Комисия по енергетиката
12/03/2008
Информация за изпълнението на производствената програма на ТЕЦ”Варна” за 2007/2008 г.( в т.ч –оценка на надеждността на централата ,състояние на запасите от горива, и изпълнение на плановете за рехабилитация и разширение на централата , участие на вътрешния и външен електроенергиен пазар ; проблеми и предложения).
На свое редовно заседание , проведено на 12.03.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилата “Информация за изпълнението на производствената програма на ТЕЦ”Варна” за 2007/2008 г.( в т.ч –оценка на надеждността на централата ,състояние на запасите от горива, състав и изпълнение на плановете за рехабилитация и разширение на централата , участие на вътрешния и външен електроенергиен пазар ; проблеми и предложения)”.
По темата на информацията, Комисията беше запозната и със становищата на Националната Електрическа компания(НЕК) и Държавната комисия по енергийно и водно регулиране(ДКЕВР) относно институционални проблеми, възникващи между страните в процеса на изпълнение на производствената програма на ТЕЦ”Варна”.
Комисията констатира:
• “ТЕЦ Варна” ЕАД е електроцентрала от кондензационен тип, с обща инсталирана мощност от 1260 МВт – (шест моноблока по 210 МВт.). Тази мощност отрежда на дружеството водеща позиция в страната и в региона.То е на второ място сред производителите на електроенергия от въглища в България и на Балканския полуостров.
• От 2. 10. 2006 г. “ТЕЦ Варна” ЕАД е собственост на ЧЕЗ, а. с. Чешка Република и има сключен договор с ”НЕК” ЕАД – Република България за изкупуване разполагаемата мощност на три блока в студен резерв (общо 630 МВтч). Разполагаемостта на останалите три блока на централата от тази дата се предлага на свободния пазар на ел. енергия по двустранни договори с привилегировани потребители.
• След приватизацията и във връзка с конюнктурата на енергийните пазари в страната и в региона, ролята на централата за стабилността на енергийната ни система нараства. Расте и нейния процент на участие в свободния енергиен пазар. През 2007 година централата е произвела електроенергия- бруто 3,74 Твч. и нето - 3,42 Твч, което е с 25,31% повече от произведеното през 2006 г.
• Участието на централата на пазара на ел.енергия за 2007 г. е структурирано с акцент върху регулирания – 1,58 Твч (46,2%).Студеният резерв е в размер на 0,5 Твч(14,6%) , а участието на свободния пазар е в размер на 1,34 Твч.(39,2%);
• Ръководството на централата има разработена програма за екологизация на производствените мощности и строителство на паро-газов блок с мощност 880 Мвт.Прогнозният размер на предвидените инвестиции надхвърля 1 мрд. Евро.
Позовавайки се на изложените становища за реализацията на оперативните програми и стратегическите намерения за развитието на ТЕЦ “Варна” Комисията анализира няколко проблема, касаещи институционални взаимоотношение със НЕК и ДКЕВР, по- съществените, от които са изложени по-долу, като изразява и своето становище по тях, като следват :
Относно спорът за размера и статута на студения резерв на централата –(По определение това означава резерва, който КУПУВАЧЪТ изкупува под формата на разполагаемост на енергийни блокове на ПРОДАВАЧА, които не е планирано да работят за определен период от време и които КУПУВАЧЪТ използва в случай на дефицит за заместване на други аварийно отпаднали производствени мощности и/или елементи на преносната система и/или в случай на непредвидено нарастване на потреблението поради екстремални метеорологични условия) .
В това направление взаимоотношенията между страните са решени с пет годишен договор за изкупуване действителната “располагаемост” на максималната активна мощност за Студен резерв на три блока( 630 MW). За да бъде ефективен студеният резерв, т.е. обезпечен с гориво, е договорен необходимия минимум от складови запаси на горива (чл.4(7) от Договора).( ТЕЦ “Варна” следва да има гориво, което осигурява непрекъсната работа на договорения Студен резерв от 630 MW в продължение на 20 дни през месеците от ноември до март включително и 10 дни през останалите месеци на годината, като използваното гориво при активиране на студения резерв се възстановява в разумни срокове).
Във връзка с изпълнението на договора за “студен резерв” страните имат взаимни претенции, видно от предоставените становища които, по общо мнение на членовете на Комисията по енергетика, следва да бъдат регулирани чрез преговори и по правилата на българското търговско и специално законодателство, касаещо енергийния отрасъл.
Относно проблемите на ценовата регулация – (дефинитивно: ценовата регулация касае нетна произведена ел.енергия за регулирания (“защитения”) пазар и располагаемостта(”студения резерв”). Регулаторните функции се осъществяват от ДКЕВР в съответствие със Закона за енергетиката и подзаконови нормативни актове, утвърждавани от МС.) .
Спорът между страните е за размерa на регулираните цени, определени от ДКЕВР.
Съгласно информацията на ТЕЦ”Варна” , те са нереално ниски и не покриват реалната себестойност (т.е.регулативната цена , утвърдена от ДКЕВР по отношение на цена за енергия възлизаща на 54,54 Мвтч. и цена за мощност , възлизаща на 8,72 лв/Мвтч., влизат в противоречие с оценката на централата за разходите, възлизащи на 50 EUR/ Мвтч. ) . Тези различия са довели до загуби, както следва: от студен резерв 0,50 ТВтч – рег. цена – загуба през 2007 г. – 1 686 хил. лв. ;от участие в регулиран пазар 1,58 ТВтч – рег. цена – загуба през 2007 г. – 7 029 хил. лв. Поради тази ситуация е последвал отказ на ТЕЦ ”Варна” да подпише договор за изпълнение на квота за разполагаемост , която е база за сключване на сделка с обществения доставчик по чл.21,т.17а от ЗЕ за покриване на потреблението на крайните снабдители през първо полугодие на 2008 г.
От страна на ДКЕВР по този въпрос се констатира :
“Отчетеният текущ финансов резултат след данъци на ТЕЦ “Варна” ЕАД за 2007 г. съгласно представения предварителен финансов отчет е печалба в размер на 12 030 хил.лв., като спрямо предходната 2006 г. нараства с 5358 хил.лв. В допълнение е представена справка за приходите и разходите за 2007 г., от която е видно, че приходите от основна дейност са 164 348 хил.лв., а приходите от нерегулирана дейност са 99 657 хил.лв. в.т.ч приходи от свободен пазар са 94 659 хил.лв. Анализът на данните показва, че дружеството реализира годишна загуба от продажба на енергия и разполагаемост по регулирани цени и печалба от продажба по свободно договорени цени. В годишен аспект, нетирането на резултатите осигуряват на дружеството оперативна печалба от около 5 млн. лева. Общото финансово състояние на „ТЕЦ Варна” ЕАД продължава да бъде много добро, като това е потвърдено и от факта, че дружеството продължава да задържа голям размер от парични средства по депозити, което му осигурява значителен финансов приход, който формира голяма част от нетната печалба. В същото време няма регистрирани почти никакви дългосрочни лихвоносни заеми и привлечени средства.”
Поради констатирано разминаване във фактите и аргументите на страните по този спор , Комисията счита, че той следва да бъде решен в рамките на регулаторния преглед за 2008 г.
От друга страна участието в регулирания( “защитения”) пазар е част от държавната политика и задължение на енергийните предприятия.
( Задълженията произтичат от чл.21, ал.1, т.17а, въз основа на който ДКЕВР е определила разполагаемостта за производство на електрическа енергия, в съответствие с която всеки производител е задължен да сключва сделки с крайните снабдители и/или обществения доставчик за покриване на потреблението на т.н. защитени потребители – бита и малки фирми с оборот до 19.5 млн.лв. и по-малко от 50 души нает персонал.)
Относно претенцията на ТЕЦ”Варна”ЕАД за спазване на споразуменията от приватизационния договор, а именно – осигуряване на възможност за свободна продажба на ел.енергия от останалите три блока (извън СР) на свободния пазар. Тук възниква юридически казус , свързан с прилагането на задълженията, произтичащи от чл.21, ал.1, т.17а, ЗЕ. По този въпрос е констатирана определена гъвкавост на страните .
От становището на НЕК става ясно, че за да не се замразяват оборотни средства, необходими за дейността им и за подобряване на финансовия резултат, ТЕЦ “Варна” инициира предложение към НЕК ЕАД за продажба на електроенергията от един от блоковете, предназначен за, но временно не използван като студен резерв, през периода от 01.06.2007 г. до 31.12. 2007 г. по договорена цена, която е около 20% по-висока от регулираната от ДКЕВР цена.
Договорено е, че НЕК ЕАД ще купува нетна електроенергия при мощност 200 MW в базов режим, като тази енергия е предназначена за експорт и ТЕЦ “Варна” определи на кого ще се експортира, като НЕК и ЕСО поемат всички разходи и рискове, свързани с графика, преноса и доставката на електроенергия до границата. При необходимост от студен резерв се прекъсва доставката за експорт. Договорът № ТС 2719094 от 28.05.2007 г. е тристранен между НЕК ЕАД, ЕСО ЕАД и ТЕЦ “Варна”, като за подписването му има потвърждение и от Михай Скалка –Директор Търговия CEZ a.s.
По този казус Комисията смята, че страните са доказали своите възможности да реагират гъвкаво по отношение динамичната трансформация на студения резерв в «горещ» и на взаимноизгодни условия да участвуват на свободния електроенергиен пазар.Конкретните параметри на подобни споразумения , очевидно ще продължават да бъдат резултат от сложни и напрегнати преговори. Като цяло, Комисията не може да приеме, че българската страна не спазва приватизационния договор по отношение свободата за участие на свободния електроенергиен пазар.
Относно намеренията на ТЕЦ»Варна»ЕАД да извърши рехабилитация, на съществуващите мощности и да изгради нов блок.
По този показател ТЕЦ “Варна” очаква подкрепа от българската държава и институциите относно получаване на разрешително за строеж, извеждане на електрическа енергия и осигуряване на доставки на газ, възможности за преоценка на IPPC (интегрираната система за превенция и ограничаване на замърсяването) за съществуващите блокове по отношение на лимита на производство, NOx и др.;
В това направление Комисията, отчитайки важността на ТЕЦ”Варна” за стабилността на електроенергийната ни система и като фактор, гарантиращ качеството на електропроизводството, както и наличието на разработена програма за екологизация на производствените мощности и строителство на парогазов блок с мощност 880 Мвт. при прогнозен размер на предвидените инвестиции надхвърлящ 1 мрд. Евро , което квалифицира инвеститора в клас А потвърждава , че централата ще получи в необходимия размер ефективна подкрепа на държавните институции.
Комисията по енергетика , след дебат и анализ на позициите на страните : ТЕЦ”Варна””, ДКЕВР и НЕК , взе следните :
Р Е Ш Е Н И Я :
1. Относно отказ на ТЕЦ ”Варна” да подпише договор за изпълнение на квота за разполагаемост , която е база за сключване на сделка с обществения доставчик по чл.21,т.17а от ЗЕ за покриване на потреблението на крайните снабдители през първо полугодие на 2008 г.:
• Уведомява страните, че участието на енергийните предприятия в регулирания пазар е част от държавната политика и е тяхно задължение, произтичащо от ЗЕ. В случай на отказ , при който се получава реална заплаха за стабилността на енергийните доставки е приложим чл.70 от ЗЕ , което означава пряка намеса на Министъра на икономиката и енергетиката.;
• Предлага на ДКЕВР да ускори промените в Правилата за търговия с електрическа енергия , които в съответствие с текстовете на чл.21,т.17а от ЗЕ въвеждат приоритет при изпълнение на задълженията на производителите към Оператора и участниците в електроенергийния пазар.;
• Предлага на ДКЕВР да определя за всяко полугодие квотите за разполагаемост, помесечно, на базата на предварителните графици на системния оператор , произтичащи от потребностите на регулирания пазар.
• Предлага на системния оператор да приеме за изпълнение договор с ТЕЦ ”Варна” за второ полугодие на 2008 г. , включващо квотите от първо полугодие , равномерно разпределени по месечно за второ полугодие.
• Предлага на НЕК да информира Министъра на икономиката и енергетиката относно създадения прецедент и неговото негативно влияние върху стабилността на енергийната система, като предложи организационни и законови мероприятия, не допускащи повтаряемост.
• Предлага на Министъра на икономиката и енергетиката да предприеме необходимите действия за внасяне в Министерски съвет на предложение за изменение и допълнение на ЗЕ за съществено увеличение на размера на административните санкции за нарушение на разпоредбите на чл.21,ал 1., т.17а.
2. Относно планове за рехабилитация, респ. изграждане на нов блок на площадката на ТЕЦ”Варна”:
• Комисията , в рамките на своите правомощия ще осъществява ефективен парламентарен контрол по отношение на действията на държавните институции при реализацията на проекта за рехабилитация и разширение на ТЕЦ” Варна”.