някаква опасност за Вас.
Аз не знам, но призовавам колегите да мислят трезво, да преценят и да видят обективните факти. Независимо от Вашето отношение към всеки от нас, което Вие никога не сте скривала и не умеете да скриете, аз твърдя, че Българският спортен тотализатор с изпълнителен директор госпожа Ирена Кръстева заслужава действително похвала, тя и Управителният съвет, за резултатите, които постигнаха.
Моля колегите преди да гласуват да направят справка за ефективността, за резултатите от работата и тогава да коментираме. А основанията на госпожа Лечева аз така и не ги чух. Знам, че те са лични. Знам, разбрах го. Знам, че нямате никакви мотиви, госпожо Лечева. И, ако искате да управлявате спорта, знайте, не подценявайте спортистите. Знайте, че те имат нужда от друг вид ръководител, човек, скроен широко, човек, разбиращ процесите, а не човек, който смята, че това е най-доброто решение – да се уволни нелегално Управителният съвет на Тотото и от утре всичко ще тръгне по мед и масло.
Ако можете да управлявате по този начин, поздравявам Ви. Ако не можете, подайте си оставката и дайте право на други хора, които могат.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря.
Има думата госпожа Богданова.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Тъй като за разлика от госпожа Ангелиева аз не съм юрист, бих искала да Ви попитам, господин председател, какво очаквате да реши комисията по част първа на точка първа?
Казвам го по две причини. Аз знам, че госпожа Лечева не я назначаваме ние с госпожа Кънева и смятам, че законът, който си струва да гледаме днес, не е закон за госпожа Лечева и не е закон за госпожа Кръстева. Той е закон, който е свързан с приета структура на Министерския съвет и най-малкото, което си струва да правим като анонс към него, е, че той ще защити някакви конюнктурни, частни или лични интереси.
В този смисъл аз си признавам, че не познавам всички членове на Управителния съвет на Българския спортен тотализатор. Знам какви са резултатите от неговата дейност и мисля, че ние не сме се опитали да ги коментираме, най-малкото да ги материализираме със закон, нито пък сме ги поставяли под съмнение.
Мисля си обаче, че едва ли би ни направило чест като комисия да привършим коментара си с морални оценки. Знам само две неща, с които ще завърша. Не е Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта тази – поне аз не се чувствам готова да направя това и си го признавам – която да се произнесе по законосъобразността на предприети мерки, в случая – на подписани заповеди от страна на госпожа Лечева, тъй като комисията не е съд.
Второ, аз не мога да преценя дали тези заповеди съответстват на действащото към момента законодателство. Знам само едно – и с това ще завърша – че не се чувствам спокойна по коментара по точка първа, предвидена в нашия дневен ред, с това начало.
Поради това смятам за правилно, след като, разбира се, привърши изказването си госпожа Ангелиева, да коментираме все пак същинската работа, която комисията може да свърши днес, и това е обсъждане на законопроекта, който ни е предоставен, за поправки в Закона за физическото възпитание и спорта.
Благодаря.
МАРГАРИТА КЪНЕВА: Може ли една реплика?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Само преди репликата, тъй като имаше и към мен нещо, да кажа, че комисията има право да обсъжда подобни теми, защото ние осъществяваме парламентарен контрол върху агенцията, както и все пак върху дейността на Спортния тотализатор. Естествено, че ние не сме съд и не можем да се произнесем, но в крайна сметка бихме могли да изслушаме мотивите. Досега аз не съм ги чул, надявам се, че до края на това обсъждане ще ги чуем. Надявам се, че скоро ще привършим и ще преминем към обсъждане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
Има думата за реплика госпожа Кънева.
МАРГАРИТА КЪНЕВА: Уважаеми господин председател, госпожо Богданова, безкрайно ви уважавам и Ви репликирам само за едно нещо.
Аз също знам, че не ние назначаваме и уволняваме. Но знам също, че, ако ние действително имаме – да не говорим за позиция на парламентаристи – но гражданска позиция в този момент, ние не можем да останем безучастни към едно нарушение на закона, което е грубо. Запознайте се и ще видите, че това е грубо нарушаване на закона и превишаване на правомощията на госпожа Лечева от госпожа Лечева.
Така че смятам, че действително колегите биха могли да изразят мнението си и още веднъж казвам, че спортът има нужда от хора, които действително разбират какво означава това и колко много хора действително очакват от спорта успехи. Да не говорим вече и за олимпийски и за какви ли не други успехи. Но очакват от всички нас – изпълнителната и законодателната власт - да подпомагаме спорта. А в една парламентарна република да говорим, че ние нямаме права, ние имаме право да констатираме това нарушение и това вече е констатирано. А нека съдът се произнесе. Никой не отнема правото за това.
Но очевидно да се нарушава законът и ние да казваме, че не е наша работа да коментираме това, не съм съгласна. И Вие не сте съгласна. Знам!
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви.
Има думата госпожа Евгения Живкова за уточнение към госпожа Кънева.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Госпожо Кънева, аз не Ви репликирах, когато Вие се изказахте, по простата причина, че точно това исках да кажа, което всъщност и госпожа Богданова каза.
Спортният тотализатор и българският спорт наистина са предмет на тази комисия и е необходимо те да бъдат обсъждани тук. Но ние в момента наистина не сме запознати с това, което е станало. Нямаме становищата, нямаме я заповедта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Ето я заповедта.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Да, давате ми я на факс.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Но вътре ги няма мотивите. Ние точно това искаме да попитаме – какви са мотивите.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Мисълта ми е, че аз не бих могла също, както и госпожа Богданова, евентуално и другите колеги, да изразим своето становище в момента.
Така че, ако Вие искате да продължи този дебат, това би могло да стане и по-нататък. Защото, така или иначе, проблемите на спорта ще се дискутират в тази комисия и в бъдеще. Но ние в момента не бихме могли реално да преценим кой в случая има правото и дали госпожа Лечева е постъпила правомерно или не, защото не сме запознати със заповедта.
С това исках просто да Ви отговоря.
Мисля, че трябва да прекратим споровете по този въпрос.
МАРГАРИТА КЪНЕВА: Не, господин председател. Това, което искам да кажа, е, че всеки народен представител решава кои са мотивите, които го карат да говори, госпожо Живкова. Нали? И Вие не можете да кажете, че не знаете какво се е случило. Можете да търсите привидни поводи, защото действително тази постъпка е недопустима. Аз Ви разбирам, че Вие самата се срамувате от постъпката на Весела Лечева.
Търсете каквито искате мотиви, но не можете да ме спрете мен да кажа това, което мисля, тъй като сме били заедно четири години в предишната комисия и Вие, и аз, и госпожа Лечева, и други колеги знаем всъщност за какво става дума. Не можете да ме спрете да кажа това, което толкова много ме възмущава в този момент. Не можете да казвате кое Вие смятате за добро, тоест, как да постъпят колегите, понеже Вие така разбирате това.
Моля Ви, не коментирайте моите думи в този смисъл. В този!
МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Господин Спасов, аз Ви призовавам да въведете елементарен ред, защото аз слушам госпожа Кънева как си говори тук с групички, с този, с онзи. Няма нищо лошо, но дайте да вървим към дневния ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Разбира се. Затова давам думата на госпожа Ангелиева.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз съжалявам, че втори път взимам думата. Ще се постарая да бъда безкрайно кратка.
Първо, искам да взема думата по отношение на репликите от няколко страни, че този дневен ред бил приет в нарушение и че тази точка едва ли не не би трябвало да подлежи на разглеждане.
Такова нещо няма. По нашия правилник ние можем да приемем дневен ред, какъвто намерим за добре. И никой не може да ограничава народните представители в това какъв дневен ред ще приемат да разглеждат, какво ще говорят по време на разглеждането и какви решения ще вземат.
Освен това аз не съм предложила да вземаме решения. Аз предложих да направим една дискусия и бях провокирана от това действително стресиращо събитие, нещо, което не бих срила, акт, който не бих скрила, че дълбоко ме възмути. В момент, в който само преди седмица дискутирахме бюджета за спорта, в момент, в който по всеобщо мнение няма един лев за масов спорт и за спорт на децата по училищата, за даване на възможност на децата да спортуват, а не да се пародира някаква физкултура в несъществуващите или в съществуващите в примитивен вид физкултурни салони, ние отново вместо да дебатираме преди второто четене на законопроекта по какъв начин да отвоюваме финансиране за това да може не само елитните спортисти, не само 100 – 200 души в тази държава да имат възможност да спортуват и да ни представляват – моите уважения към тях, не бих искала това да се тълкува превратно – ние отново виждаме, че приоритетът на ДАМС в момента е саморазправа с Тотото.
Мотива, който чух от госпожа Лечева, беше един – единствен – да спадне напрежението. Моето персонално напрежение като народен представител не спадна, даже напротив – покачи се. Не знам колегите как се усещат, това сами ще имат волята да го изразят.
Но, госпожо Лечева, имам към Вас следния въпрос. Спадна ли Вашето напрежение? Чувствате ли се спокойна с акта, който днес извършихте?
И още нещо. Аз бих искала тук да декларирате през комисията, пред всички народни представители, тъй като този акт и цялостното поведение на представители от ДАМС в момента и от всичко, което тече през последните месеци, у нас поражда много въпроси. Бих искала да декларирате тук, че Вие нямате някакви лични и семейни интереси в областта на Тотото и че няма да имате такива при вземане на бъдещите решения, свързани с управлението на Спортния тотализатор.
С това благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Госпожа Лечева, ако може да отговори. В крайна сметка беше зададен въпрос към госпожа Лечева и се надявам, че тя ще отговори.
НАДЯ ЯНКОВА: Искам думата по процедура.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Давам думата на госпожа Лечева, и след това на Вас, госпожо Янкова за процедура. Аз давам думата на госпожа Лечева да отговори, защото имаше въпрос към нея.
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Аз искам да кажа следното.
Действително получих много обвинения. Изключително и съм категорична, че са неоснователни относно моето поведение, относно моята дейност като председател на Държавната агенция за младежта и спорта. Но не за това взимам думата.
Мотивът за днешните ми действия беше много прост и аз го казах – че мандатът на Управителния съвет на Българския спортен тотализатор и на изпълнителния директор е изтекъл на 14 август. С оглед на това, че Спортният тотализатор е изключително важен за българския спорт, аз считам, че дори решението е закъсняло.
Искам отново да спомена и отново да кажа, че единствено съм водена от интересите на българския спорт. В никакъв случай тук не става въпрос за Закона Лечева, става въпрос за Закона за Държавната агенция за младежта и спорта. В никакъв случай няма да получавам и не искам да получавам обвинения относно моите действия. Ако имате такива претенции, има си органите, които трябва да сезират моите действия. Смятам, че до момента с всичките си действия не съм показвала ни най-малко никакво лично отношение нито към един от народните представители.
Искам още веднъж да кажа, че мотивът е много ясен и кратък – просто е изтекъл мандатът на Управителния съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Има думата за процедура госпожа Надя Янкова.
НАДЯ ЯНКОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз също гласувах за това да проведем този разговор, дискусия ли ще бъде – както е наречен – но имам една молба към всички.
Чухме мотивите на едната страна, мнението – на другата. Нормално е. Но нека да не се превръщаме нито в съд на честта, нито в атестационна комисия за качествата – професионални, делови и всякакви – на едната или на другата страна.
Процедурното ми предложение е да прекратим разискванията по тази точка, защото започнахме и да се повтаряме, и да преминем към разглеждане на законопроектите за промяна в Закона за физическото възпитание и спорта.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Мурджов.
МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Госпожо Бонева, аз бях много толерантен спрямо Вас. Надявам се да ми позволите в рамките на по-малко от минута да кажа две изречения. Няма да бъда многословен, както останалите колеги, няма да давам квалификации.
Колеги, случаят е определено неприятен. Няма да го коментирам. Дали госпожа Лечева има основания, дали няма, тя си знае най-добре. Това са нейни мотиви, тя така е решила. Има ли, няма ли необходимите правомощия, това си е нейно право. Има съд. Той решава тези неща. Не сме ние хората, които ще ги решаваме днес.
Обаче цялата дискусия, която чух до момента, ме навява на едно мнение и ще го споделя с вас. За да се стигне дотук, голяма вина имаме и ние самите, тъй като приемането на закона и въобще стигането му до второ четене беше забавено изключително от нас като народни представители. Трябва да си го признаем. Няма какво да си кривим душата и сега да се правим тук как съжаляваме едните или пък хвалим другите или обратното. Неприятно е, несъмнено неприятно е.
Но аз се присъединявам към госпожа Балева да гледаме законопроекта и да гласуваме това, което ще гласуваме. Всеки си има съответното мнение. Направени са предложенията, комисията ги е обобщила. А оттам нататък какви ще са решенията, това вече е друг въпрос.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: И аз Ви благодаря.
Пристъпваме към обсъждане за второ четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта.
В рамките на гласувания от Народното събрание тридневен срок за внасяне на предложения в комисията са постъпили три предложения на народни представители от НДСВ, ДПС и Българския народен съюз. Те са нанесени в проекта и са ви раздадени от сътрудниците към комисията. Така ли е? Значи ги имате? Можем да пристъпим към обсъждането.
Наименованието е “Закон за изменение на Закона за физическото възпитание и спорта”.
Тъй като в проекта се съдържат текстове, които допълват закона, предлагам комисията да приеме по принцип предложението на вносителя за наименованието, като предлага следното наименование на закона: “Закон за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта”.
Моля, гласувайте това предложение на комисията.
"За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Наименованието на закона е “Закон за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта”.
Следва §1 по предложение на вносителя – Министерския съвет:
“§ 1. В чл. 8 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 т.13 се изменя така:
“13. представлява Република България пред чужди държави и международни организации за договаряне и сключване на международни договори за сътрудничество в спортната и младежката дейност в рамките на предоставената му от Министерския съвет компетентност;”
2. В ал. 4 т. 1 се изменя така:
“1. предлага на министъра на финансите за утвърждаване схемите за разпределение на постъпленията от Българския спортен тотализатор.”
Тук има и следните предложения, направени от народни представители. Първо е предложението от страна на народните представители Светослав Спасов, Мария Ангелиева – Колева, Лъчезар Иванов, Маргарита Кънева, Снежана Гроздилова, Илко Димитров, Владимир Дончев, Минчо Спасов, Борислав Ралчев и Рупен Крикорян:
“В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
1.1. В ал. 1 думите “министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за”.
1.2. В ал. 2 “министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за”, а думите “министерството на” се заменят с “Държавната агенция за”.
1.3. В ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
а) думите “министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за”;
б) в т. 11 след думата “назначава” се добавя “и освобождава след изтичане на срока, за който са назначени”.
1.4. В ал. 4 се правят следните изменения и допълнения:
а) думите “министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за”;
2. В чл. 8а думите “Министерството на” се заменят с “държавната агенция за”.
Второто предложение е от народните представители Юксел Хатиб и група народни представители под № 554-04-174 от 11.11.2005 г.. Параграф 1 се изменя така:
“§ 1. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
а) т. 11 се изменя така:
“11. назначава и освобождава след съгласуване със заместник министър-председателя, отговарящ за физическото възпитание и спорта, органите на управление на Българския спортен тотализатор, както и прави чрез него предложение за приемане на устройствения му правилник от Министерския съвет;
2. В ал. 4 т. 1 се изменя така:
“1. предлага на министъра на финансите за утвърждаване схемите за разпределение на постъпленията от Българския спортен тотализатор след съгласуване със заместник министър-председателя, отговарящ за физическото възпитание и спорта.”
Обикновено практиката е, че се гласуват първо предложенията на депутатите и евентуално, ако те не се приемат, остава основният текст, предложен от Министерския съвет.
Затова предлагам първо да гласуваме предложението на народния представител Светослав Спасов и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 7, “против” – няма, “въздържали се” – 6.
Предложението се приема.
Сега преминаваме към гласуване на предложението на народния представител Юксел Хатиб и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 4, “против” – 2, “въздържали се” – 6.
Предложението не се приема.
Сега подлагам на гласуване предложението на Министерския съвет.
Моля, гласувайте това предложение.
"За" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Продължаваме с предложението на вносителя – Министерския съвет – за чл. 9:
“3. Член 9 се изменя така:
“Чл. 9. Министрите и другите държавни органи разработват и утвърждават своите програми по проблемите на физическото възпитание, младежта, спорта и социалния туризъм съвместно с председателя на Държавната агенция за младежта и спорта.”
Тук има следното предложение на народния представител Светослав Спасов и група народни представители:
В чл. 9 думите “министъра на” се заменят с “председателя на държавната агенция за”;
В чл. 14, ал. 3 думите “министъра на” се заменят с “председателя на Държавната агенция за”;
СИЛВИЯ СТОЙЧЕВА: Господин председател, искам да Ви помоля да обявявате след гласуването как са приети текстовете, за да сме наясно все пак.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Давам думата на нашата юридическа съветничка да обясни точно каква е процедурата в този случай.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: В цялостния вариант така, както бъдат приети текстовете, ще бъдат оформени в доклада на комисията.
СИЛВИЯ СТОЙЧЕВА: Става въпрос след самото гласуване да се обявява какво е прието и какво не е. След гласуването да се обявява приет ли е текстът или не е приет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Аз го казах. Може би не се е чуло.
Продължаваме с предложенията. Аз съм готов да си оттегля моето предложение, ако това е по-лесно за приемането на този текст. Ще помоля господин Георгиев да обясни какво налага да оттегля текста, който съм предложил заедно с група народни представители.
Заповядайте, господин Георгиев.
АТАНАС ГЕОРГИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Лечева! Това, което налага оттеглянето на този текст, е дисхармонията на цялата философия, която вие правите по-нататък във връзка с това, че и Министерският съвет, и вие като вносители предлагате винаги председателят на Държавната агенция за младежта и спорта да предложи схема за утвърждаване от министъра. Чета текста на действащия закон:
“Министрите и другите държавни органи разработват и утвърждават своите програми по проблемите на физическото възпитание, младежта, спорта и социалния туризъм съгласувано с министъра на младежта и спорта.”
“Съгласувано” означава, че подписът на министъра, в случая, да кажем, на образованието и науката, на финансите и т.н. трябва да стои редом с подписа на председателя на Държавната агенция. Тоест, той се поставя на нивото на министър. Няма субординацията, която е заложена в Закона за администрацията, където законът ясно казва, че Държавната агенция е орган на Министерския съвет и е на пряко подчинение на Министерския съвет.
В този смисъл философията на всички предложения, които правите, и на законопроекта на Министерския съвет, който е приет на първо четене, подсказва, че този текст трябва да отпадне. Иначе ще стане, че вие издигате ранга на институцията до ниво министерство.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Да, мисля, че всички разбраха. Ние оттегляме този текст.
В такъв случай предлагам да гласуваме чл. 9 така, както е предложен от страна на Министерския съвет.
Моля, гласувайте това предложение.
"За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, дали бих могла само за ваше удобство да ви предложа господин Спасов да не изчита всички предложения текст по текст, а просто да казва: от точка до точка, за да спестим и от вашето време.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добре. От т. 4 до т. 12 от предложението на народния представител Светослав Спасов и група народни представители предлагам да ги гласуваме ан блок, за да не губим време.
От т. 4, където се предлага изменение на чл. 14, ал. 3, до т. 12, където се предлага изменение в чл. 43, ал. 1 и 2, се предлага да се гласува ан блок.
Ние оттеглихме предложението в т. 3, която се отнася до изменение на чл. 9. Тоест, оттеглена е само т. 3 от предложението.
Предлаганите изменения в т. 4 до т. 12 не са някакви конфликтни изменения, а това е само промяна в терминологията.
Моля, гласувайте това предложение на народния представител Светослав Спасов и група народни представители.
НАДЯ ЯНКОВА: Господин председател, в § 2 да се каже, че навсякъде в текста думите “министъра на” се заменя с “председателя на Държавната агенция за” и думите “Министерството” се заменя с “Държавната агенция за”.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Предложението на депутатите от НДСВ е наистина идентично с предложението, което е в законопроекта на Министерския съвет в § 2. Единствената разлика е във формата. Предложението на депутатите от НДСВ предвижда изрично във всеки един член, където се срещат тези термини, да се прави изменение.
НАДЯ ЯНКОВА: Приема се по принцип направеното предложение, а окончателният текст е взет от ...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Предлагам да ги гласуваме по този начин, както Вие предложихте.
Моля, гласувайте.
"За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
“4. Чл. 57б се изменя така:
“чл. 57б. Председателят на Държавната агенция за младежта и спорта предлага на министъра на финансите за утвърждаване схемите за разпределение на постъпленията от Българския спортен тотализатор.”
Има предложение на народния представител Светослав Спасов и група народни представители:
“В чл. 57б думите “Министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за”.”
Оттегляме това предложение.
Има предложение на народните представители Юксел Хатиб, М. Метин и Ф. Хюсменова:
“Чл. 57б се изменя така:
“Чл. 57б. Председателят на Държавната агенция за младежта и спорта предлага на министъра на финансите за утвърждаване схемите за разпределение на постъпленията от Българския спортен тотализатор, след съгласуване със заместник министър-председателя, отговарящ за физическото възпитание и спорта.”
Първо ще гласуваме предложението на господин Ю. Хатиб и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 4, “против” – 4, “въздържали се” – 6.
Предложението не се приема.
Сега ще гласуваме предложението на Министерския съвет.
Моля, гласувайте това предложение.
"За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Следващите предложения от т. 14 до т. 18 няма да ги четем, защото те вече са приети. § 2 го гласувахме по принцип.
Преминаваме към Преходните и заключителните разпоредби.
“§ 3. Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник на Министерството на младежта и спорта, считано от нейното създаване с Постановление № 197 на Министерския съвет от 2005 г. (ДВ, бр. 74 от 2005 г.).”
Това е предложението на Министерския съвет.
Има предложение на народния представител Светослав Спасов и група народни представители:
“20. Държавната агенция за младежта и спорта към Министерския съвет е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.
21. Нови органи по т. 11 на чл. 8, ал. 3 могат да бъдат назначавани след изтичането на срока, за който са назначени настоящите.”
Първо ще гласуваме предложението на Светослав Спасов и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 9, “против” – няма, “въздържали се” – 6.
Предложението се приема.
Сега ще гласуваме предложението на Министерския съвет.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 9.
Предложението се приема.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Мога ли да взема отношение?
Аз искам да обявя нещо. Тук в момента не знам дали внимателно слушате какво се чете.
Извинявайте, някой да не се засегне, извинявайте, господин председател.
Това, което прогласувахме, искам пак да се види, защото това са две различни тези. Искам да се обмислят нещата, за да нямаме после проблем, когато законопроектът влезе в пленарна зала. Затова предложих да се прочитат текстовете.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Аз ги прочетох. А какво е различието? Не можах да разбера. Няма различие. Като приемем предложението на Министерския съвет, те се обединяват и де факто това, което допълва, е това на Министерския съвет.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз считам, че когато се обединяваме върху приемането на един проект, едно предложение, приемаме даденото предложение. Те не могат да се обединят. Ето, тук има юристи, аз не съм юрист, но тук вече могат да вземат думата юристите.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Господин Савов, обяснете точно как стоят нещата.
АНГЕЛ САВОВ: Благодаря Ви, господин председател! Касае се за следното. В текста на Министерския съвет има допълнителна част, която казва, че Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник, в което няма спор, “считано от нейното създаване с Постановление № 197 на Министерския съвет”, което е предхождащо днешната дата и бъдещата дата на приемане. Тоест, връща се с обратна сили и се въвежда норма.
Във второто предложение, което приехте, я няма тази норма.
Така че може да се приеме § 3 на Министерския съвет по принцип, като се вземе предвид приетото предложение на народните представители. Но двете едновременно не могат да бъдат приети в този вид. Единият казва, че придава обратна сила, а другият казва, че ще действа занапред.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Аз искам да помоля председателя на комисията за следното.
Това са два различни текста. Аз много добре знам защо за единия съм гласувала “за”, а за другия съм се “въздържала”. Колегите, които направиха същото, също са преценили за какво става дума. Ние и да прецизираме текста, няма как, защото в него има различен смисъл.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Господин председател, във връзка с това искам думата за процедура.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, господин Иванов.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Предлагам прегласуване.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Колеги, трябва да имаме предвид, че в пленарна зала е приет законопроекта само с текста на вносителя - Министерския съвет.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Ако ми позволите, господин председател, само една реплика.
Извинявайте, господин председател, искам да довърша изказването си. Все пак, казвайки, че това са различни текстове, да си дадем сметка, че става дума наистина за агенция, създадена с това постановление.
Аз лични не разбирам какъв е проблемът това предложение на Министерския съвет да бъде подкрепено, а новият запис отдолу до бъде гласуван.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Подлагам на прегласуване § 3 така, както е предложен от Министерския съвет и т. 20 от предложението на Светослав Спасов и група народни представители.
Ще прочета още един път § 3:
“§ 3. Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник на Министерството на младежта и спорта, считано от нейното създаване с Постановление № 197 на Министерския съвет от 2005 г. (ДВ, бр. 74 от 2005 г.).”
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 8, “против” – няма, “въздържали се” – 7.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване предложението на Светослав Спасов и група народни представители:
“20. Държавната агенция за младежта и спорта към Министерския съвет е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.”
Моля, гласувайте това предложение.
НАДЯ ЯНКОВА: Господин председател, гласуването за първия текст обезсмисля гласуването по втората част.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Ангелиева.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Господин председател, още, когато започнахме да гласуваме законопроекта, се обясни, че първо се гласуват предложенията на народните представители.
Предложението, което сме направили Светослав Спасов и останалите народни представители в т. 20, е една своеобразна интерпретация на § 3, който е предложен от Министерския съвет.
Нашето предложение е направено и оформено в т. 20, като в т. 21 има направено още едно предложение. Редно е, когато преминем към гласуване, както и започнахме, но явно, че от тази говорилня, която се получи, председателят се обърка. Ще помоля юридическите съветници да оказват подкрепа в такъв момент.
Първо трябва да се гласува предложението на народните представители, а след това да се гласува основният текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Колеги, гласуваме отново предложението на Светослав Спасов и група народни представители:
“20. Държавната агенция за младежта и спорта към Министерския съвет е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.”
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 8.
МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Господин председател, вече не можем да разберем какво гласуваме. Едно и също нещо го прегласуваме четири пъти и да ви кажа честно, си смених позицията сигурно два пъти. Един път гласуваме едното, другия път – другото.
СИЛВИЯ СТОЙЧЕВА: Колеги, ние приехме решение за прегласуване на целия текст. Така че нека да бъдем коректни. Следващото предложение – в т. 21 – също трябва да бъде прегласувано.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: То е гласувано. Сега прегласуваме само т. 20 и мисля, че я гласувахме с 8 “за”.
АТАНАС ГЕОРГИЕВ: Господин председател, искам думата.
Текстът на т. 20 на народните представители е абсолютно идентичен с § 3 от текста на Министерския съвет. Текстът на § 3 гласи: “Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник на Министерството на младежта и спорта...”, а т. 20 е: “20. Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.”
Остава да се гласува т. 21.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Стойчева.
СИЛВИЯ СТОЙЧЕВА: Господин председател, предложението на народните представители го гласувахме и т. 20 и т. 21 са приети. Това, че след това приехме и предложението на Министерския съвет, не изключва предложението в т. 20, а го допълва. Няма никакво противоречие. Така че и двете предложения са гласувани.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Това имах предвид от самото начало, че той после ще се обедини, щом и двата текста са приети.
Госпожа Желева ще направи редакцията и ще я съобщи.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Ще приемем предложението на народните представители в т. 20 и приемаме по принцип редакцията на Министерски съвет на § 3, тоест:
“§ 3. Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.”
Заповядайте, госпожо Лечева.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Извинявайте, но вие просто правите един правен абсурд. Извинявам се много, но тук става въпрос за наистина нещо много по-различно. Имам предвид текста по § 3 и предложението на народните представители. Създава се ситуация на абсолютен правен вакуум. Съвсем нормално и логично е тук да бъде “считано от нейното създаване с Постановление ...”
Извинявайте много, аз наистина не съм добрият юрист, но това в пленарна зала ще бъде смешно.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Аз току-що ви прочетох един текст, съгласно който народните представители приемат предложението на народните представители, което е в т. 20, гласящо:
“20. Държавната агенция за младежта и спорта към Министерския съвет е правоприемник на Министерството на младежта и спорта.”
Приемат редакцията на § 3 в Преходните и заключителните разпоредби така, както е предложена от Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Господин Савов, последно Вие обяснете как да бъде предложено, защото лично аз не мога да разбера каква е драмата да се посочи постановлението.
АНГЕЛ САВОВ: Аз не мога да ви кажа какво да гласувате, защото сега казахте, че по принцип приемате т. 20 в редакцията, която са дали народните представители, гласува се и т. 21, която също е в редакцията от народните представители. Ако се приеме след това и § 3, различието е, че тук се придава обратна сила на правоприемството, докато т. 20 казва, че в този закон ще се каже от кога правоприемникът влиза в сила.
Но, каквото е гласувано, е записано там.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Ние гласувахме с 8 “за” за т. 20. Тогава аз мога да подложа на прегласуване § 3.
Заповядайте, госпожо Панева.
МАРГАРИТА ПАНЕВА: Ние вече гласувахме, спомнете си, § 3 и с 8 гласа “за” той беше приет. След това имаше дебат и никой не оспори това гласуване. Така че Ви моля да не подлагате на прегласуване този параграф, още повече считам, че след като имаше решение на пленарна зала за изграждане на агенция и е посочен органа, който има право да я създаде, ние наистина създаваме вакуум.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, господин Шарков.
ВАНЬО ШАРКОВ: Господин председател, уважаеми колеги, след толкова обърквания ние два пъти или колко прегласувахме предложението на народните представители. Накрая приехме предложението на народните представители и отново има противоречие с § 3.
Предлагам да се прегласува само предложението на Министерския съвет за § 3 и да приключим вече с тази теза.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Янкова.
НАДЯ ЯНКОВА: Аз разбирам смущението около тези два текста. Нека да разберем нещо друго, че, визирайки дата или придавайки обратна сила, това съвсем не означава – което притеснява колегите – че автоматично председателят на ДАМС има правомощията на министъра на младежта и спорта. Защото вижте как е формулиран текстът. Говори се само, че Държавната агенция за младежта и спорта е правоприемник, а няма текст, че председателят на ДАМС е правоприемник на правомощията на министъра на младежта и спорта.
Така че няма нищо, което да ни притеснява да визираме Постановлението на Министерския съвет. За това става въпрос.
РЕПЛИКИ: Няма нужда от прегласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Продължаваме нататък.
Господин Шарков направи предложение да се прегласува § 3, защото наистина не беше прегласуван след гласуването на текста на народните представители. Имаше объркване, че първо гласувахме текста на Министерския съвет, а трябваше първо да гласуваме предложението на народните представители. Ние гласувахме с 8 “за” текста на народните представители. Затова сега предлагам да прегласуваме текста на § 3 по предложение на господин Шарков.
ВАНЬО ШАРКОВ: Предложението ми за прегласуване е по простата причина, че в момента има твърдение, че са приети и двата текста. Вие казвате, че са приети и предложенията на народните представители, и предложението на Министерския съвет. Юристите казват, че са гласувани и приети и двата текста.
Фактите показват, че има някакво неразбиране какви са точно правните аргументи. Но виждам, че има разлика в двата текста. Според мен не могат да бъдат приети едновременно и двата текста и да влезем в парламентарна зала с двата теста. Извинявайте, но това е недопустимо в крайна сметка.
Затова, след като прегласувахме предложението на народните представители, нека да прегласуваме и § 3, както е предложен от Министерския съвет, и да приключим въобще с този въпрос.
Благодаря.
АНТОНЕЛА ПОНЕВА: Аз искам да кажа, че щом като предложенията се тълкуват и от юристите така, че те са с едно и също действие, не са полюсни. Има разлика, но едното изключва другото. След като са взаимноизключващи тези предложения, щом се приеме едното, другото не се гласува изобщо. Когато едното се приеме, другото не се подлага изобщо на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Колеги, продължаваме с § 4.
“§ 4. В Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр.48 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 75 и 120 от 2002 г., бр. 36 и 63 от 2003 г., бр. 70 и 115 от 2004 г. и бр. 28 от 2005 г.) се правят следните изменения:..”
Предлагам да не ги четем.
Предлагам от § 4 до § 14 да ги гласуваме ан блок.
Моля, гласувайте това предложение.
"За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложенията на Министерския съвет за параграфи от 4 до 14 включително се приемат.
Следва § 15, с който се правят изменения в Закона за хазарта.
Заповядайте, госпожо Янкова.
НАДЯ ЯНКОВА: Господин председател, тези предложения на Министерския съвет съвпадат, припокриват се изцяло с предложенията на групата народни представители. В специфичните закони извън Закона за физическото възпитание и спорта думите “Министерството” да се замени с “Държавната агенция” и “министър” с “председател”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Това го приехме.
Сега преминаваме към § 15. Чета предложението на Министерския съвет:
“§ 15. В Закона за хазарта (обн., ДВ, бр.51 от 1999 г.; изм. и доп., бр.103 от 1999 г., бр. 53 от 2000 г., бр. 1, 102 и 110 от 2001 г. бр.75 от 2002 г. бр. 31 от 2003 г. и бр. 70 от 2004 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 9:
а) в ал. 1 думите “Министерството на младежта и спорта” се заменят с “Държавната агенция за младежта и спорта”;
б) в ал. 2 думите “министъра на младежта и спорта” се заменят с “председателя на Държавната агенция за младежта и спорта”;
в) в ал. 3 т. 1 се изменя така:
“1. министъра на финансите по схеми, предложени от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта – за постъпленията от Българския спортен тотализатор за нуждите на физическото възпитание и спорта.”
Тук има предложение от народния представител Светослав Спасов и група народни представители:
“22. В Закона за хазарта се правят следните изменения и допълнения:
А. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал.1 думите “Министерството на младежта и спорта” се заменят с “Държавната агенция за младежта и спорта”;
б) в ал. 2 предложение второ се изменя така: “Органите за управление на тези юридически лица се назначават и освобождават от министъра на финансите, а на Българския спортен тотализатор - от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта след изтичане на срока, за който са назначени”.
в) в ал. 3, т. 1 думите “министърът на” се заменят с “председателят на Държавната агенция за” и накрая след думата “спорта” се добавя “както и за поддръжка, ремонт и създаване на нова спортна база в училищата”.”
Има предложение на народния представител Юксел Хатиб и група народни представители:
“В Преходни и заключителни разпоредби § 15 се изменя така:
“§ 15. В Закона за хазарта (обн., ДВ, бр.51 от 1999 г.; изм. и доп., бр.103 от 1999 г., бр. 53 от 2000 г., бр. 1, 102 и 110 от 2001 г. бр.75 от 2002 г. бр. 31 от 2003 г. и бр. 70 от 2004 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 9:
а) в ал. 2 изречение второ се изменя така: “Органите за управление на тези юридически лица се назначават и освобождават от министъра на финансите, а на Българския спортен тотализатор - от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта след съгласуване със заместник министър-председателя, отговарящ за физическото възпитание и спорта.”
б) в ал. 3, т. 1 се изменя така:
“1. министъра на финансите по схеми, предложени от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта, след съгласуване със заместник министър-председателя, отговарящ за физическото възпитание и спорта – за постъпленията от Българския спортен тотализатор за нуждите на физическото възпитание и спорта.”
Има предложение на народния представител Мирослав Мурджов и група народни представители:
“В § 15, т. 1, “в” след думите “физическото възпитание и спорта” се поставя запетая и се добавят думите “а за поддръжка, ремонт и създаване на нова спортна база в училищата – по схеми, предложени от министъра на образованието и науката.”
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Светослав Спасов и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 8, “против” – няма, “въздържали се” – 6.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Юксел Хатиб и група народни представители.
Моля, гласувайте.
“За” – 4, “против” – 4, “въздържали се” – 5.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Мирослав Мурджов и група народни представители.
Моля, гласувайте това предложение.
“За” – 12, “против” – няма, “въздържали се” – 2.
Предложението се приема.
НАДЯ ЖЕЛЕВА: Господин председател, трябва да оформим общ текст между предложението на народните представители от БНС и НДСВ и трябва да се гласува окончателен вариант.
Искам да обърна внимание, че в предложението в буква “в” на народните представители от НДСД, ако се приеме в този му вид за ал. 3, т. 1, ако се премине към едно автоматично заместване на “министър” с “председател на Държавната агенция за младежта и спорта” текстът ще стане следният:
“Министърът на младежта и спорта, съгласувано с министъра на финансите...”
Предложението на Министерския съвет е: “министърът на финансите, по схеми, предложени от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта...”
Така че, ако се приеме и предложението на Министерския съвет, трябва да изготвим един обединен текст, който комисията да гласува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: : Заповядайте, господин Савов.
АНГЕЛ САВОВ: Благодаря Ви, господин председател. В момента предложенията на народните председатели, които са под “А” и “В”, заменят разпоредбата на Министерския съвет. Ако те се приемат, друго не може да се гласува. Само в буква “В” ще следва да бъде направена корекцията с направеното предложение на народните представители Мурджов, Кънчев и Каракачанов.
Текстът трябва да се допълни с направената допълнителна редакция от народните представители и ще се приеме текстът на народните представители, без да се гласува текстът на вносителя, защото той го изменя в този смисъл.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Предлагам следната редакция:
“1. министърът на финансите по схеми, предложени от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта - за постъпленията от Българския спортен тотализатор за нуждите на физическото възпитание и спорта и за поддръжка, ремонт и създаване на спортна база в училищата – по схеми, предложени от министъра на образованието и науката.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Да, ето този текст да гласуваме. Господин Савов, Вие съгласен ли сте?
АНГЕЛ САВОВ: “по предложение на министъра на образованието и науката” – това е по-чистото.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Министърът на финансите все пак трябва да си даде становището по този въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Колеги, подлагам на гласуване така обединения текст. Това събира текста на Министерския съвет, който е в частта му по т. 3.
НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА: Това е обединен текст.
АНГЕЛ САВОВ: Предложението е такова.
“В ал. 3 т. 1 се изменя така:
“1. министърът на финансите по схеми, предложени от председателя на Държавната агенция за младежта и спорта - за постъпленията от Българския спортен тотализатор за нуждите на физическото възпитание и спорта, както и за поддръжка, ремонт и създаване на нова спортна база в училищата по предложение на министъра на образованието и науката.”
Това е обединения текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Моля, гласувайте така обединения текст.
“За” – 13, “против” – няма, “въздържал се” – 1.
Предложението се приема.
Точка 2 от предложението на Министерския съвет гласи:
“2. В § 11, ал. 3 от Преходните и заключителните разпоредби думите “Министерството на младежта и спорта” се заменят с “Държавната агенция за младежта и спорта”.
Предложението на народния представител Светослав Спасов и група народни представители гласи:
“Б. В § 11, ал. 3 от Преходните и заключителните разпоредби думите “Министерството на” се заменят с “Държавната агенция за”.
23. Навсякъде в действащите закони думите “министърът на младежта и спорта”, “министъра на младежта и спорта” и “Министерството на младежта и спорта” се заменят с “председателят на Държавната агенция за младежта и спорта”, “председателя на Държавната агенция за младежта и спорта” и “Държавната агенция за младежта и спорта”.”
Тази т. 23 по принцип е приета и мисля, че тук трябва да отпадне.
Оттегляме предложението си по т. 23.
Колеги, предлагам да гласуваме само текста на Министерския съвет.
Моля, гласувайте т. 2 от предложението на Министерския съвет.
"За" - 14, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
В такъв случай можем да се поздравим, че Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта е разгледала и приела законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта за второ четене.
Благодаря на всички. Пожелавам ви приятна вечер.
Закривам заседанието.