Комисия по европейските въпроси
05/06/2008
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 854-01-55, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 25 май 2008 г.
На заседанието, проведено на 5 юни 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Мартин Димитров и група народни представители.
Пред членовете на Комисията законопроектът беше представен от вносителя.
В заседанието взеха участие г-жа Леончия Сеизова – началник отдел в Дирекция „Организационно развитие на административните структури”, г-жа Снежана Димитрова – държавен експерт в Министерство на държавната администрация и административната реформа, и г-н Кирил Терзийски – Програма „Достъп до информация”.
I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, осигуряващи съответствието на българското законодателство с Директива 2003/98/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 17 ноември 2003 г. за повторното използване на информацията от обществения сектор (Директива 2003/98/ЕО).
Целта на законопроекта е да допълни и конкретизира разпоредбите относно достъпа до обществена информация.
II. С цел ефективно прилагане на Директива 2003/98/ЕО, в законопроекта са педложени промени, свързани с определението на понятието публичноправна организация. Чрез предложеното допълнение на чл. 3 ал.2. т. 1 от Закона за достъп до обществена информация се уточняват задължените субекти по Закона, като се посочват изрично публичноправните организации, в съответствие с чл. 2 на Директива 2003/98/ЕО. Определението на понятието „публичноправна организация” се съдържа в предложението за изменение на § 1 т.4 от допълнителните разпоредби на Закона за достъп до обществена информация.
В § 2 от законопроекта се предвижда създаване на нов чл. 15а., в който е разписано задължението за публикуване на информацията по чл. 15, ал. 1 от Закона в интернет страниците на административните структури на изпълнителната власт.
Законопроектът въвежда принципа за „надделяващия обществен интерес”, с цел осигуряване на необходимата прозрачност. Създава се и нова допълнителна разпоредба,с която се ограничава защитата на производствената или търговската тайна при условие, че е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. Въвежда се презумпция за съществуването на обществен интерес от разкриването на информацията, когато са налице обстоятелствата, изброени в новосъздадения § 1 т.5 от Закона.
Законопроектът предвижда също така и промени в преходните разпоредби, свързани с осигуряването на финансови средства за изпълнението на задълженията за публикуване, както и с организирането на задължително обучение за новоназначените служители.
III. С оглед осигуряване на пълно съответствие на конкретните текстове на законопроекта с общностното право в областта на достъпа до информация, могат да бъдат направени следните препоръки:
По отношение на дефиницията на понятието „публичноправна организация” следва да бъде отбелязано, че тъй като определението е взето от директивите за обществени поръчки (92/50/ЕИО, 93/36/ЕИО, 93/37/ЕИО и 98/4/ЕО, възпроизведено в новите директиви 2004/17/ЕО и 2004/18/ЕО), то вече е транспонирано в допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки. Следователно, необходимо е да се прецени доколко е уместно тази дефиниция да се повтаря в допълнителните разпоредби на Закона за достъп до обществена информация.
Дефиницията на понятието „търговска или производствена тайна” трябва да съответства на дефиницията, дадена в т. 7 на § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за защита на конкуренцията.
Като цяло към законопроекта би могло да бъде направено уточнението, че принципът за „по-висш” или „преобладаващ” обществен интерес фигурира в актове на Европейския съюз (например Регламент 1049/2001, Регламент 1367/2006), както и в актове на международни организации като Съвета на Европа (Препоръка 2002 (2)на Комитета на министрите относно достъпа до официални документи) , но въвеждането му в националното законодателство не е задължително за държавите-членки.
Следва да се прецени доколко е необходимо запазването на новосъздадената допълнителна разпоредба в § 1 от Закона за достъп до обществена информация, ограничаваща защитата на производствената или търговската тайна и по-специално, презумпцията за съществуването на обществен интерес от разкриването на информацията, когато са налице дадени обстоятелства. По отношение на тази разпоредба, следва да бъде отбелязано, че формулировката на изброените обстоятелства, при които е налице интерес от разкриване (§ 1, т.5, б. „а” - „е”), създава предпоставки за широко тълкуване, което обезсмисля защитата на производствената или търговската тайна.
В тази връзка, следва да бъде отбелязано, че търговската тайна е защитена на национално равнище в законодателството на държавите-членки (например чл. 43 от Закона за свобода на информацията на Обединеното кралство Freedom of Information Act, където обаче се предвижда провеждане на тест за наличие на обществен интерес).
На европейско ниво, такава защита е осигурена в чл. 287 от ДЕО, както и в чл. 28 от Регламент 1/2003. От друга страна в Регламент 1367/2006 относно прилагането на Конвенцията от Орхус се отбелязва, че има преимуществен обществен интерес, който налага оповестяване, когато исканата информация е свързана с емисии в околната среда и изключението засяга защитата на търговските интереси. Не на последно място е необходимо да се спомене решението на Първоинстанционния съд от 30 май 2006 г. T-198/03, Bank Austria Creditanstalt AG срещу Комисията, относно осигуряването на специална защита на информацията, попадаща в обхвата на задължението за търговска тайна.
На международно ниво търговската тайна е защитена от чл. 39 (2) от Споразумението TRIPS.
IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация съответства на изискванията на правото на Европейския съюз.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (с 13 гласа «за») на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 854-01-55, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 28 май 2008 г., като направените препоръки бъдат съобразени от водещата комисия между първо и второ гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ