Комисия по европейските въпроси
15/01/2009
Законодателната и работна програма на Европейската комисия за 2009 г. (COM (2008) 712 окончателен)
На свое заседание на 15 януари 2009 г. Комисията по европейските въпроси на Народното събрание на Република България разгледа Законодателната и работна програма на Европейската комисия за 2009 г. (наричана по-нататък Работна програма) и отбеляза следното:
1. Работната програма за 2009 г. е последната да мандата на този състав на Европейската комисия ето защо тя с основание е съсредоточена върху приключване на започнатите от Комисията проекти. Същевременно тази работна програма е по-особена и защото се реализира в условията на безпрецедентна за Европейския съюз икономическа криза. Независимо, обаче, от променилото се икономическо обкръжение основните приоритети остават в пределите на следвания през последните години курс. Те са:
- постигане на икономически растеж и създаване на работни места чрез модернизиране на европейската икономика и укрепване на единния вътрешен пазар;
- противодействие на опасното изменение на климата и устойчиво развитие на Европейския съюз;
- развитие на дейностите, които приближават Европейския съюз до гражданите, най-вече чрез укрепване на пространството на свобода, сигурност и правосъдие;
- утвърждаване на Европа като световен партньор;
- по-добро регулиране на европейско равнище;
- по-добра комуникационна политика на Европейската комисия.
2. Растеж и работни места
На фона на финансовата криза и икономическия спад ясно изпъква водещата роля на ЕС за гарантиране на икономическото и социално благополучие. Европейското измерение се превръща в основен фактор в усилията да се ограничи мащаба на икономическия спад, да се помогне на европейската икономика да възстанови устойчивия си растеж.
Комисията се стреми да разработи практически мерки за реформиране на регулаторната рамка за финансовите системи на ЕС. За целта ще бъде предложен адекватен регулаторен режим за единния пазар, включително в сферата на финансовите услуги. Специално внимание ще се обърне на капиталовите изисквания, гаранциите по депозитите и агенциите за кредитен рейтинг, както и за нови счетоводни правила. Приемането на тези мерки ще възстанови доверието във финансовата система сред гражданите, инвеститорите и бизнеса.
Предвижда се да се повлияе върху конюнктурата в положителна насока и чрез опростяване на счетоводството на малките и средни предприятия, за да могат да те да съсредоточат своите усилия върху изграждането на своя бизнес. Продължават програмите за обучение и преквалификация на кадри, за да се развият необходимите умения за икономиката на бъдещето. Независимо от кризата ще се инвестира в научно-развойна дейност. Това означава да се даде интелигентна подкрепа на индустрията, като се помогне на различните отрасли да вземат мерки по дългосрочни изисквания като енергийната ефективност и иновативните чисти технологии. Това означава също да се работи с държавите-членки за ускорено изпълнение на програмите по кохезионната политика за 2007-2013 г. в подкрепа на публичните инвестиции. Стабилните публични финанси и отворените пазари остават фундаментални устои на дългосрочните перспективи на Европа за растеж.
Независимо от икономическите трудности Европейската комисия трябва да продължи с изпълнението на Лисабонската стратегия за растеж и заетост. Ето защо трябва да се подкрепи нейното намерение през 2009 г. тази стратегия да бъде адаптирана за периода след 2010 г. и в този контекст да бъде потърсен баланс между краткосрочни и дългосрочни приоритети.
3. Изменение на климата и устойчиво развитие
Трябва да се отбележи, че 2009-та година е особено важна за постигането на целите в областта на климата тъй като предстои да се проведе Конференцията на ООН в Копенхаген. Добра основа за реализирането на целите на ЕС е споразумението на държавите-членки по трите ключови цели, които следва да се изпълнят до 2020 г., а именно 20-процентно съкращаване на емисиите на парникови газове, 20-процентен дял на възобновяемата енергия и 20-процентно повишаване на енергийната ефективност. Настоящите икономически сътресения не бива да отклоняват Комисията от избрания път. Остава дългосрочната категорична необходимост да се продължи напред с мерки, с които ЕС вече заема водещо място в изграждането на едно нисковъглеродно бъдеще.
Друга важна тема, която трябва да бъде доразвита и която е сред приоритетите на работната програма през 2009-та година е енергийната сигурност. Стратегическият преглед на енергийния сектор, извършен от Комисията, дава основа да се формулира цялостна стратегия за подобряване на енергийната сигурност. Стратегията ще даде импулс с конкретни стъпки в сферата на енергийната ефективност, с реализирането на общата цел за верижна свързаност и за ефективно управление на енергийните запаси, особено предвид свързването на новите държави-членки в европейската мрежа и с един координиран подход към подобряване и разнообразяване на доставките, идващи от страни извън ЕС.
Важно място в устойчивото развитие има и планираният за 2009 г. т.нар. „контролен преглед на здравословното състояние“ на ОСП, включително обсъждането и приемането на най-добри решения за подпомагане на селскостопанските производители и същевременно за едно устойчиво развитие на селските райони.
4. Европейският съюз- по-близо до гражданите
Усилията в тази насока трябва да бъдат съсредоточени върху мерки като защита на основните права, миграцията, правосъдието, сигурността и безопасността, защитата на потребителите и здравеопазването
Комисията трябва да бъде подкрепена в своите намерения да продължи работата върху Здравната стратегия на ЕС, за да помогне на държавите-членки ефективно да насърчават здравеопазването. По-конкретно трябва да бъде проучена ролята, която би могъл да играе ЕС за намаляване на неравнопоставеността в контекста на здравеопазването в Съюза.
Работата за изграждане на обща имиграционна политика остава важен приоритет. През 2009 г. трябва да бъдат положени необходимите усилия за да стартира Европейската мрежа за миграцията и да бъдат въведени необходимите елементи за изграждането до 2010 г. на Общата Европейска система за предоставянето на убежище, като това включва и създаването на Европейска служба за подпомагане предоставянето на убежище. Работата по интегрираното управление на границите следва да продължи с разширяване на оперативното сътрудничество и със стартирането на новия шенгенски механизъм за оценка. Запазва своето голямо значение и сътрудничество между държавите-членки и между тях и агенция FRONTEX в контекста на политиката за връщане на мигрантите.
Предвид свободното движение на гражданите в рамките на ЕС, с основание се отделя приоритетно значение на равноправения достъп до правосъдие и защита от страна на правовата държава. Благодарение на инициативи в подкрепа на взаимното признаване в редица конкретни области на наказателното и гражданското право (съдебни решения, процедурни права, въпроси на наследяването и завещанията) ЕС ще направи важна крачка напред към превръщането си в пространство на правосъдие. В името на по-голямата сигурност на гражданите на ЕС Комисията ще представи и поредица от предложения, третиращи нови и специфични форми на престъпността, а именно предложения за по-активна превенция на злоупотребата с деца и трафика на деца, за укрепване на международното сътрудничество в борбата с кибератаките и в превенцията им и за овладяване на рисковете от терористични атаки.
5. ЕС като световен партньор
Трябва да се приветстват намеренията на Европейската комисия да продължи през 2009 г. процеса на динамизиране на външните отношения на Съюза. При това с основание се отдава приоритет на следните направления:
- В областта на политиката на разширяване се набляга на преговорите с Хърватия, които се очаква да навлязат в решителна фаза. Ще се положат усилия и за по-нататъшното развитие на европейската перспектива за другите страни от Западните Балкани, а преговорите за присъединяване с Турция се очаква да продължат в съответствие с темпа на реформите в страната.
- В областта на Европейска политика на добросъседство ще продължи развитието на процеса от Барселона: Съюз за Средиземноморието, както и по линия на Източното партньорство.
- Ще се положат усилия за изграждане на ефективно работно партньорство с новата администрация в САЩ. Това направление е от решаващо значение за справянето с основни глобални предизвикателства като изменението на климата, за утвърждаване на сигурността и стабилността и за развитие на глобланото регулиране в областта на икономиката.
- В областта на търговската политика Комисията ще направи всичко възможно за успешно приключване на Програмата за развитие от Доха, за откриване на нови пазарни възможности за бизнеса в ЕС, за насърчаване на развитието и за ограничаване на протекционизма.
- В областта на политиката за развитие ще се положат усилия да се придаде необратим характер на укрепването на отношенията с развиващи се страни, основаващи се на принципите на устойчивото развитие и Целите на хилядолетието.
6. По-добро регулиране на европейско равнище
През 2009 г. от Европейската комисия се очаква да продължи своята работа за подобряване качеството на новите предложения, опростяване на съществуващото законодателство и намаляване на административните тежести. На базата на постигнатото по трите основни компонента на Програмата за по-добро регулиране, а именно оценките на въздействието, опростяването и намаляването на административните тежести, трябва да продължи работата за усъвършенстване на системата за оценка на въздействието и за опростяване на регулаторната среда.
7. По-добра комуникационна политика
През следващата година Европейската комисия трябва да се съсредоточи върху осезаемите резултати, постигнати благодарение на Европейския съюз, и върху проблемите, които са особено тревожни във връзка с икономическия спад и други проблеми на ежедневието на гражданите. Ето защо могат да се приветстват декларираните в Работната програма намерения, свързани с приемането на съвместната декларация на трите водещи европейски институции по документа „Да общуваме на тема Европа в партньорство“. Договарянето на междуинституционални приоритети между Съвета, Европейския парламент и Комисията ще помогне да се мобилизират 375-те милиона европейски гласоподаватели за да участват в предстоящите избори за Европейски парламент.
8. Прилагането на принципа за субсидиарност
В рамките на Конференцията на комисиите по европейските въпроси на страните-членки на ЕС (КОСАК) се провеждат съвместни проверки за прилагането на принципа на субсидиарност при приемането на законодателни актове на ЕС . Във тази връзка и на основание на решенията на сесията на КОСАК в Париж, Комисията по европейските въпроси на Народното събрание на Република България предлага през 2009 г. съвместните проверки да обхванат следните проекти за законодателни актове на ЕС, включени в Работната програма на Европейската комисия:
а) Предложение за директива за намаляване на счетоводните тежести за малкия бизнес
б) Предложение за рамково решение относно процедурните права в наказателното производство
в) Европейска рамка за възстановяване
г) Пакет за финансовите пазари на бъдещето
Становището бе прието от Комисията по европейските въпроси с единодушие от 15 гласа “за”.
По т. 8 бе направено предложение да бъдат добавени два документа (точки “в” и “г”). Предложение бе подкрепено с 8 гласа “за” и 7 гласа “против”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ