Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
12/01/2006

    проект на Закон за ратифициране на Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (ADN), № 502-01-55, внесен от Министерския съвет на 19.12.2005 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 12 януари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за ратифициране на Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (AND), № 502-01-55, внесен от Министерски съвет.

    На заседанието присъстваха г-жа Красимира Стоянова, директор на Дирекция “Правна” на Министерството на транспорта и г-н Петър Киров, експерт в Изпълнителна агенция “Морска администрация” към Министерството на транспорта.

    I. Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (ADN) e документ, съвместно разработен от Икономическата комисия за Европа на ООН и от Централната комисия по корабоплаване по Рейн. То трябва да замени действащите в момента “Европейски предписания за международния превоз на опасни товари по вътрешни водни пътища”, които са приложение към Резолюция № 223 на Комитета по вътрешен транспорт на Икономическата комисия за Европа.
    Споразумението е прието на дипломатическа конференция в Женева и открито за подпис от 25.05.2000 г. до 31.05.2001 г. За този период то е било подписано от 10 страни (България, Германия, Италия, Люксембург, Молдова, Словакия, Франция, Холандия, Хърватия и Чехия). Нашата страна, както и останалите 9 страни, подписали споразумението, са направили това с уговорката за последваща ратификация. Засега ратификацията е извършена само от Холандия. Същевременно други три държави – Австрия, Унгария и Руската Федерация са се присъединили към споразумението. По този начин броят на страните, които са подписали и ратифицирали споразумението или са се присъединили към него, в момента е четири. За да влезне в сила споразумението е необходимо броят на държавите, които са го подписали и ратифицирали или са се присъединили към него, да достигне седем.


    II. Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (ADN) не е част от нормативната уредба на Европейския съюз. Безопасността на транспорта и в това число на превозите по вътрешните водни пътища, е обаче един от приоритетите в общата транспортна политика на съюза. В хода на преговорния процес за присъединяване на страната ни към ЕС е поет ангажимент от страна на Република България тя да подпише и ратифицира това споразумение. При проведената през м. май 2005 г. партньорска проверка по вътрешните водни пътища е била направена препоръка за ускоряване на ратификацията на споразумението.

    III. Приложното поле на споразумението включва международния превоз на опасни товари с кораби по вътрешните водни пътища, като е изключен превоза с морски кораби по пътища за морско корабоплаване, свързани с вътрешните водни пътища. Освен това в чл. 1 на споразумението е направена уговорката, че споразумението не се прилага и за превоза на опасни товари, извършвани с военни кораби или с други държавни кораби или с кораби, които държавата използва изключително за правителствени и нетърговски цели. Освен това съгласно чл. 6 на споразумението, всяка страна си запазва правото да забранява влизането на нейна територия на опасни товари поради причини, различни от осигуряването на безопасността по време на превоза.
    Като неразделна част към споразумението са приложени подробни Правила, които включват предписания, относно осъществяването на превоза на опасните товари и процедурите за извършване на проверките, издаването на свидетелства за одобрение, признаване на класификационните общества, дерогирането, специалните разрешения, контрола и обучението на експертите.
    Споразумението дава възможност при разрешаване на спорове да се използва арбитраж. Ако спорещите страни не стигнат до съгласие по избора на арбитър или на арбитри, то някоя от страните може да поиска от Генералния секретар на ООН той да определи арбитъра, който да разреши спора. Решението на арбитъра или на арбитрите е задължително за спорещите страни.
    За прилагането на споразумението се създават два органа – Административен комитет и Комитет за безопасност. Едно от важните задължения на Административния комитет е да приема или отхвърля предложения за изменения на споразумението и на свързаните с него решения. Комитетът за безопасност пък разглежда предложенията за изменения на Правилата към споразумението. Предложенията за изменения на споразумението се правят от страните по споразумението, а предложенията за изменения на приложените Правила, освен от страните по споразумението и от Генералния секретар на ООН, с цел уеднаквяване на европейските с глобалните изисквания за безопасност.

    IV. Ратифицирането на Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (ADN) не е свързано с хармонизирането на българското законодателство с правото на ЕС, но то отговаря на политиката на ЕС за повишаване на безопасността на транспорта. Споразумението създава, също така, по-добра среда за международно сътрудничество в областта на вътрешния воден транспорт в Европа.

    С оглед на гореизложеното и след състоялата се дискусия, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за ратифициране на Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища (AND), № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 19 декември 2005 г. с единодушие от 9 гласа "за".





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума