Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по енергетиката
Комисия по енергетиката
19/03/2008

    Относно: Информация за дейността на Агенцията за следприватизационен контрол през 2007 г. и насоки за действие през 2008 г.
    На свое редовно заседание , проведено на 19.03.2008 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилата Информация за дейността на Агенцията за следприватизационен контрол през 2007 г. и насоки за действие през 2008 г. Информацията се предоставя в изпълнение на тематичната програма за дейността на Комисията по енергетика за 2008 г.
    При дебата по предоставената информация Комисията имаше задача да получи отговор на следните въпроси :
    • Периодичност и начин за осъществяване на следприватизационния контрол;
    • Ефективност на контрола.

    В процеса на дебата Комисията констатира :

    Агенцията за следприватизационен контрол осъществява контрол по изпълнение на задълженията, поети от купувачите по сключени 55 приватизационни договори за отрасъла „ Снабдяване с електрическа и топлинна енергия”.Списъкът на приватизираните предприятия, подлежащи на следприватизационен контрол са дадени в приложение.
    Контролът по изпълнение на задълженията, поети от купувачите се осъществява по предварителен план.
    През 2007 г. е осъществен следприватизационен контрол за отчетен период 2005г. по договорите за приватизационна продажба на електроразпределителните дружества
    В сключените приватизационни договори не са поети ангажименти за инвестиции и програма за трудова заетост. Поети са социални задължения за осигуряване на определен размер на годишните разходи за труд. Въз основа на представените от купувачите отчетни документи е констатирано че по отношение на изпълнението на чл.8.2 - Социални задължения - няма нарушения.

    Общо за всички дружества са констатирани клаузи, при които в приватизационните договори не се предвиждат санкции.За част от тях санкциите са предвидени по други нормативни актове, например :

    Съгласно чл. 8.1.6. – Забрана за прехвърляне на Оф-шорни дружества, като в договорната клауза се дава дефиниция за Оф- шорно дружество по смисъла на Договора. При нарушение на това задължение няма отделно предвидени санкции в приватизационния договор.

    Съгласно чл. 8.1.7.- Купувачът се съгласява да осигури, че приватизираните дружества няма да издават акции на приносителя преди края на периода на забрана за Купувача (31.12.2008 г.) При нарушение на това задължение няма отделно предвидени санкции в приватизационния договор.

    Съгласно чл. 8.3.4 - Купувачът се съгласява да не прекъсва предоставянето на услугите, които дружествата са длъжни да предоставят в съответствие с лицензиите, издадени им от ДКЕВР, Съгласно ЗЕ. При нарушение на това задължение няма отделно предвидени санкции в приватизационния договор.

    Общата констатация за следприватизационния контрол е , че приватизационните договори не предоставят достатъчно ефективни инструменти, подпомагащи контролната дейност на АСК .Едновременно с това договорите дават достатъчно широка организационна и икономическа свобода за предприемане на действия от страна на ЕРД , в съответствие с чл. 8.1.6. , 8.1.7, 8.3.4. на приватизационните договори , при нарушаване, на които , не следват санкции .

    През 2007 г. е осъществен и следприватизационен контрол по договори за приватизационна продажба на топлофикационни дружества, за които е констатирано изпълнение на договорените задължения само в две дружества - „Топлофикация Разград”и “Топлофикация Лозница”. За останалите дружества са констатирани нарушения от административен характер- дружествата не са представили в законоустановения срок отчетните документи . За това нарушение са наложени санкции.

    През 2007 г. е осъществен и следприватизационен контрол по договори за приватизационна продажба за 21 ВЕЦ, за които няма констатирано неизпълнение на основните договорени задължения . В три от водноелектрическите централи, обособени в два пакета са констатирани нарушения , свързани с неизпълнение на задължението за неразпореждане с обособената част на активите по приватизационния договор , както и неизпълнение на задължението за осигуряване на водните количества за приоритетните нужди за питейно-битово и селскостопанско ползване. И в двата и на Купувачите са начислени неустойки и санкции.

    През 2007 г. е осъществен и следприватизационен контрол и по следните договори:

    • Договор за продажба на 100 % от капитала на “Брикел” ЕАД, гр. Гълъбово за отчетната 2006 г.;
    • Договор за продажба на 80 % от капитала на “ТЕРС-МОШИНО” ЕООД, гр. Перник за отчетната 2005 г.;
    • Договор за продажба на 70 % от капитала на “Атоменергоремонт” ЕАД, гр. Козлодуй за отчетната 2005 г.
    Констатирано е изпълнение на договорните задължения, в това число: изпълнение на инвестиционна програма, програма за трудова заетост, запазване предмета на дейност на приватизираните дружества, неразпореждане с придобитите дялове или акции, разпореждане с дълготрайни материални активи на дружествата и др.

    След проведено обсъждане на информацията, отразено подробно в стенограмата на заседанието, Комисията по енергетика взе следните

    Р Е Ш Е Н И Я:

    1. Дава положителна оценка на дейността на Агенцията за следприватизационен контрол.
    2. Препоръчва на агенцията да систематизира проблемите, произтичащи от клаузите на приватизационните договори, намаляващи ефективността на следприватизационния контрол , които да бъдат предоставени като препоръки към АП .


    Форма за търсене
    Ключова дума