Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
2. Създаване на работна група за изготвяне на предложения за изменения в Закона за физическото възпитание и спорта.
П Р О Т О К О Л
№
На 9 ноември 2006 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
2. Създаване на работна група за изготвяне на предложения за изменения в Закона за физическото възпитание и спорта.
Списък на присъствалите членове на комисията и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 16,10 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Светослав Спасов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добър ден на всички колеги и гости!
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Предварително обявеният дневен ред съдържа две точки:
1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
2. Създаване на работна група за изготвяне на предложения за изменения в Закона за физическото възпитание и спорта.
Има ли предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред с две точки.
"За" - 9, "против" и "въздържали се" - няма.
Дневният ред се приема.
1. Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
2. Създаване на работна група за изготвяне на предложения за изменения в Закона за физическото възпитание и спорта.
Гости на днешното заседание са: госпожа Весела Лечева – председател на Държавната агенция за младежта и спорта, госпожа Шерин Местан – председател на Държавната агенция за закрила на детето, госпожа Иванка Христова - заместник-министър на труда и социалната политика, госпожа Зоя Касърова - представител на Министерството на финансите, както и други представители на агенции, ведомства и институции.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
Обсъждане на законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.
Предстои ни разглеждане на проекта за закон за държавния бюджет за 2007 г. в частта му относно Държавната агенция за младежта и спорта и предстои да разгледаме за сведение и бюджета на Държавната агенция за закрила на детето. Тъй като тя е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити и бюджетът е неразделна част от този на Министерството на труда и социалната политика, именно затова ние ще го разгледаме за сведение, а Комисията по труда и социалната политика ще утвърди целия бюджет на Министерството на труда и социалната политика.
Надявам се, че всички сте получили документите, предоставени от страна на Държавната агенция за младежта и спорта и от Държавната агенция за закрила на детето. Това бяха два доклада, а всички народни представители са получили целия доклад за законопроекта за държавния бюджет. Освен това ние получихме и Доклад 10, който е на Държавната агенция за младежта и спорта, а преди няколко дни получихме от госпожа Весела Лечева един по-кратък доклад върху Доклад 10. Надявам се, че разполагате с всички тези документи и сме готови за работа.
Сега бих искал да дам думата на госпожа Весела Лечева, да представи накратко предложения бюджет и да запознае с него народните представители.
Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо заместник-министър на труда и социалната политика!
Пред вас е докладът на Държавната агенция за младежта и спорта, който в най-кратък вид дава основните политики, по които работи Държавната агенция за младежта и спорта, по исканите средства за финансиране на отделните политики на Държавната агенция за младежта и спорта, програмите, чрез които реализираме политиките и основните акценти на всяка една от програмите.
Ако трябва да бъда още по-кратка, ще кажа, че Държавната агенция за младежта и спорта развива пет политики в областта на младежта и спорта, като всяка една от политиките е разписана с отделните свои програми.
По първата политика - “Политика в областта на младите хора” - предвидените средства, които ние сме успели да защитим пред Министерския съвет и пред Министерството на финансите са 2 млн. 170 хил. лв.
По втората политика - “Политика в областта на спорт за учащи и спорт за всички” – средствата, които са ни утвърдени от Министерството на финансите, са около 5 млн. лв.
По третата политика – “Политика в областта на спорта за високи постижения” – 10 млн. 140 хил. лв.
По четвъртата политика – “Политика за привеждане на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти” – 1 млн. 670 хил. лв.
По петата политика – “Политика за европейска координация и програмиране в областта на младежта и спорта” – 395 хил. лв. Това е нова политика на Държавната агенция за младежта и спорта.
Ако трябва само с няколко думи да кажа по нещо за процедурата, ще добавя, че бяхме на две обсъждания на предложенията за проект на бюджет на Държавната агенция за младежта и спорта в Министерството на финансите. Исканите средства за Държавната агенция за младежта и спорта бяха при първия разговор в размер на 34 млн. лв., като завишението на средствата, които сме очаквали да получим от страна на Министерството на финансите, са в областта на една нова политика, която е нов приоритет за министерството и организацията и провеждане на домакинства на международни събития от световно и европейско ниво, спортни състезания, тъй като България вече реализира такива домакинства, които, разбира се, са изключително в полза не само на спорта на България, а и за целия престиж и имидж на България.
Тъй като спортните организации не винаги имат тези възможности действително да реализират едно добро домакинство, държавата наистина трябва да гарантира и да предвиди част от средствата за реализация на тези домакинство. Исканите средства по този приоритет от наша страна са в размер на 3 млн. лв., но, както виждате, ако разглеждате доклада, тук ги няма, тъй като не са одобрени от Министерство на финансите. Надявам се, че Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта ще ни подкрепи в тези ни искания, тъй като всички знаят какво е значението на такива големи, престижни международни спортни събития.
Поискали сме средства от утвърдените вече 6,5 млн. лв. за олимпийска подготовка, поискали сме пред Министерство на финансите 8,5 млн. лв., тъй като смятаме, че един от основните ангажименти на държавата е да предвиди и да осигури средства за най-престижната програма на Държавната агенция за младежта и спорта – имам предвид престижна, тъй като тя касае успешното участие на нашите състезатели на олимпийски игри. А, както знаете, 2007 г. е предолимпийска година. В тази година се осъществяват всички квалификационни турнири, състезания, там, където нашите състезатели ще завоюват и ще участват в завоюването на квоти за участие на олимпийските игри през 2008 г.
По програмата “Политика в областта на младите хора” средствата, които са отделени и които са утвърдени са 2 млн. 170 хил. лв., като само в програмата “Младежки дейности” сме поискали 3 млн. лв., а са ни утвърдени около 600 хил. лв. И тук смятаме, че изключително много са занижени средствата за младежките организации, а това за нас е една от основните политики. Тук действително смятам, че трябва да срещнем подкрепата на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта и, ако има възможности и, разбира се, ако намерим подкрепата от вас, да увеличим средствата за програма “Младежки дейности”.
Аз мисля, че е по-добре, ако имате вие въпроси, да ги зададете. Ние ще отговорим на всеки един от вашите въпроси, свързани с бюджета на Държавната агенция за младежта и спорта, тъй като докладът, който сме изпратили, е много подробен, съдържа всички основни акценти на всяка една от програмите, които Държавната агенция за младежта и спорта ще реализира през 2007 г.
Крайният бюджет, утвърден от Министерство на финансите за нас е 21 млн. лв. Разбира се, ако се погледнат нещата и се подходи съвсем елементарно към сравняване на цифрите от миналата година, когато утвърденият бюджет и бил 15 млн., а сега е 21 млн. лв., действително има сериозно увеличение на ресурсите, но през тези години винаги сме се стремили във всички наши предвиждания и очаквания и желания да има коренна промяна по отношение на финансирането на българския спорт и на младежкия сектор.
Така че смятам, че вие ще вземете под внимание и това предвид, тъй като средствата, които са определени за Държавната агенция за младежта и спорта – 21 млн. лв. – въпреки голямото завишение смятам, че все още са недостатъчни за очакванията в този сектор.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Лечева.
Аз имам един въпрос. Това разминаване в двата доклада – примерно в краткия доклад са описани политики, а тук са описани програми – на какво се дължи? Ние сега какво гледаме – програмите или политиките?
Заповядайте, госпожо Лечева, да отговорите на този въпрос.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател! На първа страница от доклада са описани всички политики, които развива Държавната агенция за младежта и спорта, след това в обяснението има към всяка политика с колко програми се реализира, като всяка една от програмите, разбира се, е представена с основен акцент.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Тоест, няколко програми са обединени в една политика?
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Да, точно така.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Моят въпрос е защо примерно в програмата “Спорт за всички”, която е масовият спорт, сте предвидили много драстично намаляване на средствата, макар че за всички е ясно, че точно в обратен аспект трябва да се увеличи бюджетът за масовия спорт. А в случая той се намалява от близо 6 млн. лв. на 2 млн. лв., тоест, около 4 млн.лв. намаление. За тази година е бил 5 млн. 800 хил.лв.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Това е така, защото средствата са прехвърлени в “Спорт за учащи”, а “Спорт за всички” вече е отделна програма. В “Спорт за учащи” са включени средствата, които касаят разходите по спортните училища, Националното спортно училище “Генерал Владимир Стойчев”, трудовите възнаграждения на треньорите, специалистите, инструкторите. Те са на брой общо 246 щатни бройки. Така че оттам се получава тази голяма разлика.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Само искам да обясня на народните представители, че в момента пред вас е краткият вид на доклада. Сега ще донесат и по-общия, защото фактически от този кратък доклад вие не можете да добиете ясна представа за разликите в бюджетите за 2006 и 2007 г., защото има определени разлики.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Разликата се получава, защото сме прехвърлили в политика “Спорт за високи постижения” детско-юношеския спорт. Оттам идват разликите. Отделно в Програма “Спорт за учащи” сме прехвърлили средствата...
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: А защо детско-юношеският спорт е към високото спортно майсторство?
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Той винаги е бил там.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Нали казахте, че досега е бил не там, а е бил в “Спорт за всички”. Изглежда, че не винаги е бил там. Защото разликата е 4 млн. лв.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Аз ще помоля, господин председател, да дадете думата на моя финансист, за да обясни откъде всъщност се получава тази разлика.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Васева. Имате думата.
ЕЛКА ВАСЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители!
Казвам се Елка Васева и съм финансов директор на Държавната агенция за младежта и спорта.
Програмата “Детско-юношески спорт” в себе си съдържа финансиране на детска програма “Старт”. Това са младите таланти, които са звено за олимпийска подготовка. Само по този си критерий те отиват към високо спортно майсторство и съответно към програмата “Спорт за високи постижения”.
Затова по-правилно е, след като те са такива надарени деца, да ги отнесем към програмата “Олимпийска подготовка” като подраздел “Детско-юношески спорт”. Тук е и финансирането на програми на деца с изявени дарби, подпомагане развитието на детско-юношеския футбол – също.
Просто като значение те са по-близо до финансирането на “Спорт за високи постижения”, отколкото до “Спорт за всички”.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Да, обаче аз, като смятам тези цифри, виждам, че вие не прибавяте тези 1 млн. 296 хил. лв. нито към “Спорт за високи постижения”, нито към програмата “Олимпийска подготовка”. Защото цифрите са едни и същи. Погледнете на стр. 20, където пише “Спорт за високи спортни постижения” – 17 млн. 345 хил. лв., което съвпада изцяло с програмата “Спорт за високи постижения”.
Ако погледнем Програма 4 “Олимпийска подготовка”, тук са записани 8 млн. 585 хил. лв. и тази цифра е същата и при програмата. Къде я прибавяте? Защото прибавянето не е автоматично и за не виждам къде отиват тези пари.
Заповядайте, госпожо Васева. Имате думата.
ЕЛКА ВАСЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Да, прибавянето не е автоматично наистина. В очакваното изпълнение за 2006 г. тези средства са разписани в програмата в размер на 1 млн. 545 хил. 156 лв., а в проектобюджета вече те са отнесени в Програма “Детско-юношески спорт” в размер на 1 млн. 295 хил. 335 лв. Има дори намаление на средствата с около 300 хил. лв.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Тоест, за тази година – за 2006 г. – имаме 5 млн. 820 хил. лв.
ЕЛКА ВАСЕВА: Вие говорите за цялата програма ли?
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Да, за програмата “Спорт за всички”.
Първата графа е целият бюджет по програмата. Това са средства, които са предвидени и които се харчат. Нали така? Например за 2006 г. за програмата “Спорт за всички” разполагате с 5 млн. 820 хил. лв. или с 866 хил. лв.?
Заповядайте, госпожо Богданова. Имате думата.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Господин председател, може ли да сложим малко ред в дискусията?
Очевидно е, че за нас е проблем, получавайки сега материала, да се ориентираме в него. Има обаче две неща, по които трябва да се уточним, струва ми се, за да има смисъл разговорът ни.
Аз се шегувах в началото, като го гледах, че колкото и да го гледам, този бюджет аз лично не се сещам как би могъл да стане по-добър, защото той все едно е свързан с предоставени на Държавната агенция за младежта и спорта 21 млн. лв. Това са парите. Ние можем да спорим по два пункта – дали да искаме повече пари, нещо, което трудно може да ни се случи, още повече че е проявено разбиране за дейностите, които са предоставени на агенцията и тя наистина е получила една увеличение на средствата от 6 млн. лв. в сравнение с предоставените средства в бюджета за миналата година.
Заедно с това трябва да коментираме дали е намерен оптимумът в разпределението на средствата вътре в тези предоставени ни средства.
Мисля, че комисията се ориентира по второто в момента да дискутира, но с едно простичко разбиране. Ако имаше тук едно объркване, то очевидно дойде от това, че имаме различен вид групиране на програмите, които са заявявани миналата година, и тези, които са предвидени сега в доклада, който госпожа Лечева ни е предоставила.
Но, така или иначе, парите всякак не стигат. Те няма да бъдат достатъчни и за програмата “Спорт за всички”, и парите, които се предоставени за високо спортно майсторство, няма да стигнат, защото, в края на краищата говорим за сериозни проблеми.
Оттам разбирам, че идва въпросът на председателя Спасов. Как е в състояние ДАМС да компенсира тези очевидно недостигащи средства, има ли готовност да твърди, че от собствени или от други приходи може да осъществява тези дейности, които е предвидила с тези недостатъчни като обем бюджетни средства? Мисля, че това беше въпросът, ако съм успяла да схвана смисъла на притесненията ви. Моето лично е такова.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Богданова.
Моят въпрос е във връзка с тенденциите. Защото е ясно, че имаме една определена бюджетна заявка, която е описана в тези таблици. Мен обаче ме интересува тенденцията. Това, че се намаляват, и то драстично, парите за масовия спорт, какво означава?
Вторият ми въпрос е следният. Виждам също така, че вие сте предвидили много драстично намаляване на приходите и доходите от собственост. Това са наеми, отдаване на зали за различни мероприятия и т.н. Това какво показва? Вие сте поискали също така доста големи средства за капиталови разходи – 1 млн. 680 хил. лв. за модернизация. Това е политика 4 – “Политика за привеждане на спортни обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти”.
Тоест, вие предвиждате да изразходвате за капиталови разходи тази сума. А в същото време, като модернизирате тези обекти, те би трябвало да ви носят повече приходи, а не по-малко приходи. Така че въпреки тази модернизация, за която държавата инвестира 1 млн. 680 хил. лв., вие предвиждате намаление на собствените си приходи с близо 400 хил. лв. за 2007 г., а за 2008 г. – още повече. Това какво означава? Това са определени тенденции, които лично мен ме смущават.
Искам да разбера каква е тази тенденция.
Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз мисля, че Вашите опасения, господин председател, са неоснователни, тъй като тенденциите са свързани със спорта за учащи. За нас изключително и само това е масовият спорт. Защото “Спорт за всички” и “масов спорт” според мен не се разбират правилно. За нас спортът сред учащите се – това е масовият спорт. Ние искаме да приучим децата, да създадем трайни навици и умения, да им дадем право и възможност да участват в спортни занимания и събития и в организирани спортни мероприятия. Това за нас е масовият спорт. А “Спорт за всички” – това са най-различни други видове организации, спортни организации, организации, които участват с проекти в тези средства, които имат съвсем различен характер.
Затова мисля, че тук тенденцията за мен е много добре построена, тъй като за нас, пак казвам, спортът трябва да отиде към училищата и да бъде свързан с училищата и с клубовете, там, където се предоставят условия на децата за извънкласни, извънучебни, извънучилищни занимания.
Що се отнася до тенденцията – Вие правилно сте забелязали – за приходите на агенцията, средствата, които сме заложили, са, първо, за оборудване и за ремонт на спортно училище “Генерал Владимир Стойчев”. Вие сами разбирате, че там подобренията не могат да ни носят същото число приходи. Другите са свързани със зали и даже не са и зали, тъй като в списъка на Държавната агенция за младежта и спорта, която притежава като публична собственост имоти, няма спортни съоръжения, тъй като всички спортни съоръжения, които могат да акумулират такива приходи, са в търговското дружество и са направени с промяна в капитала, с деактуването им миналата години – не си спомням кога точно беше, когато бяха прехвърлени към търговското дружество.
Така че оттам е и тази цифра. Така че това не е тенденция.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Лечева.
Господин Шарков, заповядайте. Имате думата.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо заместник-министър, уважаема госпожо председател на Държавната агенция за младежта и спорта и на Държавната агенция за закрила на детето!
Моето желание е да изчистим този въпрос и след това да преминем към другите.
Това, което разбрахме, е, че тази политика обединява две програми, тоест Програма 2 “Спорт за учащи” и Програма 3 “Спорт за всички”. Тоест, средствата, които са по тези две програми, трябва да формират общата сума от 5 млн. 262 хил. лв. “Политика в областта на спорта за учащи и спорт за всички”.
Какво се получава обаче? Ако по програма 2 – аз съм на стр. 22, където са тази програми за 2007 г. – и програма 3 съберем сумата, се получават 6 млн. лв. 263 г., а не 5 млн. 263 хил. лв., колкото сте ни дали вие. В първата страница от краткия вариант, който сте ни дали, пише колко има по тази политика – 5 млн. 262 хил. А сумите от двете програми дава с 1 млн. лв. повече. Обяснете ми откъде идва тази разлика.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Господин председател, тъй като това са средства за дейности, а администрирането на програмата, която включва вече административни разходи, свързани с фонд “Работна заплата” и други, не са включени в тази сума.
ВАНЬО ШАРКОВ: Е, не, нататък са дадени административните разходи. Не ми казвайте такова нещо. Те влизат в тази сума. Как да не влизат?
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Васева. Имате думата.
ЕЛКА ВАСЕВА: Благодаря Ви, господин председател!
Господин Шарков, ако позволите, на стр. 22 в табличката “Програми за 2007 г.” има общозаявени разходи. Събирайки ги, те правят около 6 млн. лв. Има колонка “ведомствени разходи” и колонка “администрирани разходи”. Средствата за “администрирани разходи” по бюджета на първостепенния разпоредител е цифрата, която в момента ние сме я обяснили в най-съкратения си доклад. Това е нещото, което ние защитаваме, защото това е продуктът, който ще произведе самата програма. Не сме се задълбочили да разказваме за ведомствените разходи, свързани с изпълнението на самата програма. Идеята беше, тъй като вие имате големия доклад, ние да посочим само акцентите на разходите на програмата и да защитим самите дейности и това, което ще се свърши като полезна дейност по програмата. Не сме заложили ведомствените разходи, а това са командировки, работни заплати и т.н. Не сме ги показали в малкия доклад.
Ако съберете всички цифри по отделните политики, ще видите, че сумата не прави 21 млн. лв.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Васева.
Господин Шарков, искате ли нещо да отговорите? Заповядайте, имате думата.
ВАЬО ШАРКОВ: Аз нямам какво да отговоря, но никъде не се прави така. Има разходи. Това е доклад по проектобюджета, бюджет, който вече е приет от Министерския съвет. В него са описани разходите на Държавната агенция за младежта и спорта по политики. Има пет политики, защото шестото е “Администрация” и това не е политики. По тези пет политики има средства, които се разходват. Там е дадена сумата като разход. В тази сума не може да не влизат административните разходи. Ето ги, административните разходи са най-отдолу.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Господин председател, ние сме се опитали да бъдем максимално ясни и да разкажем всъщност за големия бюджет. В първата част от доклада сме ви представили политиките, а на стр. 2, 3 и 4 е дадена реализацията на всяка една политика чрез нейните програми и там са заложени само средствата за дейности. Там липсват административните средства.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Лечева.
Заповядайте, господин Шарков. Имате думата.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател!
Ясно, разбрах Ви, госпожо Лечева.
Имам само още един въпрос по конкретните неща, които са разписани в краткия вариант по отделните политики.
Искам да попитам по програма “Спорт за учащи” – стр. 3, “издръжка, заплати, осигуровки на второстепенен разпоредител с бюджетни кредити училище “Генерал Владимир Стойчев”. Искам да попитам какви са тези 246 щатни бройки, на които плащате възнаграждения, преподаватели по видове спорт и спортни дисциплини и т.н. Тези спортни училища не са ли към Министерство на образованието и науката или все още има спортни училища към вас?
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Шарков.
Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата да отговорите на поставения от господин Шарков въпрос.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател!
Тези училища са на двойно подчинение, ако мога така да се изразя. Ние осигуряваме 246 щатни бройки за треньори и инструктори по отделните видове спорт във всяко едно училище.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Лечева.
Колеги, имате думата за въпроси и мнения по бюджета.
Заповядайте, господин Велинов. Имате думата.
ВЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо заместник-министър на труда и социалната политика, уважаеми председатели на държавни агенции, уважаеми госпожи и господа народни представители!
Иска ми се чисто конкретно и експертно да подходя. Но преди това искам само да споделя, че гледайки бюджета за спорта в Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, тук не бива да се остава с впечатлението, че това са средствата, които държавата заделя за спорта като цяло. Защото, ако погледнем малко по-широко, имаме едни 15 млн. 400 хил. лв., които са предвидени в бюджета на Министерство на образованието и науката, които са изцяло за спортната база.
Ако погледнем по-нататък, имаме средства, които са заложени в Министерството на труда и социалната политика.
Тук интересното и характерното за предложения на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта бюджет са по-скоро съпоставките на няколко цифри, които са свързани с миналата и с бюджета на тази година и то цифрите, които касаят това, което Държавната агенция за младежта и спорта е получила от бюджета и какво е осигурила тя по така наречените “други приходи” от собствени сметки. Става въпрос за Българския спортен тотализатор.
По приходите за дейности и за някои други неща аз не съм достатъчно убеден или по-скоро би следвало да чуем тези 1 млн. 200 хил. лв., 1 млн. 500 хил. лв. и 1 млн. 670 хил. лв. – “Политика за съоръжения” те са помощ от страна на бюджета за търговското дружество или се имат предвид други спортни съоръжения? Обектите на търговското дружество ли се реновират с тях или става дума за други спортни съоръжения. Защото абсолютно прав беше председателя господин Спасов, че в графата “приходи” ние имаме спад и през 2007, и 2008 г. от приходите от собствена дейност, каквито са наемите на търговските дружества.
Следващото, на което бих желал да обърна внимание, е това, че в програмите “Спорт за учащи” и “Спорт за всички” от собствена дейност след решение на парламентарната комисия от преди един месец за следващата година да бъдат предвидени четири извънредни тиража, сиреч собствени приходи, в тази графа не е разчетена нито една стотинка за 2007 г. Става въпрос за собствени приходи. Такива са средствата от Българския спортен тотализатор.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Господин Велинов, ако имате някакъв конкретен въпрос, задайте го накратко.
ВЕЛИНОВ: Да, конкретният ми въпрос е следният. Защо не са предвидени пари от собствени средства на стр. 20 съобразно решението на парламентарната Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта?
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Говорите за “Спорт в училище”? За това ли става въпрос?
ВЕЛИНОВ: Да, за “Спорт в училище”. В този параграф ги няма. Там няма никакви такива средства нито в “Спорт в училище”, нито в другото.
Отделно има един друг, принципен въпрос. Аз не знам госпожа Лечева как ще го коментира. Защо неолимпийските спортове се отнасят в параграф “Спорт за всички” и се субсидират по-нататък от него в дейността?
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Велинов.
Госпожо Лечева, ако може Вие или Вашият експерт да пояснят къде са предвидени тези средства. Господин Велинов имаше предвид дали в “Спорт за учащи” влизат евентуално тези извънредни тиражи и, ако е така, да се запише, че са собствени приходи.
Заповядайте, госпожо Лечева. Имате думата.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Това са средства от Българския спортен тотализатор, които в момента не са обект на обсъждане и те не могат да бъдат записани нито в приходната, нито в разходната част на бюджета, тъй като обсъждаме средствата, които са по държавния бюджет.
А средствата от Българския спортен тотализатор влизат по друг член и по друг параграф. Сега не са обект на обсъждане.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: А по програма “Спорт за всички” – единият милион не е ли от Тотото? Откъде е? Ако това са пари от Българския спортен тотализатор, наистина има логика да се вкарат и тези средства, които са за “Спорт за учащи”.
Заповядайте, госпожо Васева. Имате думата.
ЕЛКА ВАСЕВА: Благодаря Ви, господин председател!
Когато се разглежда бюджета на Държавната агенция за младежта и спорта на консолидирано ниво, бюджетът, който сме защитили, е 41 млн. лв. Съобразен е с Националната програма за развитие на младежта и спорта, където е записано от 2006 до 2009 г. включително постъпленията от Българския спортен тотализатор по набирателната сметка на агенцията са в размер на 20 млн. лв. Това е разработено и го има в бюджета ни на консолидирано ниво. Но източниците на финансиране са два: държавния бюджет и набирателната сметка, образно казано, от Българския спортен тотализатор.
В момента това, което ние сме показали пред вас, това са държавните средства, това са парите по държавния бюджет. Вие ги виждате в големия доклад на консолидирано ниво като друг източник на финансиране. Ако погледнем по този начин, то в “Спорт за високи постижения” няма да видите финансирането на българските спортни федерации за дейност. От набирателната сметка за тази дейност на българските спортни федерации са предвидени 9 млн. лв. Така че вие в момента не можете да ги видите по бюджета. Те се виждат на консолидирано ниво.
Ако може, да отговоря и на следващия въпрос, тъй като се каза тук, че финансирането на федерациите за “Спорт за високи постижения” било в “Детско-юношеския спорт”.
Ще ви помоля да погледнете на стр. 2, където е описана политиката в областта на “Спорта за учащи” и “Спорта за всички”. Там ще забележите, че в първата програма “Спорта за учащи” е предимно финансиране издръжката на спортното училище и на 246 спортни педагози в 20 спортни училища в страната. Това не е свързано по никакъв начин с финансиране на спортни федерации. А в третата политика “В областта на спорта за високи постижения” е описана програма “Олимпийска подготовка”, “Спорт за високи постижения” и програма “Детско-юношески спорт”. Тя е в политиката за “Спорт за високи постижения”.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА : Неолимпийските федерации и спортове са включени към тази програма – “Спорт за високи постижения”.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря ви, госпожо Лечева и госпожо Васева.
Има въпрос към представителите на Министерство на финансите. В консолидирания бюджет е записано, че за физкултура и спорт са заделени 41 млн. и нещо лева, от които 31 млн. лв. са текущи и 10 млн. лв. са за капиталови разходи.
Може ли да ни дадете повече информация как се разпределят тези средства. Примерно в тези 41 милиона влизат ли и тези 20 млн. на Държавната агенция за младежта и спорта или това са някакви други средства – дали на общини, дали на агенцията? Просто да ни кажете как точно се разпределят тези средства.
Заповядайте, господин Горанов. Имате думата.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители!
Казвам се Владислав Горанов и съм от Министерство на финансите.
Коректно цитирахте, че в консолидираната фискална програма в бюджета за група “физическа култура и спорт” са включени 41,2 млн. лв. В това число объркващо е близкото да размера на приходите от набирателната сметка на ДАМС плюс частта на бюджета на ДАМС, който всъщност се появява на две места – като 21 млн. в сметката на програмния бюджет, а в същото време част от нещо се появява и в общите разходи за физическа култура и спорт на консолидираната фискална програма.
Освен средствата на Държавната агенция за младежта и спорта на консолидираната фискална програма за група “физическа култура и спорт”, нещо, което не се чу, можете да видите и централния бюджет, който ще бъде на разположение на председателя на Държавната агенция за младежта и спорта – 2 млн. лв., които са извън посочените в краткия доклад на госпожа Лечева. Тези 2 млн. лв. също са за поддръжка на спортни обекти.
В частта “Местни дейности” на общинските бюджети са предвидени 15 млн. 308 хил. и 300 лв. Това са дейности, които общините изпълняват на базата на местни приходи.
Вече втора година се реализира и една програма, която бюджетът съфинансира. Това е една програма на УЕФА, която на национално ниво се реализира чрез Българския футболен съюз. Тя се нарича “Хеттрик”- вероятно вие сте запознати с нея. В консолидираните разходи 1млн. 200 хил. лв. влизат за съфинансиране на програма “Хеттрик”, която се реализира чрез общинските бюджети. Държавата е поела ангажимента да съфинансира данък добавена стойност, за да може ресурса, който идва от УЕФА, да не бъде редуциран с размера на национални данъци.
В тези разходи, които вие цитирахте, не трябва да се забравят и разходите по Постановление № 129, които през предходната година успеха да бъдат удвоени. Те са в размер общо на 4 млн. лв. Това са диференцираните плащания на база на един ученик или студент, или курсант, които се предоставят на различните организации, където се извършва съответно средно или висше образование.
Какво друго бих могъл да спомена?
Пропуснах да кажа, защото тук се чу от един народен представител, че може би не се цитира точната сума или пък беше объркана с размера на средствата за общините. Но част от всички мерки, включени в програмния стълб за следващата година за програми, свързани с образованието, са и тези по наши данни 15 млн. лв. за обновяване на спортната база на училищата. Това е в рамките на Министерство на образованието и науката, но на настоящия етап те са планирани в централния бюджет, като предложението е в Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта, предложен ви от Министерския съвет, е всички те да бъдат в контекста на Националната програма за развитие на средното образование, като впоследствие за всеки един от предвидените 20 компонента на Националната програма Министерският съвет да приеме конкретни планове за изпълнение и механизъм за разпределение на средствата.
Тоест, поднормативен акт ще бъде издаден от страна на правителството за тези около 205 млн. лв. общо в програмния стълб за образование, част от които, разбира се, са свързани с подобряване на материално-техническата база на училищата в страната. По мое мнение те почти едно към едно биха могли да бъдат отнесени в полза на програмата за детско-юношеския спорт, защото масовия спорт на децата се провежда в училищата.
Всъщност това е по консолидираната фискална програма, която обхваща разискваният бюджет.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Горанов.
Има ли други колеги, които желаят думата? Ако няма, да преминем към гласуване на проектобюджета.
Предлагам следния проект за решение:
“Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта приема следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да подкрепи законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2007 г. в частта относно Държавната агенция за младежта и спорта.”
Заповядайте, господин Шарков. Имате думата.
ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, господин председател!
Господин председател, имаше две конкретни предложения. Едното беше за подготовката на олимпийските спортисти в предолимпийската година.
А другото предложение беше за домакинството на България в редица международни спортни събития. Защото имаме лошата практика тук да заседаваме един път и министърът на финансите да каже например, че не са предвидени такива средства за световното първенство по самбо в България.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Какво точно предлагате, господин Шарков? Всъщност Вашето предложение към проекта за решение ли е?
ВАНЬО ШАРКОВ: Всъщност предложението беше на госпожа Лечева. Ако тя има някакво конкретно предложение към нас, да го формулира. Аз разбрах, че тя иска помощ от нас в това отношение.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Господин Шарков, по принцип ние сега трябва да дадем становище по проектобюджета и не можем да правим никакви промени в законопроекта. А между първо и второто четене всеки народен представител има право на законодателна инициатива и бихме могли да го направим или като решение на комисията или всеки един народен представител би могъл да направи самостоятелно предложение.
Така че аз предлагам сега да гласуваме предложението, което ви прочетох, а вече между първо и второ четене, след като мине законопроектът на първо четене в пленарна зала, да инициираме подобно предложение в този дух.
Колеги, който е съгласен с така направеното от мен предложение, моля да гласува.
"За" - 9, "против"- 1, "въздържали се" - няма.
Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта приема това решение и предлага на Народното събрание да подкрепи законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2007 г. в частта относно Държавната агенция за младежта и спорта.”
Колеги, благодаря на госпожа Лечева и нейния екип.
Надявам се вече да сте готови и с междуведомствената комисия, която трябваше да вземе решение как да бъдат разпределени средствата от трите извънредни тиража на Българския спортен тотализатор и до края на годината да има някаква модернизация на спортни обекти.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Там сме създали организация, но всичко е в контрола на Министерство на образованието и науката. Има издадена и заповед и средствата са разпределени.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Аз останах с впечатлението, че вие ще разпределяте средствата?
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Ние трябва да подписваме договорите с училищата, защото такава е процедурата.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Добре, ние ще поискаме тогава списък с обектите, за да знаят народните представители кои са училищата, които ще бъдат подкрепени с тези средства. Все пак те трябва да са в течение на цялата процедура.
Още веднъж Ви благодаря, госпожо Лечева.
Сега преминаваме към изслушване на заместник-министъра на труда и социалната политика госпожа Иванка Христова, която е ресорният заместник-министър, която ще ни запознае с проекта за бюджет на Държавната агенция за закрила на детето.
Госпожо Христова, заповядайте. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАНКА ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители!
Аз нямам кой знае какво да кажа по отношение на проектобюджета за Държавната агенция за закрила на детето. Бих искала само да кажа, че в Министерството на труда и социалната политика е предвидено увеличение с 5 млн. лв., които са планираните средства за 10-процентното увеличение на заплатите, в това число и на Държавната агенция за закрила на детето.
Иначе по политиките по закрила на детето сме предвидили допълнителни 5 млн. лв., които са за въвеждането на професионалната приемна грижа. Но тези средства се администрират от Агенцията за социално подпомагане. Тоест, миналата година те са били 1 млн. лв., а сега са 6 млн. лв. Новите 5 млн. лв. са от вътрешно преразпределение в Министерството на труда и социалната политика точно по политиката за закрила на детето.
Това е, което исках да кажа. Може би госпожа Местан ще бъде подробна.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър Христова.
Госпожо Местан, ако искате нещо да добавите, заповядайте. Имате думата.
ШЕРИН МЕСТАН: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги, уважаеми гости!
Това, което каза госпожа Христова, мисля, че е достатъчно красноречиво, за да подчертае още веднъж как за поредна година Държавната агенция за закрила на детето няма предвидени средства за дейности по осъществяване на своята работа.
Като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика, Държавната агенция за закрила на детето имаше възможност да участва в процеса на програмно бюджетиране към министъра на труда и социалната политика, където беше включена единствено програмата “Закрила на децата чрез преход от институционална грижа към алтернативни грижи в семейна среда”, към политика “Закрила на децата” заедно с Агенцията за социално подпомагане, като водеща, както вече подчерта госпожа Христова, е Агенцията за социално подпомагане.
Какво ще рече това? Това означава, че Държавната агенция за закрила на детето е включена в тази програма без средства. Това означава. Оказа се, че предвидените средства по тази програма са единствено и само за задължителните по закон помощи по превенция и реинтеграция на децата, които отделите за закрила на детето дават по места и няма средства от държавния бюджет, които да обезпечат финансово дейностите, свързани с изпълнението на основните ангажименти на председателя на Държавната агенция за закрила на детето по закон, като осъществяването и изпълнението на координацията по Националната програма за закрила на детето и основни функции, които също са по изпълнение на закона.
Имам предвид и много дейности по превенция на такива явления сред децата като насилието, сексуалната експлоатация, най-различни видове злоупотреби, деца на улицата, трафик на деца, интернет и права на деца, отпадане от училище и т.н., и т.н.
Въпреки че предварително имахме информация, че няма да получим средства, ние все пак предоставихме такъв проект на вниманието на първостепенния разпоредител с бюджетни кредити, в който настояваме за тези средства, за част от тези средства – тук искам да направя уточнение, защото и тези средства са пределно скромни, както можете да видите от приложената таблица, като голяма част от средствата, които са по дейности, са предвидени за изграждане най-сетне на национална гореща телефонна линия и в Република България. Защото през следващата година ние ставаме член на Европейския съюз и може би ще бъдем единствената страна, която не е изградила такава информационна система, тоест, гореща телефонна линия за получаване на сигнали денонощно - подчертавам – денонощно, за нарушаване на права на деца, за деца в риск, деца, които са жертва на насилие.
Дори и Република Румъния има вече изградена такава гореща телефонна линия. Аз за четвърта година залагам в проекта на бюджета на Държавната агенция за закрила на детето такива средства, които не получавам. Надявам се тази година все пак да има някаква промяна в тази посока.
Останалите средства, които сме заложили все пак в проекта, които сме поискали, са свързани с другите дейности на агенцията по различни програми и най-вече по превенция.
Както е известно на всички вас, председателят на Държавната агенция за закрила на детето има широки и много сериозни правомощия, които по закон определят председателя като специализиран орган на Министерския съвет за ръководство, координация и контрол в цялостната сфера по закрила, която покрива и дейността и на други министерства, а не само на Министерството на труда и социалната политика, а в това число и всички министерства, които с последните изменения в закона се посочиха като органи по закрила.
По тази причина струва ми се, че е крайно време статутът на Държавната агенция за закрила на детето и, разбира се, и бюджетът, да бъдат съответни на тези високи отговорности по закон и на високите обществени очаквания към агенцията.
Последните случаи, на които ставаме свидетели и от медиите, потвърждават още веднъж необходимостта от тези стъпки. Имам предвид, че Държавната агенция за закрила на детето е резонно да бъде първостепенен разпоредител с бюджетни кредити, както е Държавната агенция за младежта и спорта например или в най-лошия случай да бъде второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към Министерския съвет, чийто специализиран орган между впрочем се явява.
В потвърждение на това, че все пак има ползва от Държавната агенция за закрила на детето и в един европейски бюджет за следващата година би следвало да се заложат средства за такива дейности, искам да предоставя на уважаемата от мен комисия докладите от оценката на специализираните институции, който процес Държавната агенция за закрила на детето ръководеше и приключи в края на месец октомври, както и националният анализ, който е на базата на направените планови проверки от Дирекция “Контрол” по запазване правата на детето относно критериите и стандартите в дневните центрове за деца с увреждания.
Както вие помните, аз само ще спомена в края, че основна препоръка в последния мониторингов докла на Европейската комисия към Република България беше разгръщане, развиване на системата за мониторинг върху спазване правата на детето в Република България.
Тук само ще отворя една скоба, за да припомня, че основен ангажимент на Държавната агенция за закрила на детето, на председателя на агенцията е изграждането и поддържането и на национална информационна система. А аз нямам средства дори и за това.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Местан.
Ние ще отбележим в доклада до пленарната зала за първо четене това, което Вие ни информирахме, за Вашите притеснения, особено за информационната система. Тя наистина е много важна. Вие си спомняте, че ние с госпожа Живкова наистина настоявахме тя най-после да започне да работи.
Колеги, имате ли въпроси по проектобюджета на Държавната агенция за закрила на детето?
Ако няма въпроси, позволете ми да благодаря на заместник-министъра на труда и социалната политика госпожа Иванка Христова, както и на госпожа Местан, председател на Държавната агенция за закрила на детето за днешното им участие в заседанието на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
С това приключихме с точка първа от дневния ред.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
Създаване на работна група за изготвяне на предложения за изменения в Закона за физическото възпитание и спорта.
Колеги, както си спомняте, имаше предложение от миналата седмица ние да създадем работна група за изготвяне на предложения за изменения и допълнения в Закона за физическото възпитание и спорта. Миналата седмица вие ме упълномощихте да се свържа с госпожа Весела Лечева и да поискам работния проект на законопроекта, който е внесен от страна на Държавната агенция за младежта и спорта и мисля, че писмото-отговор от страна на госпожа Весела Лечева вие го имате. Става дума за това, че тя не ни предоставя законопроекта на ДАМС, а казва, че “законопроектът за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта е внесен в Министерския съвет и е в съгласувателна процедура”.
В този смисъл аз предлагам да създадем работна група към нашата парламентарна комисия, като тази работна група да обобщи предложенията, направени от спортните федерации и евентуално с консенсус да прецени кои от тези предложения биха могли да станат и предложения на комисията или на отделни народни представители. Лично аз предлагам в работната група да има по един представител от политическа сили и евентуално, когато тази работна група обобщи резултатите от тези предложения, да ги внесе в комисията за обсъждане.
Имате думата за мнения и въпроси по тази процедура.
Госпожо Живкова, заповядайте. Имате думата.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин председател!
Аз бих искала да кажа, че работна група може да се създаде по желание на народните представители и в случая мисля, че е уместно да попитате дали има желаещи народни представители, които да работят в една подобна работна група, където да анализират и да представят на вниманието на цялата комисия своя анализ по отношение на законопроекта, който беше представен пред нас преди две заседания мисля, че беше.
Затова предлагам все пак, имайки предвид, че Коалиция за България се е въздържала по отношение изобщо на създаването на тази работна група на този етап, все пак да бъдат попитани останалите народни представители дали биха искали да работят в такава работна група и тогава евентуално тя да бъде формирана. Тоест, тези, които желаят, да влязат в такава работна група по обработване на предложенията за законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическата култура и спорта.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Живкова.
Колеги, аз мисля, че това е вторият вариант, по който може да се работи. Първият е да гласуваме дали да се създаде или не и по гласуването ще се види дали има политическа воля за нейното създаване.
Ако се спрем на Вашия вариант, госпожо Живкова, то тогава няма да има по един представител от политическа сила, а може наистина да бъдат колеги, които имат желание за работа по този законопроект.
Заповядайте, господин Иванов. Имате думата.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател!
Господин председател, аз бих искал да изкажа своите съображения в полза на създаването на една такава работна група и ще се аргументирам с няколко факта.
Първо, мисля, че всеки от нас си спомня добре, когато проведохме едно разширено заседание на комисията, на което бяхме поканили всички председатели на федерации, които пред нас изтъкнаха проблемите на федерациите си и дадоха своите конкретни предложения.
Второ, от страна на федерациите беше създадена работна група, която да направи и обобщи съответно предложения, които да влязат в новия законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическата култура и спорта.
Третият ми аргумент е, че с напредване на времето, колко години минаха, а ние все още нямаме никакъв действащ закон за физическата култура и спорта в нашата страна.
Четвъртия аргумент е следният. Аз смятам, че ние в тази комисия, в която мисля, че се опитваме да покрием интересите на обществото, трябва да защитим, на първо място, авторитета на комисията с това, че не само събира мнения от различни експертни групи и в крайна сметка от тези събрани предложения за законопроекта нищо не се реализира, тоест, с една дума, ние не правим някакви фиктивни срещи, от които срещи в крайна сметка не произлиза абсолютно нищо.
Затова аз искам да апелирам към вас към размисъл по отношение на това, че ние, първо, трябва да защитим тук позициите си на комисия, която е водеща в тази област, която в същото време е и инициатор на законодателна активност, да вземем под съображение проведените разговори от онова разширено заседание.
Смятам, че тази работна група няма да попречи, на навреди абсолютно по никакъв начин на законопроекта, който госпожа Лечева е подготвила. Напротив, аз мисля, че тук всички сме единомишленици в това да бъде изработен, да бъде създаден възможно най-добрия законопроект за физическото възпитание и спорта.
Затова апелирам и към колегите от Коалиция за България. Нека да помислим точно по тези четири аргумента, който изтъкнах пред вас, с цялото ми уважение за това, че Коалиция за България са водещи в нашата комисия. Смятам, че определено тяхното отсъствие от работната група няма да даде една официална представителност на мненията в политическия кръг.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
Заповядайте, госпожо Богданова. Имате думата.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Бих искала и аз да кажа нещо по този въпрос.
Между другото, аз не влагам никакъв драматизъм в това, което каза госпожа Живкова, по една простичка причина. Ние очевидно се разминахме в подхода, а не в целта на това, за което говори тук господин Иванов. Мисля, че няма основания да спорим по това.
Моето разбиране за предишното заседание беше, че ние трябва да сме наясно какъв е ходът на този законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, който е внесъл Държавната агенция за младежта и спорта. В края на краищата, ние имаме, доколкото аз знам, въпреки че аз си признавам, че не разполагам с предложенията на федерациите, тъй като не съм присъствала на това заседание. Разбира се, няма пречка да ги получа, така че съм в изгодната позиция да не съм поемала лична отговорност. Разбира се, това не снема отговорността ми като член на комисията.
В края на краищата аз приемам идеята наистина да се работи по желание на колегите. За мен по-нормалният подход е, имайки тази предложения, тогава, когато разполагаме със законопроекта на Държавната агенция за младежта и спорта – ние не можем да избягаме от него – да се опитаме да инкорпорираме част от проблемите, които отговарят на философията на закона, ако я приемаме такава, и мисля, че това би било по-нормално като подход.
Това беше и нашето разбиране. Така че мисля, че няма никаква пречка да участваме във всички заседания, на които биха се обсъждали предложенията на колегите, включително и анализите и, и да бъдем пълноценни участници в тази дискусия.
Така че няма пречка и без нашето участие в работната фаза накрая да бъдем коректни към този резултат, който ще предложи работната група.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Богданова.
Заповядайте, госпожо Живкова. Имате думата.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз съм съгласна с госпожа Богданова.
Господин Лъчезар Иванов има вероятно достатъчно аргументи, но всеки народен представител има право и на собствена законодателна инициатива.
Ние сме се запознали, имахме представени предложенията на работната група, която не е създадена по наша инициатива – на нас, останалите членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта. Мисля, че Вие, господин Спасов, се срещахте през лятото сам с федерациите и тогава, доколкото знам, сте взели решение да се създаде такава работна група в рамките на представителите на спорта и да бъдат предоставени тези предложения.
Затова аз предлагам евентуално Вие да оглавите тази работна група, за да може все пак, след като сте поели тази инициатива, тя да бъде доведена докрай. Ние не отказваме да коментираме тези предложения пред следващи заседания на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта и евентуално, ако вече по-нататък преценим, може да излязат и като предложение на комисията. Но не и на този етап.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Живкова.
Каква ще бъде сега процедурата? Да гласуваме дали да създадем такава група или примерно да вземем решение който по желание иска да участва, да се включи.
Заповядайте, господин Хатиб. Имате думата.
ЮКСЕЛ ХАТИБ: Благодаря Ви, господин председател!
Аз поддържам едно такова мнение, изказано от колегите – който иска, по желание да участва в една такава работна група.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Кой държи да участва в групата? Господин Шарков, Вие?
Тогава аз предлагам господин Иванов да координира тази група и заедно с екипа да се свържат с колегите, тъй като някои от народните представители сега отсъстват. Господин Иванов изяви желание. Кой друг от присъстващите желае да се включи в тази работна група?
ВАНЬО ШАРКОВ: Аз също изявявам желание за участие в такава работна група.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: Благодаря. Господин Шарков.
Заповядайте, госпожо Кънева. Имате думата.
МАРГАРИТА КЪНЕВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз също се присъединявам към логиката, която колегите тук следваха. Смятам, че в процеса на работата всеки би могъл да се включва в тази група. Иначе, понеже аз познавам добре практиката, знам, че по някакъв начин някои от колегите могат да бъдат изолирани.
Затова, всеки, който желае да работи в тази група, тя ще бъде пак част от нашата комисия, да има информация кога и къде заседава работната група, така че всеки да може да се включи по всяко време.
Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ СПАСОВ: В тази връзка аз точно това попитах: кой от колегите, които присъстват тук, има желание да участва, за да могат да координират действията на тази работна група. В случая проявиха желание доктор Иванов и доктор Шарков. Други колеги не виждам да изявяват желание. Да, госпожа Кънева също заявява желание.
Тогава вас тримата ще ви посочим като координатори, а експертите да се обадят и на тези, които отсъстват. Ще видим кои ще бъдат ядрото на работната група и вече тези, които се включат така по желание, накрая ще ни представят някакви обобщени резултати. Ако колегите примерно не са съгласни, тогава групата, която е работила по предложенията, ще ни представи резултатите от своята работа.
Благодаря на всички за днешното участие в заседанието.
Закривам заседанието.
(Закрито в 17,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Светослав Спасов)
Стенограф:
(Божидарка Бойчева)