Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
18/09/2008

    проект на Закон за защита на конкуренцията, № 802-01-71, внесен от Министерския съвет на 10 септември 2008 г.
    На заседанието, проведено на 18 септември 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за защита на конкуренцията, внесен от Министерския съвет.
    От името на вносителя законопроектът беше представен пред членовете на комисията от г-н Петко Николов – председател на Комисията за защита на конкуренцията.

    І. Проектът на Закон за защита на конкуренцията е насочен към прилагането на Регламент на Съвета (ЕО) № 1/2003 относно прилагането на правилата за конкутенция, предвидени в чл.81 и 82 от Договора за създаване на Европейската общност (Регламент (ЕО) № 1/2003), Регламент на Съвета № 139/2004 за контрола на концентрации между предприятия (Регламент (ЕО) № 139/2004) и Директива 2006/114/ЕС на Европейския парламент и на Съвета oт 12 декември 2006 за подвеждащата и сравнителна реклама (Директива 2006/114/ЕС).

    II. В изпълнение на задължението по чл. 35 от Регламент (ЕО) № 1/2003 г. законопроектът урежда Комисията за защита на конкуренцията (комисията) като национален орган по конкуренция, който прилага общностното право в областта на конкуренцията. Компетенциите на комисията са уредени по начин, съответстващ на Регламент (ЕО) № 1/2003 и Регламент (ЕО) № 139/2004. Законопроектът предвижда комисията едновременно с националните правила за картелни споразумения и злоупотреба с господстващо положение да прилага и чл. 81 и/или 82 от Договора за създаване на Европейската общност (ДЕО). В съответствие с Регламент (ЕО) № 139/2004 правомощията на комисията за контрол на концентрациите между предприятия са ограничени до онези концентрации, които имат връзка с територията на Република България.
    Законопроектът урежда подробно компетентността и формите на сътрудничеството на комисията с Европейската комисия и националните органи по конкуренция на страните - членки на ЕС, във връзка с прилагането на Регламент (ЕО) № 1/2003 г. и Регламент (ЕО) № 139/2004 г.
    Картелните споразумения, решения и съгласувана практика са забранени. Предложените пазарни дялове, при които се приема, че споразумението, решението и съгласуваната практика са с незначителен ефект, са съобразени с правото на Европейския съюз (10 на сто от съответния пазар, ако участниците са конкуренти помежду си, и 15 на сто от всеки от съответните пазари, ако участниците не са конкуренти помежду си). В съответствие с Регламент (ЕО) № 1/2003 законопроектът определя и обстоятелствата, при които споразумения, решения или съгласувани практики се освобождават автоматично от забрана, без да е необходимо предприятията да уведомят комисията, за да получат индивидуално освобождаване.
    Забранена е злоупотребата с монополно или господстващо положение, като дефиницията на господстващо положение съответства напълно на правото на Европейския съюз.
    Законопроектът урежда концентрацията на стопанска дейност. Критерий за концентрация е общият оборот на участващите предприятия на територията на страната. В съответствие с препоръките на Международната мрежа по конкуренция е въведен втори кумулативен критерий - оборотът на всяко от поне две от предприятията - участници в концентрацията, или оборотът на предприятието - обект на придобиване на територията на Република България през предходната финансова година. Предлаганият праг за втория критерий е в пъти по-нисък от размера на първия, а съотношението между тях е съпоставимо с това на страните-членки на ЕС. В съответствие с Регламент (ЕО) № 139/2004 законопроектът предвижда уведомяването за концентрация да бъде правено след сключването на договора, публичното оповестяване на търга или придобиването на контрол, но преди да са били предприети реални действия по изпълнение на сделката. В пълно съответствие с правото на ЕС са дефинирани условията, при наличието на които комисията разрешава концентрацията между предприятия.

    Законопроектът урежда заблуждаващата и неразрешената сравнителна реклама съгласно изискванията на Директива 2006/114/ЕС. Законът за защита на потребителите (където понастоящем е уредена тази материя) се допълва, за да се осигури ефективна защита и на потребителите, но като част от защитата срещу нелоялна търговска практика. Затова се предвижда, че заблуждаващата и неразрешената сравнителна реклама, уредени в Закона за защита на конкуренцията, ще се считат и за нелоялни търговски практики по Закона за защита на потребителите, което съответства на изискването на Директива 2006/114/ЕС.

    Законопроектът урежда подробно видовете производства пред комисията, като въвежда основания за тяхното образуване, които произтичат пряко от Регламент (ЕО) № 1/2003 г. и Регламент (ЕО) № 139/2004 г. Комисията може да образува производство по искане на друг национален орган по конкуренция на държава - членка на ЕС, или на Европейската комисия. Комисията може да спре или да прекрати производството поради това, че същия случай вече се разглежда или е решен от друг орган по конкуренция на страна - членка на Европейксия съюз, или от Европейската комисия.

    Законопроектът урежда широки правомощия на представителите на комисията при проучването, които съответстват напълно на правомощията, с които разполагат другите органи по конкуренция на страните - членки на Европейския съюз, и Европейската комисия и гарантират ефективността на децентрализираната система на прилагане на Общностното право. При проучванията представителите на комисията могат да изискват информация или съдействие от други национални органи по конкуренция на държави - членки на Европейския съюз, и Европейската комисия.

    Законопроектът регламентира производството по оценка на концентрациите в пълно съответствие с правото на Европейския съюз. Разграничени са двата вида проучвания - ускорено и задълбочено.
    В съответствие с изискванията на Директива 2006/114/ЕС е уредена възможността комисията да наложи временна мярка - да забрани разпространението на заблуждаваща или неразрешена сравнителна реклама, преди тя да е станала публично достояние, или да спре разпространението й в случай на риск от сериозно увреждане интересите на потребители или конкурентите.
    Размерът на имуществените санкции се определя в съответствие с правото на Общността и практиката на държавите-членки. Предвижда се условията и редът за освобождаване от санкция или за намаляване на имуществената санкция да се определят в програма, приета от комисията, коятш ще бъде хармонизирана с изработения в рамките на Европейската мрежа по конкуренция Модел на програма, чиято цел е да насърчи конвергенцията на програмите в страните-членки, за да осигури по-ефективното им сътрудничество в борбата с картелите.
    В съответствие с предложенията в Бялата книга на Европейската комисия относно исковете за обезщетения за вреди при нарушаване на антитръстовите правила, както и на практиката на Европейския съд, законопроектът урежда исковете за обезщетение за вреди, причинени вследствие на нарушение, като право на обезщетение имат всички физически и юридически лица, дори когато нарушението не е било насочено директно срещу тях.

    С проекта се предлага решение на комисията, с което се установява нарушение на разпоредбите на закона, да бъде задължително за гражданския съд, ако бъде потвърдено от Върховния административен съд. Това положение, совен че съответства на чл.302 от Гражданския процесуален кодекс, отразява препоръките в Бялата книга на Европейската комисия окончателните решения на органите по конкуренция да имат задължителна доказателствена сила за гражданския съд в производство за обезщетение.
    В съответствие с препоръката в Бялата книга на Европейската комисия в проекта е възприет петгодишен давностен срок за правото на иск за обезщетение, който да започва да тече от датата на влизане в сила на решението на Върховния административен съд, с което се потвърждава решението на комисията.

    III. В заключение може да се приеме, че законопроектът за защита на конкуренцията е насочен към прилагане на Регламент (ЕО) № 1/2003, Регламент (ЕО) № 139/2004 г. и Директива 2006/114/ЕС

    На базата на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага (с 12 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за защита на конкуренцията, внесен от Министерския съвет на 10 септември 2008 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума