Комисия по енергетиката
16/07/2008
Относно: Отговори на въпроси от парламентарен контрол във връзка с дейността на ЕВН България ЕАД за периода 2004г - 2007 година.
На свое редовно заседание , проведено на 16.07.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилата Информация с отговори на въпроси от парламентарен контрол във връзка с дейността на ЕВН България ЕАД за периода 2004г - 2007 година.
След преглед на информацията , Комисията констатира, че:
Ръководството на ЕВН България ЕАД е отговорило подробно и съдържателно на поставените ,общо осем, тематични въпроса относно:
1. Състоянието на диалога със синдикалните и браншови организации по повод техните искания за подобряване на условията на труда и социалния статус .
2. Изграждането на система за извършване на систематичен контрол на показателите за качество на електрическата енергия за потребление, съчетано с анализ на събитията през годината и оценка на жалбите относно понижени технически показатели на ел.енергия подавана към битовите потребители.
3. Наличието , или програма за доставка на съвременна апаратура за контролиране на отклонението на напрежението (на шини Ср.Н. на подстанциите 110 kV/Ср.Н. в разпределителните мрежи - при съобщения от потребителите).
4. Определянето на обобщени показатели за непрекъснатост от типа на показателите, възприети в страните на ЕС
5. Оценка на съществуващите проблеми , свързани с изкупуване на електросъоръженията, които трябва да бъдат изкупени, съгласно действуващият ЗЕ до 2011. Възможна насока за въздействие е законодателна промяна, свързана с императивно съкращаване на този срок.
6. Оценка на дейността на представителите на Министерството на икономиката и енергетиката в общите събрания на акционерите на ЕР дружествата .
7. Предприети техническите мерки, свързани с реконструкция, поддържане и експлоатация на мрежата насочени към доставки с най-малки разходи и високо качество.,
8. Предприемане на поредица от организационни мерки, относно:
o Организационно и техническо осигуряване работата на аварийните и ремонтни групи;
o Снабдяване с уреди за контрол на техническите показатели на ел.енергия;
o Подготовка за текущ контрол на напрежението, висши хармонични и останалите технически показатели на ел.енергия във възли на мрежата определени чрез специална методика за определяне на точките на измерване;
o Коректно водене на документация и система за информация;
o Съгласувани действия между ЕРД и ЕСО по всички технически въпроси: настройка на защити, отстраняване на повреди, комуникации, избор на технически схеми на мрежите и подстанциите;
o Контрол за съответствие на товарите на големите потребители с договорите за присъединяване;
o Контрол при даване разрешения за присъединяване на нови потребители;
o Подобряване професионалната подготовка на персонала;
o Мотивиране на работниците и другия персонал за стремеж към придобиване на европейски сертификат;
Във връзка с отговорите на поставените въпроси Комисията прави следният коментар :
1. При Определяне на целевите стойности на показателите за качество на електрическата енергия и на обслужването и периодите за тяхното достигане Дружеството е разработило собствени правила за прилагане на «Методика за отчитане изпълнението на целевите показатели за качество на електрическата енергия и качество на обслужването на разпределителните предприятия и обществените снабдители/крайни снабдители» на ДКЕВР( Решение П-6 от 18.06.2007 г.).
В тази връзка Комисията напомня, че основните показатели за качество на системата, а именно :
o индексът на средната продължителност на прекъсванията за системата(ИСППС)
(System Average Interruption Duration Index – SAIDI) – отчита средната продължителност на прекъсванията, която се пада на един потребител за период от една година (в минути за година).;
o индексът на средния брой прекъсвания за системата (ИСБПС)
(System Annual Interruption Frequency Index – SAIFI) - отчита средния брой прекъсвания на един потребител за период от една година - .
o и параметрите на качеството на обслужване на клиентите
са разработени от ДКЕВР с използуване на информация за средни стойности на тези показатели, постигнати в страните на ЕС и отчитайки различията в текущото състояние на нивата за ЕРД в България са дадени указания за постигане на нива по години, както следва :
Показатели 31.12.2006 г. 31.12.2007 г. 31.12.2008 г. 31.12.2009 г. 31.12.2010 г.
Планирани
SAIFI 5,25 3,50 2,32 1,52 1
SAIDI 600 228 88 34 12,79
Непланирани
SAIFI 14,9 6,8 3,19 1,44 0,67
SAIDI 544 277 145 76 38,43
По отношение на отклонението на напрежението.
При нормални работни условия, изключващи ситуации, породени от аварии или
прекъсване на напрежението:
- 95 % от средните ефективни стойности на захранващото напрежение за 10 min
трябва да бъдат в обхвата на Un ± 10 % за всеки период от една седмица;
- всички средни ефективни стойности на захранващото напрежение за 10 min, трябва
да бъдат в обхвата на Un + 10/- 15,%
В материалът не е дадена информация за конкретните стойности на показателите за качеството на системата както и състоянието на проект/ти за изграждането на система за извършване на систематичен контрол по отношение на управление на мрежата - SCADА /Система за управление и събиране на данни/, както и OMS /система за управление на прекъсванията/.
Известно е ,че без функционираща Автоматизирана система за управление и събиране на данни, както и Автоматизирана система за управление на прекъсванията не е възможно обективизиране на показателите за качество на системата и в тази връзка е възможно компрометиране на действуващата система за ценообразуване.
При ценообразуване по метода «горна граница на приходите» се използува механизъм за извършване на корекции в необходимите приходи съобразно постигнатото от дружествата изпълнение на показателите по качество на електрическата енергия и по качество на обслужването,като необходимите приходи на дружеството за всяка година от регулаторния период се намаляват при неизпълнение на целевите стойности на показателите за качество на електрическата енергия и обслужването през предходната година.
2. Относно проблемите, свързани с изкупуването по § 4 от ЗЕ на енергийните обекти и съоръжения, които са част от разпределителната мрежа и следва да бъдат собственост на електроразпределителните дружества,но са собственост на трети лица.
Комисията приема предложението на дружеството свързано с необходимостта от :
o Промени в законодателството насочени към създаване на по-облекчена процедура за придобиване на енергийните обекти с оглед на вещно-правния им режим;
o Промени в предвидения в Методиката за ценообразуване механизъм за определяне на цената за достъп с включване на разходите за придобиване на съоръженията .
o Предвиждане на текст в Закона за енергетиката, съгласно който никое друго лице, освен съответните енергийни предприятия няма право да придобива собственост върху енергийни обекти и съоръжения и/или части от тях.
3. Относно Констатираното понижаване на финансовите показатели на дружеството , изразени чрез маржа, измерен в лв.квтч., независимо от повишаване на цените на електроенергията, Комисията приема становището на ДКЕВР , че това твърдението е неточно.( този финансов показател изразен в лв.квтч., нараства от 0,0253 . лв.квтч. за 2007 г. на 0,0276 лв.квтч. за 2008 г., или нарастването е с 9%.)
4. Относно констатираното несъответствие на приватизационната рамка по отношение на рентабилността на дружеството и фактическата, която е в размер на 3,7% за 2007 г. Комисията приема становището на ДКЕВР , че това твърдението е неточно. (печалбата през 2007 е в размер на 34 741 хил. лв., или има ръст с 27.54% .. Рентабилността на собствения капитал е 7.66 %).
5. Относно възприетата стратегия от страна дружеството за цялостно реинвестиране на печалбата Комисията приема становището на ДКЕВР , че ценовата рамка през втория и трети регулаторни периоди е насочена към увеличаване делът на привлечения ресурс, който, обичайно е по-евтин и с това облекчава разходната част на схемата за ценообразуване.
След проведения дебат по темата на заседанието Комисията взе следните
РЕШЕНИЯ :
1. Приема с положителна оценка предоставената информация .
2. Приема като работни предложенията на дружеството относно промяна на нормативната уредба, които следва да бъдат обсъдени при предстоящата процедура по изменения и допълнения на ЗЕ.