Комисия по европейските въпроси
15/12/2005
Относно: проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 502-01-238, внесен от Министерския съвет на 6 декември 2005 г.
На свое редовно заседание, проведено на 15 декември 2005 г. Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 502-01-238, внесен от Министерски съвет.
На заседанието присъстваха г-н Стойко Стойков, зам. председател на Държавна агенция “Информационни технологии и съобщения”, г-н Олег Златарски, главен секретар на Агенцията, г-н Любомир Маников, началник отдел “Пощенска политика” в Агенцията и г-жа Радост Вълчева, директор на Дирекция “Правна” в Агенцията.
1. С настоящият законопроект се предлагат изменения и допълнения на Закона за пощенските услуги в три направления:
- пълно хармонизиране на българското законодателство с правните норми на ЕС, по-специално с Директива 97/67/ЕО и Директива 2002/39/ЕО;
- привеждане на Закона за пощенските услуги в съответствие с изискванията на Всемирния пощенски съюз, по-специално в съответствие с решенията на ХХІІ конгрес на този съюз, преведен през 2004 г.
- усъвършенстване на действащия закон на базата на натрупания опит от неговото прилагане.
2. Директива 97/67/ЕО цели по-нататъшно развитие на единния вътрешен пазар на ЕС и постепенното включване в него на универсалните пощенски услуги. По-специално директивата предвижда:
- Гарантиране на спазването на стандартите на ЕС за трансграничните универсални пощенски услуги на цялата територия на Съюза;
- Разработване и прилагането на базата на принципа на субсидиарността на взаимно съвместими национални стандарти за качество на универсалните пощенски услуги в отделните страни-членки на ЕС;
- Определяне на общи правила за дефиниране на т. нар. резервиран сектор от универсалните пощенски услуги, където през определен преходния период е допустимо наличието на държавен монопол.
- Създаване на механизъм, от една страна за недопускане на злоупотреби с монополното положение на пазара, а от друга за компенсиране на загубите за операторите предоставящи социално значими но губещи универсални пощенски услуги.
- Подобряване на защитата на потребителите, в това число чрез ефективно извънсъдебно разглеждане на рекламациите.
Директива 2002/39/ЕО стеснява резервирания сектор от универсалните пощенски услуги, подготвяйки почвата за пълната либерализация на пощенските услуги от 1.1.2009 г.
3. От гледна точка хармонизирането на нашето законодателство с указаните по-горе директиви на ЕС могат да се откроят следните по-важни изменения и допълнения в проекта:
§ 6 и § 13 с които в глава втора “Управление и регулиране на пощенските услуги” се обособяват два отделни раздела – Раздел І “Управление на пощенските услуги”, с основен субект Държавната агенция за информационни технологии и Раздел ІІ “Регулиране на пощенските услуги” с основен субект – Комисията за регулиране на съобщенията. Този подход кореспондира с изискванията на Глава 9 на Директива 97/67/ЕО.
§ 14 – чрез създаването на новите точки 16, 17 и 18 на чл. 15 от Закона за пощенските услуги се цели изпълнение на чл. 9, т. 4 на Директива 97/67/ЕО за компенсиране на загубите на пощенските оператори, свързани с предоставянето на социално значими универсални пощенски услуги, но при икономически неизгодни условия. В § 101 е предвидено създаването на нова т. 25 в Допълнителните разпоредби към закона, където се съдържа определение на понятието “икономически неизгодни условия”.
Със създаването на новата т. 19 на чл. 15 (§ 14), както и със създаването на новата т. 8 към чл. 20 (§ 21) и на новата ал. 4 към чл. 86 (§ 81), се цели да се отговори по-пълно и по-точно на изискванията на чл. 19 на Директива 97/67/ЕО относно работата на пощенските оператори с рекламациите на клиентите.
§ 16 предвижда въвеждането с новия чл. 15б на една по-демократична процедура на обществено обсъждане на проектите на нормативни актове по пощенските услуги. На същата цел е посветен и § 53, с който се създава в чл. 51 нова ал. 2, предвиждаща публикуване на правата и задълженията на лицензираните пощенски оператори на страницата в интернет на Комисията по регулиране на съобщенията. Тези допълнения кореспондират с изискването на европейските директиви за прозрачност и публичност при регулирането на пощенските услуги.
§ 25 - пощенските оператори, претендиращи за компенсации за икономически неизгодни универсални пощенски услуги, се задължават да усъвършенстват отчитането на дейността си, въвеждайки система за разпределение на косвените разходи. Това допълнение кореспондира с изискванията на чл. 14 от Директива 97/67/ЕО.
§ 102 – в Преходните и заключителни разпоредби (параграф 6, ал. 1) се изменя срока на държавния монопол върху резервирания сектор от универсалните пощенски услуги – вместо до 31.12.2005 г. той става – до 31.12.2008 г. Това е в съответствие с чл. 1, т. 6 на Директива 2002/39/ЕО.
Създават се нови ал. 2 и ал. 3 на същия параграф 6 от Преходните и заключителни разпоредби, с които се въвеждат новите стеснени параметри на резервирания сектор, указани в чл. 1 на Директива 2002/39/ЕО.
Освен това с някои от измененията и допълненията се цели изпълнение на ангажименти по свободното движение на лица в рамките на единния вътрешен пазар на ЕС (§ 4 относно чл. 7, т.2, на § 43 относно чл. 43, ал. 2, т. 2, на § 60 относно чл. 59, ал. 2, т.2, § 108 относно чл. 148, ал. 2 и ал. 3, т. 1, както и относно чл. 152, ал. 2 и ал. 3, т. 1 на Закона за движение по пътищата). Тези поправки влизат в сила от датата на присъединяване на Република България към ЕС.
С редица други изменения и допълнения се цели прецизиране на въведени вече хармонизирани текстове в закона.
4. Към проекта могат да се отправят следните препоръки:
Относно компенсирането на пощенските оператори на универсални пощенски услуги при икономически неизгодни условия.
В § 31 се запазва досегашният начин за компенсиране – със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година. Би било добре, ако с този проект се постави началото на създаването на специален компенсационен фонд, който да се управлява от орган, независим както от пощенските оператори, така и от този, който предоставя финансовите средства (чл. 9, т. 4 на Директива 97/67/ЕО). По този начин ще се постигне както по-голяма обективност в определянето на субсидията, така и по-голяма оперативност, необходима във връзка евентуалната поява в близко бъдеще на повече от един оператор, претендиращ за субсидия.
Относно границата за тегло на пощенските колети.
В § 36 се прави изменение в чл. 34, ал. 2 като за входящи международни колети границата за тегло се установява до 20 кг. Това се прави в съответствие с чл. 3, т. 5 на Директива 97/67/ЕО, където се казва, че страните-членки на ЕС трябва да гарантират доставката на тяхната територия на пощенски колети до 20 кг, получени от други страни-членки.
В същото време обаче се запазва границата от 10 кг за останалите пощенски колети. Възниква въпросът, след като ще се положат усилия за изпълнение на условието, касаещо входящите пощенски пратки, не би ли могло увеличението на допустимото тегло на колетите до 20 кг да се разпростре и на вътрешните и изходящите пощенски колети. Това би отговаряло на тенденцията на изграждане на единен вътрешен пазар на пощенските услуги в ЕС и би поставило в равни условия външните и вътрешните клиенти на пощенските оператори.
По време на дискусията в Комисията вносителите изказаха съображение, че направените препоръки следва да се приложат на един по-късен етап.
5. Въз основа на изложеното по-горе и след проведеното обсъждане, Комисията се обедини около мнението, че предложеният законопроект е в съответствие с ангажиментите, поети от Република България за привеждане на нашето законодателство в съответствие с правните норми на ЕС.
Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 502-01-63, внесен от Министерския съвет с единодушие от 8 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ