Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
09/02/2006
    1. Представяне на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето, изготвен на основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от заместник-председателя на комисията госпожа Евгения Живкова.





    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Добър ден на всички колеги и гости. Имаме кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    На днешното заседание присъстват: госпожа Иванка Христова, заместник- министър на труда и социалната политика, госпожа Весела Банова, заместник-председател на Държавната агенция за закрила на детето, госпожа Миглена Желева – началник отдел “Социални услуги, закрила на децата и рисковите групи” в Министерството на труда и социалната политика, госпожа Светла Димитрова – началник Отдел “Правен” в Държавната агенция за закрила на детето, госпожа Татяна Димитрова – главен юрисконсулт в Държавната агенция за закрила на детето.
    Проектът за дневен ред се състои от една точка:
    1. Представяне на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето, изготвен на основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Има ли други предложения за изменение или допълнение към така предложения дневен ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    "За" - 9, "против" и "въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Представяне на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето, изготвен на основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    На днешното заседание ще разгледаме общия законопроект, който беше разработен от работна група на вносителите.
    Аз като вносител ще представя общия законопроект, който беше изготвен, както разбрахте, от работна група с представители на Министерството на труда и социалната политика, Държавната агенция за закрила на детето и вносителите на законопроекта от народни представители.
    Законопроектът е изготвен на основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, който гласи, че при приемането от народните представители на първо гласуване на два законопроекта по една и съща тема в 14-дневен срок се изготвя обобщен законопроект.
    Срокът изтича утре и ние на днешното заседание трябва да приемем на първо четене общия законопроект. Съгласно чл. 68, ал. 2, както казах, пристъпваме към процедурата.
    Текстът, който предварително ви е предоставен, и изготвен съвместно с горепосочените Министерството на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето. При изготвянето на окончателните текстове за второ четене в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта ще разгледаме и предложенията, които ще бъдат направени от народните представители на основание чл. 70, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Основните моменти в общия законопроект са следните.
    Обединихме се около необходимостта от приемане на стратегия от Народното събрание, която да очертава основните насоки на държавната политика за детето за един по-дълъг период от време. Стратегията ще се изработи въз основа на Закона за закрила на детето и принципите на Конвенцията за защита правата на детето, ратифицирана от Великото Народно събрание.
    Приема се, че Министерският съвет ще приема национална програма, основана на националната стратегия по предложение на министъра на труда и социалната политика и председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
    Въвеждат се също така възможности за по-пълен обхват на всички групи деца и повече области на защита на правата им, особено по отношение на здравето им, като се включват съществуващите в Конвенцията за защита правата на детето и права на майката.
    Предвижда се националната информационна система, която се изгражда и поддържа от председателя на Държавната агенция за закрила на детето, да има по-широк обхват на кризисните моменти в закрилата на детето, като се обхващат всички категории деца, на които се предоставя специална закрила – деца в риск, деца с изявени дарби, деца, подлежащи на осиновяване, деца, отпаднали от училище. Срокът за наблюдение в следосиновителния период е съобразен с предвидения в Семейния кодекс двегодишен срок.
    Текстът, уреждащ издаването на лицензни за предоставяне на социални услуги за деца, е съобразен със становището на народните представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, а именно да се запази принципът на срочност за издаването на тези документи, като се предлага той да е три години.
    Изцяло са въведени предложенията на Министерския съвет относно налагането на мярката “настаняване в приемно семейство” и “настаняване в семейството на роднини и близки”.
    Предлаганите изменения в Глава шеста “Административно-наказателни разпоредби” целят засилване на санкцията спрямо нарушителите на закона с цел предоставяне на твърде травмиращи обществото ни случаи на посегателство върху деца.
    Колеги, искам да обърна внимание, че работната група и специално вносителите – аз и господин Спасов – сме се съобразили със забележките, мотивите и предложенията, които бяха направени в комисията по отношение на законопроекта, който ние внесохме, а също така и със становищата на различните институции.
    Някои от предложенията, които остават в обобщения законопроект, ще бъдат подложени на дебат между първото и второто четене, защото смятаме, че е добре народните представители по такива важни проблеми, които касаят закрилата на децата, да кажат своето мнение.
    Знаете, че имате право между първо и второ четене да внесете и вашите предложения, с които евентуално да бъде допълнен законопроектът за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето.
    Това е, което аз мога да кажа по отношение на общия законопроект.
    Ако някой иска думата, бихме могли да открием дебатите.
    Имате думата, госпожо заместник-министър Христова. Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители! Бих искала да се спра само на най-основните моменти в законопроекта и да допълня, че основната промяна в общия законопроект всъщност е даване право на доставчици на социални услуги за деца, възникнали по правото на други страни – членки на Европейския съюз, да извършват такива услуги и на територията на Република България след получаване на лиценз от Държавната агенция за закрила на детето. Това е всъщност основната и главната промяна в новия законопроект.
    Предложения от двамата народни представители – господин Спасов и госпожа Живкова – законопроект също е включен в общия законопроект. Искам да кажа, че беше доста кратък периодът, в който работи работната група и все пак съм длъжна да споделя, че по някои текстове, които са влезли в обобщения законопроект, имаме забележки.
    Имаме писменото становище на министър Масларова. Ако то ви е раздадено, няма смисъл да го чета подробно.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Госпожо Христова, Вие сте изпратили становището преди час или колко в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, тоест, след обсъждането и след подготвянето на общия законопроект. Така че ние становището на Министерския съвет бихме могли да обсъдим евентуално между първо и второ четене.
    Становището ще бъде раздадено на колегите, но все пак бъдете и вие коректни да изпращате становищата предварително.
    Също така вчера имаше и ваши представители и аз казах в началото, че умишлено сме оставили някои текстове в обобщения законопроект, като специално става въпрос за текстовете по чл. 5 и чл. 15а, а също така и по отношение на органите за закрила на детето – чл. 6, за да бъдат коментирани от народните представители между първо и второ четене, за да се прецени кое е най-подходящото, а не, за да се противопоставяме по някакъв начин на това, което Министерството на труда и социалната политика предлага.
    По отношение на срока за лицензите, така или иначе, в сега действащия закон вие знаете, че има срок от пет години за лицензиране на доставчиците на социални услуги. Ние предлагаме този срок по принцип да бъде запазен, но намален. Вие присъствахте на заседанието, когато комисията се обедини около запазването на срока на лицензията и това също беше подкрепено в пленарната зала.
    Така че между първо и второ четене остава отново да бъде коментиран този въпрос, ако някой внесе обратното предложение, на това, което е залегнало в обобщения законопроект.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Госпожо председател, ако ми разрешите, искам да уточня какво исках да кажа в своето изказване.
    Аз се извинявам, че толкова късно сме предоставили това писмено становище, но ние получихме обобщения законопроект вчера след обяд. Така че няма как да го представим по-рано.
    В работната група по тези текстове в Министерството на труда и социалната политика не е имало съгласие. Просто искам да обясня на всички народни представители, че по принцип ние подкрепяме обобщения законопроект, но все пак трябва да кажа, че по някои текстове не е постигнато съгласие.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Христова.
    Аз Ви разбирам и съм съгласна с това, което Вие казвате. Знам за Вашите възражения. Имаше възражения и от членове на комисията по някои от тези текстове и ние ги приемаме като възражения. Но нека наистина да бъдат коментирани между първо и второ четене. Имам предвид текстовете не за лицензите, а за здравето на децата, за органите – дали да бъдат включени или не и т.н.
    Тук смятам, че колегите също биха могли да си кажат мнението и становището ще бъде раздадено на колегите.
    Благодаря.
    Колеги,имате думата по законопроекта.
    Има думата господин Мурджов. Заповядайте, господин Мурджов.
    МИРОСЛАВ МУРДЖОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз имам един въпрос.
    Така или иначе, основният коментар ще бъде между първо и второ четене, това е ясно. Но, след като изслушахме единия вносител – това бяхте вие с господин Спасов, да изслушаме и другия вносител – какви са несъгласията му, какви са вижданията му. Мисля, че така е най-коректно. Нека да си кажат забележките. А дали ще бъдат взети предвид или не, това е коренно различен въпрос. Тези предложения ще ги дискутираме на второ четене. Но е хубаво да чуем и вашите забележки по отношение на работната група и общото ви мнение за обобщения вече законопроект, който в момента ще гледаме.
    Това ми беше чисто процедурното предложение – да чуем и вашето становище по въпроса.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин Мурджов.
    Има думата заместник-министър Иванка Христова. Заповядайте, госпожо Председател.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Ние смятаме, че в § 3, там, където са ал. 5 и 6 в чл. 5, се вменяват задължения на Министерството на здравеопазването. Все пак тези задължения трябва да бъдат съгласувани с Министерството на здравеопазването като основна ангажирана институция.
    Освен това смятаме, че точно на тези членове мястото им е в Закона за здравето, както и следващите, които са чл. 8 и 9, които се отнасят за бременните жени, за трафика на бременните жени. Смятаме, че тези текстове трябва да отидат в Закона за борба с трафика на хора, като специални закони. Точно тези текстове смятаме, че трябва да бъдат в тези закони.
    Другата ни бележка е по отношение разширяване органите за закрила на детето. Ние смятаме, че е целесъобразно всъщност органите за закрила на детето да бъдат тези, които прилагат мерките за закрила на детето. А това са Държавната агенция за закрила на детето , Дирекциите “Социално подпомагане” и Министерството на вътрешните работи, тъй като те са тези, които прилагат тези мерки, всички, които са изредени като мерки за закрила в самия закон.
    Имаме и други бележки, които са свързани със Семейния кодекс. Но това са ни основните бележки всъщност. Вероятно колегите от Държавната агенция за закрила на детето могат да имат други, но ние наистина искаме тези неща да се обсъдят и да ги поставим на вашето внимание още веднъж.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Христова. Съгласна съм абсолютно с това, което казвате. Те ще бъдат поставени, но ние в момента не можем да ги обсъждаме, тъй като те са приети по принцип от народните представители на първо четене.
    Само и единствено искам да ви попитам още нещо, защото се получава наистина малко разногласия. Вие имате едно внесено становище на 23 януари, което малко се различава от това, което е внесено днес. Нека да бъдат изяснени наистина вашите позиции по тези становища за второто четене. Колегите ще се запознаят и с двете им становища и за второ четене да бъдат отново обсъдения тези мнения.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Да, госпожо председател, ще ги обсъдим двете становища. Лично аз смятам, че няма противоречия в тях, но експертите ще ги погледнат още веднъж.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Христова. Не искам на влизам в момента в спор, но все пак Вие в първото становище подкрепяте разширяването на органите за закрила на детето, а във второто ги отхвърляте.
    Благодаря ви, госпожо Христова.
    Има думата госпожа Весела Банова. Заповядайте, госпожо Банова.
    ВЕСЕЛА БАНОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз все пак, присъствайки тук, искам да кажа, че Държавната агенция за закрила на детето подкрепя този общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето и не само го подкрепя.
    За нас е много важно да се приемат тези предложения и се надявам, че това ще стане по-бързо, отколкото миналия път.
    Ние, без съмнение, имаме възможност да уточняваме текстовете. Само искам да изкажа две опасения, които са в две посоки. Едното опасение е по отношение санкционирането на тези, които продават алкохол и цигари на непълнолетни. В задълженията на социалния работник е да осъществява мерките за закрила на детето и е под съмнение доколко ще е възможно да се упражнява ефективен контрол върху продажбата на алкохол и цигари на деца.
    Удачно би било да се използва опита и ресурса на органите, които осъществяват контрол върху този вид дейности. Освен това не е тайна, че социалните работници са абсолютно свръхнатоварени с вече шест подзаконови нормативни актове. Затова имаме такова опасение и повод за размисъл.
    Другото, което искам да споделя, е относно срока на лиценз за доставчиците на социални услуги за деца. Три години на нас ни се струва твърде кратък срок. Може би трябва да си остане, както си беше, пет години. Защото дори един проект по ФАР, в рамките на който се развива една услуга за деца – примерно един Център “Майка и бебе” – отнема поне три години. Значи хората, за да докажат, че работят добре по методологията, заложена в лиценза, трябва да имат едно технологично време. Това са големи услуги, това не е нещо, което може да стане бързо.
    Така че ние просто бихме помолили да обмислите срока дали да не е отново пет години.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Банова.
    Да, наистина така е по сегашния закон, но ние в момента не можем да оставим срока пет години, тъй като няма такова предложение. Така че между първото и второто четене евентуално някой народен представител може да внесе това предложение за пет години и то да бъде обсъдено.
    По отношение на санкциите за продажба на алкохол и цигари на непълнолетни, аз съм съгласна донякъде с Вас, госпожо Банова. Но все пак ми се струва, че това се приема добре и като превантивна мярка мисля, че не би било лошо да остане.
    Ако трябва да се прецени и да се добавят хора, които да контролират санкционирането на нарушителите. Може би по-скоро да се помисли в тази насока. Казвам го съвсем така, без да съм мислила по него, но в интерес на децата.
    ВЕСЕЛА БАНОВА: Разбира се, съгласна съм с Вас, госпожо председател.
    Има ли други въпроси, становище, мнения, предложения?
    Заповядайте, госпожо Балева. Имате думата.
    НАДКА БАЛЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Всъщност съществено разминаване между първото и второто становище няма, защото първото е предоставено преди да са имали на разположение обобщения проект и то е просто рамково, че се подкрепя по принцип законопроекта.
    Но бих искала още от сега да изчистим именно нещата, за които и миналия път говорихме. Говорим за социални услуги, а не за стопанска дейност. Нека за това да се разберем – за лицензите. Пак отново тук ни се казва, че едва ли не ние предлагаме законопроект, който е в нарушение на други закони.
    По отношение на изпълнението на закона, действително не е проблем това да се уреди в Преходните и заключителните разпоредби. Да се каже, че изпълнението на закона в членове еди кои си се възлага на.... и да бъдат ангажирани и други органи, извън кръга на социалните работници.
    Така че мисля, че можем да приемем обобщения законопроект и да помислим какви предложения трябва да направим между първо и второ четене, за да бъде подобрен законопроектът.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря ви, госпожо Балева.
    Госпожо Кънева, заповядайте. Имате думата.
    МАРГАРИТА КЪНЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, госпожо заместник-министър на труда и социалната политика! Аз искам само да спомена нещо в подкрепа на това, което каза госпожа Банова, за санкционирането на продажбата на алкохол и цигари на непълнолетни.
    Представям си социалните работници, които са изключително много натоварени. Познавам дейността им в гр. Монтана, тъй като от този район съм народен представител. Ако в законопроекта пише, че се санкционира продажбата най-вече между 10 ч. вечерта и 6 ч. сутринта, практически също не си представям как ще се осъществява контрол от социалните работници.
    Очевидно е, че всички трябва да помислим за такъв орган, който действително да може да прилага тази норма в закона, а не само да бъде записана, ако искаме наистина да постигнем някакъв резултат.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Кънева.
    Заповядайте, госпожо Панева. Имате думата.
    МАРГАРИТА ПАНЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Искам да кажа нещо, което може би ще прозвучи в подкрепа на това, което Вие предлагате.
    Така или иначе, и социални работници, и работници от отделите за закрила на детето участват в такива групи. Години наред, откакто съществуват тези отдели, те участват в такива групи, подписват се в протоколите за констатирани нарушения.
    Така че може би ние тук в този закон ще институционализираме участието им, ще им дадем повече мощ и сила, за да се включват в такива групи и да бъдат достатъчно респектирани търговците от участието на един човек, който по закон има такова правомощие.
    Но, включвайки се в дебата, аз исках да попитам представителите на Държавната агенция за закрила на детето. Мен ме смущава изграждането на тази единна информационна система. Аз съм участвала в структури, които имат отношение към тази система. Въпросът опира до това дали можем да изчистим базата данни, която трябва да съдържа тази система. Защото това са десетина показатели, някои от които са толкова мобилни, че се опасявам, че тя няма да проработи, няма да бъде актуална.
    Наистина отпаднали от училище деца има всеки ден. Деца, които ги определяме като деца в риск, се случва всеки ден. Изключително мобилна е тази система и малко ме притеснява, че тя няма да работи така, както сме го замислили. Нека да види кои показатели точно ще влязат, кой ще я актуализира, как ще я актуализира тази система, защото някои данни ще постъпват и от други системи. А мисля, че ние все още нямаме такава информационна възможност.
    Нека да обмислим всичко, за да може наистина законът да бъде действащ.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Панева.
    Заповядайте, госпожо Банова, да отговорите на въпросите.
    ВЕСЕЛА БАНОВА: Госпожо председател, ако може директорката, в чиято дирекция се намира националната информационна система – Валентина Симеонова – да ви отговори конкретно.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Заповядайте, госпожо Симеонова. Имате думата.
    ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз ще кажа само това, че всъщност националната информационна система и сега, на този етап се попълва, само че в момента се изгражда компютърна такава, тоест, изработва се софтуерен продукт, който ще помогне за по-бързото изграждане и структуриране на информацията.
    Вие сте права, госпожо Панева, че има рискови групи, които са много динамични и там процесите много динамично се развиват. Но ние отчитаме отделните параметри през определена периодичност от време, тоест, на шест месеца или на една година. Разбира се, събирането на информацията е съобразено със законовите изисквани – със Закона за личните данни, с абсолютно всичко, с което трябва да се съобразяваме. Когато се прави софтуерният продукт, той се съобразява с действащото законодателство и се има предвид динамиката на групите.
    Така например за децата на улицата засега се въздържаме от създаването на отделен регистър, защото наистина трябва добре да обмислим как ще се структурира информацията, как ще се актуализира и т.н. Всичко това е в процес на обмисляне и структуриране на информацията.
    Това мога да кажа по този въпрос.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
    Тъй като, така или иначе, към Вас е зададен въпросът, може ли да ни кажете горе-долу кога мислите, че би могла да започне да функционира тази система, след като вече работите по нея?
    ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА: Компютърната информационна система се изгражда по проекта на Световна банка “Реформа за повишаване благосъстоянието на децата в България” и там Министерството на труда и социалната политика е водещо. Имаме уверението, че до м. юни тя ще бъде изградена. Надяваме се това да се случи. На нас много ни се иска час по-бързо да стане, защото наистина има такава потребност от единна информация.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
    Господин Димитров, Вие искахте думата. Заповядайте.
    ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател, колеги! Искам да взема думата по въпроса, който се засегна преди малко относно това, че социалните работници са доста натоварени и в рамките на някакви часове няма да могат да контролират продажбата на алкохол и цигари на непълнолетни лица.
    Както каза и колежката, не е нужно да са някакви часове, добре е да е 24 часа в денонощието, защото така трябва да бъде. Но нека да не прехвърляме всичко на социалните работници.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин Димитров.
    Колеги, има ли други желаещи да вземат думата? Не виждам.
    Предлагам да преминем към гласуване на законопроекта на първо четене.
    Моля, гласувайте общия законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето за първо четене.
    "За" - 9, "против" и "въздържали се" - няма.
    Общият законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето се приема за първо четене.
    Както ви е добре известно, в двуседмичен срок можете да внесете вашите предложения между първо и второ четене на законопроекта.
    Ние ще раздадем становището на Министерството на труда и социалната политика и се надявам колегите да се запознаят с бележките на министерството.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума