Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
03/07/2008

    становище по проект на Директива за обща рамка относно трудовата миграция


    I. На своето редовно заседание, проведено на 3 юли 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложението на Европейската комисия за Директива на Съвета относно единна процедура за кандидатстване на граждани на трети страни за единно разрешително за пребиваване и работа на територията на държава-членка и относно общ набор от права на работници от трети страни, които законно пребивават в държава-членка – COM (2007) 638. Предложението е включено като т. 24 (“Проект на Директива за обща рамка относно трудовата миграция”), в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.)

    II. Предложението на Европейската комисия преследва две цели.
    Първата цел е въвеждането на процедурно опростяване чрез единна процедура за кандидатстване на граждани на трети страни за пребиваване и за работа в съответната държава-членка на ЕС. Това означава, че се въвежда общо задължение на държавите-членки за обслужване на кандидатите на едно гише, като те се съобразят с определени гаранции и стандарти при обработката на документите на кандидатите. Форматът на единния документ за пребиваване и работа е този, установен с Регламент (ЕО) № 1030/2002, но допълнен със съответната информация дали гражданина на третата страна е получил достъп до пазара на труда в държавата, издаваща разрешителното за пребиваване.
    Втората цел на предложението е законно пребиваващите граждани на трети страни в съответната държава-членка да получат еднакви права с гражданите на приемащата страна по отношение на условията на труд, заплащането, напускането или освобождаването от работа, свободата на сдружаване, но така също и на образование, признаване на дипломи, сертификати и професионални квалификации.
    Новата директива ще се прилага както за гражданите, които тепърва получават единно разрешително за пребиваване и работа, така и по отношение на тези, които вече са легално пребиваващи в съответната държава-членка. Директивата няма да има приложение за граждани на трети страни, които са членове на семейства на граждани на държави-членки на ЕС, за граждани, приети на територията на съответната държава-членка за период, не надвишаващ 6 месеца в рамките на 1 година, за бежанци, за гражданите на трети страни, получили статут на дългосрочно пребиваващи.

    ІІІ. По разглежданото предложение е предоставена Рамкова позиция, подготвена от Министерството на труда и социалната политика. В нея се казва, че проектът за директива изисква допълнителна работа на общностно ниво. Следва да се дадат повече хипотези, включително за подаване на молби за кандидатстване и за провеждане на тест за достъп до пазара на труда. Посочено е, че българската практика в момента е различна от предлаганата система за издаване на единно разрешение за пребиваване и за работа. У нас двете решения се вземат от две различни министерства – МВР и МТСП. Съответно се издават и два отделни вида разрешения. Различни са и лицата, които кандидатстват за двата вида разрешения. За разрешение за пребиваване кандидатства физическото лице, гражданин на държавата извън ЕС, докато за разрешение за работа кандидатства бъдещия работодател на чуждестранното лице.
    В Рамковата позиция също се казва, че проектът за директива и останалите предложения, които ще бъдат приети в пакет с него, следва да се съчетават с другите инструменти на общата миграционна политика на ЕС, включително е необходимо извършването на нова преценка относно продължаването на преходния период за достъп до пазара на труда в ЕС за гражданите на т. нар. новоприети държави-членки, сред които е и България.

    ІV. Комисията по труда и социалната политика е разгледала настоящото предложение за директива на свое редовно заседание, проведено на 11 юни 2008 г. В доклада на комисията се казва, че България подкрепя проекта на директива, още повече, че в българската стратегия за миграция и интеграция присъстват принципите, които са отразени в проекта на директива. При обсъждането е било констатирано, че различията в подходите в предложението за директива и в установената у нас практика не са малко. Ето защо при транспонирането и приложението на предлаганата директива ще се наложат съответните законодателни и административни промени.

    V. На базата на предоставените документи и проведената дискусия в Комисията по европейските въпроси, бяха формулирани следните изводи:

    - Република България следва да подкрепи предложението за директива, тъй като то води до опростяване на процедура и съответно до икономия на ресурси. Предложението, също така, подобрява средата за пребиваване и работа на легални имигранти, което е в интерес на ефикасното функциониране на пазара на труда у нас и в ЕС като цяло.

    - Принципното одобрение за внедряването у нас на единната процедура изисква своевременно да се подготвят законодателни и административни предложения за реализацията й. При разработването на тези мерки може да се използва опита на другите държави-членки на ЕС.

    - Относно правото на равноправно третиране, в чл. 12, т. 2, б. “б” на предложението се съдържа възможността държавите-членки да ограничават това право по отношение на стипендиите за обучение. България би трябвало да настоява това ограничение да обхване и таксите за обучение в държавните образователни институции, особено в тези за висше образование. Това е необходимо, тъй като у нас основната част от държавното субсидиране на образованието се осъществява не чрез стипендиите, а чрез издръжката на държавните образователни институции. По този начин образованието в държавните образователни институции е безплатно или с ниски такси. В случай, че всички пребиваващи у нас граждани на държави извън ЕС получат правото да получават образователни услуги при същите условия както местните граждани, това би довело до финансови проблеми за издръжката на образователните институции.

    - Нашата страна трябва да настоява в хода на приемането на сегашния пакет от мерки в областта на европейската имиграционна политика да се извърши нова преценка относно продължаването на преходния период за достъп до пазара на труда в ЕС за гражданите на т. нар. новоприети държави-членки, сред които е и България.

    Докладът се подкрепя с 11 гласа "за” и 1 глас „въздържал се”.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума