Комисия по европейските въпроси
05/06/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит, № 802-01-45, внесен от Министерски съвет на 27 май 2008 г.
На заседанието, проведено на 5 юни 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит, внесен от Министерския съвет.
Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от г-н Атанас Кънчев – заместник-министър на финансите.
В заседанието взеха участие г-жа Людмила Рангелова-Петрова – директор на Дирекция „Вътрешен контрол”, и г-жа Десислава Хаджидимитрова – държавен експерт в Министерство на финансите.
І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит е насочен към хармонизиране на нашето законодателство с правото на общността и по специално с Директива на Европейския парламент и на Съвета 2006/43/ЕО от 17 май 2006 за задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните отчети за изменение на Директивите на Съвета 78/660/ЕИО и 83/349/ЕИО и за отмяна на Директива на Съвета 84/253/ЕИО (Директива 2006/43/ЕО).
II. Първата група изменения в законопроекта са насочени към прилагане на изискванията на Директива 2006/43/ЕО за придобиване на правоспособност, продъжаващо обучение и взаимно признаване на одиторите и одиторските дружества. В съответствие с чл.11 от Директива 2006/43/ЕО в законопроекта (чл.19a) е предвидено, че право да подписват одиторски доклади с мнение върху финансови отчети придобиват лицата - дипломирани експерт-счетоводители, след една година стаж в специализирано одиторско предприятие или в предприятие на регистриран одитор. За придобиване на правоспособност като дипломиран експерт-счетоводител законопроектът изисква кандидатът да положил успешно писмени изпити, организирани от Института на дипломираните експерт-счетоводители, по учебни дисциплини, съгласно чл. 17 и 18, като кръгът от учебни дисциплини, съответства на тези, посочени в чл. 8 от Директива 2006/43/ЕО. В съответствие с директивата кандидатите за дипломирани експерт-счетоводители следва да са придобили най-малко 3 години професионален стаж в специализирано одиторско предприятие или предприятие на регистриран одитор преди полагането на изпит по независим финансов одит (чл.18, ал.2). Съгласно разпоредбата на чл.13 от Директива 2006/43/ЕО в законопроекта е предвидено Институтът на дипломираните експерт-счетоводители да организира и провежда непрекъснато обучение на дипломираните експерт-счетоводители и регистрираните одитори, което не може да бъде по-малко от 40 часа годишно (чл.22). В законопопроекта е транспонирано правилото на чл.14 от директивата за одобряването на одитори, регистрирани в други държани членки или в трети страни, зза което е необходимо успешното полагане на изпити по българско търговско, данъчно и осигурително право на български език пред Института на дипломираните експерт-счетоводители (чл.21).
Втората група изменения в законопроекта са свързани с изискванията на директивата за регистрацията на одиторите и одиторските дружества – чл.15-19. Одиторите и одиторските предприятия се регистрират в публичен регистър, поддържан от Института на дипломираните експерт-счетоводители (чл.24 от законопроекта). Регистрацията на одиторите в публичния регистър е условие, за да упражняват придобитото право да подписват одиторски доклади с мнение върху финансови отчети. Данните, които трябва да се вписват в регистъра (чл.27 от законопроекта), са определени съгласно правилата на чл.16 и 17 от директивата. В съответствие с чл.18 от директивата всяко изменение в тази информация поражда задължение на одиторите да съобщават новите обстоятелства на органа, поддържащ регистъра, като същият се осъвременява незабавно (чл.27, ал.3 и 4 от законопроекта).
Законопроектът транспонира и изискванията на директивата за създаването и функционирането на система за публичен надзор
върху дейността на регистрираните одитори. Съгласно изискванията на чл.32 (4) от Директива 2006/43/ЕО системата носи отговорност за одобрението и регистрирането на одиторите, приемането на стандарти за професионална етика, вътрешен качествен контрол на одиторските дружества и на извършването на одита, продължаващото обучение, системите за гарантиране на качеството и за разследване и дисциплинарни мерки. В законопроекта се предвижда публичният надзор върху дейността на регистрираните одитори да се осъществява от Комисията за публичен надзор върху регистрираните одитори (чл.35б-35ж), която е независим колегиален орган - юридическо лице на бюджетна издръжка. В законопроекта в съответствие с директивата подробно са уредени съставът, редът за назначаване и освобождаване от длъжност, мандата, правомощията й и процедурата за вземане на решения. Съгласно чл.35а от законопроекта при осъществяване на надзора участва и института на дипломираните експерт-счетоводители.
Законопроектът въвежда и система за гарантиране на качеството върху дейността на одиторите и одиторските дружества, както изисква чл.29 от Директива 2006/43/ЕО. Системата за контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори се изгражда и поддържа от Института на дипломираните експерт-счетоводители (глава осма „а”). Посочени са условията, при които се извършват проверките на качеството на одитната дейност, както и изискванията по отношение на лицата, които извършват проверките. Предвижда се всеки регистриран одитор да бъде проверяван за качество на извършваната дейност поне веднъж на 6 години. Регистрираният одитор, който извършва независим финансов одит на предприятия от обществен интерес, подлежи на проверка за качеството на тези одити поне веднъж на 3 години.
Директива 2006/43/ЕО съдържа специални правила относно задължителния одит на дружества, които извършват дейности от обществен интерес. В съответствие с определението, дадено в параграф 13 (2) от директивата, предложеният законопроект съдържа дефиниция за предприятия, извършващи дейност от обществен интерес (§1, т.11). Съгласно правилата на директивата в законопроекта се предвижда възможността в дружествата от обществен интерес да се създават одитни комитети, които да наблюдават процеса на финансово отчитане, ефективността на вътрешния контрол, системите за вътрешен одит и за управление на риска, задължителния одит, както и независимостта на задължителния одитор или на одиторското дружество. В съответствие с директивата законопроектът предвижда регистрираните одитори или одиторски дружества, които одитират тези дружества, да подлежат на проверка за гарантиране качеството на всеки 3 години, а не на 6, каквото е изискването за останалите одитори.
Законопроектът урежда самостоятелна глава (глава осма „в”), с предмет сътрудничеството и обмена на информация с компетентните органи на други държави в съответствие чл.36 от Директива 2006/43/ЕО.
Законопроекта урежда в преходни правила изменения в Кодекса за социално осигуряване, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за банковата несъстоятелност и в Закона за гарантиране на влоговете в банките, свързани с транспонирането на общностното изискване за единен лиценз, като се премахва изискването за първично дилърство на държавни ценни книжа за извършване на някои дейности.
III. В заключение може да се каже, че с предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит в нашето право се транспонира Директива 2006/43/ЕО.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 11 гласа „за”, 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит № 802-01-45, внесен от Министерски съвет на 27 май 2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ