Комисия по енергетиката
18/03/2009
Относно: Информация за дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране през 2008г.
На свое редовно заседание , проведено на 18.03.2009 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 на пл. “Княз Александър І” № 1, Комисията по енергетика обсъди постъпилата информация за дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране през 2008г. под формата на “ ОТЧЕТ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ДЪРЖАВНАТА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ ПРЕЗ 2008 ГОДИНА”.
Информацията се предоставя в изпълнение на тематичната програма за дейността на Комисията по енергетика за 2009 г.
След прегледа на информационните материали Комисията констатира по раздели, както следва :
Представеният в Комисията отчет съдържа информация за дейността на ДКЕВР през 2008 г., при упражняване на дадените й от Закона за енергетика(ЗЕ) и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги(ЗРВКУ) правомощия, представена в следните раздели:
• Правна рамка;
• Ценово регулиране по сектори;
• Лицензиране на дейности по сектори;
• Контрол по сектори на регулиране;
• Развитие на пазара на електрическа енергия и природен газ;
• Жалби и работа с потребителите.
Отчетът отразява също така и :
международната дейност на комисията през 2008 г.,;
административното устройство и финансовото й състояние,;
основните задачи и приоритети, стоящи пред нея през 2009 година.
Като основен приоритет в дейността на ДКЕВР е посочено развитието на ефективно работещ енергиен пазар, чрез усъвършенстване на пазарния модел за свободен избор на доставчик, равнопоставен достъп до мрежите и създаване на условия за конкуренция.
Основните насоки в работата на ДКЕВР през 2008 г. са свързани с развитието на енергийния пазар и привеждане на регулаторната политика в съответствие с изискванията на европейските директиви и приемане на актуализирани „Правила за търговия с електрическа енергия”, за да се гарантира ефективността на мерките за защита на потребителите и тяхното доверие към един добре функциониращ пазар,
стимулиране развитието на технологиите за производство на електрическа енергия от производители на ВЕИ, ефективни когенерации, малки ВЕЦ и други алтернативни енергийни източници и биогорива и въвеждането на възобновяеми енергийни източници на енергия в енергийния баланс на страната.
В изпълнение на задълженията си , произтичащи от закона, Комисията е изиграла важна роля в процеси и дейности , основните от които са описани по-долу :
насърчаване на инвестициите в необходимата енергийна инфраструктура, за да се отстранят съществуващите ограничения пред енергийните потоци, респективно да се подобри сигурността на снабдяването;
усъвършенстване на процедурите и механизмите за извършване на регулаторен одит за всички регулирани сектори;
Извършване на дейности по превантивния, текущ и последващ контрол ;
усъвършенстване на подходите за регулиране чрез „горна граница” (на цените,респективно приходите) на монополно предлагани стоки и услуги, или т.нар.методи чрез стимули, както и подхода за корекции при годишния ценови преглед и прилагането на съвременни математико-икономически модели за адаптиране на тарифната политика.
Извършване на промени на подзаконовите нормативни регулаторни актове за гарантиране на прозрачност, непрекъсваемост на доставките, конкуренция и гарантиране на баланса между интересите на потребители, производители и доставчици на услуг.
Извършване на сравнителен анализ (бенчмаркинг) на ценообразуващите елементи, анализ на финансовите отчети и бизнес плановете на дружествата, както и оценка на нивото на разходите и тяхната диференциация.
Преглед на цените във всички сектори на енергетиката, с цел определянето на справедливи цени по веригата производител – търговец – потребител в конкретните условия на постигането на баланс между търсенето и предлагането.
Дейност по лицензиране( издаване на нови лицензии, отмяна , промяна на формата на лицезията) ,
Дейност по регистрация , обработка и административна реакция по жалбите и работата с потребителите
Справка :
През 2008 г. в деловодството на ДКЕВР са постъпили 1413 броя жалби и сигнали. Постъпилите жалби са с 12% по-малко, спрямо предходната 2007 г., като средномесечният брой постъпили жалби за 2008 г. е 117,75 броя. Относително висока интензивност на жалбоподаването се наблюдава в периода след въвеждане на т.н. тримесечно отчитане на електроенергията и периода на изпращане на изравнителните годишни сметки на топлофикациите.Комисията е отработила сигналите и жалбите и е нпредприела административни мерки за локализиране и ограничаване на действието на причините за жалбите на гражданите.
През 2008 г. са извършени 10 броя извънпланови проверки в
електроразпределителните дружества, по повод на постъпили жалби и сигнали от потребители относно: отказ за доставка и продажба на електрическа енергия,прекъсване на електроснабдяването по повод изготвени и неплатени корекционни сметки, извършване на дейност по разпределение и продажба на електрическа енергия от нелицензирани лица и други. Резултатите от всички проверки са отразени в констативни протоколи, разгледани са от Комисията и при констатиране нарушения са наложени санкции на лицензиантите .
ККъм сектор “Топлоенергетика” са насочени 461 броя жалби или 33 % от всички постъпили жалби в ДКЕВР за 2008 г., като съдържанието на тези жалби е свързано изцяло с дяловото разпределение на топлинната енергия и изравнителните сметки за отоплителен сезон 2007/2008
изготвени по правилата на „Наредба №16-334 за топлоснабдяването”:
Към Електроразпределителни дружества са подадени 18 738 броя жалби в дружестватам, основно касаещи оспорване на изчисляване на междинните суми във връзка с тримесечното отчитане.
Голям е процентът жалби, свързани с качеството на снабдяването – 15%. Най големият дял имат жалбите за грешки при изготвянето на сметките и неполучаването на известия за тях – 22%, като след въвеждането на тримесечният период на отчитане в ЧЕЗ този вид жалби нараства значително.
Към Топлофикационните дружества са отправени - 2431 бр. са жалбите от потребители срещу начина на изготвяне на изравнителните сметки и условията и
Основните жалби в газоснабдителните дружества на гражданите продължават да са проблемите с присъединяване на нови потребители. Това очевидно се дължи на недостатъчно бързото разширение на мрежите. В някои случаи се касае за неизпълнение на задължения по условията на
лицензиите.
През отчетната година ДКЕВР е регистрирала активна международна дейност качеството си на пълноправен член на Съвета на Европейските Енергийни Регулатори (CEER) ,на Европейската регулаторна група за електричество и газ (ERGEG и Регионална асоциация на енергийните регулаторни органи от Централна и Източна Европа и Евразия (ЕRRА) и други.
Сред проблемните страни в дейността на регулатора важно място заема недостатъчния административен капацитет. Високите квалификационни изисквания , сложността на решаваните задачи и изключителната натовареност води до високо текучество на квалифицираните кадри към частния сектор.
Това превръща ДКЕВР във високоефективен кадрови „инкубатор”. Този процес е полезен за издигане на общото ниво на общуване в сектора, но създава допълнително напрежение за подържане на професионалното ниво в самия регулатор. Общо в Комисията работят 124 служители по служебно правоотношение и 6 служители по трудово правоотношение, като 95% са с висше образование: инженери, икономисти, юристи и други
В своите приоритети за 2009 г. ДКЕВР е включил актуални дейности, свързани с усъвършенствуване на нормативната уредба и качестввото на административното обслужване , както следва :
Относно : Развитието на енергийния пазар
1. Приемане на нови Правила за търговия с електрическа енергия
2. Внедряване на Правила за търговия с природен газ;
3. Намаляване на вредните емисии и опазване на околната среда;
4. Справедливо разпределение на разходите от ВЕИ до краен потребител;
5. Увеличаване плътността на газоразпределителните мрежи на територията на Република България;
6. Подобряване качеството на електрическата енергия и услугите чрез актуализиране на методиката за отчитане изпълнението на целевите показатели за качество на ел. енергия и качеството на обслужването на ЕРП и снабдителите.
Относно: Европейските измерения на дейността в регулаторноя орган
1. По-пълно привеждане на регулаторната политика в съответствие с
изискванията на европейските директиви, стимулиране на конкуренцията,сигурност на доставките и ръст на свободния пазар при производството на електрическа енергия от ко-генерация и ВЕИ чрез усъвършенстване на процедурите и механизмите за извършване на
регулаторен одит за всички регулирани сектори и разработване на методика за компенсиране на разходите, произтичащи отзадължения към обществото в т.ч. ефективна ко-генерация и ВЕИ.
2. Провеждане на дългосрочна регулаторна политика в рамките на ЕС за свързване на газопреносните мрежи на отделните европейските държави и въвеждане на регулаторни правила, които да гарантират осигуряване на нови точки за присъединяване на алтернативни трасета за доставка на природен газ, за газовата инфраструктура на територията на Република България
3. Усъвършенстване на ценообразуването в енергетиката и ВиК сектора като чрез постигане справедливи цени за бизнеса и крайните потребители.
Относно : Усъвършенствуване администрирането в Комисията
1. Гарантиране на добро администратиране на приходите от дейността и законосъобразност, ефективност, ефикасност и икономичност при разходване на бюджетните средства.
2. Добра събираемост на приходите от държавни такси и оптимизиране на разходите в ДКЕВР.
3. Поддържане политиката на пълна прозрачност в дейността на Комисията.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ:
Отчетът за дейността на ДКЕВР за 2008 г. е обстоятелствен и обхваща всички направления на дейността.
Приложени са организационни решения , свързани с рационална промяна на методиките за ценообразуване. Промените са насочени към стимулиране на енергийните дружества в посока подобряване на управлението на активите и до повишена инвестиционна активност , гарантираща стабилността на енергийната система , при “щадящ” за крайния потребител ценови режим.
Отразени са проблеми, намаляващи ефективността на Комисията, а именно, че :
• В процеса на регулиране на цените не е възможна и предвидена цялостна фактическа проверка на подаваната информация (регулаторен одит);
• . ДКЕВР не разполага с достатъчен кадрови ресурс за извършване на проверки на място като средство за повишаването на регулаторната ефективност.
• Проверки на място се извършват неотменимо само в случаите на констатирани груби нарушения, засягащи чувствително голяма част от стопанските и битовите потребителите.
След проведените обсъждания на представената информация Комисията по енергетика взе следните
РЕШЕНИЯ:
1. Дава висока оценка за пълнота , професионално и отговорно отразяване на дейността и проблемите в представения информационен материал.
2. Обръща внимание върху необходимостта от приоритетно решаване на кадровите проблеми в ДКЕВР, които са устойчив , в последните две години , фактор за влошаване на цялостната ефективност на регулиращият орган.
РАМАДАН АТАЛАЙ
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА
Приложение 1
II. ПРАВНА РАМКА
1. Подзаконови нормативни актове, предвидени в ЗЕ, ЗВАЕИБ приети или
изменени по предложение на ДКЕВР от Министерски съвет:
Като специализиран държавен орган, осъществяващ регулирането на дейностите
в енергетиката ДКЕВР чрез свои представители участва в изготвянето на проект
на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката;
Наредба за лицензиране на дейностите в енергетиката (Обн. ДВ. бр.53 от 2004 г.,
изм. ДВ. бр.78 от 2005 г., изм. ДВ. бр.11 от 2008 г.);
Устройствен правилник на ДКЕВР и на нейната администрация (Обн. ДВ. бр.52
от 2004 г., изм. ДВ. бр.49 от 2005 г., изм. ДВ. бр.83 от 2005 г., изм. ДВ. бр.48 от
2006 г., изм. ДВ. бр.55 от 2008 г.);
Наредба за регулиране на цените на топлинната енергия (Обн. ДВ. бр.55 от
2004г., изм. ДВ. бр.61 от 2007г., изм. ДВ. бр.105 от 2008г.);
Наредба за издаване на сертификати за произход на електрическа енергия,
произведена от възобновяеми енергийни източници;
Изменение на Наредба за формата, съдържанието, условията и реда за издаване
на сертификати за произход на електрическа енергия, произведена от
възобновяеми енергийни източници и/или по комбиниран начин (Обн. ДВ. бр.41
от 2007 г.).
6
2. Регулаторни документи, разработени и приети с решения от ДКЕВР:
Правила за търговия с електрическа енергия (Приложение към т. 1 от Решение
№ П-1 от 24.03.2008 г. на ДКЕВР, обн. ДВ. бр.46 от 2008 г.)
Указания за формата и съдържанието на информацията, необходима за
изготвяне на петгодишен бизнес план за развитието на дейността на "В и К"
операторите, приети с протоколно решение на ДКЕВР № 70/14.04.2008 г., т. 11
Модел към Указанията за формата и съдържанието на информацията,
необходима за изготвяне на петгодишен бизнес план за развитието на дейността
на "В и К" операторите, приети с протоколно решение на ДКЕВР №
70/14.04.2008 г., т. 11.;
Указания на ДКЕВР за корекции на цените на топлинната енергия и
електрическата енергия от комбинирано производство за топлоенергийни
дружества, регулирани чрез метода „Горна граница на цени” за втория ценови
период от първия регулаторен период, приети с протоколно решение на ДКЕВР
№66/07.04.2008 г.;
Указания на ДКЕВР за образуване на цените на електрическата енергия, по
които ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 МВт продават електрическа енергия
при регулиране чрез метода „норма на възвръщаемост на капитала”, приети с
протоколно решение на ДКЕВР №66/07.04.2008 г.;
Справки към Указания на ДКЕВР за образуване на цените на електрическата
енергия, по които ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 МВт продават
електрическа енергия при регулиране чрез метода „норма на възвръщаемост на
капитала”, приети с протоколно решение на ДКЕВР №66/07.04.2008 г.;
Указания на ДКЕВР за образуване на цените за пренос на природен газ през
газоразпределителните мрежи и за снабдяване с природен газ от краен
снабдител при регулиране на газоразпределителните дружества чрез метода
„Горна граница на цени”, приети с протоколно решение на ДКЕВР
№11/24.01.2008 г., т.8.
Указания на ДКЕВР за образуване на цените на електрическата енергия, по
които крайните снабдители продават електрическа енергия при регулиране чрез
метода „горна граница на приходи” за втория регулаторен период, приети с
протоколно решение на ДКЕВР № 37/18.02.2008 г.
Справки към Указания на ДКЕВР за образуване на цените на електрическата
енергия, по които крайните снабдители продават електрическа енергия при
регулиране чрез метода "горна граница на приходи" за втория регулаторен период,
приети с протоколно решение на ДКЕВР № 37/18.02.2008 г.
Указания на ДКЕВР за образуване на цените за пренос на електрическа енергия
през електроразпределителните мрежи при регулиране чрез метода „горна граница
на приходи” за втория регулаторен период, приети с протоколно решение на
ДКЕВР № 37/18.02.2008 г.
Справки към Указания на ДКЕВР за образуване на цените за пренос на
електрическа енергия през електроразпределителните мрежи при регулиране чрез
метода "горна граница на приходи" за втория регулаторен период, приети с
протоколно решение на ДКЕВР № 37/18.02.2008 г.
Методика за определяне на цените за предоставен достъп на преносно или
разпределително предприятие от потребители през собствените им уредби и/или
съоръжения до други потребители за целите на преобразуването и преноса на
електрическа енергия, на преноса на топлинна енергия и на преноса на природен
газ, приета с решение по протокол № 27/04.02.2008 г., т. 12.