Комисия по европейските въпроси
16/03/2006
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки, № 602-01-10, внесен от Министерския съвет на 6 март 2006 г.
На свое редовно заседание, проведено на 16 март 2006 г. Комисията по европейска интеграция разгледа Закон за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки, № 602-01-10, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха зам. министъра на икономиката и енергетиката г-н Лъчезар Борисов, експерти от Министерството на икономиката и енергетиката и от Министерството на земеделието и горите.
I. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки е изготвен във връзка с поетите в хода на преговорите за присъединяване на Република България към ЕС ангажименти по глава 7 "Земеделие". Съгласно преговорната позиция по глава 7 (CONF-BG 43/01), Република България следва да приеме и да прилага достиженията на правото на Европейския съюз в областта на селското стопанство.
С цел хармонизиране на българското законодателство с изискванията на Регламент 1463/1999 на Съвета на Европейския съюз и на Регламент 1623/2000 на Европейската комисия, се въвеждат допълнителен регистрационен режим "задължителна дестилация" на вторични продукти от винопроизводство и режим "служебна регистрация на лозарските стопанства". Създаването на правна уредба на мярката задължителна дестилация произтича и от ангажиментите, поети във връзка с партньорските проверки, осъществени през 2002, 2004 и 2005 г. В законопроекта са предвидени също така изменения и допълнения, целящи отстраняване на съществуващи към настоящия момент непълноти или неточности в разпоредбите на закона.
II. В законопроекта се създава нова Глава Шеста “а”, с която се въвежда задължителна дестилация. В правилата и механизма на неговото прилагане са включени забрана за свръхпресоване на вторичните продукти от винопроизводството, контрол върху качеството на предадените вторични продукти, който се осъществява от Изпълнителната агенция по лозата и виното, както и контрол на произведените крайни продукти, за който отговаря Министерството на икономиката и енергетиката. Задължителната дестилация на предадените вторични продукти се извършва от физически и юридически лица по реда на допълнителен регистрационен режим.
В случай на липса на регистрация на лозарско стопанство от страна на производител, законопроектът въвежда възможността за служебна регистрация (чл. 23а, ал.10 от законопроекта). Тази мярка позволява регистрацията и на изоставени имоти или на имоти с неустановена собственост в лозарския регистър, който, според ангажиментите на Република България, поети в преговорния процес, трябва да бъде попълнен до момента на присъединяването на страната ни към Европейския съюз.
С цел прецизиране и изясняване на разпоредбите на законопроекта, са предложени и други изменения и допълнения. В чл. 22а от законопроекта терминът “лозарска година” се заменя с “винарска година”, който се употребява в Регламента 1463/1999; забранява се влагането на синтетичен спирт в производството на спиртни напитки (чл. 38, ал. 3 от законопроекта), като се създава легална дефиниция за това понятие (т.44 от Допълнителните разпоредби). В чл. 35, ал. 1 от законопроекта е изменена терминологията при изброяването на спиртните напитки в съответствие с терминологията, която се ползва в общностното законодателство. Регистрирането на лица, които произвеждат спирт, дестилати и спиртни напитки, които са собственици или наематели на пунктове за дестилация, или преработват грозде в количества над 1000 кг., се извършва както по реда на Търговския закон и Закона за кооперациите, така и според законодателството на държава – членка на Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.
III. При преценката за съответствието на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки с Регламент 1493/1999 и Регламент 1623/2000, следва да се отбележи, че проектозаконът като цяло е съобразен с изискванията, които се съдържат в тези нормативни актове. С цел по-голяма яснота, може да бъде направена следната бележка:
По реда на чл. 43б, ал. 1 от законопроекта, производителите на вино, предназначено за продажба, са задължени да предават на регистрирани дестилерии цялото количество вторични продукти, получени при винопроизводтсвото. В чл. 43г, ал. 1, са посочени случаите, в които производителите на вино са освободени от това задължение. В чл. 43г, ал. 1, т. 2 от законопроекта се посочва, че не се предават вторичните продукти от производството на качествени пенливи и качествени искрящи вина от ароматични сортове. С цел по-точно хармонизиране с разпоредбите на чл. 49 от Регламента 1623/2000 на Европейската комисия, удачно би било разпоредбата на член 43г, ал. 1, т. 2 от законопроекта да се допълни, като се уточни, че горепосочените видове вино са произведени "от грозде или частично ферментирало грозде, закупено и стабилизирано с цел елиминиране на утайката".
С оглед на гореизложеното и след състоялата се дискусия, Комисията по европейска интеграция предлага да бъде подкрепен проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки, № 602-01-10, внесен от Министерския съвет на 6 март 2006 г., с единодушие от 9 гласа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
/п./ АТАНАС ПАПАРИЗОВ