Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
10/07/2008

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 802-01-53, внесен от Министерския съвет на 3 юли 2008 г.
    На заседанието, проведено на 10 юли 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, внесен от Министерския съвет.

    Законопроектът беше представен пред членовете на Комисията от г-жа Анна Янева – заместник-министър на икономиката и енергетиката. В заседанието взеха участие г-жа Миглена Павлова – изпълнителен директор на Агенцията за обществени поръчки, и г-жа Галя Манасиева – директор на Дирекция „Мониторинг, анализ и методология на обществените поръчки” в Агенцията за обществени поръчки.


    І. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки е насочен към хармонизиране на нашето законодателство с правото на общността и по специално с Регламент № 1422/2007 на Комисията от 28 ноември 2007 за изменение на Регламент (ЕО) № 2195/2002 на Европейския парламент и Съвета относно Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (CPV), и на директиви 2004/17/ЕО и 2004/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно координиране на процедурите за възлагане на обществените поръчки, във връзка с ревизирането на CPV (Регламент 1422/2007); Директива 2004/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, услуги и доставки (Директива 2004/18/ЕО); Директива 2004/17/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки от възложители, извършващи дейност във водоснабдяването, енергетиката, транспорта и пощенските услуги (Директива 2004/17/ЕО); Директива 2007/66/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2007 за изменение на директиви на Съвета 89/665/ЕЕС и 92/13/ЕЕС за подобряване на ефективността на процедурите за контрол за възлагането на договори за обществена поръчка (Директива 2007/66/ЕО); Регламент (ЕО) № 213/2008 на Комисията от 28 ноември 2007 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 2195/2002 на Европейския парламент и на Съвета относно Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (СРУ), и на директиви 2004/17/ЕО и 2004/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно координиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки, във връзка с ревизирането на СР/ (Регламент 213/2008).


    II. В съответствие с Регламент 1422/2007 г. на Европейската комисия се изменя чл.14, ал.1, като се повишават стойностните прагове за обществени поръчки за строителство, доставки, услуги и конкурс за проект.
    Определената за публикуване документация и редът за публикуване се съобразяват с изискванията на чл.69 от Директива 2004/17/ЕО и чл.78 от Директива 2004/18/ЕО.
    С изменението на чл. 90, ал. 1, т. 7 и чл. 103, ал. 2, т. 6 от законопроекта се въвеждат напълно разпоредбите на чл. 31, т. 3 на Директива 2004/18/ЕО и на чл. 40, т. 3, буква „л" на Директива 2004/17/ЕО.
    В съответствие с изискванията на Директива 2007/66/ЕО се урежда санкция за възложителите, които сключват договор за обществена поръчка преди изтичане на срока за обжалване на решението за избор на изпълнител.
    Приложения № 1, 2 и 3 към закона са хармонизирани с изискванията на Регламент 213/2008.
    В изпълнение на т.20 от Плана за действие за изпълнение на мерките по писмо на генералния диркетор Майкъл Лий от 8 май 2008 г. се предвижда участие на независим правен експерт в комисиите за провеждане на процедури, финансирани със средства по програмите ФАР и ИСПА.


    III. Законопроектът съдържа и правила, които поначало нямат пряко отношение към общностното право – прецизира се разпоредбата, забраняваща на възложителя да използва упълномощаването като начин за заобикаляне на закона; законовите правила се съобразяват с измененията в Закона за здравното осигуряване; националните стойностни прагове се съобразяват с процента на годишната инфлация; въвежда се възможност за допълнително материално стимулиране на служителите от Агенцията за обществени поръчки; прецизират се правомощията на изпълнителния директор на Агенцията за обществени поръчки и се доразвива функцията на наблюдателите от Агенцията за обществени поръчки; усъвършенства се уредбата на Регистъра на обществените поръчки; цената за закупуване на документацията се съобразява със стойността на разходите за нейното копиране; сроковете за закупуване на документацията се определят съобразно вида и продължителността на процедурата; съставът на комисията се увеличава и се прецизират правилата за нейната работа; прецизира се редът за промяна на сключени договори за обществени поръчки; усъвършенства се процедурата по възлагане на обществени поръчки; прецизират се основанията за нищожност на договорите за обществени поръчки; увеличава се горната граница на размера на обезпечението за налагане на временна мярка; усъвършенства се режимът на административнонаказателната отговорност.


    IV. В заключение може да се каже, че с предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за oбществените поръчки нашето право се хармонизира с правилата на Регламент 1422/2007, Директива 2004/18/ЕО, Директива 2004/17/ЕО, Директива 2007/66/ЕО и Регламент 213/2008). Правилата, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.








    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 15 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки № 802-01-53, внесен от Министерски съвет на 3 юли 2008 г., като направените предложения бъдат взети предвид от водещата комисия при обсъждане на законопроекта между първо и второ гласуване.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума