Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
26/01/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за
държавния служител, № 650-01-15, внесен от Министерски съвет на 12 януари 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 26 януари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, внесен от Министерския съвет.
На заседанието на Комисията законопроектът бе представен от името на вносителя от г-жа Мария Дивизиева, заместник-министър на държавната администрация.
I. Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител цели продължаване на процеса на модернизиране на българската държавна администрация посредством усъвършенстване на статута на държавния служител.
II. Провеждането на ефективна административна реформа, гарантираща създаването на професионална и обективна държавна служба, представлява част от политическите критерии за присъединяване към Европейския съюз, на които трябва да отговарят страните-кандидатки. Формулирани от Европейския съвет в Копенхаген през 1993 г., те гласят, че тези страни следва да са постигнали “стабилност на институциите, гарантиращи демокрацията, върховенството на закона и спазването на човешките права”. Същевременно, създаването и функционирането на демократични институции и укрепването на тяхната стабилност е тясно свързано със способността на страната да изпълнява задълженията, произтичащи от членството. В този смисъл провежданата административна реформа в България е важно условие за повишаване на административния капацитет на страната за прилагане на достиженията на правото на Европейския съюз (acquis).
III. По отношение на реформата в държавната администрация, Цялостният мониторингов доклад на Европейската комисия за 2005 г. отчита, че България “все още трябва да завърши законодателната рамка, гарантирайки принципите на законност, отчетност и предвидимост в работата на държавната администрация”. С измененията и допълненията на Закона за държавния служител през 2003 г. се прецизира правния режим на държавната служба и се въведе задължителна конкурсна процедура за новопостъпилите държавни служители. Въпреки постигнатия напредък в законодателното уреждане на държавната служба, в мониторинговия доклад Европейската комисия констатира, че при “отсъствието на централен орган, отговорен за прилагането на различни аспекти от законодателството за държавната служба, предвиденият анализ за прилагането и изпълнението на закона не може да бъде направен”.
В отговор на отправените критики проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител оправомощава министъра на държавната администрация и административната реформа да осъществява цялостния контрол за спазване на законодателството за държавните служители (чл. 127 от законопроекта). Съсредоточаването на контрола в компетентността на специализиран централен орган цели осигуряването на единодействие и по-добра координация в управлението на държавната служба.
В изпълнение на препоръките на Европейската комисия за ясно разграничение между политическото и административното ниво на администрацията, проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител прецизира статута на държавния служител. Разпоредбата на чл. 3 от законопроекта изчерпателно изброява лицата, които не са държавни служители, като по този начин премахва непълнотите в регламентирането на статута на редица категории лица, заемащи длъжности в администрацията.
Засилено внимание в законопроекта е обърнато на усъвършенстването на системата за обучение на служителите като основен приоритет в реформата на държавната администрация. С цел повишаване на квалификацията на държавните служители и подобряване на работата на администрацията като цяло предложените изменения в Закона за държавния служител предвиждат увеличаване на средствата за обучение, мерки за институционално укрепване на Института по публична администрация и европейска интеграция и въвеждане на ежегодно задължително обучение на ръководните служители.
Предлаганите нови разпоредби на чл. 81а и 81б от проекта на Закон за държавния служител уреждат възможността за мобилност на държавните служители между отделните администрации. Посредством разширяването на приложното поле на принципа за мобилност на кадрите се създават условия за пълноценно използване на човешките ресурси в държавната служба, като същевременно се повишава мотивацията в тяхната работа.
IV. Въз основа на гореизложеното се налага заключението, че проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител е в съответствие с препоръките, направени в Мониторинговия доклад.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция с единодушие (10 гласа “за”) предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, № 650-01-15, внесен от Министерски съвет на 12 януари 2006 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ