Комисия по европейските въпроси
09/04/2009
предложение за Регламент за установяване на критерии и механизми за определяне на държава-членка, компетентна за разглеждането на молба за международна закрила, която е подадена в една от държавите-членки от гражданин на трета страна или от лице без гражданство СОМ(2008) 820, № 903-01-15/6.02.2009 г.
I. На своето редовно заседание, проведено на 9 април 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложение за Регламент за установяване на критерии и механизми за определяне на държава-членка, компетентна за разглеждането на молба за международна закрила, която е подадена в една от държавите-членки от гражданин на трета страна или от лице без гражданство, включено като т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).
II. Дъблинската конвенция от 1990 г., впоследствие заменена с Регламент (ЕО) № 343/2003 на Съвета от 18 февруари 2003 г. за установяване на критерии и механизми за определяне на държава-членка, компетентна да разглежда молба за убежище, подадена в една от държавите-членки от гражданите на трета страна (Регламент № 343/2003), урежда механизъм за определяне компетентността на органите на държава-членка, които да разглеждат молба за убежище, подадена в държава от Общността. На 6 юни 2007 г. Комисията предаде на Европейския парламент и на Съвета доклад за оценката по прилагането на Регламент № 343/2003.
Предложението за регламент е изготвено въз основа на практиката по прилагане и цели да усъвършенства режима на Регламент № 343/2003. То е представено от Комисията като завършване на втория етап на общата европейска система за убежище.
В предложението е запазен принципът, че компетентна за разглеждането на молба за международна закрила е тази държава-членка, в която търсещият убежище е подал за първи път молбата си. Уредени са изключения, свързани със защитата на целостта на семейството.
В предложението за регламент са включени редица изменения на действащия режим, най-важните от които са следните:
- Процедурата за определяне на компетентността се ускорява и усъвършенства. Въведен е срок за подаване на молбите за обратно приемане и срок за отговор на исканията за поемане на отговорност. Съкратен е срокът за вземане на решение при обжалване или преразглеждане на решението за прехвърляне в отговорната държава-членка. Установени са правила за прехвърлянията и за разходите по прехвърлянията.
- Засилени са правните гаранции за търсещите международна закрила. Уредено е право на обжалване срещу решението за прехвърляне и възможност за преустановяване на привеждането му в сила. Запазен е принципът, че никой не може да бъде задържан на единственото основание, че търси международна закрила. Уредени са гаранции срещу злоупотреба с лични данни. Уредена е възможност за организиране на индивидуално интервю.
- Осигурява се защитата на целостта на семейството, отношението на зависимост между кандидата и неговото семейство се въвежда като задължителен критерий при определяне на отговорността, разширява се определението на „членове на семейството" по отношение на малолетните или непълнолетни лица с цел да се гарантира по-добрата защита на интереса на детето. Включени са разпоредби, вземащи под внимание интересите на
непридружените малолетни или непълнолетни лица, които целят разширяване на обхвата на предоставената закрила.
- Уредена е възможност за държава-членка да иска временно преустановяване или прекратяване на трансфери във връзка с предоставяне на убежище.
- Въведени са по-прецизни термини, като понятието „убежище” е заменено с „международна закрила”, понятието „бежанец" е заменено с „лице, ползващо се с международна закрила", а понятието „молба за убежище" е заменено с „молба за международна закрила".
III. Предложението на Европейската комисия е предадено на Съвета и на
Европейския парламент на 5 декември 2008 г. Предстои разглеждането му на първо четене в Съвета и в Европейския парламент.
IV. По проекта за регламент правителството е одобрило рамкова позиция, която е внесена на 6 февруари 2009 г. в Народното събрание.
В позицията предложението за регламент е подкрепено по принцип, защото съдържащите се в него разпоредби ще допринесат за предотвратяване злоупотребите с процедурите за предоставяне на убежище, при които един и същ човек подава многократно молба за убежище в няколко държави-членки, с единствената цел удължаване на престоя си в държавите-членки. Изразени са и резерви по някои от текстовете - изискването в заповедта за задържане на лице, за което има основания да се счита, че има значителен риск от укриване преди да бъде трансферирано, да се вписва планираната продължителност на задържането. Изразена е резерва относно разширяването на дефиницията за членове на семейството (чл.2, б.”и” от проекта за регламент), предвид опасностите от злоупотреби. Посочено е, че предложението за регламент ще доведе до изменение на законодателството.
Впоследствие е изразена резерва и относно необходимостта от определение на понятието „риск от укриване” (чл.2, б.”л” от предложението за регламент), след като рискът се определя като причини, основаващи се на обективни критерии, определени в националното законодателство.
Изразени са резерви и относно изискванията за устно информиране по чл.5, ал.2 и за кратък писмен доклад по чл.5, ал.6 от предложението за регламент, които дублират уреденото от нашето право положение за съставяне на подробен писмен протокол.
Направена е резерва и за уреденото в чл. 6, ал. 4 от предложението за регламент изискване за издирване освен на членове на семейството, и на други роднини на непридружени малолетни или непълнолетни деца, което практически е трудно осъществимо.
V. Проeктът за регламент е разгледан на 19 февруари 2009 г. от Комисията по правата на човека и вероизповеданията, която одобрява позицията на Министерския съвет.
Дирекция „Европейски съюз” е изготвила опорни точки, според които рамковата позиция е съобразена с националния интерес и може да бъде подкрепена.
VI. В заключение може да се приеме, че предложението за регламент ще усъвършенства процедурата по определяне на компетентността, ще засили правните гаранции за търсещите международна закрила и ще доведе до ограничаване на злоупотребите при предоставяне на убежище. Затова рамковата позиция на Република България и впоследствие изразените резерви по предложение за Регламент за установяване на критерии и механизми за определяне на държава-членка, компетентна за разглеждането на молба за международна закрила, която е подадена в една от държавите-членки от гражданин на трета страна или от лице без гражданство, са съобразени с интересите на страната в областта и могат да бъдат подкрепени.
Докладът бе пoдкрепен с 13 гласа "за".
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ