Комисия по енергетиката
01/04/2009
Относно: Доклад за постигане на националните индикативни цели за потреблението на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници през 2008 г., представен от Министерството на икономиката и енергетиката(МИЕ) и
Информация, относно състояние и перспектива за развитие на възобновяеми енергийни източници в Република България , представен от Националната електропреносна компания (НЕК)
На свое редовно заседание , проведено на 01.04.2009 г. /сряда/ от 14.30 часа, зала № 456 Комисията по енергетика обсъди постъпилите ;
Доклад за постигане на националните индикативни цели за потреблението на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници през 2008 г., представен от МИЕ и
Информация, относно състояние и перспектива за развитие на възобновяеми енергийни източници в Република България , представен от НЕК
Докладът и Информацията се предоставя в изпълнение на тематичната програма за дейността на Комисията по енергетика за 2009 г.
След прегледа на информационните материали Комисията констатира :
1. Докладът за постигане на националните индикативни цели за потреблението на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници е разработен в съответствие с чл. 5, ал. 1, т. 2 от Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата (Обн., ДВ, бр. 49 от 19.06.2007 г., изм., бр. 98 от 14.11.2008 г., в сила от 14.11.2008 г.).
2. Съгласно чл. 3, параграф 3 от Директива 2001/77/ЕО на Европейския Парламент и Съвета от 27 септември 2001 г. за насърчаване производството на електроенергия от възобновяеми енергийни източници във вътрешния пазар на електроенергия, държавите-членки трябва да публикуват за първи път не по-късно от 27 октомври 2003 г. и на всеки две години след това, доклади с анализ по напредъка на изпълнението на националните индикативни цели, отчитащи специално климатичните фактори, които вероятно биха повлияли на постигането на тези цели, докладите да посочат и до каква степен предприетите мерки съответстват на националните задължения по промените в климата.
3. В изпълнение на задълженията на Р България по Директива 2001/77/ЕО, приетият от Министерски съвет Доклад за постигане на националните индикативни цели за потреблението на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници ще бъде представен в Европейската комисия.
4. Европейските измерения на проблема,произтичат от Директива 2001/77/ЕО и са коригирани в съответствие с принципите на пакета „Енергетика и климат”, включващ проект на директива за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници, приета на първо четене от Европейския парламент на 17 декември 2008г. Проектът на директива установява обща рамка за насърчаване използването на енергията от възобновяеми източници и въвежда задължителни национални цели.
5. Националната задължителна цел за България до 2020 г. е определена в Приложение № 1 на проекта на директивата. Установената за България цел е 16 % дял на енергията от ВЕИ в крайното енергийно потребление до 2020 г., в която е включена и задължителната цел от 10 % дял на енергията от възобновяеми източници в крайното потребление на енергия в транспорта.
6. Постигането на целите следва да бъде осъществено с въвеждането на подходящи политики и мерки за насърчаване производството на енергия от възобновяеми източници и при отчитане на въздействието от подобряване на енергийната ефективност и въвеждането на енергоефективни технологии. Важен елемент заема използването на биомасата, като ще се търсят нови ресурси, които е възможно да бъдат използвани. За изпълнение на националните цели всяка държава-членка може да се възползва от механизма за статистически прехвърляния, изпълнението на съвместните проекти и схеми за подпомагане.
7. Задължения на Република България в областта на ВЕИ до 2010 г. е постигането на 11 % дял на произведената електроенергия от ВЕИ в брутното вътрешно потребление на електроенергия, при условие, че климатичните фактори са благоприятни и позволяват постигането на тази цел и при отчитане наличието на ограничения за използването на водните ресурси, приложими в страната и произтичащи от екологичното законодателство на ЕС.
8. За постигане на националните цели в страната е създадена адекватна законова среда. Със приетия през 2007 г. Закон за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата (Обн., ДВ, бр. 49 от 19.06.2007 г., изм., бр. 98 от 14.11.2008 г., в сила от 14.11.2008 г.). са въведени стимули и задължения за участниците на пазара за електрическа енергия от ВЕИ, а именно:
приоритетно присъединяване на производителите на електрическа енергия от ВЕИ към преносната и/или разпределителната мрежа;
задължително изкупуване на произведената електрическа енергия от ВЕИ с изключение на водноелектрическите централи (ВЕЦ) с инсталирана мощност над 10 MW;
преференциални цени на изкупуване на произведената електрическа енергия с изключение на ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 MW. Преференциалните цени се определят от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) до 31 март всяка година.
срок за присъединяване не по-дълъг от заявения от производителя срок за въвеждане в експлоатация на енергийния обект;
предвиждане на средства за развитие на мрежите, свързани с насърчаване на производството на електрическа енергия от ВЕИ в инвестиционните програми на преносното и разпределителните предприятия.
10. В края на 2008 г. с промени в Закона са коригирани сроковете на действие на дългосрочните договори, а именно:
срокът на договорите за производители на електрическата енергия, произведена от геотермална и слънчева енергия се увеличава от 12 години на 25 години;
срокът на договорите за производители на електрическата енергия, произведена от други видове ВЕИ се увеличава от 12 години на 15 години.
Сроковете за задължително изкупуване започват да текат за съществуващите производители на електрическа енергия от ВЕИ, с изключение на ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 MW - след предоговаряне, но не по-късно от 31 март 2009 г. Сроковете за задължително изкупуване за новите производители на електроенергия от ВЕИ, с изключение на ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 MW са в сила от започване на производство на електрическа енергия, но не по-късно от 31 декември 2015 г.
10. Въведена е в действие Наредба за издаване на сертификати за произход на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници С наредбата за издаване на сертификати за произход на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници (приета с ПМС № 18 от 28.01.2009 г., обн., ДВ, бр. 10 от 6.02.2009 г.) се уреждат условията и редът за издаване на сертификати за произход на електрическа енергия, произведена от ВЕИ.
Сертификатите за произход се издават от ДКЕВР и представляват официални непрехвърляеми документи, с които се удостоверява количеството електрическа енергия, произведена от ВЕИ за период от 6 месеца за производители с мощност над 1 МW и за период от 12 месеца за производители с мощност до 1 МW.
11. При благоприятната законова среда , повишаваща инвестиционната активност Р България постига индикативните си цели. Характерно за производството на електрическа енергия от ВЕИ, което почти изцяло е съсредоточено във водноелектрически централи, основно с мощност над 10 МВте е силната зависимост от хидроложките условия през дадената година.(Първоначално този клас централи е изведен от преференциалния режим на ценообразуване и баланса в раздел “ел.енергия от ВЕИ”.След конференцията в Бон -2004 г.(вж.Справката) отново е включен в баланса ) са произвели 91 %Това е и причината, поради която през 2005 г. и 2006 г. индикативната цел от 11 % дял на електрическата енергия произведена от ВЕИ е постигната През 2007 г. и 2008 г. поради намаляване на производството на електрическа енергия от ВЕЦ с инсталирана мощност над 10 MW са постигнати съответно 7,4 % дял и 7.3 % дял на електрическата енергия от ВЕИ в брутното вътрешно потребление на електрическа енергия в страната.За постигането на индикативната цел през 2010 г. се очаква увеличаване на производството от ВЕИ, като се взима предвид въвеждането през 2010 г. в експлоатация на Хидровъзел „Цанков камък” с инсталирана мощност от 80 MW и средногодишно производство 158 GWh. Останалата част от производството от ВЕИ ще бъде обезпечено от изграждащи се към настоящия момент вятърни паркове, които ще бъдат присъединени към електрическата мрежа на страната.
Изпълнението на поставените индикативни цели поставя и някои проблеми, по-съществените от които са:
1. Непостоянството на вятъра е най-сериозния недостатък на ветровата енергия, производството от ВяЕЦ е непрогнозируемо
2. Имат ниска годишна ефективна часова използваемост: 1100 – 1200 часа (7000 – 8000 часа за конвенционалните). Малко по-висока използваемост имат и фотоволтаичните инсталации
3. Затрудняват управлението на режимите на другите генериращи източници, овладяването на товарите и регулиране на напрежението
4. Възниква необходимост от резервни и регулиращи мощности;
5. Интересите на инвеститорите са насочени към райони, в които преносната мрежа не е предвидена за големи натоварвания ;
6. Нарастването на броя и общата мощност на ВЕИ неминуемо ще доведе и до увеличение на разходите на мрежите ;
7. Поемането на допълнителните разходи, произтичащи от преференциалната цена на енергията от ВЕИ и разходите по присъединяване и адаптиране на преносната система сега е дискриминационно. Съгласно Законът за енергетиката поемането на разходите, произтичащи от задължения към обществото трябва да се компенсира от всички потребители по недискриминационен и прозрачен начин, за което ДКЕВР следва да разработи справедлива система за разпределение на разходите между потребителите, независимо каква позиция имат в пазара на електроенергия.
8. За да се постигне възможност за едно по-справедливо разпределение на разходите, свързани с прилагането на преференциалните цени, възстановяването им следва да става чрез цената за пренос. По този начин всички потребители плащат своя дял от разходите по задължения към обществото.
За решаването на проблема с неравномерно възстановяване на разходите, произтичащи от наложените задължения към обществото между отделните групи потребители и сегменти на пазара на електроенергия, Вносителите (МИЕ и НЕК) правят следните предложения :
1. Да се ускори въвеждането на механизъм за по-справедливото им прехвърляне към всички крайни потребители.
2. За да има прозрачност в ценообразуването и да няма съмнения относно преливането на разходи и съответно приходи, Цената за пренос трябва да има две компоненти:
- цена за мрежовата услуга, която ще възстановява разходите по преноса;
- добавка за възстановяване на разходите за задължения към обществото .
3. Добавката за възстановяване на разходите за задължения към обществото следва да се определя въз основа на приета от ДКЕВР Методика, която трябва да регламентира:
- размера на добавката;
- процедурата за подаване на заявления от енергийните предприятия пред регулаторната комисия за компенсиране на разходите, произтичащи от наложени им задължения към обществото;
- ако се приеме принципа за възстановяване на разходите чрез цената за пренос, следва да се регламентират взаимоотношенията между обществения доставчик , крайните снабдители и преносното предприятие;
- изравнителния механизъм за разликата между определената за регулаторния период надбавка и реалния отчет, за да не се допусне загубата или печалбата от отчетена структура и други влияния да остане в обществения доставчик, при условие че разходите се възстановяват чрез цената пренос.
След проведените обсъждания на представената информация Комисията по енергетика взе следните
Р Е Ш Е Н И Я :
1. Приема с висока оценка преставените материали , свързани с постигане на постигане на националните индикативни цели за потреблението на електрическа енергия, произведена от възобновяеми енергийни източници през 2008 г.,
2. Подкрепя предложенията на вносителите на доклада и информацията относно ускорено разработване и въвеждане на Методика за възстановяване на разходите за задължения към обществото във връзка с преференциалните цени на енергията от ВЕИ и разходите по присъединяване и разширяване на системите за пренос и разпределение.
РАМАДАН АТАЛАЙ,
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА
Справка
Относно третирането на ВЕЦ с мощност над 10 МВт в контекста на постигане на националните индикативни цели за производство на електрическа енергия от ВЕИ
В. Конференция в Бон
През юни 2004 г. в град Бон се е състояла Конференция за възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), в която са участвали представители на министерства и правителствени организации от 154 страни на много високо ниво.
В решения № 1 конференцията определя, че комбинираното използване на ВЕИ с голяма енергийната ефективност ще допринесе за устойчиво развитие, намаление на вредните емисии в атмосферата и сигурност на енергийните доставки.
Конференцията, в изрична забележка, пояснява дефиницията на ВЕИ – слънчева енергия, вятърна енергия, водна енергия, биомаса (включително биогорива) и геотермална енергия. В дефиницията не се прави разлика между енергия от голяма или малка водноелектрическа централа.