Комисия по европейските въпроси
23/04/2009
проект на предложение на Европейския парламент и Европейската комисия за Директива, изменяща Директива 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички родилки или кърмачки, № 903-01-15/6.02.2009 г.
I. На своето редовно заседание, проведено на 23 април 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа предложението на Европейската комисия за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 92/85/ЕИО на Съвета за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички родилки или кърмачки – COM(2008)637, включена като т. 19 в Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2008 г.).
II. Настоящото предложение на Европейската комисия има за цел да подобри закрилата на оказаните категории работнички чрез мерки в следните направления:
- Първото, чрез регулирането на отпуска по майчинство. Задължителният минимум за държавите-членки се увеличава на 18 седмици, като 6 седмици следва да бъдат взети след раждането. По-сега действащата директива държавите-членки трябва да гарантират 14 седмици отпуск по майчинство, от които две седмици са задължително преди или след раждането (чл. 8 на Директива 92/85/ЕИО). Когато раждането се състои след термина, частта от отпуската, предназначена за вземане преди раждането, се удължава до действителната дата на раждане, без това да води до съкращаване на частта от отпуска след раждане. Също така отпуск по болест по причини, свързани с бременността, не води до съкращаване на отпуска по майчинство.
- Второто направление на промените е свързано със закрилата на посочените лица от уволнение. Освен забраната на уволнение, която се съдържа и в Директива 92/85/ЕИО (чл. 10), се въвеждат някои допълнителни гаранции – забрана на всякаква подготовка за евентуално уволнение (ако това не е свързано с извънредни обстоятелства), задължение на работодателя да изложи писмено основанията за уволнение, ако засегнатата жена е уволнена в течение на 6 месеца след края на отпуск по майчинство и ако тя желае такава обосновка.
- Трето направление е насочено към усилване на трудовите права на засегнатите работнички. Съгласно новата точка е “в” на чл. 11 на директивата жените ще имат ясно дефинирано право след изтичането на отпуск по майчинство да се завърнат на същата работа или на равностойна длъжност при не по-малко благоприятни условия. По време на отпуска по майчинство ще се получава пълната работна заплата, но все пак се оставя възможността държавите-членки да установят таван на заплащането, който не бива да е по-нисък от размера на обезщетенията за болнични. Освен това работничките имат право по време на отпуска по майчинство и след завръщането си на работа, да поискат от работодателя да приспособи работното им време към новото им положение.
- Предложението на Европейската комисия предвижда и разширяване на компетенциите на съществуващите органи, компетентни по въпросите на равнопоставеността, като в тези компетенции се включат и проблемите, попадащи в обхвата на разглежданата директива, тогава, когато те директно не засягат здравето или безопасността на работничките.
ІІІ. В Рамковата позиция на българското правителство по проекта се казва, че той принципно се подкрепя. Предлаганите промени ще доведат до повишаване на закрилата на майките и ще насърчат съвместяването на семейните с професионалните задължения и могат да се разглеждат като съществен елемент за справяне с демографските предизвикателства пред Европейския съюз. Промените, предлагани от Европейската комисия, така, както са записани в проекта, няма да се отразят на българското законодателство и на бюджета, тъй като страната ни прилага мерки, надхвърлящи предлаганите минимални изисквания. Не бива, обаче, в хода на преговорите по директивата, да се допусне такова разширяване на наднационалното регулиране, което да надхвърля в значителна степен рамките на утвърдените у нас норми.
ІV. Предложението е обсъдено на заседание на Комисията по здравеопазването на 5 март 2009 г. В становището на комисията се казва, че в хода на проведената дискусия е била изразена принципна подкрепа за рамковата позиция на Министерския съвет и е било обърнато внимание на предвижданото изменение свързано със забраната за уволнение от гледна точка на привеждането на българското законодателство в съответствие с новите разпоредби след евентуалното му приемането.
Предложението е обсъдено и на заседание на Комисията по труда и социалната политикана на 18 февруари 2009 г. В Доклада на комисията за проведения дебат се казва, че се подкрепят предлаганите промени, като също се подчертава, че в сегашния им вид тези промени не изискват съществени изменения в нашето законодателство.
V. След състоялия се дебат в Комисията по европейските въпроси бяха направени следните заключения:
1. Предложението на Европейската комисия за Директива на Европейския парламент и на Съвета, изменяща Директива на Съвета 92/85/ЕИО за въвеждане на мерки за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички родилки или кърмачки има положително въздействие в няколко направления – социална политика, здравеопазване, равнопоставеност, демографско развитие. Ето защо предложението следва да бъде подкрепено от нашата страна.
2. Предложение не противоречи на принципа на субсидиарност, така както той е изложен в чл. чл. 5 (2) от ДЕО. Целите на предложението са в съответствие с компетенциите на Общността, определени с чл. 13 на ДЕО и не могат да бъдат постигнати в достатъчна степен от държавите-членки, действащи самостоятелно. Имайки предвид разликите в националните разпоредби на държавите-членки, само мярка на общностно ниво може да гарантира минимално стандартно равнище на закрила на бременните работнички и на работничките родилки или кърмачки, в съответствие с принципа на недискриминация, прилаган от ЕС.
3. В хода на преговорите по изработването на окончателния текст на новата директива следва да се провежда линия на придържане към обхвата на минималните изисквания, така както те са записани в първоначалното предложение на Европейската комисия.
Докладът бе подкрепен с 10 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ