Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
02/02/2006

    проект на Закон за ратифициране на Будапещенската конвенция относно договора за превоз на товари по вътрешните водни пътища (CMNI), № 602-02-3, внесен от Министерския съвет на 23.1.2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 2 февруари 2006 г., Комисията по европейска интеграция разгледа Закона за ратифициране на Будапещенската конвенция относно договора за превоз на товари по вътрешни водни пътища (CMNI), № 602-02-3, внесен от Министерски съвет.
    На заседанието присъстваха г-жа Даниела Никифорова, зам.-министър на транспорта, г-н Красимира Стоянова, директор на Дирекция “Правна” в Министерството на транспорта, експерти от Изпълнителна агенция “Морска администрация” към Министерството на транспорта.


    I. Будапещенската конвенция относно договора за превод на товари по вътрешните водни пътища (CMNI) e документ, съвместно разработен от Централната комисия по корабоплаване по Рейн и Дунавската комисия, в сътрудничество с Икономическата комисия за Европа на ООН. Тя е подписана от 16 европейски държави, 10 от които са страни-членки на ЕС. Ратифицирана е от 6 държави (Унгария – 2002 г.; Люксембург, Румъния, Швейцария, Хърватия – 2004 г. и Чехия – 2005 г.). Конвенцията е в сила от 1.4.2005 г.


    II. Целта на конвенцията е да се уеднаквят основните положения, засягащи превоза на товари по вътрешните водни пътища на заинтересованите страни. Разгледани са правата и задълженията на превозвача и на товародателя. Специално внимание е обърнато на боравенето с опасни и замърсяващи околната среда товари. Така например в чл. 7 т. 4 е записано, че при наличието на непосредствена опасност за човешкия живот, имуществото или околната среда, превозвачът има право да разтовари или обезвреди товара и даже, ако това се налага, да го унищожи. В чл. 8 изрично е указана отговорността на товародателя за маркирането по належащия ред на товара и за предоставянето на цялата информация и документация, засягащи безопасността и екологичните рискове.
    В глава ІІІ са посочени транспортните документи и описани техните основни реквизити. В чл. 12 е дадено право на превозвача да впише в транспортния документ, като негов реквизит, забележки относно физическите данни за товара, идентификационната маркировка, външното му състояние. Защитени са правата на превозвача относно липси или повреждания на товари в запечатани контейнери и трюмове. В Глава V са изброени особени случаи на освобождаване от отговорност на превозвача за щети, свързани с действия или бездействие на товародателя, настъпили поради естествени процеси, влияещи върху товара или при провеждане на операции по спасяване на човешки живот или имущество и др.


    III. В момента превоза на товари по вътрешните водни пътища се регулира у нас по аналогия с превозите на морски товари чрез Кодекса на търговското корабоплаване. Ратифицирането на конвенцията ще наложи допълване на този кодекс с нова глава, посветена на превоза на товари по вътрешни водни пътища и ще изисква някои други изменения и допълнения на текстове, различаващи се от разпоредбите на конвенцията.
    След ратификацията на конвенцията изменения по същество ще настъпят в разпоредбите на сегашната Глава VІ на кодекса - “Договор за превоз на товари” и в частност относно размера на обезщетението при погиване на товара. Този въпрос се разглежда в чл. 177 и чл. 178 на Кодекса на търговското корабоплаване. В Конвенцията (чл. 20) са посочени максимални граници на отговорност на превозвача. Те са 666,67 Специални права на тираж(СПТ), равни на 1 553,34 лв. (1 СПТ на МВФ е равно на около 2,33 лева) на пакет или друга товарна единица или пък 2 СПТ (4,66 лв.) на килограм загубен или повреден товар. При контейнерите максималните граници на отговорност са – 1 500 СПТ (3 495 лв.) за контейнер и 25 000 СПТ (58 250 лв.), за товарите, поместени в него. В Кодекса на търговското корабоплаване (чл. 177) се казва, че превозвачът е длъжен да заплати обезщетение за погинал (изгубен) товар в размер на неговата цена, но не повече от 300 лева за всяка единица товар.


    IV. Будапещенската конвенция относно договора за превоз на товари по вътрешните водни пътища (CMNI) не е част от нормативната уредба на Европейския съюз. Тя обаче е част от усилията на страните-членки на ЕС да координират транспортната си политика и да повишат ефективността от използването на вътрешните водни пътища. Нейното ратифицирано е доказателство за желанието на страната ни да се включи по-активно в общата транспортна политика на ЕС.




    С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проект на Закон за ратифициране на Будапещенската конвенция относно договора за превоз на товари по вътрешните водни пътища (CMNI), № 602-02-3, внесен от Министерския съвет на 23 януари 2006 г. с единодушие от 9 гласа "за".






    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ


    Форма за търсене
    Ключова дума