Комисия по европейските въпроси
21/05/2009
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, № 902-01-36, внесен от Министерския съвет на 15 май 2009 г.
На заседанието, проведено на 21 май 2009 г., Комисията по европейските въпроси разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, внесен от Министерския съвет.
В заседанието взеха участие Калин Славов – заместник-министър, Нина Чимова – главен юрисконсулт в Дирекция „Правно нормативна дейност”, и Пламена Недялкова – главен юрисконсулт в Дирекция „Български документи за самоличност”.
І. Законопроектът е насочен към прилагане на изискванията на Регламент (ЕО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни (Регламент 1030/2002), който урежда единен образец на документ, съдържащ всички необходими данни и отговарящ на високи технически стандарти, особено с оглед на гаранциите срещу подправяне и фалшификации.
Законопроектът е насочен и към прилагане на Регламент № 380/2008 на Съвета от 18 април 2008 година за изменение на Регламент (ЕО) № 1030/2002 относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни (Регламент 380/2008). Този регламент допусна възможността държавите-членки да използват установения единен формат на разрешенията за пребиваване на гражданите на трети страни за цели, различни от предвидените в регламента, като тези цели ясно се разграничат и се отбележи съответното предназначение в документа за пребиваване. В съответствие с Регламент 380/2008 в законопроекта документите за пребиваване се категоризират според предназначението им на: разрешения за пребиваване на чужденци; документи за пребиваване на граждани на Европейския съюз, гражданите на държави-страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, гражданите на конфедерация Швейцария и членовете на техните семейства, които не са граждани на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария, които по силата на сключени международни договори с Европейския съюз имат право на свободно придвижване.
В съответствие с Директива 2004/38/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно правото на граждани на Европейския съюз и на членовете на техните семейства да се движат и пребивават свободно на територията на държавите членки (Директива 2004/38/ЕО) в документите за пребиваване на членовете на семейства на граждани на Европейския съюз, членовете на семейства на гражданите на държави - страни по Споразумението за Европейско икономическо пространство, гражданите на Конфедерация Швейцария, които не са граждани на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария, които по силата на сключени международни договори с Европейския съюз имат право на свободно придвижване и са упражнили това право, изрично се отбелязва, че издаденото разрешение за пребиваване е тип „карта".
II. Законопроектът съдържа и правила, които нямат пряко отношение към правото на Общността, но не му противоречат. С него се въвежда нова систематика на видовете документи, като те ясно се разграничават според предназначението им. Регламентира се точно значението на различните документи и се разграничават ведомствата, които ги издават. Променя се терминологията, като в наименованието и в текстовете от закона вместо понятието „български документи за самоличност" се въвежда изразът „български лични документи". Със законопроекта се отстраняват противоречия с разпоредби на други закони. Регламентира се редът за издаването на лична карта на деца, навършили 14 г., които са настанени в социални домове, но поради липса на родители и определен настойник не може да бъде получена готовата лична карта. Урежда се правило за връщане от гражданите на издадени им български лични документи на органа, който ги е издал, и се предвижда редът за тяхното физическо унищожаване да бъде конкретизиран в инструкция на съответния орган. Въвеждането на нова технология по издаване на документи за самоличност, които съдържат електронен носител на информация, налага промяна на данните в заявленията за издаване на отделните видове документи. Актуализират се принудителните административни мерки. Премахват се ограниченията, които могат да бъдат налагани спрямо лицата, основани на техни предишни осъждания, извършване на нарушения на административните процедури или изцяло по икономически съображения. Прецизира се нормативната уредба на технологията по издаване на българските лични документи.
III. Въз основа на изложеното може да се направи заключение, че с предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност в нашето право се въвеждат правила за прилагане на Регламент 1030/2002, Регламент 380/2008 и Директива 2004/38/ЕО. Правилата, които нямат отношение към общностното право, не му противоречат.
С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси предлага единодушно (с 10 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, № 902-01-36, внесен от Министерския съвет на 15 май 2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
/п./МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ