Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
15/01/2009
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 802-01-97, внесен от Министерския съвет на 9 декември 2008 г.
На заседанието, проведено на 15 януари 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, внесен от Министерския съвет.
В заседанието взеха участие г-жа Красимира Мартинова – заместник министър на транспорта, и г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция „Правна” в Министерство на транспорта.
I. В рамките на единния вътрешен пазар на ЕС услугите в железопътния транспорт заемат важно място, допринасяйки за свободното движение на хора, стоки и услуги. В правото на Европейския съюз актовете, които регулират железопътния транспорт, са обособени в пет основни направления, обхващащи организацията, железопътната инфраструктура, безопасността, условията на труд и регулирането на вътрешния пазар. Един от важните нормативни актове на ЕС, който засяга железопътната инфраструктура, е Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътна инфраструктура и за сертифициране за безопасност.
II. В нашето законодателство въпросите за изграждане, поддържане, развитие и използване на железопътната инфраструктура, както и за изискванията за достъп до нея, се уреждат със Закона за железопътния транспорт от 2000 г. Разглежданият сега законопроект цели да измени и допълни този закон, за да продължи процеса на хармонизация на нашето законодателство с правото на ЕС. Предложените изменения и допълнения са продиктувани и от уведомително писмо № 2008/2102 от Европейската комисия за нарушение относно транспонирането в нашето право на Директива 2001/14/ЕО. В цитираното писмо Комисията изразява становище, че нашата страна не е изпълнила напълно ангажиментите си по отношение на чл. 30 от директивата, засягащ железопътния регулиращ орган. По-точно Комисията счита, че независимият регулаторен орган – Изпълнителна агенция ”Железопътна администрация” (ИАЖА), следва да е в състояние безусловно да налага спазването на свои решения и изпълнението на своите разпореждания. В момента обаче, наказателните постановления се издават на база на заповед, с която министърът на транспорта упълномощава изпълнителния директор на ИАЖА да налага санкции. С оглед отстраняване на това несъответствие се предлага изменение на чл. 119 от Закона за железопътния транспорт, с което на изпълнителния директор на ИАЖА се предоставя правомощието за издаване на наказателни постановления.
С предложените допълнения в § 5 от законопроекта се предвиждат изрични санкции за неизпълнение на основни задължения, произтичащи от Директива 2001/14. Това е продиктувано от становището на Европейската комисия, че изпълнените на тези задължения трябва да бъде гарантирано чрез изрични разпоредби, предвиждащи сериозни санкции.
III. В заключение може да се каже, че предложените в законопроекта изменения и допълнения произтичат от ангажиментите на нашата страна в качеството й на държава-членка на Европейския съюз и следва да бъдат подкрепени.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага (15 гласа "за") на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 802-01-97, внесен от Министерския съвет на 9 декември 2008 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ