Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Комисия по околната среда и водите
08/02/2006

    Законопроект за концесиите, №502-01-69, внесен от Министерски съвет на 23.12.05г.
    Предстоящото приемане на Република България в Европейският съюз налага да се преоцени концептуалната същност на режима на концесиите.

    На заседанието на Комисията по околната среда и водите присъстваха представители на Министерския съвет, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на околната среда и водите, Министерството на земеделието и горите, Министерството на транспорта, Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, Агенцията по обществени поръчки, неправителствени организации и журналисти. Има становище и на Националното сдружение на общините, което е изпратено на председателя на Комисията по местно самоуправление.

    От името на вносителите г-н Савин Ковачев – заместник министър на регионалното развитие и благоустройството запозна присъствуващите с мотивите на законопроекта за концесиите. Г-н Ковачев изясни, че предложеният законопроект за концесиите цели въвеждане на принципите за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност на кандидатите в процедурите за предоставяне на концесии от държавата и общините и привеждане на уредбата на концесията в съответствие със законодателството на Европейският съюз, по-специално с Договора за създаване на Европейската общност и Директива 2004/18/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, доставки и услуги.

    Законопроектът за концесиите включва: право на концесионера да експлоатира определен обект срещу задължението да изгради, а впоследствие да управлява и поддържа обекта на концесия, при концесия за строителство и да управлява и поддържа обекта на концесия – при концесия за услуга и добив. Уредените в законопроекта процедури за предоставяне на концесия също са съобразени с Директива 2004/18/ЕО, предвидена е и процедура за обжалване на актовете, постановени в процедурата по предоставяне на концесия. Законопроектът предвижда и разпоредби относно контрола по изпълнението на закона. Предвижда се и приемането на правилник за приложението му.
    Представителите на Министерство на околната среда и водите подкрепят законопроекта за концесиите, но направиха конкретни предложения по текста. Представителите на неправителствените организации подкрепиха становището на Министерството на околната среда и водите. Тези предложения бяха приети и от народните представители членове на комисията.

    Към законопроекта за концесиите Комисията по околната среда и водите предлага следните бележки и препоръки:

    1. към чл. 20 да се създаде нова ал. 3 :
    “ /3/ Подготвителните действия включват изпълнението на процедурите, предвидени в глава шеста от Закона за опазване на околната среда, когато такива се изискват. “
    2. към чл. 21, ал. 1, второто изречение да се редактира така :
    “ Обосновката на концесията се основава на правен, финансово-икономически, технически и екологичен анализи. “
    3. да се създаде нова ал. 2 , с която регламентират изискванията към изготвящите анализите по ал. 1, например “ Екологичният анализ се изготвя от регистрирани експерти по реда на чл. 83 от Закона за опазване на околната среда. “
    4. към чл. 21, ал. 2 – между първо и второ изречение да се добави :
    “ Определянето на характеристиките на обекта се основава на заключенията от процедурите по чл. 20, ал. 3 /нова/. “

    Считаме за уместно да бъде изяснено в допълнителна разпоредба понятието “ обекти от обществен интерес “ по смисъла на този закон Подобни понятия са изяснени в различни закони- например Закона за държавните помощи, Закона за конкуренцията, Закона за биологичното разнообразие, Закона за насърчаване на заетостта, Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги и др.
    Целта на подобна разпоредба е да се избегне неясно прилагане.
    В Част втора – Предоставяне на концесия,
    - Глава четвърта – Подготвителни действия, чл. 19, ал1 е вписано, че подготвителните действия и внасянето на предложения за предоставяне на концесия за обекти – държавна собственост, се осъществява от министър, определен със специален закон. В чл.21, ал.1 е вписано, че в обосновката на концесията съдържа най-малко правен, финансово-икономически и екологичен раздел. Такъв термин в екологичното законодателство, за извършването на тази дейност не съществува. В Закона за опазване на околната среда. е вписано, че при извършване на такива дейности е задължително, да се извърши процедурата - Оценка на въздействието върху околната среда/ОВОС/.

    - Глава пета – Процедури за предоставяне на концесия, в чл.28, ал.1, т.1, която третира показателите, свързани с предмета на концесията, в под т.ж е отразено “характеристики, свързани с опазването на околната среда, текущи разходи и рентабилност”. Не е отразено, че е необходимо да има доклад за ОВОС, одобрен от Министерството на околната среда и водите.

    В законопроекта за концесиите трябва ясно да се разграничи категориите природни и подземни богатства, защото търсенето, проучването и добива на подземни богатства се препраща към действащия Закон за подземните богатства.
    След проведеното обсъждане Комисията подкрепи законопроекта на първо четене, като предлага да бъдат отразени направените съществени предложения и допълнения и прие следното

    Становище

    Комисията по околната среда и водите предлага на Народното събрание на Р.България да приеме на първо гласуване законопроект за концесиите, № 502-01-69, внесен от Министерски съвет на 23.12.2005 г.
    Становището беше прието с 12 гласа “за”, 1 глас “против” и 2 гласа “въздържал се”.
    Форма за търсене
    Ключова дума