Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
1. Представяне на предложения за решение на Европейския парламент и на Съвета на Европа за създаване на програма “Младежта в действие” за периода 2007-2013 г. от н.п. и евронаблюдател г-жа Христина Христова.
2. Представяне на възможностите за професионална реализация на студентите в съвременния пазар на труда.
Заседанието беше открито в 16,15 ч. и ръководено от председателя господин Светослав Спасов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добър ден на всички, виждам че сме в редуциран състав, може би някои от нашите колеги са повлияни от студентския празник. Най-вероятно и всеки един от нас го очаква празнична вечер, защото няма бивши студенти. Така че на всички първо бих искал да честитя студентския празник 8-ми декември и да поздравя нашия колега Георги Димитров, който днес е рожденик- да е жив и здрав. Виждам, че имаме кворум и бих искал да ви представя дневния ред, който е предварително раздаден и естествено е да е повлиян от студентския празник и не случайно като втора точка сме записали една тема, която е свързана с професионалната реализация на студентите, но точка първа също е свързана с младите хора. Аз бих искал първо да прочета дневния ред: 1. Представяне на предложения за решение на Европейския парламент и на Съвета на Европа за създаване на програма “Младежта в действие” за периода 2007-2013 г. от н.п. и евронаблюдател г-жа Христина Христова.
2. Представяне на възможностите за професионална реализация на студентите в съвременния пазар на труда. Информацията ще ни бъде представена от д-р Росен Петков от Националния студентски информационен център.
По първа точка бих искал да дам думата на г-жа Христина Христова, която ще ни запознае с проекта на програма младежта в действие 2007-2013 г., която предстои да бъде приета от Европейския парламент.Заповядайте г-жо Христова.
• Христина Христова: Благодаря уважаеми г-н придеседатели и уважаеми колеги. За мен е изключителна чест в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта да представя предложената от европейската комисия нова програма «Младежта в действие», която напълно устава приемственост със старата програма «Младеж». За нас тя е особено важна, защото нейното действие започва от първи януари 2007 г. и приключва на 31 декември 2013 г. обезпечена е със солидна финансова рамка Предприетата оценка на изпълнението на програма “МЛАДЕЖ” показва, че програмата трябва да допринесе за активното гражданство на младите хора и чувството им за принадлежност към Европа. Тя трябва също така да допринесе за образованието на младите хора, в по-широк смисъл, като по този начин преследва целите на Лисабонския процес, и развива чувството им за солидарност и взаимно разбиране, като така допринася за социалното сближаване в Съюза и за мира;
• От една страна Програма МЛАДЕЖ е високо оценена. От друга страна, в светлината на изменящите се тенденции в областта на младежта, политическото сътрудничество в тази област и трудностите, присъщи на този тип програми, оценката включва редица предложения:
а) По добро съобразяване на програма с тези, към които е насочена, т.е. всички млади хора, и по-специално тези, които имат по-малки възможности;
б)По-добро подпомагане на бенефициентите и проектите, във всички етапи, чрез ефективни местни мерки;
в) Програмата да се отвори повече за трети страни;
г) Да се предвиди възможното развитите чрез прилагане на новаторски проекти и чрез провеждане на необходимите изследвания.
• Продължението на Програма започва на 1 януари 2007 година и завършва на 31 декември 2013 година;
• Общи цели на програмата
a) насърчаване на активна гражданска позиция у младите хора, както по принцип, така и по отношение на европейското гражданство;
b) развиване на солидарността между младите хора, особено с цел укрепване на социалната кохезия в Европейския съюз;
c) насърчаване на разбирателството между народите чрез младежта;
d) принос към развиването на качеството на системите, подкрепящи на младежките дейности и способностите на организациите на гражданското общество в сферата на младежта;
e) насърчаване на европейското сътрудничество в политиките по отношение на младежта.
• Общите цели на програмата допълват целите, заложени в други сфери на действие на Европейския съюз, в частност в сферата на образованието и професионалното обучение в контекста на Европа на знанието и на ученето през целия живот, както и в сферата на културата и спорта.
• Общите цели на програмата допринасят за развитието на политиките на Съюза, в частност по отношение на признаването на културното и мултикултурното разнообразие в Европа, на борбата с всички видове дискриминация на основата на пол, раса или етнически произход, религиозна или верска принадлежност, увреждания, възраст или сексуална ориентация, както и с оглед на устойчивото развитие.
• Мерки по програмата
Конкретните и общите цели се постигат посредством дадените по-долу действия, описани по-подробно в Приложението.
1) Европейска младеж
Целта на това действие е да подпомогне обмена на млади хора, с което да увеличи тяхната мобилност, да подкрепи младежки инициативи и проекти, както и дейности, свързани с участието в демократичния живот, за да спомогне за развитието на гражданската позиция на младите хора и разбирателството между тях.
2) Европейска доброволческа служба
Целта на това действие е да засили участието на младите хора в различни форми на доброволна работа, както в рамките на Европейския съюз, така и звън него.
3) Световна младеж
Целта на това действие е да подкрепи проекти със страните-партньори, посочени в Член 5 по-долу, по-конкретно обмена на млади хора и млади работници, и да подпомогне инициативи, засилващи взаимното разбирателство, чувството на солидарност и развитието на сътрудничество между младите хора в сферата на младежта и гражданското общество в тези страни.
4) Работещи в младежкия сектор и подпомагащи системи
Целта на това действие е да подпомогне действащите организации в сферата на младежта на европейско равнище, в частност дейността на младежките НПО, взаимодействието между тях, обмена, обучението и взаимодействието между работещите в младежкия сектор, насърчаването на новаторството и качеството, информирането на младите хора и разработването на структури и дейности, необходими за постигането на програмните цели.
5) Подкрепа за сътрудничеството в политическата сфера
Целта на това действие е да се организира диалог между различните участници в сферата на младежта, особено между самите млади хора, младите работници и политическите ръководители, за да се усъвършенства политическото сътрудничество в сферата на младежта и да се предприемат необходимите стъпки и да се създадат нужните мрежи за по-доброто разбиране на младежта.
• Участие в програмата
1. Програмата е открита за участие на следните страни, наричани по-нататък “страни-участнички”:
a) държавите-членки;
b) държавите, членуващи в Европейската асоциация за свободна търговия;
c) Турция и страните-кандидатки от централна и източна Европа, бенефициенти по стратегията за предприсъединителни действия, съгласно общите принципи и общите условия и договорености за участието на тези страни в програмите на Общността, изложени в рамковия договор и решенията на съответните Съвети за асоцииране;
d) страните от Западните Балкани, съгласно договореностите с тези страни след сключването на рамкови договори за тяхното участие в програмите на Общността;
e) Швейцария, при сключен двустранен договор с нея.
• Достъп до програмата
1. Програмата е предназначена за млади хора, групи от млади хора, млади работници, младежки организации и други партньори, работещи в сферата на младежта.
2. Без да отменя дадените в Приложението условия за изпълнение на действията, програмата е предназначена за младите хора на възраст между 13 и 30 години.
3. Бенефициентите трябва да са граждани на страна-участничка в програмата или, в зависимост от естеството на самото действие, на страна-партньор.
4. На всички млади хора трябва да се осигури достъп, без никаква дискриминация, до програмните действия, по реда и условията, предвидени в Приложението. Комисията и страните-партньори трябва да осигурят полагането на специални усилия по отношение на младите хора, чието участие в Програмата е затруднено поради образователни, социални, физически, психични, икономически, културни или географски причини.
5. Страните-участнички трябва да предприемат необходимите мерки за премахване на евентуалните пречки, затрудняващи мобилността на участниците, за да могат те да получат равен достъп до здравни услуги, да запазят полагащите им се мерки за социална защита и да могат да пътуват и живеят в страната-домакин. Това се отнася особено до правото на влизане, пребиваване и свободно движение. Страните-участнички в програмата вземат, при необходимост, съответните мерки, с които да осигурят допускането на бенефициентите от трети страни на своя територия.
• Бюджет на програмата
За изпълнението на настоящата програма в определения в Член 1 срок се отпуска бюджет от 915 милиона евро.
• Финансови разпоредби, касаещи бенефициентите
1. Безвъзмездна помощ по програмата може да се отпуска на физически лица.
2. Комисията може да реши, в зависимост от характеристиката на бенефициентите и естеството на действията, да ги освободи от удостоверяване на професионалната компетентност и квалификация за изпълнението на действие или работна програма.
3. В зависимост от естеството на действието, финансовата помощ може да бъде под формата на субсидии или стипендии. Комисията има право да дава награди за изпълнение на действия или проекти по програмата.
4.Комисията и в зависимост от естеството на действието, е възможно да бъдат определени единни ставки на финансиране и/или да бъде зададен определен порядък на единичните цени.
Благодаря Ви!
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодарил Ви г-жо Христова. Информацията, която ни предоставихме е изключително ценна и виждаме, че тя е доста модерна и отговаря на изискванията на разширения ЕС. Виждаме нови елементи- европейското културно разнообразие, това е важно за съхраняването на културната идентичност. Възпитавайки младите хора в културна толерантност и поощрявайки ги да работят в тези насоки ние ги стимулираме да запазят идентичността им. Ако някои има въпроси моля да заповяда!... Няма такива! А сега да преминем към следващата точка. Заповядайте г-н Росен Петров.
Росен Петров: Благодаря г-н председател! Уважаеми народни представители професионалната реализация на младите хора и на студентите е един от основните фактори за развитието на страната ни и за преодоляване на демографските ни проблеми. В съвременния пазар на труда, който се характеризира с икономика на знанието, динамика, нови професии, глобално съревнование, стандартизация и интерсдисциплинарност., развитието на кариерата е комплексен проблем, изискващ определена информация и подготвеност.
Понятието млади хора е доста широко. Тук се включват и тинейджърите, и по-големите младежи, и завършилите студенти и др. Също така има младежи със средно, със висше и младежи без образование. Има младежи в неравнопоставено положение и в неразвити региони. Студентите обикновено спадат към младежите с добро образование и с перспективи за определена професионална кариера. Но дори и те срешат големи трудности при реализацията си. Днес, на 8-ми декември, ние ще говорим предимно за студентите и тяхната професионална реализация в съвременния пазар на труда.
Ще се спра на няколко основни проблема: 1. Неадекватността на висшето образование спрямо динамиката на пазара и липсата на реформи в университетите:
- липсва флексабилност и отвореност на програмите; лош мениджмънт
на научната и образователната дейност в университетите;
- липсват постоянни връзки с пазара и реалното стопанство, тепърва се
възраждат;
- липсва мотивация на ръководствата на университетите за
повишаване на рейтинга на университетите и обвързването на
рейтинга с професионалната реализация;
- липсва държавна политика за насърчаване на кредитирането на
студентите;
- липсват подходи и политика за подобряване на квалификацията на
преподавателите;
2. Неразвитосг на професионалното обучение
- дублиране на стандартни професии в техникуми, ВУЗ-ове и
професионални центрове;
- браншовите организации са въвлечени пасивно в този процес;
- няма механизми за гарантиране на качеството на професионалното
обучение;
- професионалните квалификации и степени не са признати от
работодателите;
3. Липса на развита мрежа от кариерни и консултантски центрове, които
да се поддържат на местно ниво от общините и които за добият известност:
- липса на утвърдени кариерни центрове с високо качество на услугите
и наличие на подходящи образователни материали;
- липса на обучени консултанти;
недостатъчна информация за новите професии;
4. Неконкурентност на нашата икономика спрямо развитите страни и
изтичане на кадри:
- недостатъчна производителност;
- развиват се отрасли в които има малко приложение на високите
технологии и науката (туризъм, строителство, селско стопанство);
- невъзможност/нежелание да се предлагат европейски заплати при
европейски цени на услугите;
- неблагоприятна данъчна политика е областта на доходите на
физическите лица и голяма данъчна тежест;
- липса на ясно изразени приоритетни отрасли в държавната политика;
5. Липса на достатъчен капацитет на държавната администрация,
отговаряща за младите хора (министерствата на образованието, на труда и
социалната политика, на държавната агениция за младежта и спорта)
Благодаря за вниманието искам да добавя, че оставам на ваше разположение и благодаря за вниманието. Благодаря!
СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря ви! Уважаеми колеги имате ли випроси? Ако не закривам заседанието!
Закривам заседанието.