Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
05/03/2009

    предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно доброволното участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (EMAS) – СОМ (2008) 402 окончателен (Околна среда), № 903-01-15/6.02.2009 г.
    I. На своето редовно заседание, проведено на 5 март 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно доброволното участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (EMAS), включен като т. 9 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).

    II. Схемата на Общността за управление на околната среда и одитиране, наричана по-долу ЕМАS, е въведена първоначално през 1993 г. и е изменена през 2001 г. с Регламент (ЕО) № 761/2001 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2001 г. за допускане на доброволно участие на организации в Схема на Общността за управление на околната среда и одитиране (СОУОСО). Тази схема е в сила и към настоящия момент.

    В съответствие с изискването на чл. 15 от Регламент 761/2001, Eвропейската комисия през 2005 г. е извършила проучване за оценка на EMAS. Това проучване заедно с постъпилата информация от много участници в EMAS e мотивирало Европейската комисия да преразгледа EMAS и да предложи изменения в нея.
    Целта на предложението е да се повиши ефективността на EMAS, като се увеличи броят на организациите, прилагащи схемата. EMAS се утвърди като еталон на система за управление по околната среда; позволи се на организации, прилагащи други системи за управление на околната среда, да регистрират системите си по EMAS; изисква се от организациите да вземат предвид екологични съображения при избор на своите доставчици на стоки и услуги; отчитат се нуждите на малките и средни предприятия; установят се връзки на EMAS с други инструменти на Общността.
    Работната схема на ЕМАS и общите изисквания за участие по същество остават същите, както по Регламент 761/2001 - организации могат да участват в ЕМАS при условие, че разработят политика в областта на околната среда, извършат екологичен преглед, въведат система за управление на околната среда, осъществят вътрешен одит и изготвят екологична декларация. След като тази декларация бъде заверена от независим проверяващ по околната среда, организацията може да кандидатства за регистрация пред компетентен орган.

    Основните изменения са следните:
    - подсилен механизъм за спазване - организацията по ЕМАS трябва
    да докаже, че спазва приложимото екологично законодателство
    преди първоначалната си регистрация;
    - подсилен механизъм за докладване по въпросите на околната
    среда - регистрираните по ЕМАS организации са длъжни да докладват постигнатите резултати по ключови екологични показатели;
    - насърчаване на организациите да използват незадължителни справочни инструменти (Насоки за най-добрите практики в управлението на околната среда);
    - хармонизирани правила и процедури за акредитация за всички държави-членки;
    - разширяване на географския обхват - разрешено е участие на организации извън Общността, които могат да регистрират
    изградената от тях система за управление в държава-членка;
    - опростяване на процедурата за групова регистрация и
    намаляване на регистрационните такси за малки и средни
    предприятия и обществени институции.

    III. Регламентът е в процес на приемане съгласно процедурата на съвместно приемане на решения. Предстои разглеждането му на заседание на Работната група по околна среда към Съвета.

    IV. По проекта е изготвена Рамкова позиция на Министерския съвет. В рамковата позиция проектът за регламент се подкрепя по принцип. Подкрепя се по-ясното формулиране на изискванията към компетентните органи и организациите в сравнение с понастоящем действащия регламент. Министерският съвет приема, че новият регламент може да окаже най-значимо въздействие върху компетентните органи и организации чрез разпоредбите на глави I – IV, както и чрез други разпоредби, отнасящи се до функциите и ролята на компетентните органи, задълженията за регистрация, партньорските проверки, съдействието на организациите във връзка със спазването на законовите разпоредби относно околната среда и др. Правителството си запазва правото да поиска промяна в част от текстовете след получаване на допълнителна информация от Европейската комисия по време на обсъждането по глави I - IV. Възможно е нашата страна да поиска създаването на нови разпоредби в глава VIII, които да регламентират допълнителни ангажименти на Европейската комисия във връзка с разработването на общи стратегии, програми, планове за действие, насоки и ръководства за компетентните органи, както и за провеждането на целесъобразни изследвания, разработки и др.

    V. Проeктът за регламент е разгледан от Комисията по околната среда и водите на заседание, проведено на 18 февруари 2009. Комисията подкрепя като цяло рамковата позиция на Министерския съвет, но намира за необходимо да се предостави допълнителна информация за възможните промени в част от текстовете, както и във връзка със становищата на другите държави-членки относно евентуалното финансиране от страна на Общността на прилагането на EMAS в трети страни и увеличаването на административните тежести.

    Дирекция „Европейски съюз” е изготвила опорни точки, според които позицията на правителството на Република България следва да бъде подкрепена като цяло след представяне на допълнителна информация относно възможни промени в част от предложените текстове.

    VI. До този момент нито една организация в Република България не е заявила интерес за регистрация на системата си за управление по околна среда по ЕМАS.
    Предложеният Регламент следва по принцип да бъде подкрепен, защото съдържа по-ясни разпоредби относно задълженията на организациите, компетентните органи и независимите проверяващи лица; урежда конкретни мерки за насърчаване на малките и средни предприятия; урежда възможност за групова регистрация и поетапен подход, което ще доведе до намаляване цената на консултантските услуги; съдържа правила за информиране и популяризиране на EMAS.
    От друга страна, приемането на регламента ще повиши задълженията на страните-членки за подпомагане на организациите при прилагането на EMAS и ще повиши разходите на компетентните органи.
    Приемането на Регламента ще наложи промени в някои от действащите разпоредби на Закона за опазване на околната среда и подзаконовите актове по прилагането му.

    В заключение може да се приеме, че позицията на Министерския съвет по предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно доброволното участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (EMAS) отговаря на интересите на страната и следва да бъде подкрепена като цяло след предоставяне на допълнителна информация относно възможното искане за промяна на част от текстовете и въвеждането на нови текстове, както и с оглед на финансирането на EMAS и увеличаване на административните тежести.


    Докладът бе подкрепен със 16 гласа "за”.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

    /п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума