Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правата на човека и вероизповеданията
Комисия по правата на човека и вероизповеданията
13/11/2007

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА


    П Р О Т О К О Л
    № 43
    На 13 ноември 2007 г., вторник, се състоя извънредно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията.
    Заседанието се проведе при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Първо четене на Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2008 г., внесен от Министерския съвет.
    2. Разни.

    Заседанието бе открито в 15,04 ч. от председателя на комисията проф. Огнян Герджиков.
    Списъкът на присъстващите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *

    ПРЕДС. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Уважаеми дами и господа, имаме необходимия кворум. Позволете ми да открия днешното извънредно заседание на Комисията по правата на човека и вероизповеданията, посветено на
    1. Законопроекта за Държавния бюджет на Република България за 2008 г.
    2. Разни.
    Има ли против този дневен ред? Няма.
    Считам, че този дневен ред е приет.
    Искам специално да поздравя с добре дошли многото гости на днешното заседание от Министерството на финансите, от Министерството на културата, Обдусмана на Република България, от Държавната агенция за бежанците, Държавната агенция на българите в чужбина, Държавната агенция за закрила на детето, Комисията за защита от дискриминация, Националния съвет за сътрудничество по етнически и демографски въпроси към Министерския съвет, Дирекцията по вероизповеданията.
    Понеже става дума за първо четене на този законопроект, ми се иска да проявим разбиране от тази гледна точка да не се впускаме в подробности и детайли, тъй като това би направило невъзможно приключването в нормални срокове работата на комисията. Затова бих апелирал да насочим вниманието към основните въпроси, защото ще имаме след това възможност между първо и второ четене да се опитаме да предложим корекции, ако такива се налагат.
    Първо искам да помоля от името на вносителите директорът на дирекция “Държавни разходи” господин Владимир Петров, който е щатен в това отношение, да ни представи накратко Проектобюджета за 2008 г.
    Заповядайте, господин Петров.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми ръководители на съответните организации, присъстващи на днешното заседание! Бюджет 2008 е малко по-различен от бюджета от предходните години. Първо, защото това е вече втората година, когато България е членка на Европейския съюз, и то вече ефективна членка на Европейския съюз. Това е бюджет на икономическо развитие и стабилност. Параметрите, които са заложени в него дават основание да бъде направен този извод. Затова ще ми позволите с няколко думи, преди да навлезем конкретно към материята, която е предмет на комисията и която интересува колегите, които присъстват тук най-вече в детайлите, да кажем няколко общи макроикономически показатели, при които е изработен Бюджет 2008.
    В Бюджет 2008 има няколко приоритета, които са заложени от правителството. Правителството в хода на изпълнението на 2008 г. ще води последователна политика, за да може да я осъществи и да я изпълни.
    Първият приоритет, който е най-важен, е противодействие върху все по-нарастващия дефицит върху текущата сметка и състоянието на текущата сметка. Както всички знаете, то от няколко години се влошава и не е много благоприятен. В Бюджет 2008 е предвидено дефицитът по текущата сметка да възлиза на 21,9 %, което е значително висок процент и който притеснява всички, които се занимаваме с тази материя.
    Освен това важен приоритет е, че тази година ще се положат усилия от страна на правителството, да бъдат преструктурирани разходите, така че да бъдат насочени предимно към изграждането на инфраструктурните обекти. Това преструктуриране става чрез по-голямо завишение на разходите, които са дадени за капиталови разходи, за да могат да изпълнят тази програма, която е задължение и която произтича от ангажиментите, които поехме, както затваряхме главите, за да станем членове на Европейския съюз.
    Бюджет 2008 има един нов приоритет. Това е приоритетът, свързан с изискванията на Лисабонската стратегия – да се дадат повече средства за областта на научно-изследователската дейност и фактически да спре подхода за предоставяне на допълнителни средства за Фонд “Научни изследвания”, който е в разпореждане на министъра на образованието и науката, за да могат да се осъществяват тези научно-изследователски проекти.
    Същевременно през 2008 г. продължават започнатите реформи в два определящи отрасъла. Това са отрасълът на образованието и отрасълът на здравеопазването.
    Бюджет 2008 е разработен при прогнозен брутен вътрешен продукт 61 млрд. 711 млн.лв. при реален ръст на брутния продукт от 6,4 %. Инфлацията е разчетена да бъде в края на периода 4,5 %, а средногодишната инфлация да бъде 6,9 %. Валутният курс е разчетен на 1,41 лв. за долар.
    За първи път в Бюджет 2008 се предвижда едно превишение на приходите над разходите с доста значителен размер – 1 млрд. 812 млн.лв., който представлява 3 % от брутен вътрешен продукт. Досега не сме имали такъв бюджет, а болшинството народни представители сте от дълги години в парламента и всяка година приемате тук бюджета на Република България и сами можете да достигнете до този извод, че действително за първи път в Бюджет 2008 се предлагат 3 % превишение на приходите над разходите. Миналата година беше 0,8 %. Казвам това за информация, за сведение, за да могат колегите да си направят равносметка какво е мотото в Бюджет 2008.
    Приходите са разчетени да възлизат на 27 млрд. 122,3 млн.лв., като ръстът е 27,2 % - един значителен ръст на приходите. За първи път имаме такъв ръст на приходите, които се залагат по план в бюджета на републиката за предстоящата година.
    Разходите – отново са определени, съгласно решението на тройната коалиция, да бъдат в рамките на 40 % - нелихвените разходи, свързани с дейността на държавните органи и всички бюджетни структури и на структурите, които се финансират от бюджета. Те възлизат на 24 млрд. 711 млн.лв. Или както казах, има превишение от 1 млрд. 812 млн.лв., което представлява 3-те процента превишение на приходите над разходите.
    В Бюджет 2008 има предвидена политика по доходите, която е разчетена от 5 до 10 %. Сега ще обясня защо е предвидена от 5 до 10 %, а не е фиксирано крайното число – 10 %. Мисля,че вече стана известно и в средствата за масова информация след заседанието на тристранната коалиция, взе се едно не много приятно политическо решение. Вследствие на това, че нашите европейски партньори от Европейската комисия на Европейския съюз и от международните финансови организации, които ни припират и с които сме в постоянни взаимоотношения, изказаха едно притеснение и анализът, който беше направен от тяхна страна, беше, че е много разширен публичният сектор в България и с тази основна препоръка, която направиха, нашите ръководители прецениха, че е уместно да се приложи за 2008 г. да има свиване на публичния сектор с не по-малко от 12%.
    За първи път е предвиден такъв голям процент, защото друг път сме били свидетели на оптимизиране на персонала в посока надолу, тоест към свиване на персонала, но тази година е най-висок процентът. Това донякъде е свързано и с възможността при такава оптимизация в посока надолу да може да се даде възможност за тези, които ще останат, да могат да получат по-големи средства за работна заплата, тъй като ние сме една от държавите, които сме със сравнително ниски показатели в областта на възнагражденията на заетите в бюджетната сфера. Но това е с цената на една голяма жертва и с цената на един голям, как да го кажа, за да бъда точен, да изпълним това свиване, което е доста голямо като процент. Но това вече е политическо решение и ние сме длъжни да се съобразяваме с политически решения.
    Предвидено е пенсиите да нараснат с 9,5 % през 2008 г. За първи път казваме, че имаме значително нарастване на пенсиите. Разбира се, то намира отражение в бюджета на Държавното обществено осигуряване, което е със самостоятелен бюджет и което е предмет на обсъждане в другите комисии, които са специализирани в тази област.
    По отношение на разработката на конкретните адресни бюджети имаме в територията на тази комисия няколко структури, които са първостепенни разпоредители, и няколко структури, които са второстепенни разпоредители в бюджетите на съответните министерства и ведомства.
    Разпоредителите, които са първостепенни, са Комисията за защита от дискриминация, Националният омбудсман, така и Комисията за защита на личните данни.
    С няколко думи ще направя характеристика за Комисията за защита от дискриминация. Знаете, че миналата година, тоест в 2007 г., направихме промяна в Закона за защита от дискриминация. Там се възложиха допълнителни функции, които се предоставиха в разпореждане на тази комисия. От тази гледна точка при разработката на Бюджет 2008 сме се съобразили с допълнителните функции и значително сме завишили разходите за дейността на тази комисия, за да могат да отговорят на новите функции, които са зададени в закона.
    Понеже ще стане въпрос по време на изказванията на колегите, ще ви информирам, че преди няколко дни се проведе заседание на Съвета по модернизация на администрацията, който разглежда предложенията на съответните разпоредители за допълнителни бройки вследствие на това, което предстои да бъде направено. На разпоредителя на § 75, който съществува в закона – не могат да се създават нови структури, дори свързани с европейски ангажименти – трябва да става със съществуващата численост на персонала на съответния разпоредител с кредити. Затова комисията, ръководена от Николай Василев, не подкрепи предложенията за допълнителни бройки и нито един от органите, които присъстват тук, не получиха завишение на числеността на персонала за Бюджет 2008. Съображението е първо, забранителният текст от 2007 г., който е категоричен, че трябва да стават преструктурирания, ако има такива, или налагане на нови структури, да бъдат в рамките на съществуващите за сметка на структури, които са изживели времето си, които вече не са необходими на дадената структура, трябва да бъдат закрити и на тяхно място да бъдат открити такива, които са съобразно новите изисквания и съобразно новите ангажименти, които нашата държава е поела като членка на Европейския съюз.
    Бюджетът на Комисията за защита от дискриминация възлиза на 2 млн. 617 хил. лв. Това е за 2008 г. Такъв е разчетът. Не е дадена допълнителната численост, която беше заявена от Комисията за защита от дискриминация. В разговорите, които проведохме през м. септември, ние информирахме ръководството на комисията и мисля, че те проявиха разбиране. Всъщност това ще разберем след малко, когато вземат думата те – дали са съгласни или не.
    Комисията за защита на личните данни е втората комисия, която е първостепенен разпоредител. Бюджетът й е разчетен на 2 млн. и 62 хил.лв. Това го давам просто за информация на комисията, за да се знае какви са параметрите в бюджета. В тази комисия има една особеност. Тя е настанена в сграда, която не е държавна собственост, а е под наем. Един голям ресурс от бюджетът й отива за наема на сградата, в която е настанена Комисията за защита на личните данни, което е някъде в порядъка на 560 хил.лв., което е значителна сума, но е ангажимент на държавата да го осигури. Тук също беше поставен въпросът за допълнителна численост на персонала, който също не е удовлетворен, както за всички, за които казах преди това.
    Третият самостоятелен бюджет е на Омбудсмана. Тук също е предвиден ресурс от 3 млн. 552 хил.лв. като тук също имаме същият проблем както в Комисията за защита на личните данни да плащаме месечен наем, който е в много големи размери за дейността на Националния омбудсман. Това са близо около 750 хил. лв. годишно, които са значителна цифра за изплащането на наема. Освен това на тази сграда, в която те ще помещават и помещават, се налага да се извърши ремонт, поради което има леко завишение на разходите за капиталови разходи, за да може да се извърши този ремонт и да се създадат условия Националният омбудсман да функционира.
    Другите органи, които са посочени тук, са второстепенни разпоредители, които са към съответните първостепенни разпоредители. Комисията за борба с трафика на хора е в бюджета на Министерския съвет. За нея е заделено за 2008 г. 406,5 хил.лв. Тук няма нищо, което да притеснява. Според нас тези средства са достатъчни тази национална комисия да изпълни своите функции, както са предвидени в устройствения й правилник.
    Другата комисия, която е към Министерството на вътрешните работи, е Държавната агенция за бежанците. Бюджетът на Държавната агенция за бежанците е разчетен за 2008 г. да възлезе на 3 млн.771 хил.лв., като тук имаме вече едно ново убежище в Астрогор, което е вече влезнало в експлоатация. То е разчетено да приеме около 300 посетители-бежанци, които трябва да се настаняват в този център. Това изисква значителен ресурс на разход, който е свързан с изискванията на международните ангажименти по проблема с миграцията и с бежанците. При това положение считаме, че този ресурс ще бъде достатъчен, както сме го разчели, за да може да изпъни своите функции. Разбира се, остава под въпрос искането за допълнителната численост на персонала, която е 50 щатни бройки, който след като Съвета по модернизация на администрацията не е одобрил увеличението, ние бяхме ги разчели в Бюджет 2008, но в случая остават под въпрос. Това казвам, за да стане ясно, че за да се приеме един път численост, трябва да има съгласието по Съвета по модернизация на администрацията.
    Другият орган е Държавната агенция за българите в чужбина. Той е второстепенен разпоредител на Министерството на външните работи. Там няма изменение на параметрите. Те са същите. Искаха 6 допълнителни бройки, но, както казах, Съвета по модернизация на администрацията не одобри това увеличение и агенцията остава със същата численост на персонала, която трябва да намали и свие с тези 12 %, които изисква Законопроектът за бюджета в § 23, както е записано.
    Има една агенция – Държавна агенция за закрила на детето, която е второстепенен разпоредител към министъра на труда и социалната политика. Ние сме разчели нейните средства да бъдат 1 млн. 900 хил.лв., което е почти на нивото от 2007 г. Нямаме увеличаване на щатните бройки, нямаме и искане от страна на агенцията за увеличаване на щатните бройки.
    Нещо допълнително, което сме посочили в трансфера на бюджетните средства на Министерството на труда и социалната политика, предвидили сме 6 млн.лв. за осъществяване на мерките и програмите по Закона за закрила на детето – нещо, което винаги и било проблем на комисията. Мисля, че с този ресурс все пак се дават икономическите предпоставки и условия да може агенцията да изпълни своите предназначения.
    Друга структура, която е в обсега на комисията, е Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет. Миналата година бяхме сериозно критикувани от вашата комисия, че няма завишаване на средствата за вероизповеданията. Бяхме ги запазили на нивото от 2006 г. Тази година се постарахме при всички ограничителни условия да дадем един значителен ръст на средствата с 350 хил.лв. и от 2 млн.950 хил.лв. да станат 3 млн. и 300 хил.лв. Принос затова има вашата комисия, тъй като тя беше с много сериозни аргументи в тази област. Ние считаме, че те бяха добре аргументирани и правилни и в тази посока се постарахме да дадем допълнителен ресурс за дейността на дирекцията. Разбира се, по самото разпределение, заделени за вероизповеданията, тук е директорът на Дирекцията по вероизповеданията, ако имате конкретни въпроси - той ще бъде любезен да отговори, защото той е специалистът в тази дейност.
    Последното министерство, което попада в обсега на тази комисия, и трябва да се даде информация е Министерството на правосъдието в частта администрация на затворите. В дейността на тази администрация по бюджета за 2008 г. са предвидени 96 млн. 574,4 хил.лв. Радващото тук за първи път е, че вследствие на критиките на Хелзинския комитет и на Комисията по правата на човека непрекъснато ни критикуваха, че издръжката на затворниците е много малка в частта за хранодена. За първи път се постарахме и успяхме да осигурим ресурс да повдигнем хранодена от 2,7 лв. на 2,96 лв., което е около 4 млн.лв. допълнително като годишен размер на това увеличение. Това е дадено с оглед да изпълним препоръките на Хелзинския комитет за правата на човека, макар лишени от свобода.
    Другото тясно перо в тази администрация е проблемът с издръжката на топлото, горивото, енергията и водата. Постарали сме се да осигурим необходимият ресурс, който е 6,5 млн.лв., с които смятаме, че тази дирекция няма да има проблеми в изпълнението на Бюджет 2008.
    Това е, което в най-общи кратки линии представям бюджетът на републиката за 2008 г., разбира се, в контекста на дейността на комисията. Ако има някакви въпроси, готов съм да отговоря - разбира се с помощта и на моите колеги и на колегите от Дирекцията по вероизповеданията. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря, господин Петров – точно така си представях начина, по който трябва да представите Законопроекта за бюджета за 2008 г.
    Уважаеми дами и господа, сега бихме могли да процедираме по два начина. Единият начин е всяко от звената, които тук са добре представени, да извади своите проблеми, искания и въпроси. Другият, по-рационален, подход е да не се дава тази възможност, която би отнела твърде много време, а въз основа на материалите, с които разполагаме, на това, което чухме от господин Петров, всички въпроси, които възникват във връзка с проектобюджета да бъдат поставени, да бъде предложено евентуално решение на нерешени проблеми. Все пак трябва да имаме предвид, че става дума за първо четене, а не за второ четене, така че да избегнем влизането в детайли, което би затормозило много нашата работа.
    Ако не възразявате, нека тези, които имат въпроси към господин Петров, да ги поставят – това могат да бъдат както от ръководителите на съответните звена, така и от членовете на комисията.
    Имате думата, господин Чернев.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Благодаря, господин професоре.
    Господин председател, аз може би веднага не хващам най-важното, но за мен сякаш е най-важно – продължава дебатът за Държавната агенция за българите в чужбина и като че ли повтаряме един и същи разговор. Кое наложи да не се увеличи бюджетът на агенцията. Още миналата година, при обсъждането на бюджета, стана ясно, че този орган страда от някои административни проблеми. Имат нужда от ремонт, имат нужда от повече персонал, защото се оплакаха, че са на едно гише. Като как, пак даваме същия бюджет? Как става това? Защо става това? Защо не обръщаме внимание на този проблем?
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Аз очаквах този въпрос. Защото действително миналата година стана същия дебат. Указанията на Министерския съвет за разработването на Бюджет 2008 беше в частта на тези структури, които нямат законодателна или нормативна промяна в дейността да се запазят на нивото от 2007 г. в частта за текущата издръжка и в частта за капиталовите разходи. По едно стечение на обстоятелствата за пореден път, независимо че може би действително тази агенция имат някаква потребност от допълнителен ресурс, както Вие подчертахте, а и ние много пъти сме водили разговори с представители на агенцията по този въпрос, спазвайки това изискване, го запазихме на нивото от 2007 г., още повече че тези разчети, които аз прочетох, са разчети - част от консолидирания бюджет на първостепенния разпоредител. В случая Държавната агенция за българите в чужбина е в бюджета на Министерството на външните работи. Министър Калфин като министър и първостепенен разпоредител с кредити може при спускането на бюджета, след като се приеме от Народното събрание да предостави допълнителен ресурс, особено в частта за ремонти или текущи разходи, които са свързани, от неговия си бюджет. Защото той има консолидиран бюджет и в това число са тези. Аз трябва да направя уговорката, че тези разчети са приети, съгласно чл. 23 от Закона за устройството на Държавния бюджет, първостепенният разпоредител, след като Министерският съвет и парламентът приемат Закона за Бюджета и Министерският съвет го разпредели по органи, тогава той прави разпределението по второстепенни разпоредители. Това е ангажимент на първостепенния разпоредител. Тези цифрички, които казах на този етап, са като предварителен разчет. Те могат да се увеличат, могат и да се намалят. Това зависи от волята на разпоредителя с кредита, който е натоварен със законовата делегация да осъществява този процес. Благодаря.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря, господин Петров.
    Заповядайте, за доуточняващ въпрос, господин Чернев.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Което значи, че чисто административно как изглежда тази нормативна промяна, според Вас – просто като въпрос за мое уяснение.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Имаме нормативните промени и допълнителните функции, които се предоставят по силата на нормативен акт. Както казах, това е по закон, както за Комисията за защита от дискриминация, както в Комисията за защита на личните данни, където стана една трансформация от Мониторинговия доклад на Европейския съюз, когато ни направиха забележки и там трябваше да се отстранят някои неща и да бъдат осигурени ресурсно. Трябва да имаме законова делегация за тази нормативна промяна и допълнителни функции, заложени със закон.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря.
    Има ли други въпроси към господин Петров и неговите сътрудници?
    Господин Мичев, заповядайте.
    СВЕТОСЛАВ МИЧЕВ: Както казахте, имаме затруднение за 50-те щатни бройки, но ще търсим решение. Аз ви моля засега тази сума за фонд “Работна заплата” да стои, да не се отказваме от нея, тъй като до 2 месеца трябва да станем стопани и някой трябва най-малкото да пази сградите. Ще търсим бройки – дали от първостепенния разпоредител, дали от комисията, но ще трябва да се реши въпроса.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Дори мисля, че вие ще трябва да си проведете индивидуален разговор с министър Василев, който е министър на държавната администрация и административната реформа, дори с министъра на финансите. Разбира се параметрите ние сме ги предвидили в Бюджет 2008 г., но става въпрос, че нямаме нормативното основание за предоставянето на тези средства бройки, отчитайки 5 млн.евро, които са дошли по линия на Програма “ФАР”, за да може да изградим този център. Всичко това ние го знаем. Тази промяна единствено може да направи парламентът. Правителството си е свършило част от работата по проектобюджета и е разработило тези параметри. Всички промени, които могат да станат в хода на обсъждането, могат да станат само в парламента, тъй като ние нямаме право на инициатива вече. Всичко е в ръцете на народните представители.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Заповядайте, господин Янев.
    ЙОРДАН ЯНЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, колеги, ръководители на административни звена! Аз искам само да кажа няколко думи, че ние приемаме така предложения ни бюджет като второстепенен разпоредител на Министерството на външните работи. Само нещо допълнително, да не го казвам като възражение, в частта за работните заплати, тъй като те са намалени мисля, че около 1300 лв. месечно, което значи, че около 3 щатни бройки трябва да бъдат съкратени от агенцията. Ние сме една много малка структура – 25 души сме, от доста години работим в този числен състав. Обектът ни за работа за съжаление се увеличава.
    Освен това вътрешното разпределение – структурното разпределение, на агенцията е строго регламентирано. Две звена са – едното е Правно-административно обслужване, а другото е Специализираната администрация. Правно-административното обслужване е на възможния максимален минимум, ако мога така да се изразя - не зная дали терминът е точен, не съм математик. Но ако се върви към съкращение, към оптимизиране, да използвам тази дума, тоест в това звено не могат да бъдат съкращавани бройки. Аз съм ви донесъл данни, няма да ви оттегчавам. С уточнението, че агенцията е съществено звено от целия процес по предоставяне на българско гражданство, ние издаваме удостоверение за български произход и с тези удостоверения се кандидатства за българско гражданство – само ще ви кажа, че през 2000 г. ние сме издали 1090 удостоверения, 2003 г. са вече 9300, през 2005 г. са 11508, през 2006 г. са 12157 броя, тоест имаме многократно увеличаване на заетостта на тези наши служители. Тоест, оттам ние не можем да пипаме от това звено. Ако се върви към оптимизиране на числения състав, то трябва да се засегне специализираната администрация, което ще доведе до невъзможност да изпълняваме нашите функции и задачи, още повече че ние сме разписали в програмния бюджет на Министерството на външните работи съответната политика, програма са 3 проекта и т.н. Така че нашата молба е, ако е възможно, да се увеличи това перо за работните заплати и да се запази персоналът - тези 25 бройки, защото аз мисля, че по-малко от това те не могат да бъдат. Благодаря.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Разбирам, че многократно се е увеличило вашето натоварване със същия персонал, така ли е?
    ЙОРДАН ЯНЕВ: Абсолютно.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Което означава, че преди години е бил много раздут. (Оживление.) И тогава не сте казали да се съкратят, че има излишни хора.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Колегата е много прав, аргументът му е добре структуриран. Но в крайна сметка оптимизирането или свиването е възложено на първостепенния разпоредител – на министъра на външните работи господин Калфин, който е и вицепремиер. Аз мисля, че те могат спокойно да изложат своите притеснения при вземането на решение. Защото в § 23 на Закона за устройство на Бюджета е предвидено това да стане до 30 юни 2008 г. Това значи, че има 6-месечен период, в който да се вземат съответните оценки, да се направят анализите, да се видят и аз мисля, че при тези аргументи, които те изтъкват, а те са и факт, при положение че от няколко години поставят въпроса за допълнителната численост, но не можаха да спечелят едно благоразположение към тях за допълнителна численост на персонала, че поне тази да не им я намалят. Така мисля аз. Но в крайна сметка тежката дума ще я има министър Калфин.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Благодаря, господин Петров.
    Заповядайте, господин Еюп.
    КЕМАЛ ЕЮП: Благодаря, господин председател.
    Аз ще се постарая да бъда максимално кратък. Скромността краси човека, но когато иска нещо, явно не краси, особено, ако иска пари, финанси. Тъй като ние, започвайки пред две години, тръгнахме скромно, посочвайки минимален щат за разлика от други комисии – ако се провери, сигурен съм, че няма друга комисия с по-малък персонал от нас. Благодарим за подкрепата – миналата година ние променихме закона с цел да стигнем по-близо до хората, да имаме поне по един представител в регионите, в областите. Ние по закон трябва да предоставим независима помощ на жертвите от дискриминация, а и по закон посрещаме финансовите разходи на пътуващите – социално слаби и т.н., в противен случай голяма част от гражданите биха се лишили от тази възможност. По принцип ние се разбрахме с Министерството на финансите и господин Петров правилно изложи всичко. Проблемът ни само са бройките, тъй като иначе не можем да изпълним закона - в тази част вече не можем да функционираме. Но сме на екзистенцминимума – 52 души сме по щат. Ако това, което чух, Комисията за защита на личните данни са 76 примерно, Омбудсманът - горе-долу са там, и другите също. Не искам да се сравнявам с тях в смисъл, че им завиждам, само защото навремето не съм се сетил да посоча повече бройки, за да мога да съкращавам тези бройки и сега се борим за повече бройки, тъй като не ни достига капацитет.
    В това отношение бих искал – цялата допълнителна сума възлиза на около 200-220 хиляди лева. Ние сме писали възражение. Аз мисля, че трябва да потърсим формула, за да намерим това разширение на капацитета на комисията - ако не на първо четене, то поне на второ четене.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: То второто четене е решаващото, то е важното. Вашият проблем е при министър Василев, както разбирам.
    Господин Петров, имате думата.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Решението – болезненото решение, за съкращаване, за свиване на публичния сектор обхваща целия публичен сектор. Тоест, всички заети в бюджетната сфера. Това са около 500 хиляди души във всички структури – на МВР, на отбраната, на здравеопазването. От този списък единствено са извадени тези, които прилагат стандарт. Това са средното образование, което прилага стандарт за издръжката на един ученик и държавните висши училища, които също прилагат стандарт за издръжка на един студент. Всички други попадат в обсега на това свиване.
    При това положение задачата на Комисията за защита от дискриминация ще бъде много трудно да спечели благоразположението и волята тази година – 2008 г., да поиска допълнителна численост на персонала, макар че според мен “капацитет” не значи бройки, а значи знания, умения и опит. Европейците непрекъснато на всички срещи, които провеждаме с тях, а ние имаме ежемесечни срещи с Европейската комисия, твърдят, че ние сме се поотпуснали и сме си позволили да раздуем публичния сектор, повече отколкото е било позволено - процентно, разбира се, на глава от населението. При това положение ние имаме тази тежка задача да извършим този акт, който е много непопулярен и неприложим, още повече че този акт ние направихме – 2006 г. ние направихме 10 % оптимизиране на държавната администрация, а сега трябва да направим свиване на целия публичен сектор, което действително е по-сериозно и не случайно срокът, който е предвиден в закона, е по-голям, за да могат да се направят оценки и да се изчислят нещата. Действително, там, където са на екзистенцминимума, както в случая казва господин Еюп, те може би да останат на този етап. Но евентуално за увеличаване на допълнителни бройки, мисля, че е несериозно да се предлага. Но това е моето мнение като експерт.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Значи, господин Еюп, познания, умения и опит – това е ресурсът, на който трябва да разчитате, за да увеличавате капацитетът вътрешно – интензивно, а не екстензивно.
    Има думата господин Павел Чернев.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Уважаеми господин председател, колеги! Доколкото разбрах, изграждането на нов център за бежанци...
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Той вече е изграден.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Със средства отвън.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Най-вероятно ще го запълним. Добрите новини просто не спират. Не може ли нещо да направим по този въпрос? Може би опростенчески поставям нещата, но да не приемаме толкова бежанци, а да отделим пари за нашите нужди вътре?
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Това са международни ангажименти.
    ВЛАДИМИР ПЕТРОВ: Въпросът, който отправяте не е към мен, тъй като аз съм представител на Министерството на финансите – част от изпълнителната власт, но не съм министър-председател, не съм председател на Народното събрание или на Висшия съдебен съвет. Все пак, независимо от това в качеството ми на много по-ниско поставен в държавната администрация, аз считам, че има международни ангажименти и спогодби, по силата на чл. 5 от Конституцията на Република България са с приоритет, особено ако са ратифицирани от Народното събрание. При това положение те стават със силата на закон.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Имате думата, господин Мичев.
    СВЕТОСЛАВ МИЧЕВ: Това ще бъде транзитен център със затворен режим, не е като другите два центъра. Това си е лагер за транзитиране на хора, които ги връщат от европейските страни и ние трябва да ги препратим в Ирак, в Афганистан и т.н. Тоест, би трябвало да сте доволен, че има такъв център.
    ПАВЕЛ ЧЕРНЕВ: Бих бил по-доволен, ако е в Румъния.
    ПРЕДС.ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ: Има ли други изказвания?
    Заповядайте, господин Митев
    Форма за търсене
    Ключова дума