Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси
Комисия по европейските въпроси
16/03/2006

    проект на Закон за устройството на българското Черноморско крайбрежие, № 602-01-9, внесен от Министерския съвет на 28 февруари 2006 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 16 март 2006 г. Комисията по европейска интеграция разгледа проекта на Закон за устройството на българското Черноморско крайбрежие, № 602-01-9, внесен от Министерски съвет.

    На заседанието присъства зам. министъра на регионалното развитие и благоустройството г-н Савин Ковачев.

    I. Проектът на Закон устройството на българското Черноморско крайбрежие е изготвен с цел създаването на специализиран нормативен акт, който урежда устройството и опазването на българското Черноморие, съобразно приципите и приоритетите в неговото развитие. Липсата на подходяща регламентация на специфичната проблематика на крайбрежните зони в действащото законодателство, както и действителното състояние на българското крайбрежие, налагат разработването на отделен закон, изграден върху принципите за устойчиво и интегрирано развитие, и нуждата от опазването на околната среда, в съответствие с европейските и световните стандарти в тази област.

    "Европейската харта за крайбрежията", приета от Европейския парламент през 1981 г., препоръчва интегриран подход в устройството на крайбрежията, отчитащ приоритетите в развитието му и опазването на крайбрежието. В разработената от Европейската Комисия стратегия през 2000 г., озаглавена "Интегрирано управление на крайбрежните зони: Стратегия за Европа", се отчита необходимостта от интегриран подход по отношение на устройството на европейското крайбрежие чрез прилагането на глобална стратегия. С цел да се насърчи приложението на тази стратегия, на 30 май 2002 г. Съветът на Европейския съюз и Европейския парламент приемат Препоръка по предложение на Европейската комисия, която препоръчва на страните-членки изработването и прилагането на национални стратегии за интегрирано устройство на крайбрежията.

    II. Законопроектът цели да регламентира осъществяването и развитието на дейностите по устройство на територията и акваторията на българското Черноморие съобразно горепосочените принципи, да уреди основните положения за неговото опазване, използване и застрояване, както и да осигури защитата на публичната и общинска собственост в близост до морския бряг. В законопроекта е дефиниран териториалния обхват на крайбрежието (чл. 4 от законопроекта), гарантира се свободният достъп на физическите лица до плажовете и свободното движение по протежението на брега (чл. 15), регламентират се начините на ползване на изключителната държавна собственост и задълженията на държавните органи в тази насока (чл. 7 и 8). В глава Трета от законопроекта се създават защитени крайбрежни зони с режим на особена териториалноустройствена защита и специален режим за опазване на териториалните и акваториалните ресурси. Дефинират се дейностите, които могат да се извършват в тези зони, както и тези дейности, които не са допустими. Въвежда се забрана за извършване на строителни и монтажни работи в курортните територии на населените места и курортните комплекси по Черноморското крайбрежие в периода от 1 май до 15 октомври (чл. 16). Законопроектът въвежда система от устройствени схеми, както и общи и подробни планове за устройство на крайбрежието (чл. 21), като се регламентират и процедурите за тяхното изработване. Акваториалноустройствените части са въведени към подробните устройствени планове.

    III. В законодателство на Европейския съюз не съществува специфичен нормативен акт относно устройството на крайбрежията. При преценката на съответствието на законопроекта с общностни актове от препоръчителен характер и, в по-общ смисъл, със стратегическите насоки и тенденциите в развитието на политиката на Европейския съюз, могат да бъдат направени следните общи бележки и препоръки:

    1. Създаването "на условия устойчивото и интегрирано развитие" е посочено като една от основните цели на законопроекта (чл. 2, ал. 1 от законопроекта). В §1, т. 13 от "Допълнителни разпоредби" се съдържа дефиниция на израза "устойчиво развитие". Подходящо би било да се въведе също така определение на понятието "интегрирано развитие" или в законопроекта да се въведе израза "интегрирано устройство" или "интегриран подход" в устройството на крайбрежието, като по този начин да се акцентира върху балансираното икономическото и социално развитие в контекста на специфичното биологично и екологично равновесие на крайбрежните зони, съгласно Препоръката на Съвета на Европейския съюз и на Европейския парламент от 30 май 2002 г.

    2. Следва да се отбележи, че Препоръката на Съвета на Европейския съюз и на Европейския парламент от 30 май 2002 г. предлага на страните-членки изработването на национална стратегия за прилагане на принципите на интегрираното устройство на крайбрежието или на по-обширна част от географската територия. Препоръчително би било в законопроекта да се предвиди разработването на такава българска стратегия.
    Въз основа на изложеното по-горе и след проведеното обсъждане, Комисията се обедини около мнението, че предложеният законопроект е в съответствие с ангажиментите, поети от Република България за привеждане на нашето законодателство в съответствие с правните норми на ЕС.

    Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проекта на Закон за устройството на българското Черноморско крайбрежие, № 602-01-9, внесен от Министерския съвет на 28 февруари 2006г. с единодушие от 9 гласа.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

    /п./АТАНАС ПАПАРИЗОВ

    Форма за търсене
    Ключова дума