Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по енергетиката
Комисия по енергетиката
09/01/2009


    ОТНОСНО: Информация за действието на изпълнителната власт в лицето на МИЕ, БУЛГАРГАЗ и БУЛГАРТРАНСГАЗ по изпълнение на план за ликвидация на последствията от прекратяването на доставки на руски природен газ в Националната газопреносна система.



    На извънредно заседание , проведено на 09.02.2009 г. /петък / от 14.00 часа, зала “Изток” на Народното събрание Комисията по енергетика, съвместно с Комисията по европейските въпроси и Комисията по външна политика обсъди постъпилата информация относно действието на изпълнителната власт в лицето на МИЕ, БУЛГАРГАЗ и БУЛГАРТРАНСГАЗ по изпълнение на план за ликвидация на последствията от прекратяването на доставки на руски природен газ в Националната газопреносна система.


    След преглед на представените информационни материали Комисията по енергетика

    К О Н С Т А Т И Р А :


    1. Споровете между “Газпром” и “Нафтогаз Украйна имат устойчива едногодишна периодичност и произтичат от прилагане в двустранните отношения на преференциални цени за доставка на руски природен газ, на значително по-ниски от тези за европейските потребители.Ценовата конюнктурата на международните пазари на енергоносители увеличава диспропорцията между преференциалните и пазарни цени за газа, което води до ежегодна ескалация на напрежението между Русия като доставчик и Украйна - като потребител и транзитьор на руския природен газ за страните на ЕС. Върхът на ескалацията на напрежението между страните доведе до едностранно прекратяване на доставките на руски природен газ за България и останалите страни от Европейския съюз. Без каквото и да е предупреждение, в 3,25 ч. на 6 януари 2009 г. е преустановено изцяло подаването на природен газ към България. Няколко минути по-късно е преустановено изцяло и подаването на природен газ на украинско-румънска граница за останалите балкански страни – Турция, Гърция и Македония. На 7 януари 2009г., 8.00ч., е получена оперативна информация, че са затворени всички изходи на транзитната мрежа на Украйна.


    2. Елементът на неочакваност за компетентните органи на България от предприемане на подобни действия от страна на доставящата и транзитиращата страни се потвърждава от текста на нарочно писмо (подписано от Председателя на управителния съвет Алексей Милер) от 18 декември 2008г. с което той “предупреждава” партньорите си за липсата на договореност с “Нафтогаз Украйна”, изразявайки надежда да постигне успешен край на преговорите преди Нова година и поемайки твърд ангажимент за поддържане на “надеждни доставки за всички свои потребители”. В допълнение, в Булгаргаз ЕАД са получени писма от основните доставчици “Овергаз Инк” (на 22.12.2008г.) и WIEE (23.12.2008г.) с информация за съдържанието на писмото на “Газпром”.След тази дата никакви официални писма – уведомления за намаляване доставките на природен газ от страна на доставчиците в «Булгаргаз» не са постъпвали. Всички уведомления са изпращани по линия на диспечерски данни за насочване на количества по направления. Данните са подавани от Балкански диспечерски център към «Булгартрансгаз» в качеството му на оператор на българската газотранспортна система.

    3. Възможните сценарии за действията на компетентните органи в България при подобни ситуации са регламентирани в специален закон – Законът за енергетиката. Отчетено е , че енергийните предприятия са особен вид търговски дружества със задължения към обществото.

    4. Предвидена е хипотеза, относно възникване на ситуация за нарушаване на непрекъсваемостта на доставките и е предложен законов механизъм за действие при настъпване на събитието, както следва :
     По силата на Наредба 11 на МЕЕР , чл.9 (2) енергийният производител набира и подържа резерв от течно гориво за осигуряване на работата на централата в продължение на 5 денонощия.
     По силата на чл.75(1) министърът на икономиката и енергетиката е задължен да провежда предварителен, текущ и последващ контрол за изпълнение на задължението за набиране и съхраняване на резервите от горива, необходими за сигурно и непрекъснато снабдяване с енергия и готовността на енергийните обекти за работа при кризи и военно положение;
     По силата на чл.70 Министърът на икономиката и енергетиката може да налага на енергийните предприятия допълнителни задължения за обслужване на обществото, като по силата на ал.2 те се налагат , когато са свързани със гарантиране непрекъснатост на доставките на електрическа и топлинна енергия и природен газ.
     При създалата се ситуация e приложим ограничителен режим по чл. 72(1) за снабдяване с природен газ поради наличие на ситуация , когато се налага ограничаване или прекъсване на снабдяването за време по-дълго от 48 часа на територията на цялата страна или част от нея в резултат на ( съгласно т.3) на .дълготраен недостиг на енергоносители.
     По силата на Чл.74.(1) от ЗЕ редът за въвеждане на ограничителен режим, при снабдяване с природен газ се определя с наредба на министъра на икономиката и енергетиката( Наредба 10 от 09.06.2004 г. за реда за въвеждане на ограничителен режим , временно прекъсване или ограничаване на производството и снабдяването с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ) .


    5. Компетентните органи в страната са действували в пълно съответствие с изискванията на Закона за енергетиката като са предприети

    следните действия :

     Незабавно е създадена организация (от страна на комбинирания оператор – «Булгартрансгаз») за поетапно въвеждане на режим, гарантиращ целостта на системата и информиране на основните потребители за настъпилата промяна.
     Своевременно е информиран дежурния по сигурността в Министерство на икономиката и енергетиката и е свикан Съвета за сигурност и управление при кризи към МИЕ. На последвалото заседание е създаден кризисен щаб и на основата на анализ на създадената ситуация е приет план за действие, включващ предприемане на незабавни действия за:
    ­ временно прекъсване или ограничено снабдяване с природен газ на потребителите, в съответствие с чл. 11, ал.1, т.5 от Наредба №12 за дейността на операторите на газопреносната и газоразпределителните мрежи;
    ­ преминаване на основните потребители към ползване на алтернативни горива;
    ­ въвеждане на ограничителен режим за снабдяване с природен газ съответствие с чл. 3, ал.2, от Наредба №10 за реда за въвеждане на ограничителен режим, временно прекъсване или ограничаване на производството или снабдяването с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ, в случай, че ситуацията на недостиг на газ по причини извън територията на страната продължи повече от 48 часа.

     В 10.00 ч. на 6 януари 2009 г. Министър Председателят е свикал на извънредно заседание Министърът на икономиката и енергетиката и ръководствата на Български Енергиен Холдинг, Булгартрансгаз и Булгаргаз. Обсъдени са всички възможни мерки:
    ­ Максимален добив на природен газ от подземното газохранилище Чирен - 4,2 млн. куб. м за денонощие. Това е с около 600 до 800 хил. куб. м/денонощие повече от предходния отоплителен сезон;
    ­ Доставки на природен газ от находище Галата – до 280 – 300 хил. куб. м/денонощие;
    ­ Приоритетно разпределение на наличните дневни количества по потребители, за нуждите на:
     Топлофикационните дружества, с оглед гарантиране на отоплението на обществени, социални обекти и жилищни сгради и ограничаване по този начин на риска от използване на ел. енергия за отопление, което от своя страна съществено увеличава риска от възникване на аварии в ел. преносната и разпределителните мрежи;
     Производства с непрекъсваем технологичен процес, т.е. с необходим минимум на доставка с цел ограничаване и премахване на риска от производствени аварии.
     Всички останали потребители.
    ­ Осигуряване на достатъчни количества алтернативно гориво от проиводители в страната (разговор и поемане на ангажимент от най-големия производител – Лукойл Нефтохим) и внос (при необходимост), както и възможности на държавния резерв, в случай на нужда;
    ­ Съдействие от страна на други държавни институции (Министерство на транспорта, БДЖ) за транспортиране и доставка на горивото.
    ­ Незабавен контакт с доставчиците на природен газ за страната с цел изясняване причините, довели до преустановяване подаването и прогнозите за времетраенето;
    ­ Информиране на Украинското и Руско правителство за възникналата ситуация;
    ­ Информиране на Европейските институции за нарушените доставки с цел съдействие и изразяване на единна позиция по отношение недопустимостта на подобен акт.

    В изпълнението на набелязания план за действие са проведени:

     Разговор на Министър Председателя на Република България със Заместник Министър председателя на Украйна. На този разговор украинската страна е изразила становището си, че въпреки всички положени усилия за изпълнение на условията по транзитиране на природен газ през Украйна, според украинската страна, само за последното денонощие при нормални доставки от Русия около 300 млн. куб. м, Газпром е подал едва 70 млн. куб. м. Това е основната причина за преустановяване подаването на природен газ към България и Балканския полуостров.
     Разговор на Министър Председателя на Република България с Министър Председателя на Руската Федерация. Изразено е становище от стана на Русия е, че въпреки всички прояви на добра воля от нейна страна, Украйна е поставила неприемливи условия и е възпрепятствала постигането на взаимноизгоден договор. Нещо повече, само за периода 1 – 5 януари 2009 г. по данни на Газпром, потвърдени от водеща, независима международна компания за инспектиране, тествани и сертифициране (SGS) украинската страна е отклонила около 63 млн. куб. м, предназначени за пазари от европейския съюз.
     Информиране на Европейския комисар по енергетика, г-н Пиебалгс за възникналата ситуация и настояване за съдействие при установяване на причините за преустановеното подаване, включително чрез изпратените от европейската комисия в Киев и Москва делегации.
     Информиране на Чешкото председателство (посредством разговор на Министър Калфин с чешкия външен министър).
     Информиране на всички структури в европейския съюз посредством постоянните представители на България.
     Организирани и проведени срещи с Посланика на Украйна за изясняване на възникналата ситуация.
     Среща с ръководството на основния доставчик за България – Овергаз Инк. и поставяне на въпросите за причините, възможните срокове за възстановяване на подаването, поемането на отговорност за нанесените щети и пропуснати ползи.
     Информиране на обществеността и потребителите на природен газ за възникналата ситуация чрез средствата за масова информация.
     Създаване организация за максимален добив от ПГХ Чирен и режим на потребление при ограничени количества от внос (чрез оператора на мрежата «Булгартрансгаз»). Основен приоритет е запазването сигурността и целостта на газотранспортната система.
     Създаване на организация за осигуряване на количества алтернативно гориво, включително чрез използване услугите на БДЖ.

     Реализирано е поетапно намаляване на потреблението на природен газ до 4,5 млн. куб. м/денонощие На 06.01.2009 г. консумацията е сведена до малко над 7 млн. куб. м (включително чрез резервите в газопровода).

     На 07.01.2009г. е проведена среща на Министъра на икономиката и енергетиката с големите потребители на природен газ в страната, на която същите са информирани за създалата се ситуация и предприетите мерки, както и за предстоящите стъпки за разрешаване на кризата.Същият ден окончателно е уточнен списъка на потребителите, на които следва да бъде осигурен необходимия технологичен минимум от природен газ. В същият са включени:
    - индустриални потребители с непрекъсваем технологичен режим на работа от химическата, стъкларската, металургичната, целулозно-хартиена промишленост;
    - топлофикационни дружества за осигуряване потребностите от топлинна енергия на болници, детски градини, училища и други социални заведения;
    - газоразпределителни дружества, за осигуряване потребностите от природен газ на индустриални потребители с непрекъсваем технологичен режим на работа, разположени на тяхна територия, както и за потребители - доставчици на топлинна енергия за болници, детски градини, училища и други социални заведения.


     Считано от 08.00 часа на 08.01.2009г. със заповед № 16-16-02/7.01.2009г. на министъра на икономиката и енергетиката е въведен ограничителен режим за снабдяване с природен газ, в съответствие с чл. 3, ал.2, от Наредба №10 за реда за въвеждане на ограничителен режим, временно прекъсване или ограничаване на производството или снабдяването с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ на основние недостиг на газ повече от 48 часа по причини извън територията на страната.

     Прегледът на състоянието на електроенергийната система в условията на прекратени газови доставки и ограничен режим на потребление на природен газ от наличните запаси в газохранилище “Чирен” дава възможност да се констатира, че а, че електроенергийната система функционира надеждно и разполага с достатъчен резерв, потвърдено от доклад на системния оператор, какйто следва :
    Всички преносни електропроводи с напрежения 400, 220 и 110 кV функционират нормално. През последните 10 дни не са възниквали аварийни ситуации. Има издадена заповед на ръководител Електроенергиен системен оператор за извършване при необходимост само на предаварийни ремонти.
    Във връзка с прекъсването на газоподаването са спрени всички ремонти във ВЕЦ, с изключение на основните такива в ХА1 в ПАВЕЦ „Белмекен”, ХА4 във ВЕЦ „Пещера” и ХА1 във ВЕЦ „Ивайловград”.
    От всичките разполагаеми 2377 MW във ВЕЦ над 1800 MW са в резерв и в готовност за пуск.
    Всички подстанции са натоварени под максимума. Две подстанции, чиито товар е достигнал максимум - „Варна запад” и „Бургас-Индустрия”, са разтоварени, като част от изводите СрН са прехвърлени за захранване от съседни подстанции.


    6. Щабът за работа при кризисна ситуация към Министерство на икономиката и енергетиката е констатирал и някои проблеми, които е възможно да станат основание за промяна на законовата и нормативна уредба с оглед подобряване на ефективността на системите за превенция и ликвидацията на последвията от подобни кризи в енергийнанта система , а именно :
     Не всички енергийни дружества са разполагали с нормативните запаси от алтернативни горива, което ще наложи промяна на нормативната уредба в посока усилване на превантивния контрол и размера на административните наказания;
     Отделни дружества от списъка предприятия , включени в ограничителния режим не изпълняват предписанията за ограничена консумация с което влошават режима на функциониране на обекти от приоритетния списък(болнични заведения, училища и др) , което ще наложи промяна на нормативната уредба в посока увеличаване размера на административните наказания;




    ИЗВОДИ НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА:

    Едностранното прекратяване на доставките на руски природен газ за България и останалите страни от Европейския съюз в резултат на неуредените спорове между “Газпром” и “Нафтогаз Украйна” е безпрецедентен случай в практиката на междудържавните отношения и е грубо нарушение на международното право и правото на транзитен достъп до енергийни ресурси, произтичащо от Европейската енергийна харта, подписана и ратифицирана от Украйна.

    Кризата с газовите доставки предостави допълнителна възможност за непреднамерен тест на готовността на страната да реагира в подобни ситуации, които могат да бъдат предизвикани също от крупни технологични аварии.


    Анализът на действуващата законодателната и подзаконовата Нормативна база показва, че подобни ситуации са законово предвидени и нормативно регулирани.Специалният закон – Законът за енергетиката е предвидил подобна ситуация и законово я регулира с текстове в глава шеста – Отговорност към обществото (чл.70 ) и глава седма – Ограничителен режим,временно прекъсване или ограничаване (чл.72, чл.73.)

    Действията на изпълнителната власт се извършват в пълно съответствие с Закона за енергетиката в обстановка на изключителна прозрачност и могат да бъдат оценени като ефективни в рамките на нормативната уредба;

    Енергийните предприятия , работещи на природен газ по план са активирали резервите си от алтернативни горива и са преминали на алтернативен технологичен режим, което е в пълно съответствие със законовата уредба;


    Само в отделни случаи са констатирани нарушения на Наредба 11 на МЕЕР , чл.9 (2) по силата на който енергийният производител е длъжен да набира и подържа резерв от течно гориво за осигуряване на работата на централата в продължение на 5 денонощия.

    Влошаването на параметрите на топлоподаването за битовите потребители е преодоляно. То е имало временен характер в рамките на технологичните ограничения , произтичащи от инерционния характер на процедурата за преминаване към алтернативни горивна база.

    Предприятията , използуващи газ за технологични нужди планово са въведени в ограничителен режим,или режим на временно прекъсване като непрекъсваемите производства приоритетно са гарантирани с газови доставки. Няма констатирани крупни аварии или несанкционирано прекратяване дейността на непрекъсваеми технологични процеси.

    Административно наказателните разпоредби на Закона за енергетиката в отделни случай показват ниска ефективност при неизпълнение разпоредбите на Министъра на икономиката и енергетиката при прилагане на ограничителния режим на ползуване на природния газ за технологични цели.

    Силното влияние на прекратяването на газовите доставки от Русия през транзитната система на Украйна върху състоянието на икономиката на страната може да бъде в значителна степен намалено при следните условия :

    а) Технологично разширяване капацитета на газовото хранилище в Чирен и довеждане на дневния добив до нива 7-8 милиона м3 природен газ;
    б) Наличие на междусистемни връзки с газопреносните системи на други страни от региона;
    в) Ускорено развитие на алтернативните маршрути за доставка на природен газ и диверсификация на доставчика;
    г) Ускоряване на процедурите по търсене, разработка и усвояване на нови газови находища в акваторията на Черно море;
    д) Предприемане на изпреварващи действия по проектиране на новото газохранилище на база изчерпващия се добив в района на „Галата”;
    е) Създаване на технологична възможност за предприятията с непрекъсваеми технологични процеси да прилагат процедури на енергиен мениджмънт като за целта използуват свободни капацитети в газохранилищата на националния или регионални газови оператори.

    Енергийната комисия прави следното предложение :

    С оглед максимално използуване на натрупаната информация във връзка с действията на всички институции по овладяване на кризата, произтичаща от прекратените доставки на руски природен газ , след приключване на газовата криза , ръководството на Парламента да възложи на междуведомствена група , подпомогната от независими експерти да извърши пълен анализ на действията на компетентните органи в условията на криза , тяхното съответствие с нормативната уредба и да направи предложения за усъвършенствуване на законовата и нормативна уредба;

    РАМАДАН АТАЛАЙ,
    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА
    Форма за търсене
    Ключова дума